Webasto ei käynnisty, puhallin lähtee kyllä käyntiin, mutta webasto ei. Missäköhän on vika? Releet menny? Onko muilla kokemuksia tämmöisestä?
Kiitoksia vastauksesta jo etukäteen. (Huom ajastin on webasto mutta lämmitin on Eberspächer.)
Webasto käynnisty
13
12717
Vastaukset
- Jukk
Mikäli eberistä ei kuulu pienintäkään sirkutusta, on ylikuumenemissuoja lauennut. Vanhoissa ebereissä se oli laitteen päällä kumisen nappulan alla ja kuittautui nappulaa painamalla "naks", mutta tuosta nykymallistani en ole ottanut selvää, kun se on niin hyvässä piilossa ja jopa toiminutkin tähän saakka, pian 2 vuotta, mikä on kokemuksieni mukaan harvinaista, mulla on siis tiistaikappale. Suoja laukeaa yleensä vesikierron ahdistaessa joten varsinainen vika voi olla muualla, kiertopumpussa tai lämmityslaitteen hanassa.
Eberi ei tykkää ollenkaan pätkäajosta, se pitäisi polttaa kuumaksi joka kerta eli antaa pauhata niin kauan vielä ajossakin, että moottori on lähes normaalilämpöinen. 5-10 minuutin pikapyrähdyksillä sen saa varmasti tukkoon. Ensioireina on konepistoolia muistuttava papatus pakoputkessa laitteen yrittäessä käynnistyä ja kaikkialle tunkeutuva löpönkatku joka säilyy vaatteissa kauan. Karsta ja noki yhdessä tuloilmassa olevan pölyn kanssa saattaa myös muurata puhaltimen jumiin tai ahdistaa sitä niin, että moottori kypsyy.
Yksi pieni mahdollisuus on myös siinä, että eberin pakoputki olisi tukossa, ajettu lyttyyn tai täynnä kuraa ja jäätä. Putken pää on melko kaukana moottoritilasta ja sopivalla kelillä se voi jäätyä.
Lämmitintä kannattaa kokeilla käyntiin myös lämpimällä moottorilla, jos se silloin herää, voi syynä olla jäykistynyt puhallin tai todella nokinen polttokammio. Sitten kannattaakin huudattaa eberiä pitkään ja toivoa, että se heräisi myös aamulla.
Toyotan akkua tuhoava sähkökytkentä on hiukan omalaatuinen, lämmityslaitteen puhallin käynnistyy samalla kuin eberi sen sijaan, että vesikierto lämpenisi ensin ja vasta sitten alkaisi puhallus. En saanut hyvää selitystä tuohon, mutta nähtävästi aita on ylitetty matalimmasta kohdasta. Tuolla tavalla saadaan ikkunat sulamaan nopeasti, mutta samalla eberille johdetaan viileää vettä normaalia kauemmin, ehkäpä on pelätty tuulilasin halkeamistakin yhtäkkisen kuumapuhalluksen takia. Turha lämmityslaitteen huudatus syö akkua moninkertaisesti verrattuna eberin pikkuisen puhaltimen ja pumppujen kulutukseen. Lämmitinhän on alunperin tarkoitettu vain ajon aikana käytettäväksi ja kiertovesipumppu sekä lämmityslaitteen ohjaus asennetaan kellosarjan yhteydessä.- älö
Ei ole ainoastaan toyotan ongelma . Opelissani on myös tehdasasenteinen eberi , joka toimii automaattina , elikkä lähtee käyntiin aina kun lämpötla ulkona on alle 6 ja moottori ei ole normaali lämmin. omassani (C-vectra) vielä se ongelma, että ohjaus on CAN - väylässä, joten muutoksien tekeminen ohjaukseen tosi hankalaa.
Huollossa kertoivat että polttimelle menevää syöttövirtajohtoon voisi laittaa katkaisimen , ei kuulemma tiedosta sitä viaksi jos poltie ei saa virtaa . itse laite on ohjelmoitu niin että jos ei käynnisty kolmannella yrittämällä tietokone lukittsee polttimen ja se tietää aina merkkihuolti reissua jossa toiminta vapautetaan . Ensimmäisen tuotanto sarjan C-vectroissa CAN-väylän tiedonsiirto on vielä niin hyvin suojattu ettei tarviketestereillä pääse kuittailemaan vikoja pois.
Vinkkinä: jos tarvitsette eberin poltinta tai varaosia edullisesti käykää osoitteessa
WWW.preheat.eu . hintataso mielestäni tosi kohtuullinen - Tek2
Jukk kirjoitti paljon, mutta hyvin vähän asiaa...
-00 vuoden Avensiksen Eberissä ei ole kuitattavaa ylikuumenemissuojaa.
-00 vuoden Avensiksessa Eberi on erittäin helpossa ja näkyvässä paikassa konehuoneessa moottorin takana ylhäällä "vänkärin" puolella.
-00 vuoden Avessa ei ole lämmityslaitteen hanaa joka voisi ahdistaa. Sisälämpötilaa säädetään kennon läpi/ohivirtaussuhteella (niinkuin Japseissa yleensäkin).
-00 vuoden Avessa on D5WZ-eberi, joka on "lisälämmitin", joka on tarkoitettu käytettäväksi vain auton ollessa käynnissä. Kellosarja on lisävaruste jolla "hämätään" Eberiä, että se luulee, että auto on käynnissä ja samaan aikaa laitetaan kiertovesipumppu ja puhallin päälle. Tässä lisälämmitinmallissa ei ole puhaltimen ohjauksen mahdollisuutta lämpötilan mukaan kuten "normaaleissaa" D4/D5WS(C) -malleissa (toki voi rakentaa itse erillisellä lämpöanturilla).
Jos Eberistä ei kuulu ääntäkään käynnistettäessä, vika voi olla johtosarjassa, hehkutulpassa, polttoainepumpussa, lämpötunnistinparissa, paloilmapuhaltimessa. Todennäköisesti vika on lämpötunnistinparissa tai hehkutulpassa (yleisimmät viat). Kaikki muut viat paitsi johtosarja selviää vikakoodista. Vikakoodin voi lukea eberin vikakoodinlukulaitteella tai viikkokellolla, jossa vikakoodinlukuominaisuus. Jos anna s-postiosoitteen, niin voin lähettää Avensiksen johtosarjan asennusohjeen, jossa näkyy kytkennät.
D5WZ-Eberi tarkistaa näiden kunnon, jos yksikin laite on viallinen, eberi ei edes yritä käynnistyä ("normaali" Eberi tarkistaa myös kiertovesipumpun ja sisäpuhaltimen releen).
Jos Eberi käynnistyy ja sammuu hetkenpäästä (n. 1min), kun auto ei ole käynnissä, vika on todennäköisesti alhaisessa jäähdytinnesteen pinnassa. Tällöin jähdytinjärjestelmässä on ilmaa ja pienitehoinen kiertovesipumppu ei jaksa kierrättää nestettä, jolloin Eberi ylikuumenee ja sammuu. Auton ollessa käynnissä ongelma poistuu, koska auton oma vesipumppu on huomattavasti tehokkaampi, eikä pienet ilmataskut vaikuta mitään.
Sama oire tulee myös heikkotehoisesta akusta (viive voi olla myös huomattavasti pidempi). Eberissä on jännitevahti, joka sammuttaa sen, jos akkujännite laskee. - Tek2
Tek2 kirjoitti:
Jukk kirjoitti paljon, mutta hyvin vähän asiaa...
-00 vuoden Avensiksen Eberissä ei ole kuitattavaa ylikuumenemissuojaa.
-00 vuoden Avensiksessa Eberi on erittäin helpossa ja näkyvässä paikassa konehuoneessa moottorin takana ylhäällä "vänkärin" puolella.
-00 vuoden Avessa ei ole lämmityslaitteen hanaa joka voisi ahdistaa. Sisälämpötilaa säädetään kennon läpi/ohivirtaussuhteella (niinkuin Japseissa yleensäkin).
-00 vuoden Avessa on D5WZ-eberi, joka on "lisälämmitin", joka on tarkoitettu käytettäväksi vain auton ollessa käynnissä. Kellosarja on lisävaruste jolla "hämätään" Eberiä, että se luulee, että auto on käynnissä ja samaan aikaa laitetaan kiertovesipumppu ja puhallin päälle. Tässä lisälämmitinmallissa ei ole puhaltimen ohjauksen mahdollisuutta lämpötilan mukaan kuten "normaaleissaa" D4/D5WS(C) -malleissa (toki voi rakentaa itse erillisellä lämpöanturilla).
Jos Eberistä ei kuulu ääntäkään käynnistettäessä, vika voi olla johtosarjassa, hehkutulpassa, polttoainepumpussa, lämpötunnistinparissa, paloilmapuhaltimessa. Todennäköisesti vika on lämpötunnistinparissa tai hehkutulpassa (yleisimmät viat). Kaikki muut viat paitsi johtosarja selviää vikakoodista. Vikakoodin voi lukea eberin vikakoodinlukulaitteella tai viikkokellolla, jossa vikakoodinlukuominaisuus. Jos anna s-postiosoitteen, niin voin lähettää Avensiksen johtosarjan asennusohjeen, jossa näkyy kytkennät.
D5WZ-Eberi tarkistaa näiden kunnon, jos yksikin laite on viallinen, eberi ei edes yritä käynnistyä ("normaali" Eberi tarkistaa myös kiertovesipumpun ja sisäpuhaltimen releen).
Jos Eberi käynnistyy ja sammuu hetkenpäästä (n. 1min), kun auto ei ole käynnissä, vika on todennäköisesti alhaisessa jäähdytinnesteen pinnassa. Tällöin jähdytinjärjestelmässä on ilmaa ja pienitehoinen kiertovesipumppu ei jaksa kierrättää nestettä, jolloin Eberi ylikuumenee ja sammuu. Auton ollessa käynnissä ongelma poistuu, koska auton oma vesipumppu on huomattavasti tehokkaampi, eikä pienet ilmataskut vaikuta mitään.
Sama oire tulee myös heikkotehoisesta akusta (viive voi olla myös huomattavasti pidempi). Eberissä on jännitevahti, joka sammuttaa sen, jos akkujännite laskee.Tässäpä tarkempaa ohjetta, olettaen, että Eberi ei äännähdäkkään, kun laitat sen päälle.
Kun laitat Eberin käyntiin (auto käynnissä tai sammuksissa), seuraaviin lisälämmittimen nastoihin pitäisi tulla jännite: 5 (jatkuvasyöttö), 3 (heräte), 8 (entinen auto käynnissä tieto laturilta, joka on ohitettu). Lisäksi 1-nastassa pitäisi olla maa. Jos nämä kaikki on ok, johtosarja kunnossa. Sen jälkeen helpoimmalla pääsee, kun menee Eberin maahantuojan valtuuttamaan huoltoliikkeeseen lukemaan vikakoodin ja vaihtaa koodin ilmoittaman osan.
Voit toki itsekkin ruveta selvittämään vikaa mittaamalla, joka ei välttämättä ole sen isompitöistä, koska joudut joka tapauksessa aukaisemaan koneen, jos vika ei ole pa-pumpussa. Ensimmäisenä mittaisin polttoainepumpun, koska se on helpoin. Irrota pistoke Eberistä ja mittaa johtosarjanpuoleisesta pistokkeesta liittimen 2 ja auton rungon välistä resistanssi. Jos se näyttä jotain muuta kuin ääretöntä (ykköstä) tai 0 ohmia, se on kunnossa.
Ylikuumenemissuoja (punainen) ja lämpöanturi (sininen) ovat resistanssiltaan 20 asteessa 12,48 kohm. Jos poikkeaa reilusti, niin nämä vaihtoon (myytäessä yksi paketti).
Liekkivahti on 20 asteessa 1062 ohm.
Hehkutulpassa ja paloilmapuhaltimessa on sama kuin pa-pumpussa, jos näyttää jotain muuta kuin ääretöntä tai 0 ohmia, niin kunnossa (hehkutulppa ei näytä kuin jonkun ohmin). Näitä kaikkia voi testata laittamalla suoraan 12V ko. osalle. Pa-pumppu on solenoidityyppinen eli se naksahtaa kun kytket sähkön, kun irrotat kytkennän se päästää.
Jos näistä ei löydy vikaa, silloin vika on ohjainyksikössä, koska tässä Eberi-mallissa joks on asennettu alkuperäislaitteena maahantuojassa ainakin -00 Avensikseen on D5WZ-tyyppinen, joka ei "tiedä" mitään vesipumpun ja sisäpuhaltimen olemassaolosta. - ile D4D
Tek2 kirjoitti:
Jukk kirjoitti paljon, mutta hyvin vähän asiaa...
-00 vuoden Avensiksen Eberissä ei ole kuitattavaa ylikuumenemissuojaa.
-00 vuoden Avensiksessa Eberi on erittäin helpossa ja näkyvässä paikassa konehuoneessa moottorin takana ylhäällä "vänkärin" puolella.
-00 vuoden Avessa ei ole lämmityslaitteen hanaa joka voisi ahdistaa. Sisälämpötilaa säädetään kennon läpi/ohivirtaussuhteella (niinkuin Japseissa yleensäkin).
-00 vuoden Avessa on D5WZ-eberi, joka on "lisälämmitin", joka on tarkoitettu käytettäväksi vain auton ollessa käynnissä. Kellosarja on lisävaruste jolla "hämätään" Eberiä, että se luulee, että auto on käynnissä ja samaan aikaa laitetaan kiertovesipumppu ja puhallin päälle. Tässä lisälämmitinmallissa ei ole puhaltimen ohjauksen mahdollisuutta lämpötilan mukaan kuten "normaaleissaa" D4/D5WS(C) -malleissa (toki voi rakentaa itse erillisellä lämpöanturilla).
Jos Eberistä ei kuulu ääntäkään käynnistettäessä, vika voi olla johtosarjassa, hehkutulpassa, polttoainepumpussa, lämpötunnistinparissa, paloilmapuhaltimessa. Todennäköisesti vika on lämpötunnistinparissa tai hehkutulpassa (yleisimmät viat). Kaikki muut viat paitsi johtosarja selviää vikakoodista. Vikakoodin voi lukea eberin vikakoodinlukulaitteella tai viikkokellolla, jossa vikakoodinlukuominaisuus. Jos anna s-postiosoitteen, niin voin lähettää Avensiksen johtosarjan asennusohjeen, jossa näkyy kytkennät.
D5WZ-Eberi tarkistaa näiden kunnon, jos yksikin laite on viallinen, eberi ei edes yritä käynnistyä ("normaali" Eberi tarkistaa myös kiertovesipumpun ja sisäpuhaltimen releen).
Jos Eberi käynnistyy ja sammuu hetkenpäästä (n. 1min), kun auto ei ole käynnissä, vika on todennäköisesti alhaisessa jäähdytinnesteen pinnassa. Tällöin jähdytinjärjestelmässä on ilmaa ja pienitehoinen kiertovesipumppu ei jaksa kierrättää nestettä, jolloin Eberi ylikuumenee ja sammuu. Auton ollessa käynnissä ongelma poistuu, koska auton oma vesipumppu on huomattavasti tehokkaampi, eikä pienet ilmataskut vaikuta mitään.
Sama oire tulee myös heikkotehoisesta akusta (viive voi olla myös huomattavasti pidempi). Eberissä on jännitevahti, joka sammuttaa sen, jos akkujännite laskee.kolmen tyyppistä vikaa:
kävi noin kymmenen minuuttia, sitten sammui:
-vika ohjainlaitteessa, vaihdettu (n.400€)
ei käynnistynyt esilämmityksessä ollenkaan tai silloin tällöin
-vika webaston kellon ohjauskortin releissä, tinattu korjaus n. 70€
lisäksi vaihdettu varmuuden vuoksi vinkuvan laakerin vuoksi paloilmapuhallin
-noin 300€
Nykyään pelaa, mutta puolenkymmentä kertaa tänä talvena on sammunut omia aikojaan. Yleensä tilanteessa, jossa akkulaturi ei ole päällä ja kone on seisonut n. 4h. Kerran on sammunut aamulla laturin kanssa. - avensis huoltoa
Tek2 kirjoitti:
Jukk kirjoitti paljon, mutta hyvin vähän asiaa...
-00 vuoden Avensiksen Eberissä ei ole kuitattavaa ylikuumenemissuojaa.
-00 vuoden Avensiksessa Eberi on erittäin helpossa ja näkyvässä paikassa konehuoneessa moottorin takana ylhäällä "vänkärin" puolella.
-00 vuoden Avessa ei ole lämmityslaitteen hanaa joka voisi ahdistaa. Sisälämpötilaa säädetään kennon läpi/ohivirtaussuhteella (niinkuin Japseissa yleensäkin).
-00 vuoden Avessa on D5WZ-eberi, joka on "lisälämmitin", joka on tarkoitettu käytettäväksi vain auton ollessa käynnissä. Kellosarja on lisävaruste jolla "hämätään" Eberiä, että se luulee, että auto on käynnissä ja samaan aikaa laitetaan kiertovesipumppu ja puhallin päälle. Tässä lisälämmitinmallissa ei ole puhaltimen ohjauksen mahdollisuutta lämpötilan mukaan kuten "normaaleissaa" D4/D5WS(C) -malleissa (toki voi rakentaa itse erillisellä lämpöanturilla).
Jos Eberistä ei kuulu ääntäkään käynnistettäessä, vika voi olla johtosarjassa, hehkutulpassa, polttoainepumpussa, lämpötunnistinparissa, paloilmapuhaltimessa. Todennäköisesti vika on lämpötunnistinparissa tai hehkutulpassa (yleisimmät viat). Kaikki muut viat paitsi johtosarja selviää vikakoodista. Vikakoodin voi lukea eberin vikakoodinlukulaitteella tai viikkokellolla, jossa vikakoodinlukuominaisuus. Jos anna s-postiosoitteen, niin voin lähettää Avensiksen johtosarjan asennusohjeen, jossa näkyy kytkennät.
D5WZ-Eberi tarkistaa näiden kunnon, jos yksikin laite on viallinen, eberi ei edes yritä käynnistyä ("normaali" Eberi tarkistaa myös kiertovesipumpun ja sisäpuhaltimen releen).
Jos Eberi käynnistyy ja sammuu hetkenpäästä (n. 1min), kun auto ei ole käynnissä, vika on todennäköisesti alhaisessa jäähdytinnesteen pinnassa. Tällöin jähdytinjärjestelmässä on ilmaa ja pienitehoinen kiertovesipumppu ei jaksa kierrättää nestettä, jolloin Eberi ylikuumenee ja sammuu. Auton ollessa käynnissä ongelma poistuu, koska auton oma vesipumppu on huomattavasti tehokkaampi, eikä pienet ilmataskut vaikuta mitään.
Sama oire tulee myös heikkotehoisesta akusta (viive voi olla myös huomattavasti pidempi). Eberissä on jännitevahti, joka sammuttaa sen, jos akkujännite laskee.Oisko sulla vielä kytkentäkaaviota avensiksen [email protected] jos löytyy ja kytkentä ohje ois eberille muutenkin jos laitan toisen paikalleen tuon alkuperäisen tilalle.Lähinnä tarvis tietää paksun johtosarjan kahdelle (ylimääräisiä johtojako)liitännälle.Sulake,akku,kiertovesi,pumppu johdot tiedossa,pakasta eroaa kaksi vahvaa johtoa mihin ne tullee?
- Nimetön
polttoainetta. pumppaako pumppu pyöriikö vesi pumppu. Voi olla hehku vika tai aivomenny tai liekkivahti. Käy toyotalla lukee vika koodi tai webasto huollossa niin vika selvii. Yleensä vika ei ole halpa korjata.
- piuhassa päässä käyttö
Paljonko maksaa toyotalla, kun käyttää piuhan päässä vikaakoodin lukemassa/ selvittämässä?
- sama vika...
Luulin ensin, että akussa vika, kun muutenkin oli heikkona. Vaihdoin sen, mutta ei auttanut ongelmaan.
Sitten selvisi, että vika oli lämmittimen hehkutulpassa. Piti vaihtaa koko lämmitin, kun 03-malliin ei ollut saatavilla erikseen hehkutulppaa...
Ehkäpä 00-malliin on saatavilla erikseen hehkutulppa. Kuulema 03-malliin ei ollut.- Tek2
Ei semmosta Eberimallia ole, johon ei löydy varaosana hehkutulppaa. 03- on uudempi keraaaminen hehku, mutta löytyy varaosa.
- Transittimies
Moro on tollanen transitti 07vm webasto toimii hyvin mutta kun se on ollu päällä 20-30 min auto ei lähde käyntiin sitä saa startata joku 4kertaa onko se polttoainepumpussa vika
- rttyuyuio
Lakkaa ponuksien metsästys ja osta nesteen jakajasta tai seolta. "keltaisen tolpan" polttoaine ei toimi eperissä eikä wepastossa pakkasella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀2496438Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis1965976Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai215547Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1214293Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1433543Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1303353HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok233056Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan82512Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja2742497- 1382347