ongelmanani on suulliset esitelmät ja yleisesti luokan edessä olo. Minulla on eräänlainen esitelmä loman jälkeen, ja itsetuntoni on niin huono, että suulliset esitelmät ei oikein onnistu. Pyytäisin apua, jotain järkevää sellaista. Olisi erityisesti mukavaa, jos jotkut jotka ovat kokeneet saman kertoisivat omista kokemuksistaan. Mutta kuitenkin, kaikki neuvot otetaan vastaan ja pyydän, että saisin hyödyllisiä vastauksia. Kiitoksia etukäteen!
suullinen esitelmä pelottaa
11
4378
Vastaukset
- Samaa kokenut
Etukäteen jännittää enemmän kuin itse tilanteessa. Ei kannata (jos suinkin pystyy) panikoida etukäteen liikaa. Kävelet siihen luokan eteen, ja luet paperin ja ehkä välillä vilkaiset luokkaan päin (kaveriasi tai muuta mukavaa ihmistä, opettajaa...). Sitten se on ohi. Yritä puhua kuuluvasti, ja yritä olla itsevarma. Jos luet liian hiljaa, ja siitä huomautellaan, se saattaa lisätä jännitystä. Puhu selvästi ettei kenelläkään ole mitään moitittavaa esitelmästä. :) Vaikka mokaisit jotenkin (kädet tärisee, ääni värisee) niin muut eivät edes välttämättä huomaa.
Esiintymisjännityksessä alkaa hermostuttamaan vaan lisää jos itse huomaa oman jännityksensä ja äänen värinänsä ja ajattelee muidenkin huomanneen. Ja kun hermostus lisääntyy niin ääni alkaa vielä enemmän värisemään jne. Ei kannata ryhtyä tuohon, eli vaikka täriseekin niin ajattele itsepäisesti ettei muut huomaa sitä.
Todella monet jännittävät esiintymisiä. Tämä tuskin lohduttaa sinua esiintymistilaanteessasi, mutta näin se on. Et ole ainut luokkasi jännittäjä. Etkä välttämättä se, joka jännittää kaikkein eniten. Vaikka sattuisikin mokaus, muutaman päivän kuluttua se on jo historiaa. Kukaan ei jaksa muistella pieniä mokia. - SolarMoon
Täsmälleen sama ongelma itselläni, ja juuri sen takia joudun tekemään pian tulossa olevan suullisen esitelmäni kirjallisena. Olen kyllä puhunut luokan edessä ylä-asteella ihan yksinkin mitään suurempia ongelmia, mitä nyt vähän naureskelin hermostuksissani, koska silloin tunsin silloisen yleisöni, tai ainakin osan siitä. Nyt kun olen uudessa koulussa, asiat eivät ole niin helposti :( esitelmän pito itselläni sujuu kyllä ihan ok(punastelua, nopeaa puhetta ja helposti repeämistä lukuunottamatta xD), jos on joku "tukipylväänä" joko yleisössä tai pitämässä esitelmää kanssani.
Ensi vuoden puolella menen puhetaidon kurssille, jossa harjoitellaan juuri puheiden pitämistä. Se tulee olemaan iso haaste, mutta yritän silti ^_^
Neuvoja nyt sen verran, että kannattaa suunitella puhetta etukäteen niin että tietää tarkalleen mitä sanoo ylimääräisen änkyttelyn ym välttämiseksi :P
Onnea!- janne5657
ei huonoja puheita kukaan myöhemmin muistele minua ei pelota luokan edessä puhuminen mutta tsemppiä vaan!
- jännittäjä^
mulla on just samanlainen ongelma. heti loman jälkeen esitelmä. oon pelänny sitä jo tosi pitkään enkä voinu tästäkään lomasta kunnolla nauttia kun mietin sitä esitelmää. oon aina ollu hiljanen enkä oikeen oo tutustunu kehenkään siinä ryhmässä, jossa mun täytyy se esitelmä pitää, ja musta tuntuu et ne pitää mua ihan outona kun en koskaan puhu mitään. ja pelkään sitä et joku sen esitelmän aikana kommentoi jotain negatiivista, sit meen ihan solmuun. mutta pitäs muistaa ettei kukaan jälkeen päin kenenkään esitelmiä jaksa muistella. kyl se siitä.
- sdfdfsdf
Annan pari vinkkiä PUHU mahd. kovalla äänellä ja selkeästi. Elä tietenkään huuda.. :) Voit tietenkin kysyä opettajaltasi olisiko mahdollista, että esittäisit esitelmän, vaikka välitunnilla (jos ei ole pitkä) jonne tulisi 2-5 kaveriasi katsomaan opettaja tietenkin tai voit kysyä olisiko mahdollista istuvelteen esittää luokan edessä.
Njoo, Olen varma, että hyvin se menee. - Leipz
Jos esiintyminen tuntuu täysin mahdottomalta, niin hanki itsellesi aika lääkärille. Lekuri voi sitten kirjoittaa sinulle todistuksen vaivastasi, jonka näytät opettajalle. Saat melko varmasti tehdä esityksen kirjallisesti.
Itseäni kiusattiin todella pahoin yläasteella, josta sain todella pahan trauman esiintymiseen luokan edessä. Lukiossa lekuri kirjoitti minulle sitten todistuksen esiintymiskammosta.- yhden esitelmän pitänyt
Sama vika oli täälläkin.. Ensimmäisen esitelmän luokan edessä pidin vasta ammattikoulussa, joka sekin jännätti paljon. Esitelmästäni jännitystä poisti hupaisa yhteensattuma, jonka seurauksena kesken esitelmän oli koko luokan lähdettävä kakkukahville. Sain oloni helpottumaan, kun tokaisin, että jahas, pidetäämpäs kahvitauko tässä välillä.
Mutta peruskoulussa en pystynyt pitämään yhtäkään esitelmää luokan edessä ja sain tehdä ne aina kirjallisena. Ja lääkärin todistuksia en tarvinnut siihen, koska se jäänitykseni/pelkoni oli niin näkyvää.
Vinkiksi sinulle antaisin, sen että mitään ei ole pakko tehdä. Voit kertoa opettajallesi jännityksestä ja neuvotella asiasta.
Mutta jos pidät esitelmän ja pelkäät tuijottavia katseita etkä halua katsoa ketään silmiin kesken esitelmän, kuten yleensä pitäisi.. Asian voi ratkaista siten, että katsot ihmisiä otsaan.. yleisöstä se näyttää siltä että katsoisit heitä silmiin vaikka todellisuudessa et ota heihin katsekontaktia lainkaan. Eipähän tarvitse niitä katseita ainakaan jännittää. - juttu täälläkin
yhden esitelmän pitänyt kirjoitti:
Sama vika oli täälläkin.. Ensimmäisen esitelmän luokan edessä pidin vasta ammattikoulussa, joka sekin jännätti paljon. Esitelmästäni jännitystä poisti hupaisa yhteensattuma, jonka seurauksena kesken esitelmän oli koko luokan lähdettävä kakkukahville. Sain oloni helpottumaan, kun tokaisin, että jahas, pidetäämpäs kahvitauko tässä välillä.
Mutta peruskoulussa en pystynyt pitämään yhtäkään esitelmää luokan edessä ja sain tehdä ne aina kirjallisena. Ja lääkärin todistuksia en tarvinnut siihen, koska se jäänitykseni/pelkoni oli niin näkyvää.
Vinkiksi sinulle antaisin, sen että mitään ei ole pakko tehdä. Voit kertoa opettajallesi jännityksestä ja neuvotella asiasta.
Mutta jos pidät esitelmän ja pelkäät tuijottavia katseita etkä halua katsoa ketään silmiin kesken esitelmän, kuten yleensä pitäisi.. Asian voi ratkaista siten, että katsot ihmisiä otsaan.. yleisöstä se näyttää siltä että katsoisit heitä silmiin vaikka todellisuudessa et ota heihin katsekontaktia lainkaan. Eipähän tarvitse niitä katseita ainakaan jännittää.Esitelmien pito on mullekin todellinen ongelma, koska alan aina "vapista" :D
Esitelmiä on kuitenkin pakko pitää, joten esiintymiseen pitää vain tottua.
- ...girl...
Eiköhän se anna sun sitte lukee omalta paikalta :)
mulla oli toi sama ongelma ylä-asteella mutta ei enää koska itsetuntoni on parantunut huomattavasti ja on pienempi luokkakin..mutta eipä meillä oikein oo esitelmien tekoa,onneksi! - sitruunasorbetti
Minä en kannata tuota esitelmän kirjallista tekoa. Esiintyminen on välttämätön taito, jonka ihmisen on opittava jossain vaiheessa elämää. Mitä nuorempana, sen parempi.
Jos oikeasti haluaa päästä esiintymisjännityksestä eroon, on kiusattava itseään. On hankkiuduttava sellaisiin tilanteisiin, jossa on pakko esiintyä. On vedettävä kiusallisetkin esiintymiset kunnialla loppuun. Itselläni on aikas paha puhevika, ja yläasteella luokka oli täynnä ihmisiä, jotka nauttivat minua pilkatessa. Meinasin aina pyörtyä ennen kuin oli vuoroni ja yritin päästä aina mahdollisimman nopeasti tilanteesta.
Yläasteella esitelmät menivät omasta mielestäni päin persettä, mutta silti sain niistä suht koht hyvän numeron. Nykyisessä koulussa kukaan ei auo päätänsä ja esitelmät menevät hyvin.
Se sitten musta itsestäni... Niin, vain esiintymällä oppii. Paska neuvo, ei hyödytä sinua yhtään?
Mm... Keskityt pitämään äänesi kuuluvana, mieluummin liian kovaa kuin hiljaa. Otat luokan takaseinästä muutaman kiintopisteen mitä tuijottelet samalla kun puhut. Ja minua olisi ainakin hyödyttänyt paljon, jos olisin saanut istua samalla kun puhun. Kannattaa kysyä opettajalta, olisiko se mahdollista jos koet sen hyödylliseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185141Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802- 352651
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302438Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭221710- 1181637
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101580Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231314Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101188- 961187