Minä kaipailen lisää suurperheiden päiväohjelmien kuvauksia. Jos vain joku jaksaa ja viitsii, niin luen kovin, kovin mielelläni...
Kirjoittaisin itsekin, mutta meillä ei tunnu kahta samanlaista päivää olevan, joten "tyypillisen päivän" kuvaaminen on hankalaa.
Päiväohjelmia
7
1298
Vastaukset
- Reetukkainen
Täältä pohojammaalta kirjoittelee yhdeksän lasta pyöräyttänyt äiti, tosin raskauksia takana vain se kahdeksan kun tuli kerran "kaksi yhden hinnalla" :)
Meillä nyt hiihtolomaviikkoa vietellään, lapset on jo sängyssä kun rankka laskettelu-, pulkkämäki-, luistelu ja autossakinastelupäivä takana. En tästä päivästä siis kirjoita kun oli sen verran epätavallinen, mutta eilinen varmaan kelpaa myös :)
Eli ihan ensalkuun tietoa meistä, ollaan siis yhdentoista hengen perhe, naimisissa lasten isän kanssa oltu nyt kahdeksantoista vuotta, ikää molemmilla pian neljäkymmentä. Muksut: Helmi 16, Iida 15, Verneri 12, Matilda 11, Samuel 7, Aukusti 5, Linnea ja Enna 4, Seela 1
NO NIIN!
AAMU:
Lasten eka varsinainen loma-aamu, ottivat siitä ilon irti! Iskä könysi sängystä ylös jo kuudelta että ehtisi töihin, ja Seelakin siinä samalla vähän tepasteli aamujumppaansa pinnasängyssä kun iskä puki.
Iskän lähdettyä otin Seelan viereeni nukkumaan ja nukkutiin kuin pienet possut siihen saakka että Enna mönki viereen noin yhdeksän aikoihin.
Kymmeneltä vääntäydyttiin ylös vuoteesta ja mentiin neljän nuorimmaisen kanssa suihkuun(lapset kylpi ammeessa). Itkua ja parkua ja hammasten kiristystä aiheena silmiä kirvelevä shampoo, taas oli unohdettu ostaa sitä ihanaa muumimerkkistä joka ei kirvele sitten tippaakaan, ainakaan jos on kaksosia uskominen.
Tällä välin vanhemmiksi varttuneet jälkeläiset oli metsästäneet jääkaapista syötävää itselleen ja sen oli keittiö näköinenkin. Kippoa ja kuppoa kallellaan ja pinossa siellä ja täällä. Laitoin pienille puuron kiehumaan ja raivasin keittiötä, Helmi ja Matilda auttoi.
Nuorimmaiset juoksenteli aatamin ja eevan asuissa ympäri taloa kun Iida epätoivoisesti yritti ojennella sopivia vaatekkappaleita heille. Ennalla ja Linnealla on prinsessavaihe meneillään, ja se on jo saavutus jos saa heidät pukeutumaan muuhun kuin eräisiin tiettyihin pinkkeihin juhlahameisiin ja pitsikauluksisiiin toppeihin, ja jalkaan ei kelpaa kuin pitsikuvioiset sukkikset.
Syötiin sitten aamupalaa, tai ne söivät jotka suistuivat pukeutumaan ennen tuolille istahtamista. Kaksoset murjotti huuli pitkänä kun isommat oli saaneet tiiviillä ja tehokkaalla tiimityöllä puettua molemmat tylsiin arkivaatteisiin (vanhemmista lapsista se on hauskaa).
PÄIVÄ:
Poikakolmikko puki toppikset päälle ja lähti ulos, pihalla on pieni kumpare tai mäki josta tykkäävät lasketella suksilla/lumilaudalla/pulkalla/rattikelkalla.
Pikkudiivat eli Enna ja Linnea päätti alkaa leikkiä kotia, ja vauvaksihan ei kelvannut yksikään niistä tuhannesta ja yhdestä somasta nukesta vaan vaunuihin piti roikottaa Seela (Prinsessä Smaragdi).
Matilda makoili sohvalla ja hoki tylsäätylsäätylsää.
Aloin kuoria perunoita ja Iida paisteli pihvejä. Enna ja Linnea tappeli verisesti luultavasti jostakin sellaisesta että kumpi saa olla kuningatar, Prinsessa Smaragdin äiti, ja kumpi joutuu tyytymään hovineidon tai jonkin muun yhtä turhan hahmon rooliin.
Lounas oli valmista syötäväksi yhden aikoihin, tosin pojat ei vielä siinä vaiheessa malttaneet sisälle. Syötiin tyttöjen kesken. Enna puristi ketsuppipullosta ketsuppia Seelan päähän. Vahingossa. Seela kiljui kuin ketsuppi päässä olisi ollut verta.
Aukusti, Verneri ja Samuel hakkasi toisiaan lumilapioilla päähän ja Vepu sai otsaan kuhmun. Aaku "nyrjäytti nilkkansa" (epäilenpä että yllättävä loukkaantuminen juonsi juurensa siitä, että isoveljet uskalsi laskea laudalla mäennyppylältä täysia alas pipo viilettäen ja nuorimmainen ei) ja Samppu murjotti, kun pikkuveljet oli hajottaneet hänen lupoaavan lumilinnanalkunsa (eli kaksi palloa päällekkäin hangessa).
ILTAPÄIVÄ:
Helmi ja Iida laittautuivat kaupungille lähtöä varten. Pikkuprinsessat halusi myös huulikiiltoa, halusi myös meikkivoidetta ja halusi myös ihan hiukan hiukan edes vaaleanpunaista poskipunaa.
Enna ja Linnea alkoi itkeä sydäntäsärkevästi kun eivät saaneet tahtomaansa, ja Seelakin yhtyi kuoroon kun ei parempaakaan tekemistä keksinyt. Laitoin Seelan nukkumaan ja tyttö simahtikin pian, oli kiljunut keuhkot pihalle.
Neljän aikoihin pojat alkoi kyllästyä olohuoneen lattialla painimiseen ja ojensin heille puhtaanpyykinkorin ja pyysiin viikkaamaan viisi puseroa, hienoimman kasan tekijä palkittaisiin
Matilda etsi sukille pareja ja heitteli alusvaatteita kunkin perheenjäsenen omaan koriin.
Enna ja Linnea kiukutteli ja Seela konttasi minua karkuun ympäri taloa, kun kiiruhdin aina poistamaan pienet esineet suusta. Kahdeksaa vanhempaa lasta on tosiaankin mahdoton saada ymmärtämään, että ruuvit, mutterit, barbinkengät, kolikot ja legot ON KERÄTTÄVÄ lattialta jos sellaisen sattuu huomaamaan.
Istutettuani Seelan leikkikehään aloin valmista päiväruokaa. Lapset viikkasi viimeisiä pyykkejä (rahankiilto silmissä) ja kaksoset heitteli kuperkeikkoja takkahuoneen villamatolla (illan päälle Linnea venäytti niskansa).
Matilda jatkoi kattilan hämmentämistä kun otin imurin esiin, pojat kattoi pöydän (ainoa kotityö jonka tekevät vapaaehtoisesti, tosin usein lentelee laseja ja lautaset rusahtelee parkettia vasten).
Seela kyllästyi leikkikehäänsä ja dubloihin, päästin tytön pois ja käskin kaksosten viihdyttää.
ILTA:
Viideltä syötiin, Helmi ja Iida ei vielä olleet palanneet, söivät kaupungilla kavereittensa kanssa. Iskäkin tuli kotiin siinä hetki ennen ruokaa ja pojilla koitti onnen päivät: iskä pelasi pari erää pleikkarilla heidän kanssa.
Seela oli ihan väsy ja pääsi ruuan jälkeen iskän sykkyyn torkahtamaan.
Illan päälle siivoilin keittiötä, metsästin lasten kammareista kirjaston kirjoja seuraavan päivän kauppa- ja kirjastoreissua silmällä pitäen, käväisin netissä ja autoin sitten Vepua ja Aakua siivoamaan huoneensa.
Tytöt tuli kotiin kahdeksan maissa ja auttoi lasten iltahommissa ja iltapalan kanssa.
Yhdeksältä iskä luki sadun kakosille ja pojille, minä syötin Seelalle iltamaidot ja tuuditin uneen.
Helmi jutteli mesessä vähän aikaa kavereitten kanssa ja minä juttelin Matildan ja Iidan kanssa. Iskä järjesteli seuravaa töpäivää jne.
Kahdentoista aikoihin mentiin sitten mekin nukkumaan.- kirre77
luin tässä suurperheistä ja itse olen 5 lapsen äiti ja kuudetta ollaan oottamas. vielä ei tie miten käy.:)kun luin viestiäsi ja katsoin tietosi niin hymähdin ku itsekki asumme vöyrillä.:)meidän päivä rutiinit on että minä herään aamulla 5 ja lähen töihin, mies 6 aikaan ja vie pienimmän hoitoon vielä.syksyllä alkaa eskari.ja sitte loput 4 lasta täällä kotona huolehtii ittensä kouluun.
kirre77 kirjoitti:
luin tässä suurperheistä ja itse olen 5 lapsen äiti ja kuudetta ollaan oottamas. vielä ei tie miten käy.:)kun luin viestiäsi ja katsoin tietosi niin hymähdin ku itsekki asumme vöyrillä.:)meidän päivä rutiinit on että minä herään aamulla 5 ja lähen töihin, mies 6 aikaan ja vie pienimmän hoitoon vielä.syksyllä alkaa eskari.ja sitte loput 4 lasta täällä kotona huolehtii ittensä kouluun.
eikä sytyttänyt.
Petterinmäeltä?
Me keskustasta, Tönö baggbergetillä lähellä hiihtolatua ja mäkihyppytornia.
- Fanittaja 26v
vaikka olisikin sinulla epätyypillisiä päiviä!!! Muistan joitain vanhoja päiväkuvauksiasi,jotka saivat minut hyvälle tuulelle ja pikkuisen kateelliseksikin.
Tämän viestin minä olin kokonaan missannut.
Kiitos kohteliaisuudesta.
Taidan kuitenkin nyt tällä kertaa passata ja jättää päiväkuvaukset muille. Meiltä nimittäin lähti pikkuväki alkuviikoksi isänsä kanssa mummolaan ja minä olenvähän aikaa päivät aivan "lapseton" ja iltaisinkin kotona vain koululaisia...
- ei .....
Meillä ei koskaan ole mitään ohjelmaa, jos ollaan kotosalla.
Herätään ja loikoillaan, katsellaan lasten ohjelmia, syödään yhdessä aamiainen, joko pyjamissa tai päivä vaatteissa. Leikitään sisällä tai ulkona. Syödään välipalaa tai ruoka, riippuen aamiaisen ajankohdasta ja runsaudesta. Hommaillaan lisää päivän puuhia, kuka mitäkin. Syödään ruoka yhdessä. Touhuillaan loput päivän puuhat. Klo 20 aloitetaan iltahommat: iltapalat, hammaspesut ja pyjaman pukemiset. Viimeistään klo 21 ollaan sängyssä (lapset siis) niin arkena kuin vapaillakin.
Jos jollakin on nälkä välillä otetaan huikopalaa esim. banaani tai omena.
Itse en kestä päiväjärjestyksiä tai pakollisia rutiineja, joten meillä kaikki kyläilyt ja muut ovat aina sujuneet milloin vain, kun ei rutiinit mene sekaisin ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747544Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583183- 372456
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj72080Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto332022- 211950
- 131887
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151663- 601609
- 181579