Makuaistin

puuttuminen

Hyvät ystävät ja kokeneet,kuinka kauan teillä kesti tämä jakso,että mikään ei maistu miltään?
Tai siis kaikki maistuu samalta,etovalta,yäk.

Vielä kaksi taxoa jäljellä ja huolestuttaa jo tämä että painoni laskee,nyt jo kuusi kiloa ja olen ollut normaalipainoinen.

Miten on,annetaanko saman suuruinen annos myrkkyä vieläkin,mitä oli ensimmäisellä kerralla?
Onko kenelläkään ollut sama ongelma,että jo ruuan näkeminen etoo ja joutuu pakko syöttämään itseään?

11

4706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mökin muija

      ja sinappi maistui samalle eli ei millekkään,mulla oli tippana oksaaliplatina tai jotain sinneppäin ja xeloda pillereinä 9 kuuria alkuun ei mitään muutoksia parin jakson jälkeen ,sitten meni makuaisti ja tuli silmien vuotaminen ja kylmän kipunointi,ja se jatkui niin kauan kuin hoitokuuri jatkui,nyt on makuaisti palaillut kun sytöjen loppumisesta on kulunut kuukausi,Elikkä oletan että makuaisti palautuu vasta kun hoitokuurista on jonkin aikaa,se aika (mauttomuus) on todella raskasta ja kaikki se muu voimattomuus ja mitä kaikkea siihen liittyykin on rankkaa.voimia sinulle kestämään se kaikki,muutakaan ratkaisua siihen ei liene.Taxsosta en osaa sanoa mitään,näitä sytöjä on niin monia.

    • tuntemuksia

      Mikään ei maistu miltään tai kaikki maistuu samalta, jotenkin pahviselta. Tuo oli tuttu tunne minullekin sytojen aikana. Etovaa oloa minulla ei kuitenkaan ollut, kiitos hyvien pahoinvointia ehkäisevien lääkkeiden. Kyllä se sitten hellitti, kun lääkityksetkin loppuivat.

      HUSin syöpäklinikalla minua aikanaan ohjeistettiin tätä tilannetta varten niin, että kannattaa esim. varata kaikenlaista mieluista naposteltavaa kotiin vähän sinne sun tänne. Niitä voi sitten ohimennen pistellä suuhunsa, niin saa sitä energiaa, vaikkei tavanomainen ja totuttu ruokavalio oikein maistuisikaan. Pieniä annoksia ja kaikenlaisia suupaloja usein myös suositeltiin.

      Kokeilepa tuota konstia. Ehkä tuosta voisi olla apua varsinkin kun lääkityksesi alkaa olla jo voiton puolella. Pari kertaaa vielä, niin kyllä se sitten viimeistään helpottaa.

      Tsemppiä!

      • myös .

        mennyt makuaisti,koko suu on kuin jotenkin puutunut,mutta kuiva,juon vettä varmasti kolme kertaa tunnisa.
        Ja sitäkin yökäten,kummallinen ja paha maku vedessäkin.
        Minulla ei ole paino ainakaan vielä hälyyttävästi laskenut,ostin apteekista näitä syöpäpotilaitten energiajuomia.Niissä on kaikkia vitamiinejä ja paljon kaloreita.
        Kokeileppa niitä.
        Ja kun menet seuraavaan hoitoon,kerro siinä edellisesä lääkärin tarkastuksessa tästä laihtuisestasi lääkärille.Uskoisin,että sytoannosta piennennetään sille paino tasolle,mitä nyt olet.
        Koetamme jaksaa vielä,kirjoitellaan jatkossakin,voimia:))))


    • joyder

      Koko hoitojeni ajan minulle maistua vain Saarioisten jauhelihapizza, tosin nykyään en sitä suuhuni laita, mutta ehkä se kertoo siitä, että jotain piti syödä ja se oli ainoa mikä maistui miltään.

      N. 1 kk jälkeen hoitojen mulla ainakin alkoi palautumaan makuaisti normaalille tasolle. Hoitojen aikana kuitenkaan kala ja kana eivät maistuneet miltään. Piti saada mahdolisimman maustettua ruokaa, jotta ruokailutapahtumasta tulisi edes hieman nautinnollinen.

      Painoni ei kyllä reissulla laskenut, itse olen joutunut tekemään jumppaa ja -32kg tällä hetkellä mittarissa, että hieman vielä niin olen siinä painossa missä olin kun sairastuin, ja kun minulla oli sukurasitteena tuo diabetes, niin pakko on laihduttaa. Mutta tanssi-harrastus on mukavaa...

      Myrkky annostuksesi on todennäköisesti sama ellei siinä vaikuttava lääke jostain syystä muutu matkan aikana. Koitahan jaksella!

      • punnitaan ..

        ja sen hetkisen painon mukaan laitetaan lääkeannos.
        Voisit mainita painosi laskusta sairaanhoitajalle tai lääkärille.
        Minunkin painoni laski hoitojen aikan noin 4kg.Muistelen,että lääkäri sanoi minulle,että jos paino laskee päälle 5kg,mitoitetaan lääkeannos uudelleen sen painon mukaan.

        Minulle ei maistunut mikään,kaikesta ruuasta meni maku.Mutta palautui pian hoitojen jälkeen ja sain menettämäni kilot takaisin puolessa vuodessa:)
        Ja kannatta hakea apteekista syöpäpotilaitten energia juomia:)


      • terveenä
        punnitaan .. kirjoitti:

        ja sen hetkisen painon mukaan laitetaan lääkeannos.
        Voisit mainita painosi laskusta sairaanhoitajalle tai lääkärille.
        Minunkin painoni laski hoitojen aikan noin 4kg.Muistelen,että lääkäri sanoi minulle,että jos paino laskee päälle 5kg,mitoitetaan lääkeannos uudelleen sen painon mukaan.

        Minulle ei maistunut mikään,kaikesta ruuasta meni maku.Mutta palautui pian hoitojen jälkeen ja sain menettämäni kilot takaisin puolessa vuodessa:)
        Ja kannatta hakea apteekista syöpäpotilaitten energia juomia:)

        Meni yllättäen makuaisti, kävi lääkärillä.
        Tutkittiin, en muista miten. Makuaisti ollut pois kohta kaksi vuotta. pitäisikö huolestua.


      • aamun-virkku
        terveenä kirjoitti:

        Meni yllättäen makuaisti, kävi lääkärillä.
        Tutkittiin, en muista miten. Makuaisti ollut pois kohta kaksi vuotta. pitäisikö huolestua.

        sanoo siit painon lakemisesta. miullekki sanottiin se 5kg jos laskee ni lääkeet piennetään. mutta se sanottiin kun oli 10kg puonnu, ohutsuoli tulehtunu ja kamala nestevajaus. yli viikko meni sit sairaalassa olessa. eli kerro ihmeessä siitä. ei ollu yhtää kivaa sillo. senjäleen miulla ei ollu pahaa olookaan paljoo. makuaisti on miullakin jokuverran kateissa....


      • Ira¤
        aamun-virkku kirjoitti:

        sanoo siit painon lakemisesta. miullekki sanottiin se 5kg jos laskee ni lääkeet piennetään. mutta se sanottiin kun oli 10kg puonnu, ohutsuoli tulehtunu ja kamala nestevajaus. yli viikko meni sit sairaalassa olessa. eli kerro ihmeessä siitä. ei ollu yhtää kivaa sillo. senjäleen miulla ei ollu pahaa olookaan paljoo. makuaisti on miullakin jokuverran kateissa....

        kaikki maistui pahvilaatikolta.Pikkuhiljaa alkoi maut palaamaan takaisin.Nyt jo vähän liiankin kanssa maistuu.


      • Anonyymi
        punnitaan .. kirjoitti:

        ja sen hetkisen painon mukaan laitetaan lääkeannos.
        Voisit mainita painosi laskusta sairaanhoitajalle tai lääkärille.
        Minunkin painoni laski hoitojen aikan noin 4kg.Muistelen,että lääkäri sanoi minulle,että jos paino laskee päälle 5kg,mitoitetaan lääkeannos uudelleen sen painon mukaan.

        Minulle ei maistunut mikään,kaikesta ruuasta meni maku.Mutta palautui pian hoitojen jälkeen ja sain menettämäni kilot takaisin puolessa vuodessa:)
        Ja kannatta hakea apteekista syöpäpotilaitten energia juomia:)

        Syöpähoitojen aikana sairaalasta saa mukaan proteiinijuomia ilmaiseksi


    • oli ..

      pakkosyömistä koko hoitojakson ajan,yritin pitää painoni entisessään mutta väkisellä meni muutama kilo pois.
      Mutta älä huolestu,hoitojen jälkeen makuaisti palutuu ja ruokahalu sitä mukaa.

    • Epoako

      Samaa teki mulle tulin kantasolu siirrosta juuri makuaisti on kateissa 2vko on kun hoidot loppu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe