Canon F-1

kuvaaja

Olen mahdollisesti hankkimassa kyseistä F-1 mallin kameraa. kaveri olis luopumassa suht edulliseen hintaan hyllyyn unohtuneen yksilön. mukaan saisin kaksi objektiivia, muistaakseni 50mm makro ja 80-200 f.4 zoomi. mustavalkokuvaus kiinnostaisi kovasti sekä luonto-, maisema- että henkilökuvauksen muodossa. soveltuuko malli kyseiseen käyttöön ja millaisia objektiiveja pitäisi hankkia. käytettyjen objektiivien saatavuus vaikuttaa aika hyvältä. muitakin mielipiteitä kyseisestä kamerasta otan mielelläni vastaan.

5

1344

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Late

Minulla on 45 vuoden aikana ollut noin 25 kameraa
      F-1 on varmaan paras näistä. Ainoa moite on photomix etsimen kiinnitys mysteeri vipuineen, tahtoo aina aueta? Nykyään kyllä sekoilen näitten dikien kanssa?.Mutta osta se nikon se kyllä sopii näihin kaikkiin, jos nega koko riittää!

• Alex

Moi !

Late tuossa sekotti Nikonin F-malliin. Sekin on erinomainen kuten kaikki Nikonin F-sarjan mallit (F, F2, F3, F4, F5).

Canonin F1:ssä on riittävästi laatua ja ominaisuuksia joka käyttöön. Huomioitavaa on että uudet poptiikat (vuoden 86 jälkeen valmistetut) eivät käy noihin vanhoihin Canonin runkoihin. Canon julkaisi tuosta myös F1 New-mallin joka kannattaa ostaa mikäli kohtuuhintaan saa. Kohtuuhinta on sitten jokaisen itse päätettävissä. Runko normaali pitäisi olla 300€ nurkilla. Itse en tuolla zoomilla mitään tekisi (heikko valovoima), mutta se on paljolti makuasia.

Noiden lasien lisäksi tulet kaipaamaan hyvää laajakulmaa. Suosittelen kiinteäpolttovälistä 24- tai 28-millistä. Lisäksi kunnon jalusta on must luontokuvauksessa.

Canon F1 on tosi vankka peli.

• kuvaaja
        Alex kirjoitti:

Moi !

Late tuossa sekotti Nikonin F-malliin. Sekin on erinomainen kuten kaikki Nikonin F-sarjan mallit (F, F2, F3, F4, F5).

Canonin F1:ssä on riittävästi laatua ja ominaisuuksia joka käyttöön. Huomioitavaa on että uudet poptiikat (vuoden 86 jälkeen valmistetut) eivät käy noihin vanhoihin Canonin runkoihin. Canon julkaisi tuosta myös F1 New-mallin joka kannattaa ostaa mikäli kohtuuhintaan saa. Kohtuuhinta on sitten jokaisen itse päätettävissä. Runko normaali pitäisi olla 300€ nurkilla. Itse en tuolla zoomilla mitään tekisi (heikko valovoima), mutta se on paljolti makuasia.

Noiden lasien lisäksi tulet kaipaamaan hyvää laajakulmaa. Suosittelen kiinteäpolttovälistä 24- tai 28-millistä. Lisäksi kunnon jalusta on must luontokuvauksessa.

Kiitokset vastauksista Alex ja Late!
        FD-sarjan optiikat kuitenkin käynevät kaikki F-1-malliin? niitä näyttäis olevan saatavilla ihan mukavasti. hintahaitari on aika laaja mutta kuitenkin huomattavasti edullisempia kuin uudemmat EF-sarjan linssit. 0len miettinyt myös EOS sarjan kameraa,johon EF-linssit sopivat mutta vanhempi "pomminvarma" tekniikka kiinnostaa enemmän. Uskoisin myös että valokuvauksen opettelu on antoisampaa ns. vanhoilla kameroilla koska kuvaussäädöt pitää tehdä manuaalisesti.
        Omistan tällähetkellä Canon G2 mallin digipokkarin jolla saa mielestäni todella laadukkaita kuvia, mutta F-1:sellä kuvaamisen haastavuus kiinnostaa silti...

• Lobotomi
        Alex kirjoitti:

Moi !

Canon F1 ja F1n malleihin käyvät kaiiki FD- (kromattu kiristysrengas bajonetissa) ja FDn- (kiinitys objektiivia kierämäälä) optiikat. Ne olivat EF-bajontin (automaattitarkenteinen, ei käy Äffään) rinnalla tuotannossa vielä 90-luvulla. Lisäksi käy suuri osa 60-luvun FL-laseista, mittaus himmenninaukkoa pienentäen. Vuosiluku ei siis ratkaise, vaan kiinnitys. Käytettyjä on tarjolla kalansilmistä superteleihin, ja rungot ja lasit kestävät käyttöä.

Itselläni on F1nAE vuodelta 1990 ja optiikkaa 70-luvulta alkaen. Idiottivarmaa ja idiootinkestävää laatua.

• Late
        Alex kirjoitti:

Moi !

Näihin näyttää jo sekoavan Anteeksi!.Mutta on kyllä canonkin EOS 10 ja kaappi täynnä kaikenlaista tavaraa Gitson jalustoita? pinnakkais vedos kamaa.Valotus mittareita suurennuskone?Tai kaksi? Putkia.... 2 Peilitelettä?. Projektoreita. On siinä perikunnalla ihmettelemistä aikanaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      46
      3118
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      46
      2911
    3. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      53
      2614
    4. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      51
      2525
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2116
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1860
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1789
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      44
      1645
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      48
      1592
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      27