Iskukoukku kalastusta

Nimetön

Osaisko kukaan auttaa iskukoukkujen paikan valinnassa. Jos esim. omasta paikastani on nyt tämän talven aikana jonkin verran haukea noussut, mutta nyt on syönti ollut topissa jo reilun viikon verran, että mikä vikana pitäisikö iskukoukkujen paikaa vaihella jos kalat on ns. siltä kohdalta/alueelta loppunut, kun eikös hauellakin ole oma reviirinsä.? Kiitos jo etukäteen!

5

859

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reunoihin

Siitä on jo vuosia, kun olen viimeksi iskukoukuilla pyytänyt, mutta muisti pelaa :)

Kannattaa tietysti sijoittaa niitä koukkuja semmoisiin paikkoihin missä haukia voi olettaa liikkuvan. Siis kaislikoiden reunoihin, salmien rannoille, syvänteiden reunoihin, niemien kärkiin jne.

Jos ei koukusta muutaman kokemiskerran jälkeen ole mitään tullut, niin tuskinpa sitä kannattaa pitkään siinä liottaa. Tärkeä asia on myös syötit. oman kokemukseni mukaan paras syötti on tuore särki, joita saa pilkillä aika helposti kun tietää paikat. Ikinä¨en ole millään kaupan silakoilla tai muikuilla haukea edes yrittänyt. Ahven tai kiiskikin menettelee syöttinä, mutta ei ole minun mielestäni tuoreen särjen veroinen. Tuore tarkoittaa sitä että syötit pitää vaihtaa muutaman päivän välein.

Kannattaa kokeilla myös sellaisia järviä tai lampia, joista ei yleensä koukuilla pyydetä. Itse olen saanut hurjimmat saaliini niin matalasta järvestä, jossa talvella on jään ja pohjan välissä vettä vain 30-50 senttiä. Ensimmäisen kerran vein sinne koukut ihan piruuttani ja hämmästys ensimmäisellä kokemiskerralla oli suuri, kun melkein joka koukussa odotti hauki.

• Nimetön

Miten on näin maaaliskuulla ku ei missään koukuissa (7kpl) ole käyty syöttiä edes haistamassa pariin viikkoon pakkasten loputtua ja lumimyrskyn jälkeen ei ole haukea noussut, olen osan koukuista toiseen paikkaan vaihtanut, yksi syvänteen reunalla pari karikoissa ym. Mahtaisiko vahva lumipeite jään päällä olla syynä vai tämä aika vuodesta?

• koukkumies
        Nimetön kirjoitti:

Miten on näin maaaliskuulla ku ei missään koukuissa (7kpl) ole käyty syöttiä edes haistamassa pariin viikkoon pakkasten loputtua ja lumimyrskyn jälkeen ei ole haukea noussut, olen osan koukuista toiseen paikkaan vaihtanut, yksi syvänteen reunalla pari karikoissa ym. Mahtaisiko vahva lumipeite jään päällä olla syynä vai tämä aika vuodesta?

Tuskin se kalansaanti siitä maaliskuusta kiinni on. Enkä oikein usko, että lumestakaan. Itse olen saanut haukea iskukoukuilla silloinkin kun jäillä ennen oli paljon paksummat hanget. Ei taida olla tuo kalastuspaikkasi semmoinen jossa haukea paljon liikkuu?

Jos syötit on tuoreita, niin kyllä kalaa pitäisi ainakin silloin tällöin tulla. Itse sijoittelen syötit yleensä noin 30-50 senttiä pohjasta ylöspäin. Mittaan täkykalan oikeaan kohtaan laskemalla ensin pohjaan pilkin ja vedän sitten siiman jäälle suoraksi. Siihen viereen sitten koukkusiima, niin mittaus onnistuu tarkasti.
        Olen kyllä kuullut, että joku olisi saanut haukia koukuilla välivedestäkin.

• Anonyymi

missä näitä iskukoukkuja myydään..saisinko osoitteen

• Anonyymi

Jotkut uuvatit luulee saavansa kalaa kuolleella syötillä. Hauki ei ole raadon syöjä, joten syöttikala pitää plla elävä. Särki tai ahven, kun koukku on pujotettu hieman selkäevän alta kala pysyy virkeänä ja houkuttelee petoja. Alkaa koukut tekemään kauppansa. Itse en iskukoukkuja käytä koskaan, vaan pyydän isolla kolmihaarakoukulla jonka tyvellä 20cm rautalanka tapsina. Enemmän pyydän madetta jolloin lasken mutterilla syötin pohjaan, niin että kalalla on noin 40cm liikkumavara. Tähänkin napsahtelee haukia ja tänätalvena 8kg oli isoin.
      Eli matalat kovapohjaiset salmet, kaislikkojen reunat ja syvänteiden reuna-alueet jossa matala alkaa pudottamaan syvälle ovat olleet parhaita paikkoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      8050
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4604
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      33
      3907
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3228
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2802
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      29
      2737
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      51
      2422
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2220
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      395
      2162
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2109
    Aihe