Lävistykset ja leikkaus?

Saako...

Saako alaraajan leikkausoperaatiossa nenäkoru (pieni nappi) olla paikallaan tai saako tilalle laittaa ns. häivekorun ettei reikä umpeudu?
Onko kenelläkään kokemusta?

6

6277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • roikkuu

      Yleensä halutaan kaikki korut pois. Vaikka minulla tehtiin leikkaus alapäässä, korvakorutkin piti ottaa pois leikkauksen ajaksi. Kieliläväristä on ehdoton kielto nukutettaessa. Eihän se reikä umpeudu muutamassa tunnissa. Korun voi laittaa sitten takaisin kun tulee leikkauksesta. Olin sairaalassa 10 päivää, joten laitoin leikkauspäivää seuraavana päivänä korvakorut takaisin. Todennäköisesti reiät olisi pysynyt auki sen 10 päivääkin.

    • aina...

      tarvitse poistaa. Voi olla että siellä on töissä joku viime vuosisadan kalkkis, joka pitää sinua saatanan palvojana pelkästään sen takia että sinulla on ko. koru. Jos toimenpide ei tule juuri nenään niin en näe mitään syytä miksi se pitäisi poistaa.

      T:leikkurish

      • Omark

        Niitä kalkkiksia piisaa. Itse olen joutunut keskeyttämään työharjoittelun hoitoalalla, koska nenäkorun olisi pitänyt ylihoitajan mukaan olla este opintoihin pääsylle! (Tosin hillitön meikki päässä kyseisen osaston työntekijällä ei ketään haitannut.) Ei mielestäni hyvin parantunut lävistys ole sen suurempi terveysriski kuin muutkaan ruumiinaukkojen pöpöt. Ihmistä ei saa kaikista mikrobeista puhtaaksi, vaikka kuinka yrittäisi.

        Kyseessä on ilmeisesti ortopedinen eli hyvin puhdas leikkaus, joten noudata määräyksiä, ja laita koru (tai häivekoru) toimenpiteen jälkeen takaisin. Itselläni on auki (tosin hyvin ahtaasti) vielä v. 2003 poistettujen nännilävistysten paikat. Ja korvakorujakin käytän vain satunnaisesti, auki silti pysyvät. Ei parantunut lävistys niin nopeasti umpeudu. Ja jos lävistys ei ole vielä kunnolla paranut, niin kannattaa olla tosi tarkka, ettei saa sairaalasta siihen mitään hankalaa sairaalapöpöä.


      • siitä kuka on työvuorossa

        vaan siitä että leikkauksessa yleensä käytetään polttoa ja mikäli potilaalla on kehossa metallia se voi aiheuttaa palovamman mihin tahansa poltettavan kohdan ja korun välillä. Eli jos teitä ei haittaa mahdollinen sisäinen palovamma niin pitäkää kettingit ja hakaristit, nenärenkaat ja alapäälävistykset. Hoitohenkilökuntaa tuskin kiinnostaa potilaiden mielipiteet saatanasta tai musiikkimieltumykset tai muotitrendien seuraaminen. On kyse infektioiden estämisestä ja potilaan omasta turvallisuudesta. Niin että sellasta.


    • Anonyymi

      Entä jos ei niitä koruja ota pois?

      • Anonyymi

        Leikkaussalihenkilökunta ottaa pois (mikäli on mahdollista).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      441
      4748
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1692
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      92
      1425
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1336
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1286
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1161
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      56
      857
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe