Kertokaa miten teette

alima

unelmatortun.
Olen kaksi kertaa elämässäni saanut aivan sairaan hyvää unelmatorttua.
Itse olen eri tavoin yrittänyt, mutta niin hyvää en ole onnistunut tekemään.
Se oli niin suussa sulavaa.
Ensimmäisen kerran oli luokkatoverin äiti tehnyt koulun pikkujouluun ja toisen kerran ostin Vaalimaan raja-aseman kahviosta.
Yhden kaverin kanssa ostettiin ensin yhdet ja syötiin alle aikayksikön, aivan mahtavan hyvää.
Vaikka se oli iso pala, niin oli ihan pakko ostaa vielä toiset.
Sen jälkeen en niin hyvää ole saanutkan.
Laitatteko siihen taikinaan myös rasvaa, vai mistäköhän se suussa sulava pohja tulee?

29

2114

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kääretorttua, jossa on "voitäyte" sisällä?

• alima

ja kaakaota taikinassa.

• ent.tehtaantyttö

kätketään ne sydämeen. Eikä kerrota kun sille yhdelle ja ainoalle Oikealle...odotetaan ja odotetaan, mut ei unohdeta...koskaan. Eikä anneta palastakaan muille.

t.friidu

• O - O

Olkaapa hyvä (en jaksanut lähteä kaivelemaan omia reseptejä, joista parhaan pohjana on kaakaolla maustettu sokerikakkupohja, johon voi murtumia pelätessä tai muuten halutessaan käyttää vähän perunajauhoja):

http://www.perhekerho.net/leivonta/unelmatorttu.htm

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/582/Äidin unelmatorttu

http://www.rajamaen.fi/rajamaen.nsf/sivut/ReseptisivuTemp-2?OpenDocument&cid=Content286AD

http://www.hellapoliisi.fi/reseptit/reseptit/makeat-leivonnaiset/aprikoosi-unelmatorttu-gluteeniton.php

http://plaza.fi/ellit/ideakeittio/ruokaohjeet/unelmatorttu

http://elisa.net/ruokajaviini/reseptit/?id=R000616

http://www.soppakauha.com/index.asp?s=/reseptit/1693.htm

http://www.yhteishyva.fi/ruokamaailma/reseptit/jalkiruoka_q/fi_FI/vadelma-unelmatorttu_0804/

http://smalppa.vuodatus.net/blog/1770093

... ja lisää löytyisi vaikka kuinka paljon. Netissä tulee helposti runsaudenpula.

Kerrothan meillekin tuloksista, jos innostut jotain ihan uudenlaista versiota kokeilemaan.

• alima

noista ohjeista jo näen, ettei ole mitään sellasta mitä en jo olisi kokeillut ja noita hilloja ym. en laittaisi kuitenkaan.
        Maizenasta tein kerran, siitä tuli kyllä ihan hyvää, mutta kun haen kaikessa sitä täydellisyyttä ja kun pari kertaa olen täydellistä unelmatorttua maistanut, en voi tyytyä vähempään, heh.
        Kerran jo onnistuin lähes yhtä hyvää tekemään.
        Pitää vissiin vaan jatkaa harjottelua.
        Mitähän siinä tapahtuis, jos kokeilisi siihen pohjataikinaan laittaa vähän sulatettua rasvaa?
        Kerran halusin oppia tekemään "täydellistä" pannukakkua, sellasta kuin mummoni teki.
        Tein joka päivä n. viikon ajan uudestaan ja uudestaan, kunnes onnistuin, olin silloin jot. 15-17 vuotias ja asuin kotona vielä.
        Isä oli mielissään, kun sai herkkuaa joka päivä.
        Minusta paras tuli, kun laittoi tarpeeksi vähän jauhoja ja hyvin vähän vain sekotteli, ettei ainakaan paistos noussut ollenkaan.
        Siitä tulee vähän saman tapasta, kuin ternimaidosta tehty.

• O - Orvokki
        alima kirjoitti:

noista ohjeista jo näen, ettei ole mitään sellasta mitä en jo olisi kokeillut ja noita hilloja ym. en laittaisi kuitenkaan.
        Maizenasta tein kerran, siitä tuli kyllä ihan hyvää, mutta kun haen kaikessa sitä täydellisyyttä ja kun pari kertaa olen täydellistä unelmatorttua maistanut, en voi tyytyä vähempään, heh.
        Kerran jo onnistuin lähes yhtä hyvää tekemään.
        Pitää vissiin vaan jatkaa harjottelua.
        Mitähän siinä tapahtuis, jos kokeilisi siihen pohjataikinaan laittaa vähän sulatettua rasvaa?
        Kerran halusin oppia tekemään "täydellistä" pannukakkua, sellasta kuin mummoni teki.
        Tein joka päivä n. viikon ajan uudestaan ja uudestaan, kunnes onnistuin, olin silloin jot. 15-17 vuotias ja asuin kotona vielä.
        Isä oli mielissään, kun sai herkkuaa joka päivä.
        Minusta paras tuli, kun laittoi tarpeeksi vähän jauhoja ja hyvin vähän vain sekotteli, ettei ainakaan paistos noussut ollenkaan.
        Siitä tulee vähän saman tapasta, kuin ternimaidosta tehty.

Joskus kestää kauan ennenkuin löytää juuri mieleisensä maun ja rakenteen.

Nuorena perheenäitinä löysin vahingossa juuri sen oikean pannukakun ohjeen. Syön mieluiten sellaista uunissa "elävää" ja mehevämpää pannukakkua. Äitini versio oli mielestäni turhan tiivis ja raskas, vaikka maistuikin hyvälle.

Kerrothan meillekin, kun olet saanut kehitellyksi sen täydellisen unelmatortun reseptin. Jään odottelemaan. (Banaanin lisäämistä täytteeseen olen joskus kokeillut, mutten mieltynyt siihen.)

• alima
        O - Orvokki kirjoitti:

Joskus kestää kauan ennenkuin löytää juuri mieleisensä maun ja rakenteen.

Nuorena perheenäitinä löysin vahingossa juuri sen oikean pannukakun ohjeen. Syön mieluiten sellaista uunissa "elävää" ja mehevämpää pannukakkua. Äitini versio oli mielestäni turhan tiivis ja raskas, vaikka maistuikin hyvälle.

Kerrothan meillekin, kun olet saanut kehitellyksi sen täydellisen unelmatortun reseptin. Jään odottelemaan. (Banaanin lisäämistä täytteeseen olen joskus kokeillut, mutten mieltynyt siihen.)

versioitahan on olemassa siihen täytteeseen ja mikä maistuu kellekin, mutta mun mielestä oikea unelmatorttu on se mihin tulee vain voita ja tomusokeria täytteeseen.
        Lähinnä on kysymys siitä pohjasta. Sokerikakku pohjasta ei tule sellasta pehmeää suussa sulavaa, mitä haen.
        Luulatavasti siinä on jotain muuta, mutta en vielä ole keksinyt mitä, tai sitten vaan suhteet vehnäj., perunajauho ja kaakao pitää olla just oikeat. Jos laittaa liikaa perunajauhoa, niin tulee liian kuiva, samoin, jos laittaa liian vähän.

• Unreg.

on sairaan hyvä? Minä en ainakaan moiseen koskisi, sehän olisi sairasta...

• sellasen paikan kahviosta

saanut, on tehty näin:
        Ensin se pohja, siihen tulee kaikenmaailman lisä-aineita hillo, ehkä millin verran, sitten VOISKKERICREEMI, suoraan purkista. Se on teollisesti tehtyä ja höystetty kaikenmaailman lisäaineilla.
        Siitä se suussa sulava maku tulee.
        Eli MArsmars leipurientukkuun!
        terv. ent leipuri-hiiva kumputieltä

• alima
        sellasen paikan kahviosta kirjoitti:

saanut, on tehty näin:
        Ensin se pohja, siihen tulee kaikenmaailman lisä-aineita hillo, ehkä millin verran, sitten VOISKKERICREEMI, suoraan purkista. Se on teollisesti tehtyä ja höystetty kaikenmaailman lisäaineilla.
        Siitä se suussa sulava maku tulee.
        Eli MArsmars leipurientukkuun!
        terv. ent leipuri-hiiva kumputieltä

luuletko etten erottaisi kotona tehtyä jostain teollisesta.
        Yök, niitä teollisesti valmistettuja en syö, ne on kamalia.
        Minä puhuin suussa sulavasta unelmasta ja tarkoitan myös sitä. Vain kaksi kertaa elämässäni sellaista onnistunut saamaan. Siksi tässä kyselen.
        Ei kelpaa mikä tahansa versio.
        Noi vakiot olen jo kokeillut, mutta näillä yleisemmillä resepteillä ei sitä unelmaa saa.
        Mietin tässä, et voisiko olla lisättynä taikinaan joko voita, tai peräti suklaata.

• millaista

on sairaan hyvä unelmatorttu?

• alima

sanoin kuvaamattoman hyvää.

• ensi viikolla

aamuteeveetä jospa siellä olisi kääretortun teko-ohjeet?

• alima

että en metsästä mitä tahansa kääretortun ohjetta, vaan jotain speciaalia, mitä olen vain kaksi kertaa elämässäni saanut maistaa.

• O - O
        alima kirjoitti:

että en metsästä mitä tahansa kääretortun ohjetta, vaan jotain speciaalia, mitä olen vain kaksi kertaa elämässäni saanut maistaa.

makuja tai koostumusta, jotka tekivät elämyksestäsi erityisen nautittavan?

Aikaisemmin oli helpompi saada huolellisesti maistelemalla salaistenkin reseptien koostumuksesta selkoa, kun ei ollut koko maailman ainekset ja kemia vielä käytettävissä.

Mieleeni on jäänyt, kuinka kerran kauan sitten ihastuin Raahessa alkuruoaksi tarjottuun eturuokajäädykkeeseen. Sanoivat, että ohje on heidän salaisuutensa eikä sitä annetta asiakkaille. Kun luettelin tunnistamani ainekset, suostuivat kertomaan, ettei siihen muuta tarvittukaan. Myöhemmin yllätin ystäviäni uudenlaisella alkuruoalla ja reseptillekin syntyi "kysyntää".

• alima
        O - O kirjoitti:

makuja tai koostumusta, jotka tekivät elämyksestäsi erityisen nautittavan?

Aikaisemmin oli helpompi saada huolellisesti maistelemalla salaistenkin reseptien koostumuksesta selkoa, kun ei ollut koko maailman ainekset ja kemia vielä käytettävissä.

Mieleeni on jäänyt, kuinka kerran kauan sitten ihastuin Raahessa alkuruoaksi tarjottuun eturuokajäädykkeeseen. Sanoivat, että ohje on heidän salaisuutensa eikä sitä annetta asiakkaille. Kun luettelin tunnistamani ainekset, suostuivat kertomaan, ettei siihen muuta tarvittukaan. Myöhemmin yllätin ystäviäni uudenlaisella alkuruoalla ja reseptillekin syntyi "kysyntää".

kun en oikein osaa analysoida sitä makuelämystä.
        Mieleeni tulee vain, et siinä pohjassa oli pakko olla jotain muuta, kuin perinteisessä reseptissä ja luulisin, et jotain rasvaan viittaavaa.
        Ei kuitenkaan ollut mitään murotaikinaa, vaan vain parempaa, kuin tavallinen sokerikakkutaikina.
        Toisena vaihtoehtona saattais olla suklaa.
        Olen muutaman kerran lisännyt taikinaan sellasia suklaa rakeita, tai rouhetta ja melko lähelle jo pääsin sitä oikeaa, joten pitää nyt kokeilla ihan sulattaa suklaata sekaan, jospa vihdoin onnistuis.
        eihän tästä olekaan aikaa kuin eka kerrasta kun sain sitä unelmaa n.45 v. ja viime kerrasta n. 30 v. Kun jotain hyvää olen joskus saanut, en unohda sitä koskaan.
        Valitettavasti"korvikkeet" ei enää sen jälkeen maistu miltään.

• rasvaa, ei onnistu sillai
        alima kirjoitti:

kun en oikein osaa analysoida sitä makuelämystä.
        Mieleeni tulee vain, et siinä pohjassa oli pakko olla jotain muuta, kuin perinteisessä reseptissä ja luulisin, et jotain rasvaan viittaavaa.
        Ei kuitenkaan ollut mitään murotaikinaa, vaan vain parempaa, kuin tavallinen sokerikakkutaikina.
        Toisena vaihtoehtona saattais olla suklaa.
        Olen muutaman kerran lisännyt taikinaan sellasia suklaa rakeita, tai rouhetta ja melko lähelle jo pääsin sitä oikeaa, joten pitää nyt kokeilla ihan sulattaa suklaata sekaan, jospa vihdoin onnistuis.
        eihän tästä olekaan aikaa kuin eka kerrasta kun sain sitä unelmaa n.45 v. ja viime kerrasta n. 30 v. Kun jotain hyvää olen joskus saanut, en unohda sitä koskaan.
        Valitettavasti"korvikkeet" ei enää sen jälkeen maistu miltään.

unelmakääretorttu!

• ohjetta en löydä

osastonhoitajan bravuuri oli unelmatorttu jonka hän teki perunajauho-kaakaophjaisena ja sekaan pari ruokalusikallista kookoshiutaleita. Täytteenä oli voi ja siihen sekoitettuna kaksi pussillista vaniljakiisselijauhetta. Oli uskomattoman hyvää.

• sanoo_suttura*

Kääretortun pohja

4 munanvalkuaista
      1,25 dl sokeria
      hyppysellinen suolaa
      1 rkl vanilliinisokeria
      8 munankeltuaista
      ¾ dl vehnäjauhoja
      4 rkl perunajauhoja

Lämmitä uuni 200 asteiseksi. Vuoraa uunipelti leivinpaperilla.
      Sekoita valkuaisiin suola, vanilliinisokeri, puolet sokerista ja vatkaa kovaksi vaahdoksi.
      Hämmennä joukkoon keltuaiset. Sekoita vehnäjauhot ja perunajauho ja käännä (vänd) varovasti munavaahtoon.

Levitä taikina pellille ja paista 10 minuuttia.

Kumoa kakunpohja sokeroidulle voipaperille. Sivele leivinpaperia kylmällä vedellä ja vedä se
      irti varovasti.
      Anna kakkupohjan jäähtyä kostutetun voipaperin alla.

Tällä reseptillä (sitruunakermatäytteellä) olen leiponut kääretortun, jonka onnistumista ihmettelin itsekin. :)

Voitäytettä en ole koskaan tehnyt, mutta luulisin sen sopivan hyvin tälle pohjalle.

• sanoo_suttura*

Sekoita valkuaisiin suola, vanilliinisokeri ja KAIKKI (1,25 dl) sokeri ja vatkaa kovaksi vaahdoksi...

• 3 munaa
      1,5 dl sokeria
      3 rkl perunajauhoja
      2rkl kaakaojauhoja (tummaa)
      1 rkl vehnäjauhoja
      1 tl leivinjauhetta
      1 rkl vettä

Täyte 1

2 dl kermaa

Täyte 2

75 gr voita
      1,5 sokeria
      keltuainen
      1 - 2 tl vaniljasokeria

Veden asemasta voi taikinaan käyttää vahvaa kahvia.

Voivaahtoon tilkka arrakkipunssia,

tai kermaan rouhittuja manteleita.

Normaalisti, munat ja sokeri vatkataan, se. kuivat aineet ja lisätään, sekä viimeksi taik. sekoitetaan kahvi tai vesi - varovasti sekoiteltava ettei taik. sitkisty.

Olisiko unelma unelmassasi ollutkin täyte sokeri tomusokeria, niin tulee maukkaampi täyte, mutta tomusokeria täytyy laitta enemmän kuin tavallista hien. sokeria.

Meijjän kun haluavat oikein äimelän imelän kuorutuksen kakkuun teen sen voista, tomusokerista, kaakaosta ja keltuaisesta. Laitan joskus täytteenkin siitä, ainakin vadelman kera..:) On terveellisen kalorista :))

• tortun paistolämpötila, 225 ja -aika 5 - 10 min.

• "leipuri vitonen"

eikös jotkut laita sokerin asemasta taikinaankin tomusokeria, pehmentää kuulemma.
        Kiehuvana laitettu vesi on kanssa yksi kuohkeuden antaja. Olen kuullut, että pitokokitkin/leipurin korvaa sillä kananmunia.
        Tuo "arrakki" tekee varmaan namia tuossa täytteessä.

• "leipuri vitonen" kirjoitti:

eikös jotkut laita sokerin asemasta taikinaankin tomusokeria, pehmentää kuulemma.
        Kiehuvana laitettu vesi on kanssa yksi kuohkeuden antaja. Olen kuullut, että pitokokitkin/leipurin korvaa sillä kananmunia.

veden pitää ollakin, en muistanut mainita äsken..

Kakkutaikinaan en ole koskaan tomusokeria kokeillutkaan, pittääpä joskus..kiitos vinkistä :)

• alima

takuu varmasti vain voita ja tomusokeria.
        Täyte ei siis ollut se juttu, vaan se pohja, joka oli jotain muuta, kuin perinteinen kaakao-sokerikakkutaikina. Kuitenkaan ei paljon eronnut tavallisesta, mutta joku siinä oli, että oli niin suussa sulavaa.
        Se ei ollut kosteeta, mutta ei kuivaakaan.
        Rakenteeltaankin minusta oli vähän raskaampaa, kuin pelkkä tavallinen pohja.

• alima
        "leipuri vitonen" kirjoitti:

onkin ainut mitä en ole vielä kokeillut.
        Voiskohan se olla se juju?
        Pitää nyt ruveta tosissaan kokeilemaan eri versioita, jospa se löytyisi se vastaus ja osaisin itsekin lopulta tehdä sitä todellista "unelma"torttua.

• "leipuri vitonen"
        alima kirjoitti:

takuu varmasti vain voita ja tomusokeria.
        Täyte ei siis ollut se juttu, vaan se pohja, joka oli jotain muuta, kuin perinteinen kaakao-sokerikakkutaikina. Kuitenkaan ei paljon eronnut tavallisesta, mutta joku siinä oli, että oli niin suussa sulavaa.
        Se ei ollut kosteeta, mutta ei kuivaakaan.
        Rakenteeltaankin minusta oli vähän raskaampaa, kuin pelkkä tavallinen pohja.

ja käytä todellakin osa jauhoista perunajauhoina.
        Ne pehmentää myös sitä taikinaa.

• susa51
        "leipuri vitonen" kirjoitti:

ja käytä todellakin osa jauhoista perunajauhoina.
        Ne pehmentää myös sitä taikinaa.

Myös kokeilen sitä unelmatorttua, tulee toivottavasti suussa sulavaa.
        Perunajauhoa kannattaakin käyttää suurempana osana jauhoista, pelkillä vehnäjauhoilla tulee sitkeää.
        Voisi kokeilla arrakkipunssia täytteen maustamiseen, esanssit ei anna sitä makua.

• "leipuri vitonen"
        susa51 kirjoitti:

Myös kokeilen sitä unelmatorttua, tulee toivottavasti suussa sulavaa.
        Perunajauhoa kannattaakin käyttää suurempana osana jauhoista, pelkillä vehnäjauhoilla tulee sitkeää.
        Voisi kokeilla arrakkipunssia täytteen maustamiseen, esanssit ei anna sitä makua.

taidanpa myös itse kokeilla tuolla tomusokerilla.
        Perunajauhoja olen aina käyttänyt ja sitten menoksi viinakauppaan, heh

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4362
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1543
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1317
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1083
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      929
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      925
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      847
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe