Kuukauden verran olen nyt ajellut uudella 1,8 litraisella Valvematic koneella varustetulla Sol Wagon Avensiksella.
Edellinen autoni oli 2002 vuosimallin 1,6 litraisella VVT-I koneella varustettu Avensis.
Olin odottanut saavani uudella ja merkittävästi tehokkaammalla (110 hv -> 147 hv) koneella ainakin seuraavia asioita.
1. Parempi ohituskiihtyvyys
2. Pienempi polttoaineen kulutus
3. Parempi vaste kaasuun isolla vaihteella
4. Pitkäikäisempi moottori
5. Parempi hyvitysarvo
Ja miten sitten kävikään?
1. Ohituskiihtyvyys on kyllä parempi se täytyy myöntää, mutta vain jos heittää III-vaihteen peliin ja saa kierrokset pörräämään yli 3000 rpm. Vanha 1,6 litrainen oli III-vaihteella kuitenkin aivan riittävän tehokas, joten mitään merkittävää hyötyä ei lisätehoista ole, koska siis sen III-vaihteen joutuu kuitenkin laittamaan peliin.
2. Vanha 1,6 litrainen vei sekalaisessa ajossa 7,4 litraa/100 km. Tämä 1,8 litrainen Valvematic vie 7,7 litraa. Tosin olen aina välillä vähän kokeillut koneen voimavaroja, joten se voi osaksi selittää kovemmat kulutuslukemat. Lisäksi kone vie kylmänä (pakkasella) melko paljon bensaa, kuten TM:n talviautotestikin osoitti.
3. Jos VI-vaihde on silmässä ja ajelet sellaista 80 - 100 kmh vauhtia, ei kaasupolkimen lattiaan painaminen vaikuta yhtään mihinkään. Vanha 1,6 litrainen sentään liikahti jonkin verran, kun isoin vaihde oli silmässä. Siis tämä oli yksi tärkein syy suuremman koneen hankkimiseen. Halusin että ei tarvitse maantiellä kättä vaihdekepille laittaa, kun haluaa nostaa nopeutta 80 kmh alueelta 100 kmh alueella. Nyt tuo nopeuden kasvattaminen tuolla välillä kestää VI-vaihteella niin kauan, että ehtii jos uusi 80 kmh alue tulla vastaan, ennen kuin on saanut nopeuden 100 kmh tasolle. Ei kai Toyotan insinöörien ideana voi olla, että maantiellä joutuu kesken kaiken vaihtelemaan IV ja VI vaihteen välillä ja kiihdytyksissä heittämään III-vaihdetta peliin. Kyllä on 147 heppaa onnistuttu hienosti hukkaamaan!?!?
4. Luulin että 1,8 litraisessa on suurempi sylinterin halkaisija, massiivisemmat männät ja jämäkämpi sylinterilohko, kun kyseessä kuitenkin isompi moottori. Mutta sama sylinterinhalkaisija tässä on kuin 1,6 litraisessakin. Iskun pituus vain suurempi. Eli siis kestoiältään 1,6 litraisessa ja 1,8 litraisessa ei ole mitään eroa. Eikä kai tämä ongelma nykymoottoreissa ole muutenkaan. Ei kai näitä ajamalla voi rikki saada ellei valmistusvirheestä ole kysymys. Eli hukkaan meni rahat senkin osalta.
5. Hyvitysarvoa joskus tulevaisuudessa (pidän autoa yleensä 5-7 vuotta) on vaikea määritellä, mutta eiköhän se ole niin että ei tästä kovin paljoa enempää saa kuin saisi 1,6 litraisesta Valvematicista. Mutta ehkä 1,8 litrainen on helpompi saada kaupaksi, jos itse myy?
Viestini siis teille kaikille uutta Avensista ostaville.
- Osta diesel
- Jos pakko ostaa bensa, ota myös Multidrive vaihteisto... VI-lovinen manuaali on perseestä!!
- Jos ei ole varaa ostaa Multidrive laatikkoa, älä turhaa rahojasi 1,8 tai 2,0 litraisiin koneisiin, vaan ota rohkeasti 1,6 litrainen. Ne on kaikki ihan yhtä laiskoja VI-vaihteella kuitenkin, joten joudut tehoja saadaksesi heittämään kuitenkin III-vaihteen peliin ja silloin tuon 1,6 litraisen 132 heppaa riittää mainiosti.
Toyotan hinnoittelijoille vielä sellaiset terveiset, että sen Sol varustetason voisi ottaa myös 1,6 litraiseen farmariin. Itse jouduin pakosta ottamaan 1,8 litraisen koneen, jotta sain Sol-varusteet. Perseestä!!!!!
Uudet Valvematic
32
21922
Vastaukset
- noin kävi?
Ostitko ns. sian säkissä, kun jo nyt olet katumapäällä?
- oikeasti
Et sitten ottanut koeajoon ennen ostamista???
Tuollaiset ominaisuudet huomaa kyllä ilman
kuukauden 'testiajoakin'.
Itselläni 2004 vuoden avensis 2.0 koneella.
Kiihtyvyydessä en huomannut kovinkaan suurta
eroa testatessani uutta 1,8 litraista. Tämän huomion ehdin tehdä parin tunnin koeajon aikana!!
Vie nyt ihmeessä takaisin kauppaan ja ota tilalle 1.6 litrainen perusvarusteilla, ettei tarvitse valittaa. Vai omistatkokaan oikeasti edes kyseistä autoa???- vaihda Passatiin
Olen pitänyt kovasti 90kW TSI Passat-variantista. Sen 1,4 litraisen 210nm:n vääntö tekee sen, että VI-vaihteella voi ajaa 60km/h ja siitä kun painat kaasua, auto kiihtyy yllättävän köykäisesti maantienopeuksiin.
Ei se tosiaan mikään tykki ole, mutta tarjoaa kevyttä menoa isoilla vaihteilla suomalaisessa nopeusrajoitusympäristössä. - ostin
Ei ollut 1,6 eikä 1,8 litraista Wagonia koeajettavissa, kun kaupat tein. Koeajoin ainoastaan diesel Wagonin ja senkin vain siitä syystä, että saisin paremman käsityksen tiloista perheen kanssa.
Olisi ollut todella mukava päästä ajamaan 1,6 ja 1,8 litraiset autot peräkkäin, mutta se ei ollut mahdollista. Olisi ollut, jos olisin odottanut viikon, mutta samalla olisi autoni toimitusaika venynyt toukokuulle ja auto oli saatava nopeammin. Tämä tietenkin myyjän myyntipuhetta ja siihen ei ole koskaan uskominen.
Toki nyt vituttaa hieman, että kone ei ole luonteeltaan sellainen kuin toivoin, mutta edelleenkin siis 1,6 litraista Sol-varusteilla varustettua Wagonia ei ole saatavilla, joten minun oli pakko maksaa tuo lisähinta 1,8 litraiseen. Seuraava kysymys varmaan on, että onko siinä Sollissa nyt niin ihmeellisiä varusteita, kun se oli pakko saada, mutta oli siinä:
1. Ristiselän säätö
2. Parempi niskatuki
3. Suksiluukku
4. Cruise
5. Automaattinen ilmastointi
6. BT-HF
7. Nippu muita vitkuttia, joista ei kauheasti ole hyötyä. - sitten
vaihda Passatiin kirjoitti:
Olen pitänyt kovasti 90kW TSI Passat-variantista. Sen 1,4 litraisen 210nm:n vääntö tekee sen, että VI-vaihteella voi ajaa 60km/h ja siitä kun painat kaasua, auto kiihtyy yllättävän köykäisesti maantienopeuksiin.
Ei se tosiaan mikään tykki ole, mutta tarjoaa kevyttä menoa isoilla vaihteilla suomalaisessa nopeusrajoitusympäristössä.kia ceed 1,6 crdi,saat mukavan kulkupelin ja väänöäkin löytyy 255nm.Ohituksissakaan ei tartte autoa kepittää.
- muuttunut radikaalisti
ostin kirjoitti:
Ei ollut 1,6 eikä 1,8 litraista Wagonia koeajettavissa, kun kaupat tein. Koeajoin ainoastaan diesel Wagonin ja senkin vain siitä syystä, että saisin paremman käsityksen tiloista perheen kanssa.
Olisi ollut todella mukava päästä ajamaan 1,6 ja 1,8 litraiset autot peräkkäin, mutta se ei ollut mahdollista. Olisi ollut, jos olisin odottanut viikon, mutta samalla olisi autoni toimitusaika venynyt toukokuulle ja auto oli saatava nopeammin. Tämä tietenkin myyjän myyntipuhetta ja siihen ei ole koskaan uskominen.
Toki nyt vituttaa hieman, että kone ei ole luonteeltaan sellainen kuin toivoin, mutta edelleenkin siis 1,6 litraista Sol-varusteilla varustettua Wagonia ei ole saatavilla, joten minun oli pakko maksaa tuo lisähinta 1,8 litraiseen. Seuraava kysymys varmaan on, että onko siinä Sollissa nyt niin ihmeellisiä varusteita, kun se oli pakko saada, mutta oli siinä:
1. Ristiselän säätö
2. Parempi niskatuki
3. Suksiluukku
4. Cruise
5. Automaattinen ilmastointi
6. BT-HF
7. Nippu muita vitkuttia, joista ei kauheasti ole hyötyä.Tojon tyyli muuttunut radikaalisti. Tojo ei ole enää reilu asiakasta kohtaan. Hommassa nyt viekkaan ja katteettoman rahastamisen makua. Tojo selvästi ottanut oppia Microsoftilta. Se tie on perseestä. Ekassa Avessa sai valita terra- tai sol-varusteet kaikkiin koneisiin. Lisäksi oli olemassa iso läjä ns. ostovarusteita, nahkapenkkejä, cd-hiluttimia, lattiamattoja, peruutustutkia jne. jne. Se oli reilua meininkiä ja siitä asiakkaat pitivät. Siksi Ave I nosti Tojon ykköseksi Suomessa ja Ave II jatkoi menestystarinaa pitkään ykkösen maineeseen nojaten. Tosin Ave II flobbasi lopussa ja putosi kokoluokkansa kakkoseksi tai peräti kolmoseksi. Sen luulisi vituttavan myyjäpuolta. Mutta ikävä, että siltä ei nyt näytä. Nyt Ave ei enää ole ykkönen eikä ykköseksi nouse. Sopis miettiä miksi? Markkinamiesten ahne fasismi on päästetty valtaan ja se vie Avelta asiakkaita roppakaupalla. Olen varma, että tavallista myyjää alkaa kohta vituttaa kun ostajatkin huomaavat uuden tyylin. Siitä on asiakasystävällisyys kaukana. Tojoliikkeissä saa nykyisin palvelua vain jos on pukeutunut frakkiin ja Rolexiin. Tavallisiin arkikuteisiin pukeutuneiden asiakkaiden päälle melkien syljetään liikkeissä. Se on asia joka vituuttaa ja karkottaa ostajat nopeasti pois. Hyvä niin. Ylpeiltä kartanonherroilta ei autoja osteta. Myyntiboikotti on paras tapa vittuilla takaisin.
- popo
Mä en ymmärrä miksi toyota yrittää tehdä noista bensakoneistaan niin tehokkaita, vaikka ne on vapareita.Pienemmällä huipputeholla saattaa tulla parempi käyttömoottori .Olen huomannut että vaikka kuinka olisi muuttuvaa venttiilisäätöä yms. niin ei pieni vaparibensa kovin kummoselta isossa(painavassa) autossa tunnu( en kyllä ole tällä uudella avansiksella ajanu, mutta esim. auriksen 1.6 oli aika kova pettymys). Jos on joskus omistanu auton jossa on kohtuu iso bensapata tai turbotettu bensa tai diesel niin eipä hirvee ikävä enää tule noihin pienimoottorisiin bensahärveleihin.
- oli yksi
"Lisäksi kone vie kylmänä (pakkasella) melko paljon bensaa, kuten TM:n talviautotestikin osoitti."
Tuo 1.8 Valvematic on TM testissä yksi taloudellisimmista moottoreista kylmänä ja kuumana. Ero vastaaviin kilpailijoihin oli litroissa mitattuna selvä. TM testissä annettiin vain arvosana kylmäkulutuksen prosentuaalisesta noususta, mutta litroissa mitattuna Avensiksen kulutus oli muihin verrattuna alhainen. - Roadmään
Keskikulutus 4000 km ajon jälkeen 6.8 litraa sadalla. Kesällä kesärenkailla pääsee varmasti helposti alle 6 l maantieajossa.
Ohitukset joutuu hoitamaan kolmosella kasikympin alueella ja nelosella satasen alueella. Kiihtyy melko reippaasti, kunhan muistaa että kone vaatii kierroksia. Vasta yli neljässä tuhannessa kierroksessa alkaa oikeasti tapahtumaan. Kutosvaihteen olen hylännyt talven ajaksi kokonaan. Aika turha muualla kuin moottoritienopeuksissa.- Helppo-Heykky
Pääsisiköhän jopa alle viiden litran maantieajossa?
- 5.12 l/100 km
Helppo-Heykky kirjoitti:
Pääsisiköhän jopa alle viiden litran maantieajossa?
Laihiksen rekkari 5.12/huntti varsin sujuvassa maantieajossa kesähelteellä. Alle kutosen menee maktka-ajossa helposti. Mutta auton on oltava priimakunnossa. Jos huollot laiminlyöty, niin kulutus nousee litran, jopa pari. Ave I on paras ave kautta aikain. Siinä edelleenkin parhaat etupenkit ja se edelleenkin ylivoimaisesti hiljaisin Ave. Uusikin lux-malli mölyää 120:kympissä monta desibeliä enemmän kuin eka. Aika veikeetä. Ja sitten ekan plyysiverhoilu. Sen mukavuuteen ei seuraajat ole päässeet. Kaikissa seuraajissa kankaissa säästelty. Ne sähköisiä, hiostavia ja epämukavia. Eka on paras ajettavakin kun ohjaukseen tottuu. Tokalla jää helposti nietoksiin pienessäkin ylämäessä. Eka selviää niistäkin tilanteista kuin fergu, nousee kymmenesenttisessä lumeesa mökkitien jyrkänteistä. Nihin kakkonen jää lähes poikkeukseta mylläämään eli sen etenemiskyky on selvästi heikompi. Autoissa on uskomaton määrä eroja kun hieman tutkii. Kuori ei kerro kaikkea. Mutta kymmenessä vuodessa saa jo selville onko auto oikeasti hyvä vain pelkkä kauppiaiden korulausekokoelma. Ave I on paras Ave kautta aikain, kestävin, hiljaisin, mukavin.
- molemmista
5.12 l/100 km kirjoitti:
Laihiksen rekkari 5.12/huntti varsin sujuvassa maantieajossa kesähelteellä. Alle kutosen menee maktka-ajossa helposti. Mutta auton on oltava priimakunnossa. Jos huollot laiminlyöty, niin kulutus nousee litran, jopa pari. Ave I on paras ave kautta aikain. Siinä edelleenkin parhaat etupenkit ja se edelleenkin ylivoimaisesti hiljaisin Ave. Uusikin lux-malli mölyää 120:kympissä monta desibeliä enemmän kuin eka. Aika veikeetä. Ja sitten ekan plyysiverhoilu. Sen mukavuuteen ei seuraajat ole päässeet. Kaikissa seuraajissa kankaissa säästelty. Ne sähköisiä, hiostavia ja epämukavia. Eka on paras ajettavakin kun ohjaukseen tottuu. Tokalla jää helposti nietoksiin pienessäkin ylämäessä. Eka selviää niistäkin tilanteista kuin fergu, nousee kymmenesenttisessä lumeesa mökkitien jyrkänteistä. Nihin kakkonen jää lähes poikkeukseta mylläämään eli sen etenemiskyky on selvästi heikompi. Autoissa on uskomaton määrä eroja kun hieman tutkii. Kuori ei kerro kaikkea. Mutta kymmenessä vuodessa saa jo selville onko auto oikeasti hyvä vain pelkkä kauppiaiden korulausekokoelma. Ave I on paras Ave kautta aikain, kestävin, hiljaisin, mukavin.
No mulla oli 6,5 vuotta AveI alla ja nyt hankin AveIII:n. Sen AveII:n jätin väliin, kun se oli niin tolkuttoman ruma. AveI:stä ehti olla kaksikin eri mallia. Liftback jo vuonna 1997 (joulukuussa) ja Wagon 2002 kesästä lähtien.
AveIII on selvästi hiljaisempi kuin AveI. Ainakin jos vertaa Wagoneita keskenään. Sedaneista en osaa sanoa.
Penkit oli 2002 vuosimallin AveI:ssä samaa tavaraa kuin AveIII:ssa. Plyysipenkit jäi historiaan joskus AveI:n faceliftin aikoihin.
AveI:n penkki oli kyllä hyvä ja selkä ei väsynyt pitkässäkään ajossa. AveIII:lla yli 100 km:n lenkit alkaa jo tuntua selässä?!?
Etenemistä on vaikea määritellä, koska AveIII:ssa on luistonesto, jota AveI:ssä ei ollut. AveIII alkaa herkemmin kyllä sutimaan liikkeelle lähdettäessä kuin AveI, mutta ajettaessa mökkitiellä auraamatonta lumista tietä ylämäkeen, voittaa AveIII mennen tullen AveI:n. Kiitos kuuluu luistonestolle.
Ajettavuus, ohjaustunto, jousitusmukavuus ja kaikki muut siihen liittyvät systeemit on huomattavasti paremmin uudessa AveIII:ssa kuin mitä oli AveI:ssä.
Moottoreista ja voimansiirrosta voidaan olla montaa mieltä. AveIII:ssa on parempi kytkin ja todella helposti liikuteltavat vaihteet. Välillä AveI:ssä jäi varsinkin moottoritienopeuksissa kaipaamaan pidempää välitystä 5-vaihteelle tai jopa kuudetta vaihdetta. AveIII:ssa tämä asia on kunnossa, mutta tietenkin sillä uhrauksella, että tuo kuutonen on melkoinen loikkarivaihde ja koneesta loppuu vääntö.
Kulutuksista on paha mennä sanomaan mitään, kun Valvematic koneita ei kenelläkään ole ollut ajossa vielä paria kuukautta pidempään. Veikkaan että suuremmaksi välitetyt V- ja VI-vaihde auttaa pienentämään kulutusta tasaisessa maantieajossa, mutta kaupungissa ja moottoritienopeuksissa ei Valvematic teknologia tuo kovin suuria muutoksia vanhoihin VVT-I koneisiin. - kaikista
molemmista kirjoitti:
No mulla oli 6,5 vuotta AveI alla ja nyt hankin AveIII:n. Sen AveII:n jätin väliin, kun se oli niin tolkuttoman ruma. AveI:stä ehti olla kaksikin eri mallia. Liftback jo vuonna 1997 (joulukuussa) ja Wagon 2002 kesästä lähtien.
AveIII on selvästi hiljaisempi kuin AveI. Ainakin jos vertaa Wagoneita keskenään. Sedaneista en osaa sanoa.
Penkit oli 2002 vuosimallin AveI:ssä samaa tavaraa kuin AveIII:ssa. Plyysipenkit jäi historiaan joskus AveI:n faceliftin aikoihin.
AveI:n penkki oli kyllä hyvä ja selkä ei väsynyt pitkässäkään ajossa. AveIII:lla yli 100 km:n lenkit alkaa jo tuntua selässä?!?
Etenemistä on vaikea määritellä, koska AveIII:ssa on luistonesto, jota AveI:ssä ei ollut. AveIII alkaa herkemmin kyllä sutimaan liikkeelle lähdettäessä kuin AveI, mutta ajettaessa mökkitiellä auraamatonta lumista tietä ylämäkeen, voittaa AveIII mennen tullen AveI:n. Kiitos kuuluu luistonestolle.
Ajettavuus, ohjaustunto, jousitusmukavuus ja kaikki muut siihen liittyvät systeemit on huomattavasti paremmin uudessa AveIII:ssa kuin mitä oli AveI:ssä.
Moottoreista ja voimansiirrosta voidaan olla montaa mieltä. AveIII:ssa on parempi kytkin ja todella helposti liikuteltavat vaihteet. Välillä AveI:ssä jäi varsinkin moottoritienopeuksissa kaipaamaan pidempää välitystä 5-vaihteelle tai jopa kuudetta vaihdetta. AveIII:ssa tämä asia on kunnossa, mutta tietenkin sillä uhrauksella, että tuo kuutonen on melkoinen loikkarivaihde ja koneesta loppuu vääntö.
Kulutuksista on paha mennä sanomaan mitään, kun Valvematic koneita ei kenelläkään ole ollut ajossa vielä paria kuukautta pidempään. Veikkaan että suuremmaksi välitetyt V- ja VI-vaihde auttaa pienentämään kulutusta tasaisessa maantieajossa, mutta kaupungissa ja moottoritienopeuksissa ei Valvematic teknologia tuo kovin suuria muutoksia vanhoihin VVT-I koneisiin.malleista.Kyllä tekniikka vaan menee eteenpäin,joten turha väittämä se että eka ois paras.Kutos vaihteella ajettaessa kierroksia on 500 vähemmän kuin vitosella.Alle satasen ei juurikaan kutosta tarvita ku alamäessä.Lootaahan vois tihentää eihän auton tartte kulkee 195km/h,moniko autonkäyttäjä on vetäny vauhdin tappiin.Sakuille omat lootat.Pikkuvaihteilla 1000 kuutonen Jarppa kiihtyy samoin ku Ave
- Ave I
molemmista kirjoitti:
No mulla oli 6,5 vuotta AveI alla ja nyt hankin AveIII:n. Sen AveII:n jätin väliin, kun se oli niin tolkuttoman ruma. AveI:stä ehti olla kaksikin eri mallia. Liftback jo vuonna 1997 (joulukuussa) ja Wagon 2002 kesästä lähtien.
AveIII on selvästi hiljaisempi kuin AveI. Ainakin jos vertaa Wagoneita keskenään. Sedaneista en osaa sanoa.
Penkit oli 2002 vuosimallin AveI:ssä samaa tavaraa kuin AveIII:ssa. Plyysipenkit jäi historiaan joskus AveI:n faceliftin aikoihin.
AveI:n penkki oli kyllä hyvä ja selkä ei väsynyt pitkässäkään ajossa. AveIII:lla yli 100 km:n lenkit alkaa jo tuntua selässä?!?
Etenemistä on vaikea määritellä, koska AveIII:ssa on luistonesto, jota AveI:ssä ei ollut. AveIII alkaa herkemmin kyllä sutimaan liikkeelle lähdettäessä kuin AveI, mutta ajettaessa mökkitiellä auraamatonta lumista tietä ylämäkeen, voittaa AveIII mennen tullen AveI:n. Kiitos kuuluu luistonestolle.
Ajettavuus, ohjaustunto, jousitusmukavuus ja kaikki muut siihen liittyvät systeemit on huomattavasti paremmin uudessa AveIII:ssa kuin mitä oli AveI:ssä.
Moottoreista ja voimansiirrosta voidaan olla montaa mieltä. AveIII:ssa on parempi kytkin ja todella helposti liikuteltavat vaihteet. Välillä AveI:ssä jäi varsinkin moottoritienopeuksissa kaipaamaan pidempää välitystä 5-vaihteelle tai jopa kuudetta vaihdetta. AveIII:ssa tämä asia on kunnossa, mutta tietenkin sillä uhrauksella, että tuo kuutonen on melkoinen loikkarivaihde ja koneesta loppuu vääntö.
Kulutuksista on paha mennä sanomaan mitään, kun Valvematic koneita ei kenelläkään ole ollut ajossa vielä paria kuukautta pidempään. Veikkaan että suuremmaksi välitetyt V- ja VI-vaihde auttaa pienentämään kulutusta tasaisessa maantieajossa, mutta kaupungissa ja moottoritienopeuksissa ei Valvematic teknologia tuo kovin suuria muutoksia vanhoihin VVT-I koneisiin.sulla on tämä III varustettu, kun hiljaiseksi kehut?
- piikit
Ave I kirjoitti:
sulla on tämä III varustettu, kun hiljaiseksi kehut?
alla,16/60/205
- tehdä valinta,
ei ole kummoinen homma kun käy koeajaan, itsellä on aina semmonen periaate,että suurin vaihde päälle ja kierrokset siihen 1500 paikkeille, siitä kaasu pohjaan ja ottaa vaikka ajan kauanko menee kun saavuttaa vaikka 3000 kierrosta kone, ja aina on joutunut aina dieselin laittaan, bensat on ollu järkiään lähinnä nuhapumppuja. Ja kannattaa koneen vääntö katsoa, hittojako niillä hevosilla tekee jos on vaikkaa vääntö alle 200nm.
- d4d
moottorit pitäisi kieltää. Dieselit kaikille niin ei tarvitse valittaa ettei väännä.
- Norovirus ja Strepto-kokki
Vääntää niin että tuntuu.
- käytä niin
että laitat tuon 6. vaihteen vasta yli 100 km/h nopeudessa, sillä vanhan ja uuden 5. vaihde on suurinpiirtein yhtä pitkä, tai käytä sitä 6:sta vain mootttoritiellä, itse pidän että vahnhassa 5:lla on ihan liikaa kierroksia moottoritieajossa, sill tulee tuo hki-tre ajettua n. 2X viikossa siellä se 6. vaihde pääsee oikeuksiin varsinkin kesällä kun voi koko väli vetää 120 km/h hämeenlinnan kohdalla vähän himmaa.
Mielestäni ei 6. vaihteessa olisi mitään järkeä jos se olisi yhtä pitkä kun vanhan 5. - kilometrejä
tulee lisää ala vääntö kohenee pljon itsellä vanhempi diesel ja aluksi ei vetänyt kuin vasta 1700 rpm:stä ylöspäin, ja jopa uutena sammutin muutaman kerran liikenne valoissa. n. 20 tkm jälkeen huomassin että vetää suht hyvin 1200 rpm:kierroksilla. ja lähtee valoista vaikkei kaasua paina ollenkaan, eikä sammu enää.
- eri juttu
Diesel-moottorit yleensäkin vetristyy kilometrien myötä. Bensakoneissa ei niinkään tapahdu, ainakaan niin huomattavasti.
- nipponisti
oletsä tyhmä? Jos 1,8 tuntuu heikkotehoiselta, niin miksi v....sa pitäis ostaa vielä heikompi 1,6 painavaan autoon, ainoa oikea olisi 2,0 bensa tai enemmän ajaville se dieseli. Onko vaikeaa yhtälö?
- hyvinkin!!!!
Kerro minulle missä siitä moottorin lisätehosta on merkittävää hyötyä, jos vääntöä ei kuitenkaan löydy VI-vaihteella tapahtuviin kiihdytyksiin, vaan on pakko laittaa III-vaihde silmään?
Jos ajatellaan 0-100 kmh kiihdytystä, niin 1,6 litrainen kiihtyy alle 11 sekunnin, joka riittää varmasti kaikille, jotka ovat yleensä Avensiksesta kiinnostuneita. Ralliohjuksen ostajat ostaa jonkun toisen auton kuitenkin.
Jos ajatellaan kiihdytyksiä 40 kmh vauhdissa, että pääsee kylätiellä nopeasti heinakuormassa olevan traktorin ohi, niin edelleen ei ole mitään väliä mikä Valvematic kone sinulla on nokalla, koska sen traktorin ohi et pääse, ellet pistä pienempää silmään. Laittamalla pienempää silmään se 1,6 litrainenkin on riittävän tehokas.
Mutta se kaikkein tärkein kiihdytys, eli 80 kmh vauhdista spurtin ottaminen, että pääsee rekan ohitse... Shift valo on kertonut sinulle, että VI-vaihde pitää olla silmässä. Painat kaasupedaalia. Mitään ei tapahdu. Lyöt kolmosen sisään ja kaasupolkimen pohjaan. Hurraa... Oli nokalla 1,6 litrainen, 1,8 litrainen tai 2,0 litrainen Valvematic, pääset III-vaihteella vaivatta rekan ohitse.
Valvematic liikahtaa vasta, kun kierrokset on yli 3000 rpm, mielellään yli 4000 rpm. Tällaisia kieroskoneita ei pitäisi enää tehdä!!
Jos siis joudut kuitenkin sovittamaan vaihteita vekslaamalla kierrokset sinne 4000 rpm tuntumaan, niin mitä hyötyä on suuremmasta moottorista ja isommasta tehosta, jos se ei ole paremmin käytettävissä kuin 1,6 litraisessa?
Sen takiahan ihmiset ostaa suurempia moottoreita, että ohittaminen on vaivattomampaa. Valvematicin kohdalla isommasta koneesta ei ole hyötyä kuin niille idiooteille, jotka rallattaa koneitaan 4000 rpm ja luulee olevansa jotain. Give me a break!!! Jos joku ostaa Avensiksen sen takia, että haluaa nauttia kiihtyvyydestä ja vauhdin hurmasta, niin olisi syytä tarkistaa lääkitys.
Kiihtyvyyden tunteesta nauttiminen alkaa vasta niissä autoissa, joissa 0-100 kmh taittuu alle 7 sekunnin. Sellaista peliä ei Avensiksen valikoimissa ole, eikä tule.
AVENSIS ON PERHEAUTO = PAPPAMALLI = 1,6 RIITTÄÄ KAIKILLE!!! JOS HALUAT OLLA VEKSLAILEMATTA, OSTA DIESEL TAI AUTOMAATTI. - et sitten
...ymmärrä lukemaasi ollenkaan. Otappa uusiksi, mutta älä kommentoi mikäli et ymmärrä edelleenkään.
- softavika!!
Päivitys on tulossa keväällä.
Valvematicissa ei kaasuläppä säädä moottorin ilmamääriä kuin poikkeustapauksissa. Ilmamäärän säätö tapahtuu suoraan imuventtiileitä painamalla.
Kevyellä kaasulla ongelmia ei ole, moottori saa nätisti ilmaa, koska sen tarve ei ole niin suuri. Korkeilla kierroksilla ei ole ongelmaa myöskään, koska moottori saa riittävästi ilmaa korkeiden kierrosten ansiosta.
Ongelma on silloin kun matalilta kierroksilta lähdetään painamaan kaasua rajusti. Ilmaa ei tahdo tulla riittävästi ja moottori uhkaa käydä aavistuksen liian rikkaalla.
Jokainen 1,8 Valvematicilla ajava voi todistaa tämän ongelman itse, ajamalla suurimmalla vaihteella alle satasta ja painamalla vain kevyesti kaasua. Vaste on hyvä ja auto kiihtyy. Mutta painamalla kaasun pohjaan auto kiihtyy jopa heikommin kuin kevyellä kaasunpainalluksella.
No softapäivitys korjaa asian.- koko juttu
eihän se pelkkä ilma auta, seoksilla pelataan ja liian laiha ei toimi. Kyllä se kaasuläppä säätelee "ilmamäärää" kuten ennenkin. Venttiilien ajoituksella ja aukioloilla pysitään tehon ja taloudellisuuden optimointiin.
- popo
koko juttu kirjoitti:
eihän se pelkkä ilma auta, seoksilla pelataan ja liian laiha ei toimi. Kyllä se kaasuläppä säätelee "ilmamäärää" kuten ennenkin. Venttiilien ajoituksella ja aukioloilla pysitään tehon ja taloudellisuuden optimointiin.
Ei säädä kaasuläppä ilman määrää jos vähänkään on Bemarin vanha systeemi matkittu tuohon. Bemarissa Valvetronic mylly tais tulla ekan kerran vuonna 2000 tai 2001 ja siinä normaalitilanteissa ilmamäärää säädetään venttiilien nostoa muuttamalla.
- Heykky
popo kirjoitti:
Ei säädä kaasuläppä ilman määrää jos vähänkään on Bemarin vanha systeemi matkittu tuohon. Bemarissa Valvetronic mylly tais tulla ekan kerran vuonna 2000 tai 2001 ja siinä normaalitilanteissa ilmamäärää säädetään venttiilien nostoa muuttamalla.
...koko ajan moottorin ollessa lämmin. Säätö tapahtuu venttiilien nostolla ja muuttuvakanavaisella imusarjalla. Molempien nokka-akselien päässä VVT-ratas ja lsäksi imuventtiilien nostoon vaikuttaa tuo sähköinen Valvematic-koneisto.
- kestoikä
tuollaisilla venttiilien sähköisesti ohjatuilla ajoituksilla ja nousujen säädöillä. Toivottavasti ei Windows-pohjainen systeemi.
- ikää
on arvioni mukaan ainakin 155 tuntia,vielä pelittää
- uusavensis
ikää kirjoitti:
on arvioni mukaan ainakin 155 tuntia,vielä pelittää
Olisi todella mukava kuulla kokemuksia 2 litran valvematic avesta. Itsellä Ave kakkonen 2.0 vvt-i moottorilla ja se toimii kohtuu hyvin arkiajossa. Toki sekin tarvii kierroksia lähemmäs kolmea tuhatta jos haluaa ripeämpää menoa, mutta liikenne virran mukana se menee tosi mukavasti kahdella tuhannella kierroksella.
Veikkaan, että uusi kahdenlitran valvematic on kuitenkin arkiajoon paras valinta, mutta kulutus on lienee suurempi. - hglgbl,j
uusavensis kirjoitti:
Olisi todella mukava kuulla kokemuksia 2 litran valvematic avesta. Itsellä Ave kakkonen 2.0 vvt-i moottorilla ja se toimii kohtuu hyvin arkiajossa. Toki sekin tarvii kierroksia lähemmäs kolmea tuhatta jos haluaa ripeämpää menoa, mutta liikenne virran mukana se menee tosi mukavasti kahdella tuhannella kierroksella.
Veikkaan, että uusi kahdenlitran valvematic on kuitenkin arkiajoon paras valinta, mutta kulutus on lienee suurempi.Multidrive-vaihteistolla varustettuja malleja. Ei tarvitse miettiä vaihteita eikä kierroslukuja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759