neuvoja piirtämiseen

pedro333

eli siis mitään vinkkejä miten voisi kehittyä piirtäjänä??

11

3991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koulutettu

      Piirtämään voi opetella vain piirtämällä ja menemällä opiskelemaan. Piirtämisiä on monenlaisia viiva, valööri sekä niiden sekamuotoja, joita on vanha taiteemme pullollaan.
      Siis ensin on hyvä päättää minkälaista piirtämistä haluaa harjoitella onhan sarjakuvapiirtäminenkin yksi laji jossa voi yhdistellä näitä moninaisia tapoja ja tyylisuuntia.
      Välineet hankitaan sen mukaan mitä aikoo piirtää ja miten.
      Yksinkertainen aloitus olisi ryhtyä asetelmien avulla hahmottamaan kuvaa ja valita itselle mieluisin väline sekä alusta ehkä A3 lehtiö ettei tulisi mitään mikrokuvia ja motoriikka kehittyisi samalla. Väline voisi olla aluksi hiili, joka estäisi turhat näpertelyt.
      Ensiksi tulisi kuitenkin päättää aikooko arkkitehdiksi, insinööriksi vai taiteilijaksi jne.

    • mainitsi, niin..

      Kävin kauan sitten arkkitehtien valmennuskurssin lukion jälkeen. Se oli hyvää peruspiirustusta. Kyniä piirtämiseen on eri pehmuisia ja kovia: itselläni on tavallisen kynän lisäksi pehmeät 3B, 8B ja ysikin vielä löytyy. Kannattaa kokeilla. Piirtänyt olen aina ja tuo edellä mainitsemani kurssi auttoi piirtämisessä eteenpäin hurjasti. Kurssista huolimatta arkkitehtiä minusta ei kuitenkaan koskaan tullut vaan tuli diplomiinsinööri ja olen piirtänyt paljon cadillä. Nyt olen vaihtanut kyseisen uran öljymaalarin uraan, mutta tarvitsen henkilökohtaisesti tässäkin niitä piirustustaitoja.

      Mallin piirustus on ERITTÄIN tehokasta harjoittelua. Tulet sen huomaamaan kun kokeilet. Eri kaupungeissa on ryhmiä mm. Hesassa joku taho järkkää 5€ kerta malli piirustusta. Kansalaisopistossa on hyvä myös aloittaa, mutta jos on jo edisitynyt piirtäjä niin siellä tuskin oppii lisää riippuu tietysti onko muita hyviä piirtäjiä vierellä joilta voi oppia. Mallin piirustuksella tarkoitan siis alastonmallin piirtämistä. Kannattaa mennä niihin ryhmiin!

      • Koulutettu

        Edelliseen vastaajaan lisäyksenä omia kokemuksia lyijykynällä piirtämisestä. Ensin hankittiin väline 6B ja sitten arkkitehti piti luennon kynän teroittamisesta noin puolipäivää lopputoteamuksella, että kynän terävyyttä verrataan piirtäjän älykkyyteen. Siis kynä teräväksi viilaamalla sen terä kolmion muotoon siis viisto kolmio jossa lyijyn yksi sivu on noin 3 mm pitkä. Tällä oli tarkoitus tehdä varjostus piirustusta niin että kun lähdetään vetämään varjostusviivaa sillä pitkällä lappealla sivulla ja samalla muutetaan vedon aikana kynän kallistusta niin että lopuksi kynä on täysin pystyssä eli viiva huipentuu teräväksi. Näitä varjostus viivoja sai olla piirustuksessa vain kolmeen erisuuntaan vedettyjä ja niitä voitiin vetää päällekkäin siis kaksi suuntaa ristiin kun tahdottiin tummaa varjoa. Näin tehtiin ns. valööripiirustusta 40- luvulla ja ehkä vieläkin.
        Tämä ihan ”kuriositeettina” piirtämisen opiskeluun.


      • Taiteilija ja galleristi
        Koulutettu kirjoitti:

        Edelliseen vastaajaan lisäyksenä omia kokemuksia lyijykynällä piirtämisestä. Ensin hankittiin väline 6B ja sitten arkkitehti piti luennon kynän teroittamisesta noin puolipäivää lopputoteamuksella, että kynän terävyyttä verrataan piirtäjän älykkyyteen. Siis kynä teräväksi viilaamalla sen terä kolmion muotoon siis viisto kolmio jossa lyijyn yksi sivu on noin 3 mm pitkä. Tällä oli tarkoitus tehdä varjostus piirustusta niin että kun lähdetään vetämään varjostusviivaa sillä pitkällä lappealla sivulla ja samalla muutetaan vedon aikana kynän kallistusta niin että lopuksi kynä on täysin pystyssä eli viiva huipentuu teräväksi. Näitä varjostus viivoja sai olla piirustuksessa vain kolmeen erisuuntaan vedettyjä ja niitä voitiin vetää päällekkäin siis kaksi suuntaa ristiin kun tahdottiin tummaa varjoa. Näin tehtiin ns. valööripiirustusta 40- luvulla ja ehkä vieläkin.
        Tämä ihan ”kuriositeettina” piirtämisen opiskeluun.

        Kommenttina edelliseen, että esim. Repin Institutin proffat eivät edellyttäneet kyseisenlaista teroitusta - mutta suosittelivat kynän teroittamista puukolla tms. siten että terä on pitkä (ehkä 15 - 20 mm) ja terää sitten teroitellaan hiekkapaperilla tarvittaessa.

        Mutta todellakin - piirtämään oppii vain piirtämällä ja aluksi on asiantunteva ohjaus tarpeen. Ainakin muutamat perusseikat mittasuhteiden hahmottamisesta on hyvä opella ohjatusti - jos ei satu olemaan todellinen luonnonlahjakkuus.


      • Koulutettu
        Taiteilija ja galleristi kirjoitti:

        Kommenttina edelliseen, että esim. Repin Institutin proffat eivät edellyttäneet kyseisenlaista teroitusta - mutta suosittelivat kynän teroittamista puukolla tms. siten että terä on pitkä (ehkä 15 - 20 mm) ja terää sitten teroitellaan hiekkapaperilla tarvittaessa.

        Mutta todellakin - piirtämään oppii vain piirtämällä ja aluksi on asiantunteva ohjaus tarpeen. Ainakin muutamat perusseikat mittasuhteiden hahmottamisesta on hyvä opella ohjatusti - jos ei satu olemaan todellinen luonnonlahjakkuus.

        Teroitus tapahtui juuri noin kuin galleristi sanoi kerroin sen vain hiukan epätarkasti, kun se viila oli hiekkapaperilla päällystetty 25 sm pitkä niinsanottu paperiviila.
        Kuljen vielläkin linkkari taskussa siitä syystä ja siitä tuli "konflikti" eduskunnassa jo ovella ottivat sen pois muutama viikko sitten, kun eivät käsittäneet mihin sitä tarvitsen.
        Niissä venäläisissä piirustuksen oppaissa näytetään kuvin miten siitä kynästä pitää pitää kiinni sillä työskenneltäessä ja siinä annetaan neuvoja muutoinkin piirtämisen tavoista. En muista kirjan nimeä.


      • Piirtelemään.
        Koulutettu kirjoitti:

        Teroitus tapahtui juuri noin kuin galleristi sanoi kerroin sen vain hiukan epätarkasti, kun se viila oli hiekkapaperilla päällystetty 25 sm pitkä niinsanottu paperiviila.
        Kuljen vielläkin linkkari taskussa siitä syystä ja siitä tuli "konflikti" eduskunnassa jo ovella ottivat sen pois muutama viikko sitten, kun eivät käsittäneet mihin sitä tarvitsen.
        Niissä venäläisissä piirustuksen oppaissa näytetään kuvin miten siitä kynästä pitää pitää kiinni sillä työskenneltäessä ja siinä annetaan neuvoja muutoinkin piirtämisen tavoista. En muista kirjan nimeä.

        Hanki tämä ja sitten ovat hyviä myös Matti Vainikaisen pienet oppaat. Molemmat ovat ammattitaiteilijoiden monipuolisia, innostavia oppikirjoja, sisältäen paljon esimerkkejä vanhoilta mestareilta. Kummatkin oppaat ovat kestäneet hyvin aikaa, ja pidän näitä innostavampina kuin koreat uudemmat oppaat, jotka ovat liian "valmiiksi pureskeltuja".


    • Itse olen pidellyt kynää kädessä varmaan jo äitini kohdussa, joten tämä aihe on minulle hyvin tuttu ja rakas. Olen itse sitä mieltä, että kuka vain osaa piirtää, jos ei ole mitään rajoja, että mikä on hyvää ja mikä ei. Kaiken kaikkeaan taide on silkkaa makuasiaa. Kuitenkin on asetettu sanattomia ehtoja sille, että kuka on hyvä piirtäjä ja kuka ei: hyvä piirtäjä hallitsee erilaisia piirustustekniikoita, tietää miten eri kynät käyttäytyy milläkin pohjalla ja tietenkin tuntee välineensä.

      Aluksi siis neuvonkin, että tutustus ensin erilaisiin työvälineisiin ja papereihin. Askarteluliikkeissä esimerkiksi usein saa asiantuntevaa apua aloittelijoille sopiviin välineiden hankintoihin. Oma ehdotukseni olisi hankkia lyijykynäsetti, A3 paperilehtiä, viivoitin, teroitin, kumi ja mahdollisesti anatomianukke.

      Nykyään markkinoilla on paljon laadukkaita piirtämis oppaita niin aloittelijoille, kuin heillekin, ketkä haluavat oppia hallitsemaan jonkun tietyn tekniikan. Itse esimerkiksi piirrän paljon ihmisiä, joten olen hankkinut muutaman kirjan, mikä käsittelee ihmisen anatomiaa: yksi ihan tavallinen piirustusopas, yksi pukusuunnittelijoille suunnattu kirja, missä opetetaan erilaisia poseerausasentojen piirtämistä kuin vaatteiden tekoa ja kolmas kirjani käsittelee haastavia asentoja. Kirjojen ei missään nimessä tarvitse olla juuri piirustuskirjoja. Jos on kiinnostunut piirtämään kukkia, niin tavallinen kuvakirja kukistakin on oivallinen apu.

      Olen edellisten kanssa samaa mieltä siitä, että piirtämään oppii vain piirtämällä ja MALLIA OTTAMALLA! Mallin saa ihan mistä tahansa, minkä näkee: sarjakuvasta voi opetella piirtämään tiettyä käden asentoa, elävää mallia voi käyttää apuna yms.

      • Hmmm :()

        Itse olen hyvin innokas piirtämään... Mutta on jäänyt nämä piirtämistyylit aina siihen yhteen, samaan, ja tavalliseen... Eikä täällä meilläpäin ole mitään ns. piirrustuskursseja kuin tietyn ikäisille. kiitos siis vinkistä noihin kirjoihin liittyen. Pitänee heti kipaista johonkin kirjakauppaan :))


    • PuukkoAvuksi

      mun yks hyvä vinkki: Kynän teroittaminen PUUKOLLA on auttanut minua todella paljon! Esim. jos pitää värittää kalliota niin puukon avulla terä on niin pitkä ettei tarvi koko ajan teroittaa.

    • Anonyymi

      Harjoittelemalla ja miettimällä uusia keinoja ja pyytämällä apua

    • Anonyymi

      En koskaan kysynyt. Aloin piirtää, koska halusin kokeilla jotain taiteellista ja ajattelin visuaalisuuden olevan minulle luontaisinta. En lukenut oppaita enkä käynyt kursseilla, vaan tein. Minua aina häirinnyt turhat mielipiteet ja kuppikuntaisuus. Osasin jäljentää kasvoihin huomattavan näköisyyden muutamassa viikossa. Nosti itseluottamusta, mutta en ollut hyvä piirtäjä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe