Olen mahdollisesti hankkimassa kyseistä F-1 mallin kameraa. kaveri olis luopumassa suht edulliseen hintaan hyllyyn unohtuneen yksilön. mukaan saisin kaksi objektiivia, muistaakseni 50mm makro ja 80-200 f.4 zoomi. mustavalkokuvaus kiinnostaisi kovasti sekä luonto-, maisema- että henkilökuvauksen muodossa. soveltuuko malli kyseiseen käyttöön ja millaisia objektiiveja pitäisi hankkia. käytettyjen objektiivien saatavuus vaikuttaa aika hyvältä. muitakin mielipiteitä kyseisestä kamerasta otan mielelläni vastaan.
Canon F-1
5
1360
Vastaukset
- Late
Minulla on 45 vuoden aikana ollut noin 25 kameraa
F-1 on varmaan paras näistä. Ainoa moite on photomix etsimen kiinnitys mysteeri vipuineen, tahtoo aina aueta? Nykyään kyllä sekoilen näitten dikien kanssa?.Mutta osta se nikon se kyllä sopii näihin kaikkiin, jos nega koko riittää!- Alex
Moi !
Late tuossa sekotti Nikonin F-malliin. Sekin on erinomainen kuten kaikki Nikonin F-sarjan mallit (F, F2, F3, F4, F5).
Canonin F1:ssä on riittävästi laatua ja ominaisuuksia joka käyttöön. Huomioitavaa on että uudet poptiikat (vuoden 86 jälkeen valmistetut) eivät käy noihin vanhoihin Canonin runkoihin. Canon julkaisi tuosta myös F1 New-mallin joka kannattaa ostaa mikäli kohtuuhintaan saa. Kohtuuhinta on sitten jokaisen itse päätettävissä. Runko normaali pitäisi olla 300€ nurkilla. Itse en tuolla zoomilla mitään tekisi (heikko valovoima), mutta se on paljolti makuasia.
Noiden lasien lisäksi tulet kaipaamaan hyvää laajakulmaa. Suosittelen kiinteäpolttovälistä 24- tai 28-millistä. Lisäksi kunnon jalusta on must luontokuvauksessa.
Canon F1 on tosi vankka peli. - kuvaaja
Alex kirjoitti:
Moi !
Late tuossa sekotti Nikonin F-malliin. Sekin on erinomainen kuten kaikki Nikonin F-sarjan mallit (F, F2, F3, F4, F5).
Canonin F1:ssä on riittävästi laatua ja ominaisuuksia joka käyttöön. Huomioitavaa on että uudet poptiikat (vuoden 86 jälkeen valmistetut) eivät käy noihin vanhoihin Canonin runkoihin. Canon julkaisi tuosta myös F1 New-mallin joka kannattaa ostaa mikäli kohtuuhintaan saa. Kohtuuhinta on sitten jokaisen itse päätettävissä. Runko normaali pitäisi olla 300€ nurkilla. Itse en tuolla zoomilla mitään tekisi (heikko valovoima), mutta se on paljolti makuasia.
Noiden lasien lisäksi tulet kaipaamaan hyvää laajakulmaa. Suosittelen kiinteäpolttovälistä 24- tai 28-millistä. Lisäksi kunnon jalusta on must luontokuvauksessa.
Canon F1 on tosi vankka peli.Kiitokset vastauksista Alex ja Late!
FD-sarjan optiikat kuitenkin käynevät kaikki F-1-malliin? niitä näyttäis olevan saatavilla ihan mukavasti. hintahaitari on aika laaja mutta kuitenkin huomattavasti edullisempia kuin uudemmat EF-sarjan linssit. 0len miettinyt myös EOS sarjan kameraa,johon EF-linssit sopivat mutta vanhempi "pomminvarma" tekniikka kiinnostaa enemmän. Uskoisin myös että valokuvauksen opettelu on antoisampaa ns. vanhoilla kameroilla koska kuvaussäädöt pitää tehdä manuaalisesti.
Omistan tällähetkellä Canon G2 mallin digipokkarin jolla saa mielestäni todella laadukkaita kuvia, mutta F-1:sellä kuvaamisen haastavuus kiinnostaa silti... - Lobotomi
Alex kirjoitti:
Moi !
Late tuossa sekotti Nikonin F-malliin. Sekin on erinomainen kuten kaikki Nikonin F-sarjan mallit (F, F2, F3, F4, F5).
Canonin F1:ssä on riittävästi laatua ja ominaisuuksia joka käyttöön. Huomioitavaa on että uudet poptiikat (vuoden 86 jälkeen valmistetut) eivät käy noihin vanhoihin Canonin runkoihin. Canon julkaisi tuosta myös F1 New-mallin joka kannattaa ostaa mikäli kohtuuhintaan saa. Kohtuuhinta on sitten jokaisen itse päätettävissä. Runko normaali pitäisi olla 300€ nurkilla. Itse en tuolla zoomilla mitään tekisi (heikko valovoima), mutta se on paljolti makuasia.
Noiden lasien lisäksi tulet kaipaamaan hyvää laajakulmaa. Suosittelen kiinteäpolttovälistä 24- tai 28-millistä. Lisäksi kunnon jalusta on must luontokuvauksessa.
Canon F1 on tosi vankka peli.Canon F1 ja F1n malleihin käyvät kaiiki FD- (kromattu kiristysrengas bajonetissa) ja FDn- (kiinitys objektiivia kierämäälä) optiikat. Ne olivat EF-bajontin (automaattitarkenteinen, ei käy Äffään) rinnalla tuotannossa vielä 90-luvulla. Lisäksi käy suuri osa 60-luvun FL-laseista, mittaus himmenninaukkoa pienentäen. Vuosiluku ei siis ratkaise, vaan kiinnitys. Käytettyjä on tarjolla kalansilmistä superteleihin, ja rungot ja lasit kestävät käyttöä.
Itselläni on F1nAE vuodelta 1990 ja optiikkaa 70-luvulta alkaen. Idiottivarmaa ja idiootinkestävää laatua. - Late
Alex kirjoitti:
Moi !
Late tuossa sekotti Nikonin F-malliin. Sekin on erinomainen kuten kaikki Nikonin F-sarjan mallit (F, F2, F3, F4, F5).
Canonin F1:ssä on riittävästi laatua ja ominaisuuksia joka käyttöön. Huomioitavaa on että uudet poptiikat (vuoden 86 jälkeen valmistetut) eivät käy noihin vanhoihin Canonin runkoihin. Canon julkaisi tuosta myös F1 New-mallin joka kannattaa ostaa mikäli kohtuuhintaan saa. Kohtuuhinta on sitten jokaisen itse päätettävissä. Runko normaali pitäisi olla 300€ nurkilla. Itse en tuolla zoomilla mitään tekisi (heikko valovoima), mutta se on paljolti makuasia.
Noiden lasien lisäksi tulet kaipaamaan hyvää laajakulmaa. Suosittelen kiinteäpolttovälistä 24- tai 28-millistä. Lisäksi kunnon jalusta on must luontokuvauksessa.
Canon F1 on tosi vankka peli.Näihin näyttää jo sekoavan Anteeksi!.Mutta on kyllä canonkin EOS 10 ja kaappi täynnä kaikenlaista tavaraa Gitson jalustoita? pinnakkais vedos kamaa.Valotus mittareita suurennuskone?Tai kaksi? Putkia.... 2 Peilitelettä?. Projektoreita. On siinä perikunnalla ihmettelemistä aikanaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2241813- 821143
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm112968- 83964
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87827- 119754
- 111743
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante117638- 21622
- 48617