Kertokaas mulle saanko työttömyysturvaa/työmarkkinatukea jos joudun asunnottomaksi?
Vaikuttaako se että pitää olla jossain kirjoilla? vaikka kaverin kämpässä
apua tarvitaan
Kohta asunnoton
28
6643
Vastaukset
- Restaurante poste
Suuri osa kelan työttömistä asuu suuomen suurimmassa hotellissa, poste restaurante.
Osa näistä asuu pimeesti jonkun yksinhuoltajan luona tietty. Restante on vaan sen takia ettei yksinhuoltajalta pala erinimiset kelarahat.- osoite pitää olla
Asia on vaan niin, että Kela EI maksa sellaiselle ihmiselle jolla postiosoite on Poste restante. Toimiva kunnollinen osoite pitää antaa saadakseen tukea. Omakohtaista kokemusta asiasta.
- sdfsdf
osoite pitää olla kirjoitti:
Asia on vaan niin, että Kela EI maksa sellaiselle ihmiselle jolla postiosoite on Poste restante. Toimiva kunnollinen osoite pitää antaa saadakseen tukea. Omakohtaista kokemusta asiasta.
Noh, mites asunnoton sitten sitä saa?
- kkkeli
sdfsdf kirjoitti:
Noh, mites asunnoton sitten sitä saa?
Ihmettelen onko todella niin ettei ilman asunto-osoitetta sitä saa. Onko kellään tietoa olisiko mahdollista saada, jos ei ole missään kirjoilla, mutta kaveri antaisi postin tulla osoitteeseensa esim. c/o Matti Meikäläinen?
- Kelalle
kkkeli kirjoitti:
Ihmettelen onko todella niin ettei ilman asunto-osoitetta sitä saa. Onko kellään tietoa olisiko mahdollista saada, jos ei ole missään kirjoilla, mutta kaveri antaisi postin tulla osoitteeseensa esim. c/o Matti Meikäläinen?
Tukia ei saa tosiaankaan jos ei ole antaa osoitetta. Anna jonkun ystäväsi osoite jonne posti sitten menee. Näin jouduin minäkin tekemään.
- saa Poste restanteen
eikö senkin kela pääosin maksa.Näin ainakin oli Helsingissä pari vuotta sitten.
- vaikka olen ollut asunnoton.
kkkeli kirjoitti:
fattasta ei en muistaakseni edes hakenut mitään.
- On se...
saa Poste restanteen kirjoitti:
eikö senkin kela pääosin maksa.Näin ainakin oli Helsingissä pari vuotta sitten.
Minullakin on se käsitys, että pääkaupunkiseudulla ainakin saa työttömyyskorvauksen, vaikka osoite poste restante olisikin. Ehkä syynä on asunnottomien suuri määrä.
- ja...
vaikka olen ollut asunnoton. kirjoitti:
fattasta ei en muistaakseni edes hakenut mitään.
...saat työttömyyskorvausta, et luonnollisestikaan edes saisi mitään "fattasta".
Mutta juttusi olikin kai pelkkä provo. - Anonyymi
kkkeli kirjoitti:
Työttömyys-korvausta saa vaikka ei olisi osoitetta rahahan tulee pankkitilille, eikä mihinkään postilaatikkoon. Asumistukea et voi tietenkään saada jos oletasunnoton. Mutta kelalla on velvollisuus auttaa asunnotonta asunnon etsinässä ja tarvitaessa maksaa vuokra+takuuvuokra.
- ************''
Tietääkseni myös Poste restante -osoitteen omaava voi saada työttömyystukea. Siinä kannattaa vain selvittää, että hakee yösijansa mistä milloinkin löytää, koska on asunnoton.
''vaikka kaverin kämpässä''
Kun pidät huolta siitä, että kaveri on samaa sukupuolta. Eri sukupuolista tehdään avopari kelan toimesta ja jos toinen ansaitsee riittävästi, niin sitten käy siten, että työmarkkinatuen saaja menettää tukensa.
Kohdallasi voisi turvallisin vaihtoehto olla kaverin osoite, jos on joku, jonka osoitetta voit käyttää työkkärin ja Kelan suuntaan, kunhan tuo joku ei ole toista sukupuolta.- osoite pitää olla
No EI voi. Itse tappelin viime vuonna Kelan kanssa asiasta kun ei tukea tilille koskaan kuulunut ja kyselin missä mättää. Sanoivat että hakemusta ei edes käsitellä loppuun jos osoite on poste restante jonka sinne annoin.
- Ehkä...
No EI voi. Itse tappelin viime vuonna Kelan kanssa asiasta kun ei tukea tilille koskaan kuulunut ja kyselin missä mättää. Sanoivat että hakemusta ei edes käsitellä loppuun jos osoite on poste restante jonka sinne annoin.
Tuo on ehkä vähän paikkakuntakohtaistakin tai sitten Kela on saanut uudet määräykset.
Aika kohtuutonta, jos asunnottomuus riittää tuen hylkäämisen syyksi. Helsingissäkin on tällä hetkellä n. 5000 asunnotonta... - hakevat saman rahan
Ehkä... kirjoitti:
Tuo on ehkä vähän paikkakuntakohtaistakin tai sitten Kela on saanut uudet määräykset.
Aika kohtuutonta, jos asunnottomuus riittää tuen hylkäämisen syyksi. Helsingissäkin on tällä hetkellä n. 5000 asunnotonta...Asunnoton ei saa tukea Kelalta jos ei ole osoitetta. Joutuvat hakemaan tukensa sossusta. Kelassa ei ole tullut muutoksia tänä vuonna asian suhteen. Soittakaa ja kysykää itse saako poste rentante osoitteella työttömyysturvaa niin loppuu teidän epäily.
- harry homeless
hakevat saman rahan kirjoitti:
Asunnoton ei saa tukea Kelalta jos ei ole osoitetta. Joutuvat hakemaan tukensa sossusta. Kelassa ei ole tullut muutoksia tänä vuonna asian suhteen. Soittakaa ja kysykää itse saako poste rentante osoitteella työttömyysturvaa niin loppuu teidän epäily.
Pystyn kyllä menemään hyvin todennäköisesti kirjoille mies puoliselle kaverille. Mutta mites käy jos menen kaverin ja kaverin muijan ositteeseen kirjoille jossa he asuvat yhdessä?
mutta en siellä asuisi.
kesäkin tulossa joten ei tuolla ainakaan jäädy hengiltä.
mietityttää vaan miksi ei valtio oikeasti halua auttaa kodittomia jos oikeasti halua olisi niin kodittomia ei olisi suomessa.
kaverini joskus soitti johonkin virastoon ja kyseli helsingin asunto tilannetta ja vastaus oli tyhjiä asuntoja on miltein 50,000 mutta tarkoitettu hätä majoitukseen jos esim helsingissä tapahtuisi jotain katastrofaalista
mihin ihmiset voidaan majoittaa joten mielessä pyörii miksi noista ei voida antaa asunnottomille 5000 asuntoa hätä majoitukseen siksi aikaa. sitten kun katasrtofi sattuu(jos sattuu)niin heille esim. pika häätö ja lapsi perheitä asumaan niihin.
Kiitos jo tulleista vinkeistä - osoitteen josta saa kiinni
harry homeless kirjoitti:
Pystyn kyllä menemään hyvin todennäköisesti kirjoille mies puoliselle kaverille. Mutta mites käy jos menen kaverin ja kaverin muijan ositteeseen kirjoille jossa he asuvat yhdessä?
mutta en siellä asuisi.
kesäkin tulossa joten ei tuolla ainakaan jäädy hengiltä.
mietityttää vaan miksi ei valtio oikeasti halua auttaa kodittomia jos oikeasti halua olisi niin kodittomia ei olisi suomessa.
kaverini joskus soitti johonkin virastoon ja kyseli helsingin asunto tilannetta ja vastaus oli tyhjiä asuntoja on miltein 50,000 mutta tarkoitettu hätä majoitukseen jos esim helsingissä tapahtuisi jotain katastrofaalista
mihin ihmiset voidaan majoittaa joten mielessä pyörii miksi noista ei voida antaa asunnottomille 5000 asuntoa hätä majoitukseen siksi aikaa. sitten kun katasrtofi sattuu(jos sattuu)niin heille esim. pika häätö ja lapsi perheitä asumaan niihin.
Kiitos jo tulleista vinkeistäEi Kela tarkasta kuka ja ketkä siellä osoitteessa asuu jonka ilmoitat. Meillä meni näin, että avovaimo työttömänä ja muutin hänen luokseen itsekin työttömänä. Asumistuki ja työmarkkinatuki olisi mennyt avovaimoltani, koska ajoittain käyn myös töissä. Työttömyyskuukausiltani haen työmarkkinatukea. Osoitetta ei ollut antaa Kelaan vaan avasin paikalliseen postiin sitä varten poste restante osoitteen jonka ilmoitin Kelaan. Eväsivät tukeni siihen asti kunnes ilmoitin pysyvän osoitteen. Olen muuttanut pohjoisesta etelään ja enhän voinut sinne pohjoisen osoitetta antaa. Oli pakko laittaa avovaimon osoite ja se kävi hyvin. Eivät kyselleet sen enmpää, avovaimo saa edelleen työmarkkinatukea täysimääräisenä vaikka saman osoitteen sinne ilmoitin. Ei siis ole vaikuttanut millään lailla mihinkään avovaimoni osalta. Ei siellä kellään ole aikaa tarkastaa kuka ja ketä missäkin asuu ja millaista rahaa kukin perhe tai perheenjäsen saa mistäkin.
- Tilanne...
osoitteen josta saa kiinni kirjoitti:
Ei Kela tarkasta kuka ja ketkä siellä osoitteessa asuu jonka ilmoitat. Meillä meni näin, että avovaimo työttömänä ja muutin hänen luokseen itsekin työttömänä. Asumistuki ja työmarkkinatuki olisi mennyt avovaimoltani, koska ajoittain käyn myös töissä. Työttömyyskuukausiltani haen työmarkkinatukea. Osoitetta ei ollut antaa Kelaan vaan avasin paikalliseen postiin sitä varten poste restante osoitteen jonka ilmoitin Kelaan. Eväsivät tukeni siihen asti kunnes ilmoitin pysyvän osoitteen. Olen muuttanut pohjoisesta etelään ja enhän voinut sinne pohjoisen osoitetta antaa. Oli pakko laittaa avovaimon osoite ja se kävi hyvin. Eivät kyselleet sen enmpää, avovaimo saa edelleen työmarkkinatukea täysimääräisenä vaikka saman osoitteen sinne ilmoitin. Ei siis ole vaikuttanut millään lailla mihinkään avovaimoni osalta. Ei siellä kellään ole aikaa tarkastaa kuka ja ketä missäkin asuu ja millaista rahaa kukin perhe tai perheenjäsen saa mistäkin.
''Ei Kela tarkasta kuka ja ketkä siellä osoitteessa asuu jonka ilmoitat.''
Väärin. Kelalla on pääsy netin kautta suoraan väestörekisterin tietoihin, mistä selviää, ketkä tietyssä osoitteessa asuvat väestökirjanpidon mukaan.
'' avovaimo saa edelleen työmarkkinatukea täysimääräisenä vaikka saman osoitteen sinne ilmoitin. Ei siis ole vaikuttanut millään lailla mihinkään avovaimoni osalta.''
Ei vaikutakaan, jos tulot eivät ylitä tiettyä rajaa.
''Ei siellä kellään ole aikaa tarkastaa kuka ja ketä missäkin asuu ja millaista rahaa kukin perhe tai perheenjäsen saa mistäkin.''
Väärin taas. Kelalle on rutiinia tarkistaa väestörekisteritiedot. Eihän se vaadi kuin muutaman näppiksen näppäilyn.
Kela tarkistaa myös verotustiedot. Se tapahtuu tosin jälkikäteen verotuksen valmistuttua, joten tilanne voi aktivoitua parinkin vuoden päästä. Myös verottajan tietoihin Kela pääsee suoraan netin kautta.
On tietysti mahdollista, että Kelalta on teidän tilanteenne jäänyt huomaamatta, mutta se voi tapahtua myöhemminkin ja mikäli toisen puolison tulot ovat riittävän suuret, että se olisi vähentänyt toisen työmarkkinatukea, niin takaisinperintä seuraa. Ja käräjät. Ja petossyyte.
Jos tulosi ovat sitä luokkaa, ettei ne ylitä sitä rajaa, että se vaikuttaisi avopuolison työmarkkinatukeen, niin ei Kelalla ole syytäkään reagoida.
Arvioi halutessasi tarkistaa tilanteesi viime vuoden tulot kuukautta kohden ja tarkista laskurilla: http://asiakas.kela.fi/tilaskenta_app/TILaskentaApplication
Voit olla varma siitä, että jos käry käy, niin Kela lähtee toimimaan asiassa. Kelassa ei armoa tunneta. - ns asunnottomiin
Tilanne... kirjoitti:
Väärin. Kelalla on pääsy netin kautta suoraan väestörekisterin tietoihin, mistä selviää, ketkä tietyssä osoitteessa asuvat väestökirjanpidon mukaan.
'' avovaimo saa edelleen työmarkkinatukea täysimääräisenä vaikka saman osoitteen sinne ilmoitin. Ei siis ole vaikuttanut millään lailla mihinkään avovaimoni osalta.''
''Ei siellä kellään ole aikaa tarkastaa kuka ja ketä missäkin asuu ja millaista rahaa kukin perhe tai perheenjäsen saa mistäkin.''
Väärin taas. Kelalle on rutiinia tarkistaa väestörekisteritiedot. Eihän se vaadi kuin muutaman näppiksen näppäilyn.
Kela tarkistaa myös verotustiedot. Se tapahtuu tosin jälkikäteen verotuksen valmistuttua, joten tilanne voi aktivoitua parinkin vuoden päästä. Myös verottajan tietoihin Kela pääsee suoraan netin kautta.
On tietysti mahdollista, että Kelalta on teidän tilanteenne jäänyt huomaamatta, mutta se voi tapahtua myöhemminkin ja mikäli toisen puolison tulot ovat riittävän suuret, että se olisi vähentänyt toisen työmarkkinatukea, niin takaisinperintä seuraa. Ja käräjät. Ja petossyyte.
Jos tulosi ovat sitä luokkaa, ettei ne ylitä sitä rajaa, että se vaikuttaisi avopuolison työmarkkinatukeen, niin ei Kelalla ole syytäkään reagoida.
Arvioi halutessasi tarkistaa tilanteesi viime vuoden tulot kuukautta kohden ja tarkista laskurilla: http://asiakas.kela.fi/tilaskenta_app/TILaskentaApplication
Voit olla varma siitä, että jos käry käy, niin Kela lähtee toimimaan asiassa. Kelassa ei armoa tunneta.Nou nou, siellä näkyy kirjoilla olevat. Jos et ole missään kirjoilla et näy sielläkään sori vaan. Maistraattiin pitää itse ilmoittaa osoite jos et ole missään kirjoilla. Itse näin tehnyt ja tiedän mistä puhun. En siis asu oikeastaan missään, en ole missään kirjoilla vaikka vakituinen paikka onkin missä majailen.
- kaikista noista?
Tilanne... kirjoitti:
Voit olla varma siitä, että jos käry käy, niin Kela lähtee toimimaan asiassa. Kelassa ei armoa tunneta.Lisään vielä, että tuloni kyllä vaikuttaisi niinä kk kun olen töissä avovaimoni työmarkkinatukeen ja hurjasti eli loppuisi kokonaan siksikään en asu virallisesti siellä. Edelleen painottaisin tietoa väestörekisteristä, siellä näkyy ihmiset jotka ovat kirjoilla jossakin päin Suomea. Ilman virallista asuntoa ja osoitetta siellä näy mitään, näkyy viimeisin paikkakunta ja osoite missä olet kirjoilla ollut. Kela ei voi mitenkään todistaa kenenkään asuvan missään jos siitä ei ole mustaa valkoisella. Sori että romutin sinun kirjoituksesi täysin. Ilmeisesti puhut itse mutu tuntumalta et kokemuksesta kuten minä.
- Mutta...
kaikista noista? kirjoitti:
Lisään vielä, että tuloni kyllä vaikuttaisi niinä kk kun olen töissä avovaimoni työmarkkinatukeen ja hurjasti eli loppuisi kokonaan siksikään en asu virallisesti siellä. Edelleen painottaisin tietoa väestörekisteristä, siellä näkyy ihmiset jotka ovat kirjoilla jossakin päin Suomea. Ilman virallista asuntoa ja osoitetta siellä näy mitään, näkyy viimeisin paikkakunta ja osoite missä olet kirjoilla ollut. Kela ei voi mitenkään todistaa kenenkään asuvan missään jos siitä ei ole mustaa valkoisella. Sori että romutin sinun kirjoituksesi täysin. Ilmeisesti puhut itse mutu tuntumalta et kokemuksesta kuten minä.
''Ilman virallista asuntoa ja osoitetta siellä näy mitään, näkyy viimeisin paikkakunta ja osoite missä olet kirjoilla ollut.''
Joo, mutta jos olet antanut Kelalle avovaimosi osoitteen, niin Kela tietysti syöttää sen tarkistustiedoksi ja siitä näkyy, että avovaimollasi ja sinulla on sama osoite.
En kirjoita mututietoa, vaan ihan jotain muuta tietoa.
Tiedän Kelan jutuista aika paljon. Olen myös entisessä työssäni tutustunut väestörekisteritietoihin, joten tiedän, minkälaisia tarkistuksia sieltä voi tehdä.
Toivottavasti Kelalta jostain syystä on jäänyt asia tarkistamatta eikä se tule esille viiteen vuoteen, mikä on vanhenemisaika takaisinperinnälle.
Kela voi tehdä kyllä tarkistelujaan pitkänkin ajan päästä, joten jos asia ilmi tulee, sinun kannattaa varautua melkoiseen ylläriin. - _______________-
ns asunnottomiin kirjoitti:
Nou nou, siellä näkyy kirjoilla olevat. Jos et ole missään kirjoilla et näy sielläkään sori vaan. Maistraattiin pitää itse ilmoittaa osoite jos et ole missään kirjoilla. Itse näin tehnyt ja tiedän mistä puhun. En siis asu oikeastaan missään, en ole missään kirjoilla vaikka vakituinen paikka onkin missä majailen.
Ei Kela noin helppoon mene.
- kerro omasta kokemuksestasi
Mutta... kirjoitti:
''Ilman virallista asuntoa ja osoitetta siellä näy mitään, näkyy viimeisin paikkakunta ja osoite missä olet kirjoilla ollut.''
Joo, mutta jos olet antanut Kelalle avovaimosi osoitteen, niin Kela tietysti syöttää sen tarkistustiedoksi ja siitä näkyy, että avovaimollasi ja sinulla on sama osoite.
En kirjoita mututietoa, vaan ihan jotain muuta tietoa.
Tiedän Kelan jutuista aika paljon. Olen myös entisessä työssäni tutustunut väestörekisteritietoihin, joten tiedän, minkälaisia tarkistuksia sieltä voi tehdä.
Toivottavasti Kelalta jostain syystä on jäänyt asia tarkistamatta eikä se tule esille viiteen vuoteen, mikä on vanhenemisaika takaisinperinnälle.
Kela voi tehdä kyllä tarkistelujaan pitkänkin ajan päästä, joten jos asia ilmi tulee, sinun kannattaa varautua melkoiseen ylläriin.Ei todista valitettavasti mitään. Kukaan ei pysty todistamaan että asuisin siellä. Ei tule tiliotteita sinne ei pankista postia, ei mistään mitään koska en siellä virallisesti asu. Se että olen asunnoton ja ilmoittanut jonkun osoitteen pelkästään Kelan pakotuksesta saadakseni tukea niiltä kk kun olen työttömänä ei todista mitään ja Kelakin sen tietää, sen sinne ilmoittanutkin että painostuksesta on tekaistu osoite koska se pitää olla saadakseen työttömyysturvaa. Tiedän minäkin yhtä ja toista Kelan, maistraatin toimista. Tiedämpä senkin, että kelassa ei syötetä ja haeta osoitteen perusteella mitään jos ei ole vahvoja EPÄILYJÄ. Elikkä kirjoittele sinä vaan lisää mutua kun kokemuksesta et osaakaan kertoa.
- Että olen...
kerro omasta kokemuksestasi kirjoitti:
Ei todista valitettavasti mitään. Kukaan ei pysty todistamaan että asuisin siellä. Ei tule tiliotteita sinne ei pankista postia, ei mistään mitään koska en siellä virallisesti asu. Se että olen asunnoton ja ilmoittanut jonkun osoitteen pelkästään Kelan pakotuksesta saadakseni tukea niiltä kk kun olen työttömänä ei todista mitään ja Kelakin sen tietää, sen sinne ilmoittanutkin että painostuksesta on tekaistu osoite koska se pitää olla saadakseen työttömyysturvaa. Tiedän minäkin yhtä ja toista Kelan, maistraatin toimista. Tiedämpä senkin, että kelassa ei syötetä ja haeta osoitteen perusteella mitään jos ei ole vahvoja EPÄILYJÄ. Elikkä kirjoittele sinä vaan lisää mutua kun kokemuksesta et osaakaan kertoa.
Toivotaan, että olen väärässä.
Kertoile kuitenkin täälläkin, kun Kelalta tulee hylkypäätös ja selvityspyyntö takaisinperintää varten, jotta muut osaavat hiukan varoa.
En ole kirjoitellut pelotellakseni sinua, vaan vain sitä varten, että kannattaisi toimia tilanteessasi jotenkin siltä varalta, että Kela kuitenkin herää tarkistelemaan tilannettasi kohdallasi.
Tilanne ei ehkä ole aktivoitunut vielä Kelassa, jos verotus työssäoloajoiltasi ei ole valmistunut.
- Asunnoton insinööri
Millaista kokemusta asiasta on vuonna 2012? On kummallista, että mistään ei löydy kirjallista faktaa siitä, millä perusteella Kela kyselee "todellista" asuinosoitetta, kun henkilöllä on vain Poste restante-osoite.
- päättele tuosta ja
Jos sitä ei makseta, niin löytyyköhän se peruste tästä Kelan sivuilta kopioidusta lauseesta:
"Työmarkkinatukea voi saada jokainen 17–64-vuotias Suomessa asuva työtön työnhakija, joka on työkykyinen, työmarkkinoiden käytettävissä ja taloudellisen tuen tarpeessa. 65–67-vuotiaille työmarkkinatukea voidaan maksaa lähinnä vain lomautuksen ajalta."
Eli siinähän se lukee ASUVA.
Ja sitten kun rupesin tutkimaan lakeja, niin löytyi (toki muutettu varmaan vuosien mittaan joiltakin osin vaikka kuinka monesti) Finlexistä laki työttömyysturvasta ja siellä on sitten mainittu myös tuo: Suomessa asuva.
Ja sitten myöhemmässä momentissa tulee:
Suomessa asuminen
"Jos tätä lakia sovellettaessa on ensin ratkaistava, onko henkilö Suomessa asuva, asia ratkaistaan sen mukaan kuin asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta annetussa laissa (1573/1993) säädetään."
No, mitähän siellä sitten lukee ja auttaako asiaan vastauksen saantia?
No, tätäkin on muutettu ilmeisesti ja näköjään vaikka kuinka (kun sen Finlexin haulla hakee) mutta tokko tätä kohtaa:
Asumisen määräytyminen
3 §
Suomessa asuminen
Sosiaaliturvalainsäädäntöä sovellettaessa henkilön katsotaan asuvan Suomessa, jos hänellä on täällä varsinainen asunto ja koti ja jos hän jatkuvasti pääasiallisesti oleskelee täällä.
Suomeen muuttavan henkilön voidaan katsoa asuvan Suomessa jo maahan tulosta lukien, edellyttäen, että hänen tarkoituksenaan on jäädä Suomeen vakinaisesti asumaan ja että hänellä on lisäksi yhden vuoden oleskeluun oikeuttava voimassa oleva oleskelulupa, milloin sellainen lupa häneltä vaaditaan. Erityisestä syystä henkilön voidaan katsoa asuvan Suomessa, vaikka hänellä on alle yhden vuoden oleskeluun oikeuttava oleskelulupa, jos oleskeluluvan jatkamiselle ei ole estettä.
Suomesta turvapaikkaa hakevan henkilön ei katsota tämän lain mukaan asuvan Suomessa sinä aikana, jona hän oleskelee täällä ilman, että hänen turvapaikkahakemustaan tai maasta karkotustaan koskevaa asiaa on lainvoimaisella päätöksellä ratkaistu.
Salapoliisityötä voi jatkaa kukin halutessaan. Jaaha, etten vaan kohta olisi minäkin.... Ja eikös näitten viranomaisten pitäisi auttaa ihmistä, ettei kukaan joudu tuohon tilaan? Että sillai! Jokaiselle on kuitenkin se oma palkka tärkein, rahan takia ne viranomaiset työtään tekevät. Eivät ole erityisen ihmisrakkaita nekään. - just just.
päättele tuosta ja kirjoitti:
Jos sitä ei makseta, niin löytyyköhän se peruste tästä Kelan sivuilta kopioidusta lauseesta:
"Työmarkkinatukea voi saada jokainen 17–64-vuotias Suomessa asuva työtön työnhakija, joka on työkykyinen, työmarkkinoiden käytettävissä ja taloudellisen tuen tarpeessa. 65–67-vuotiaille työmarkkinatukea voidaan maksaa lähinnä vain lomautuksen ajalta."
Eli siinähän se lukee ASUVA.
Ja sitten kun rupesin tutkimaan lakeja, niin löytyi (toki muutettu varmaan vuosien mittaan joiltakin osin vaikka kuinka monesti) Finlexistä laki työttömyysturvasta ja siellä on sitten mainittu myös tuo: Suomessa asuva.
Ja sitten myöhemmässä momentissa tulee:
Suomessa asuminen
"Jos tätä lakia sovellettaessa on ensin ratkaistava, onko henkilö Suomessa asuva, asia ratkaistaan sen mukaan kuin asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta annetussa laissa (1573/1993) säädetään."
No, mitähän siellä sitten lukee ja auttaako asiaan vastauksen saantia?
No, tätäkin on muutettu ilmeisesti ja näköjään vaikka kuinka (kun sen Finlexin haulla hakee) mutta tokko tätä kohtaa:
Asumisen määräytyminen
3 §
Suomessa asuminen
Sosiaaliturvalainsäädäntöä sovellettaessa henkilön katsotaan asuvan Suomessa, jos hänellä on täällä varsinainen asunto ja koti ja jos hän jatkuvasti pääasiallisesti oleskelee täällä.
Suomeen muuttavan henkilön voidaan katsoa asuvan Suomessa jo maahan tulosta lukien, edellyttäen, että hänen tarkoituksenaan on jäädä Suomeen vakinaisesti asumaan ja että hänellä on lisäksi yhden vuoden oleskeluun oikeuttava voimassa oleva oleskelulupa, milloin sellainen lupa häneltä vaaditaan. Erityisestä syystä henkilön voidaan katsoa asuvan Suomessa, vaikka hänellä on alle yhden vuoden oleskeluun oikeuttava oleskelulupa, jos oleskeluluvan jatkamiselle ei ole estettä.
Suomesta turvapaikkaa hakevan henkilön ei katsota tämän lain mukaan asuvan Suomessa sinä aikana, jona hän oleskelee täällä ilman, että hänen turvapaikkahakemustaan tai maasta karkotustaan koskevaa asiaa on lainvoimaisella päätöksellä ratkaistu.
Salapoliisityötä voi jatkaa kukin halutessaan. Jaaha, etten vaan kohta olisi minäkin.... Ja eikös näitten viranomaisten pitäisi auttaa ihmistä, ettei kukaan joudu tuohon tilaan? Että sillai! Jokaiselle on kuitenkin se oma palkka tärkein, rahan takia ne viranomaiset työtään tekevät. Eivät ole erityisen ihmisrakkaita nekään.No, nyt se selvis mullekin! Tässä on oltu nyt työkkärin kirjoilla vaikka kuinka kauan, haetaan töitä ja koulutuspaikkaa, tuloksetta, työmarkkinatuelle joudutaan, omat säästöt hupenee niin että kohta ollaan nollilla. Ja koko tänä aikana te-toimisto ei oma-aloitteisesti ole mitään tarjonnut, yhden ilmoittautumispuhelun jälkeen virkailija kirjailee omapäisesti "ei halua asioida työvoimatoimistossa" - tällaista en ole suustani päästänyt - kun tämä kirjaus halutaan poistaa, yhteydenottoon vastaa itse toimiston johtaja, joka ei kuin nauraa että "et ole ollut töissäkään pitkäääääään aikaan" - no, onkohan tuo te-toimisto ollut jotenkin auttamassa että sitä töitä olisi saatu? Että siellähän naureskelee ja kirjailee.
Että siis odottavat ilmeisesti että kun rahat loppuu, alkaa tulla vuokranmaksuvaikeuksia, niin sitten tuo isäntä heittää ulos kämpästä, ja uutta ei saa, niin katsos vaan, työttömien tilastot parani taas ainakin yhdellä pitkäaikaistyöttömällä vähemmiksi - toki uusia taitaa tulla. Että naurattaa ihan punaposkista (ilmiselvästi viinan iloista nauttivaa) äijää luurin päässä! Kysyinpä vaan, että mitenkäs olette auttaneet, oletteko monesti olleet yhteydessä tännepäin?
Millähän sitä sitten hakee enää kämppääkään kun ei rahaa saa mistään? Ilmankos niitä junan alle menijöitä riittää. - voi jumankauta.
just just. kirjoitti:
No, nyt se selvis mullekin! Tässä on oltu nyt työkkärin kirjoilla vaikka kuinka kauan, haetaan töitä ja koulutuspaikkaa, tuloksetta, työmarkkinatuelle joudutaan, omat säästöt hupenee niin että kohta ollaan nollilla. Ja koko tänä aikana te-toimisto ei oma-aloitteisesti ole mitään tarjonnut, yhden ilmoittautumispuhelun jälkeen virkailija kirjailee omapäisesti "ei halua asioida työvoimatoimistossa" - tällaista en ole suustani päästänyt - kun tämä kirjaus halutaan poistaa, yhteydenottoon vastaa itse toimiston johtaja, joka ei kuin nauraa että "et ole ollut töissäkään pitkäääääään aikaan" - no, onkohan tuo te-toimisto ollut jotenkin auttamassa että sitä töitä olisi saatu? Että siellähän naureskelee ja kirjailee.
Että siis odottavat ilmeisesti että kun rahat loppuu, alkaa tulla vuokranmaksuvaikeuksia, niin sitten tuo isäntä heittää ulos kämpästä, ja uutta ei saa, niin katsos vaan, työttömien tilastot parani taas ainakin yhdellä pitkäaikaistyöttömällä vähemmiksi - toki uusia taitaa tulla. Että naurattaa ihan punaposkista (ilmiselvästi viinan iloista nauttivaa) äijää luurin päässä! Kysyinpä vaan, että mitenkäs olette auttaneet, oletteko monesti olleet yhteydessä tännepäin?
Millähän sitä sitten hakee enää kämppääkään kun ei rahaa saa mistään? Ilmankos niitä junan alle menijöitä riittää.Kannattaisiko hakeutua lääkärin pakeille, pyrkiä saamaan eläkepäätös, siis siinä vaiheessa kun vielä on asunto? Eikös ne rupea maksamaan työkyvyttömyyseläkettä jo aika nuorille tyypeille, siitäkin päätellen että tässäkin talossa on ainakin joku joka ei kyllä töissä käy, mutta rahaa riittää näköjään ja kämppäkin on ollut myynnissä monen monituista kertaa netti-ilmoitusten perusteella, mutta ei ilmeisesti seudun heikon työllisyystilanteen takia mene kaupaksi ja asuminen hänen onnekseen saa jatkua.
Siis - missäs se on se ihmisten selviämisen edistäminen? - jatkoa laeista.
voi jumankauta. kirjoitti:
Kannattaisiko hakeutua lääkärin pakeille, pyrkiä saamaan eläkepäätös, siis siinä vaiheessa kun vielä on asunto? Eikös ne rupea maksamaan työkyvyttömyyseläkettä jo aika nuorille tyypeille, siitäkin päätellen että tässäkin talossa on ainakin joku joka ei kyllä töissä käy, mutta rahaa riittää näköjään ja kämppäkin on ollut myynnissä monen monituista kertaa netti-ilmoitusten perusteella, mutta ei ilmeisesti seudun heikon työllisyystilanteen takia mene kaupaksi ja asuminen hänen onnekseen saa jatkua.
Siis - missäs se on se ihmisten selviämisen edistäminen?ei hitto, eihän sitä saa eläkettäkään jos ei oo kämppää - siinähän se on sanottu heti tuon mainitun lain alkuteksteissä mihin sitä sovelletaan "kansaneläkelain".
eli siis jos ei kämppää ei saa mitään? No, mutta eihän siinä puhuttu toimeentulotuesta mitään....
No, laki toimeentulotuesta 1412/1997 jota sitäkin on muutettu vaikka kuin:
Oikeus toimeentulotukeen
Jokaisella on oikeus saada toimeentulotukea, jos hän on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa ansiotyöllään, yrittäjätoiminnallaan, toimeentuloa turvaavien muiden etuuksien avulla, muista tuloistaan tai varoistaan, häneen nähden elatusvelvollisen henkilön huolenpidolla tai muulla tavalla.
Ja sitten jatkoa:
3 luku
Menettely toimeentulotukiasioissa
14 §
Toimeentulotuen hakeminen ja myöntäminen
Toimeentulotuen myöntää hakemuksesta sen kunnan toimielin, jonka alueella henkilö tai perhe vakinaisesti oleskelee.
Jos henkilö tai perhe muutoin kuin satunnaisesti oleskelee useammassa kuin yhdessä kunnassa, toimeentulotuen myöntää sen kunnan toimielin, jonka alueella oleskelusta henkilön tai perheen menot johtuvat.
Jos tuen tarve on kiireellinen, toimeentulotuen myöntää sen kunnan toimielin, jossa perhe tai henkilö oleskelee hakemusta tehtäessä.
Joo, että toimeentulotukea voi saada jokainen ja sen myöntää sen kunnan sosiaali missä oleskellaan (ei puhuta asumisesta)!
Ei kai noi kohdat ole muuttuneet..... En jaksa käydä läpi kaikkia muutoskohtia.
Voisi olla tietysti aiheen, kun kerran itselläkin on kaikki kiikun kaakun!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6717477Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?435291HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3032886- 1662307
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki362285- 241834
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1401698mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k121672Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon4111628Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t51627