Ostin otsikon mukaiset sukset. Nämä ovat ensimmäiset luistelusukset mulle ja muutenkin olen vasta aloittelemassa hiihdon. Nuo sukset on viime vuoden mallia, eli ei ihan sama kuin se uusi atomicin race.
No asiaa... Pitäs saada vähän oppia joltain ylipäänsä tekniikkaan. Mutta olen ruvennut pohtimaan, voisiko tuo suksi olla mulle liian pitkä, tai jäykkä tai miksi sitä kutsuisi. Välillä tuntuu, että potkussa suksi luistaa koko mitaltaan sivusuunnassa ja että en saisi sitä istumaan lumeen kunnolla. EHkä on todennäköisempää että kyseessä on tekniikka virhe. Mutta mitä mieltä. Olen 176.5cm ja 69kg. Suksessa atomicin painosuositus on 60-80, joka on ihmeellisen iso alue mielestäni. Esim uudessa racessa saman mittaisessa suksessa raja on n. 10kg pienempi.
Atomic race pro skate
5
7532
Vastaukset
- noviisi2
suksi on 184cm pitkä. side salomonin pilot.
- Kilpahiihtelijä
tai tekniikkassa vika. Itse aikasemmin Atomiceilla hiihtäneenä voin suoraan sanoa, että niistä (kilpatason suksista) on ollut ainakin itselleni hankalaa löytää vakaata suksea. Itse olen aika lailla sinun kokoinen, ja hiihdän 190 cm suksella.
Nykyinen merkki on Madshus, ja ainakin lempi parissani on merkintänä 75 - 90 kg. Eli luistelusuksessa tuo ei ole niin tarkkaa kuin perinteisessä. Liian löysä suksi on ainakin itselle hankalampi hiihtä kuin liian jäykkä. Tärkeintä on, että suksen profiili on oikea alustalle ja about oikea jäykkyys, se tekee suksesta hiihdettävän. Suksi voi toimia hyvin pehmeällä alustalla, mutta karkaa taas kovalla. Tämän takia yleensä olisi hyvä olla luistelusukset näille alustoille.
Kokeile ensin opetella liuttumaan suksen pohjalla eikä kantilla. Jos tuntuu, että suksi karkaa alta, kun liukuu pohjalla, niin suosittelen suksen vaihtoa.- himohiihtäjä
Minä tykkään hiihdellä pitemmällä suksella ja se on ehkä helpompaa itselläni on 18cm minua pitempi suksi kun suksen pitäisi olla vain 5-15cm mutta se on maku asia ja sitte että mitä jäykempi ni saa kovan potkun siksi käytän atomicin world cup suksea koska se on aika jäykkä.
- jts-1
tekniikkaan pitäs panostaa...
mittoja;
olen n.170 ja luikkarisuksi 182-186cm väliltä...
pertsa 195-200... - kuntohiihtelijä
Varmasti tekniikassa hiomista niinkuin itsekin epäilit. Itse kuin aloittelin tämän luistelun, niin 2 ensimmäistä talvea keräilin luitani tämän tästä yritys liian kovaa, vauhtia piti olla, vaikka tekniikka täysin nolla. Olin varmaan melko koominen näky.
Mutta tuo välinepuoli. Kun aloittelin, niin ostin keväällä i-sportista sukset kun prosentit oli kohdillaan. Tänätalvena otin piruttain kerran ne sukset hiekkabaanoille mukaan käyttösuksea säästelläkseni, mutta kertakaikkiaan ei sillä pysty rennosti hiihtämään vaikka tekniikka on vuosien kuluessa ainakin hieman kohentunut toivottavasti.
Suksi ei vaan kertakaikkiian pysy suunnassa, suksi karkaa alta. Kyllä oli kroppa jumissa jännittämisestä kympin lenkin jälkeen.
Ja kyseessä oli vielä ovh:lta muistaakseni silloin joku 300e suksi eli piti olla hyvä...
Nyt kun on vähän enemmän kokemusta karttunut hiihtopuolelta, niin on kyllä huomannut, että monissa urheiluliikkeissä suksia myy paljon työntekijöitä, jotka itse ei edes ole suksien päällä olleet. Viimeksi lapselle ostin suksea (salomon), niin minulla oli myyjän kanssa eri käsitys suksesta, minkä parhaana lapselle löysi.
Sanoin hänelle, että se on combi- suksi, eikä perinteinen. Ei hän ymmärtänyt ollenkaan, mitä yritin hänelle kertoa. Hänelle sukset oli vain tyyliä perinteinen tai luistelu.
No kotona tarkastin silloin suksen mallin netistä, mitä oli myymässä, kun vakuutti sen olevan perinteinen. No combihan se oli...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539