Miksi ei sairauspäivärahaa?

Donitsi

Todella ihmeellisiä ovat nämä Kelan päätökset. Eivät myönnä sairauspäivärahaakaan enää sairaille. Mitähän vielä on tulossa?
Aikoinaan sain 300 pv. ja sen jälkeen on käytetty kaikki mahdolliset tuet. Ensimmäisen kauteni sain yhden kivuliaan vaivani vuoksi, olin leikkauksessa jne. Muitakin kivuliaita vaivoja oli, ja on tullut lisääkin.(Sairauslomani on jatkuvaa) Nyt oli "oikeus" hakea sairauspäivärahaa uudelleen. Työkykyä huomattavasti alentavia vaivoja/sairauksia on monia. Yksistään liikuntaelimissä jo kolmessa kohtaa. Kuitenkin Kelalta tuli hylkäys: ette ole työkyvytön?????? Onko tähän pompottamiseen syynä kenties se, että sairauslomaaika on pitkä, yli 6 vuotta. Nyt kun on vieläkin sairaampi, niin tuleekin päätös, että ette ole työkyvytön. Kauanko tästä valittamisesta (jos enää jaksan) kestää päätökseen saamiseen? Perusturvaa ei tule mistään. Eläkehylkyjä on hyvin, hyvin monta. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

16

1830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tapauksia

      Itselläni lääkäri ehdotti työkyvyttömyyseläkkeelle hakeutumista, kun oli lääkärin mielestä siinä määtin paljon terveysongelmia. Kieltäydyin, sillä jos jalat menevät alta, onhän mulla päässä vielä mössöä, jota voidaan käyttää.

      Olin hakenut kuntoutusta Kelalta, mutta se hylättiin. Mutta kun kuulivat että lääkärit olivat sitä mieltä, että kuuluisin työkyvyttömyyseläkkeelle (olin 42 vuotias) Kela soitti kotiin, että lähtisinkö kuntoutukseen, olisi pakka vapaana ja heti. Kuntoutus alkaisi parin kolmen päivän päästä. No minä sitlä istuimelta myönnyin ja lähdin.

      Sain kuntoutustukea, ja halusin, että työkyvyttömyyden sijaan haluan ammatillisen uudelleenkoulutuksen. Sain siihen päätökset ja kuntoutustuen korotettuna.
      Kela osallistui kiitettävästi lääkinnällisen puolen kuntoutukseen (lymfahieronta ja kuntoutuslaitosjaksot) sekä terveydenhuolto myöskin, mm. kustantamalla avoterveydenhuollossa yksilöllisen vesijumpan.

      Kuitenkin kävi kohtalokkaasti, sairastuin vakavaan, erittäin vakavaan sairauteen juuri vuotta ennen valmistumista.

      Niinpä päättyi kuntoutustuki, ja muuttui sairaseläkkeeksi. No ei ihan kitkatta, mutta järjestyi kuitenkin.

      Mutta noita työkyvyttömyyshylkäyksien valituksia olen hoitanut toisille auttaen heidän valituksiaan ja olenpa saanut yhden erittäin vaikean onglematapauksen päätökset saanut purettua ja kymmenkunta kielteistä eläkepäätöstä kääntyi voitoksi ja hänelle vihdoin myönnettiin sairaseläke.

      • mk

        sain tänään kelalta kirjeen jossa kyselevät syötäviä lääkkeitä ostopaikkoja .ym muuta..kelan jonossa sain kuulla kaverilta että voivat hylätä sairaspäiväraha päätöksen jos ei ole hakennut lääkkeitä.no en kyllä ole kaikkia reseptejä lunastanut koska edellisiä on jäljellä enkä oikein välitä noita panacodeja syödä kun tulee hieman outo olo.lekuri kirjotti saikkua ja pyynnön uudelleen koulutukseen.eli onko tämä kela tosiaankin mielivaltainen laitos joka voi thdä mitä vaan...


    • mielivaltaisesti

      Kela toimii mielivaltaisesti. Toivottavasti mahdollisimman moni vie asian edelleen EU valituselimeen, mikä se sitten onkaan?

      • näistä päätöksistä

        voisi valittaa, täällä kotimaassa? Alkaa jo niin perusteellisesti kypsyttää tämä vuosien valittelukierre, hirveää paperirumbaa on ollut jo vuosia. Pitäisikö jotain ministeriä "lähestyä" kirjeitse?
        Käsittämätöntä, että monet riskit, terveet nuoret miehet/naiset nauttivat (elintasopakolaiset) rahallisista etuuksista, rikollisetkin saavat paljon parempaa kohtelua, samoin rapajuopot, kuin työssä terveytensä menettäneet ihmiset. Miksi nämä lakipykälät eivät koske sairaita? Miksi ihmisten oikeuksia poljetaan? Onko oikeus sairastaa? Vastaan itse, ei ole sitäkään, puhumattakaan muista?


      • Mielivaltaista
        näistä päätöksistä kirjoitti:

        voisi valittaa, täällä kotimaassa? Alkaa jo niin perusteellisesti kypsyttää tämä vuosien valittelukierre, hirveää paperirumbaa on ollut jo vuosia. Pitäisikö jotain ministeriä "lähestyä" kirjeitse?
        Käsittämätöntä, että monet riskit, terveet nuoret miehet/naiset nauttivat (elintasopakolaiset) rahallisista etuuksista, rikollisetkin saavat paljon parempaa kohtelua, samoin rapajuopot, kuin työssä terveytensä menettäneet ihmiset. Miksi nämä lakipykälät eivät koske sairaita? Miksi ihmisten oikeuksia poljetaan? Onko oikeus sairastaa? Vastaan itse, ei ole sitäkään, puhumattakaan muista?

        Muistelisin aikanaan, kun minua kohdeltiin kaltoin, hylkypäätöksiä tuli, niin selvitin, kukan on Kelan päämies, ja siihen aikaan se osoittautui olevan EDUSKUNTA.

        Sinne vaan mahdollisimman moni kirjoittamana, sankoin joukoin.


    • sd df d d

      Turha Kelaa syyttää. Siellä eio asiaa päätetä.
      Eduskunta on päättänyt että sun tapauksessa ei enää
      päivärahaa makseta. Olet siis kuntoutustuki/eläketapaus tai sit työttömyysturvalle.

      Ikävää. Mieti ketä äänestät.

      • hyvä ihminen

        Ei se nyt eduskunta sentään yksittäisen ihmisen päivärahan maksuista päätä. Kyllä se kuule on Kela tai sitten jokin näistä h*lvetin vakuutusyhtiöistä, jotka muuten kaikki ovat täydellisesti keinottelijoiden ja huijareiden omistuksessa.


      • mullakin
        hyvä ihminen kirjoitti:

        Ei se nyt eduskunta sentään yksittäisen ihmisen päivärahan maksuista päätä. Kyllä se kuule on Kela tai sitten jokin näistä h*lvetin vakuutusyhtiöistä, jotka muuten kaikki ovat täydellisesti keinottelijoiden ja huijareiden omistuksessa.

        Hei! Kyllä sulla kohtalotovereita riittää, mullakin valitus sairauspäivärahasta (siis kelan ja se kaikista pienin) ollut jo vuoden sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa, josta hylky sitten joskus tulee. Se on eduskunnan alainen "hampaaton laitos" sekin.... joten...kyllä ne samaa paskaa kaikki on...sairaat ei saa mitään, mutta jos oisin juoppo akka, niin varmaan saisin..mutta onneksi ukko on vielä työelämässä.


      • paikallisia
        mullakin kirjoitti:

        Hei! Kyllä sulla kohtalotovereita riittää, mullakin valitus sairauspäivärahasta (siis kelan ja se kaikista pienin) ollut jo vuoden sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa, josta hylky sitten joskus tulee. Se on eduskunnan alainen "hampaaton laitos" sekin.... joten...kyllä ne samaa paskaa kaikki on...sairaat ei saa mitään, mutta jos oisin juoppo akka, niin varmaan saisin..mutta onneksi ukko on vielä työelämässä.

        Kyllä se muutoksenhakulautakunta koosuu paikallisista tärkeilijöistä, joilla ei ole mitään konkreettista käsitystäkään, mitä päättävät.

        Aikoinaan selvitin, mikä se sellainen lautakunta on. Kerrottiin, kenestä se koostuu. Voi pirulauta. Että sain raivarin, mm. se sama nyhry, joka edusti jo jotain tiettyä vakuutuslaitosta, ei saanut sanaa suustaan. Olisin ampunut vaikka räkäpyssyllä sitä, jos vain siihen olisi ollut mahdollisuutta. Ajattelin, mitähän sekin siinä tekee, kun ei sanaa saa suustaan, ja jokaisessa lautakunnassa yms. on tärkeilemässä.

        Sellasia nynnyjä siellä on, virastojen p.....tä nuolemassa.
        Muutoksenhakulautakunta on aivan samanlainen, kuin käräjillä ns. maalikkotuomari, joka voi olla kuka kadun tallaaja tahtojaan.


      • dddd
        paikallisia kirjoitti:

        Kyllä se muutoksenhakulautakunta koosuu paikallisista tärkeilijöistä, joilla ei ole mitään konkreettista käsitystäkään, mitä päättävät.

        Aikoinaan selvitin, mikä se sellainen lautakunta on. Kerrottiin, kenestä se koostuu. Voi pirulauta. Että sain raivarin, mm. se sama nyhry, joka edusti jo jotain tiettyä vakuutuslaitosta, ei saanut sanaa suustaan. Olisin ampunut vaikka räkäpyssyllä sitä, jos vain siihen olisi ollut mahdollisuutta. Ajattelin, mitähän sekin siinä tekee, kun ei sanaa saa suustaan, ja jokaisessa lautakunnassa yms. on tärkeilemässä.

        Sellasia nynnyjä siellä on, virastojen p.....tä nuolemassa.
        Muutoksenhakulautakunta on aivan samanlainen, kuin käräjillä ns. maalikkotuomari, joka voi olla kuka kadun tallaaja tahtojaan.

        Vai paikallisia. Lautakunnassa käsitellään koko maan asiat ja tyypit on hesalaisia/siltä seudulta. Se siitä paikallisuudesta.


      • Helsingissä on
        dddd kirjoitti:

        Vai paikallisia. Lautakunnassa käsitellään koko maan asiat ja tyypit on hesalaisia/siltä seudulta. Se siitä paikallisuudesta.

        Niin kyllä se Helsingissä on, tosiaan ihan "höpö-höpö" laitos eräs kansanedustajakin sano sen olevan eduskunnan alainen....valitusten käsittelyaika n.16 kuukautta...kyllä kai sitä jo kerkeää kuolla tuohon aikaan..


      • miksi ette ota
        Helsingissä on kirjoitti:

        Niin kyllä se Helsingissä on, tosiaan ihan "höpö-höpö" laitos eräs kansanedustajakin sano sen olevan eduskunnan alainen....valitusten käsittelyaika n.16 kuukautta...kyllä kai sitä jo kerkeää kuolla tuohon aikaan..

        yhteyttä kansanedustajiinne? Lehtiin? Sosiaalitoimistohin? Lääkäreihin? Poliitikkoihin?

        Miksi kukaan ei ole tekemässä mitään, vain netissä purnataan?

        Liian hyvin on asiat.


      • miksi ei
        miksi ette ota kirjoitti:

        yhteyttä kansanedustajiinne? Lehtiin? Sosiaalitoimistohin? Lääkäreihin? Poliitikkoihin?

        Miksi kukaan ei ole tekemässä mitään, vain netissä purnataan?

        Liian hyvin on asiat.

        kukaan tee mitään? No kaiketi jotkut yrittävät, keinoa jos toistakin, näin uskoisin. Olen itsekin kirjoittanut lehteen, ainakin neljä kertaa. Olen mielipiteessäni kysynyt muutamia asioita, tietyiltä tahoilta, miksi toimivat niinkuin toimivat? Miksi polkevat sairaiden ihmisten oikeuksia, ja väistelevät lakipykäliä?
        En ole ainoaankaan kirjoitukseeni saanut vastauksia. "Tavallisilta" kanssaihmisiltä kyllä, mutta nämä asiantuntijat/päättäjät, heitä eivät pienen ihmisen asiat kiinnosta. Vaalien alla lupaukset hipovat pilviä, kunnes leikkuri leikkaa, ja sen tietää mistä7keneltä otetaan pois. Onneksi minulla ei ole, mistä ottaa, koska sairashan ei ole sairas, jos Kelassa näin päätetään.


      • sairas ei ole sairas
        miksi ei kirjoitti:

        kukaan tee mitään? No kaiketi jotkut yrittävät, keinoa jos toistakin, näin uskoisin. Olen itsekin kirjoittanut lehteen, ainakin neljä kertaa. Olen mielipiteessäni kysynyt muutamia asioita, tietyiltä tahoilta, miksi toimivat niinkuin toimivat? Miksi polkevat sairaiden ihmisten oikeuksia, ja väistelevät lakipykäliä?
        En ole ainoaankaan kirjoitukseeni saanut vastauksia. "Tavallisilta" kanssaihmisiltä kyllä, mutta nämä asiantuntijat/päättäjät, heitä eivät pienen ihmisen asiat kiinnosta. Vaalien alla lupaukset hipovat pilviä, kunnes leikkuri leikkaa, ja sen tietää mistä7keneltä otetaan pois. Onneksi minulla ei ole, mistä ottaa, koska sairashan ei ole sairas, jos Kelassa näin päätetään.

        jos Kelassa näin päätetään.

        Todella kurjaa on ettei kirjoituksiisi lehdissä ole vastattu asiantuntija/päättäjätahoilta. Eivät uskalla? Kaikki pisteet kuitenkin Sinulle että pidät asiaa esillä!


    • Vaktap

      Jos se kelan hylky perustuu kelan lääkärin lausuntoihin ja siksi kela ei maksa niin pitää mennä kyseisen lääkärin kotiin hakemaan korvauksia menetetystä sairaspäivärahasta.

      • ++00++

        Iselläni tuli useita hylkyjä sekä Kelasta että eläkevakuutusyhtiöstä. Minulla vedottiin siihen Kelan sairaspäivärahan loppumisessa että minulla olisi ollut viimeinen sairaus jo sinä aikana kun sain 500 päivän sairauspäivärahaa vaikka oli kysymyksessä täysin uusi sairaus. En vain antanut periksi.
        Samoin työkyvyttömyyseläkkeeni hylättiin useita kertoja ennenkuin älysin lääkärinlausuntejen lisäksi laittaa kahden taysin ulkopuolisen henkilän lausunnot todellisesta kunnostani ja kuinka en selviytynyt edes yksinkertaisista syömis tai pukeutumisoperaatioista ilman ulkopuolista apua. Sama ettei kaupassakäynnit, siivoukset tai muut jokapaivaiset askareetkaan onnistuneet. Aikaisemmin lausunnon olivat kirjoittaneet minua hoitaneet lääkärit ja sukulaiseni mutta ne eivät olleet riittäviä. Vasta kun taysin ulkopuoliset henkiöt todistivat asioiden oikean laidan taistelu päättyi positiiviseen lopputulokseen. Minulta meni yli 5 vuotta ennenkuin kuntouduin siten että selviydyn ilman apua yksinkertaisista kotiaskareista enkä tarvitse kaikessa aina apua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe