Mitä tarkoittaa jaettu?

Nimimerkki

Avaessani Finderin tulee sivuun lukemaan, ohjelmat, JAETUT, paikat ja etsi. Mikä tämä jaetut kohta on? Sen alla lukee nimiä (esim asko ja lappis ja niitä tulee lissää)

Asensin koneeseeni Utorrentin ja olen aloittelija sen ja macin kanssa. En tiennyt mistä kansiosta torrent jakaa materiaalia muille käyttäjille, joten poistin torrentin ohjelmista. (Siis siirsin vain torrent pikakuvakkeen roskiin. Poistaako tämä koko ohjelman?)

Eli kaksi kysymystä. Miten saan nuo nimet pois jaettu osiosta? Ja miten ohjelmia poistetaan macista?

17

2137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aloittaja,.,.,

      Nähtävästi saan heidän kansioitaan auki. Nämä kansiot eivät todellakaan ole minun tietokoneellani. Mitähän ihmettä. Olen kytkeytynyt kerrostalon ethernettiin ilman palomuuria. Voisiko tämä olla syynä?

      • toisia taloverkon käyttäjiä näet. Toinen juttu sitten on, pääsetkö heidän tiedostoihinsa käsiksi ilman salasanoja, ehkä joidenkin tyhmimpien...
        Oma palomuurisi ei tätä estä.


      • lämpimästi

        kannattaa eristää oma sisäverkko nat-purkin taakse...... esim. wlan tukiasemalla


      • myös...
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        toisia taloverkon käyttäjiä näet. Toinen juttu sitten on, pääsetkö heidän tiedostoihinsa käsiksi ilman salasanoja, ehkä joidenkin tyhmimpien...
        Oma palomuurisi ei tätä estä.

        Itselläni oli HTV verkossa tulostin liitettynä Applen AirpotExpress WLAN-purkkiin. Ja kerran kun tulin töistä joku oli tulostanut sillä niin paljon kuin tulostimessa ollut paperia miehen revittyä peräaukkoa. En tiedä miten joku onnistui siinä, mutta tämän jälkeen laitan virrat tulostimeen, ainoastaan silloin kuin tarvitsen sitä itse, enkä pidä sitä jatkuvasti valmiustilassa.


      • Aloittaja,.,.,.
        lämpimästi kirjoitti:

        kannattaa eristää oma sisäverkko nat-purkin taakse...... esim. wlan tukiasemalla

        Itse ajattelin samaa. Mistä tuollaisia nat purkkeja saa? Vanhemmillani on adsl modeemissa nat. Kelpaisiko tähän samanlainen? Miten tuon laitteen kanssa tulee toimia? Riittääkö, että liitä piuhan siihen ja siitä piuhan koneeseeni?


      • Aloittaja,.,.,
        Aloittaja,.,.,. kirjoitti:

        Itse ajattelin samaa. Mistä tuollaisia nat purkkeja saa? Vanhemmillani on adsl modeemissa nat. Kelpaisiko tähän samanlainen? Miten tuon laitteen kanssa tulee toimia? Riittääkö, että liitä piuhan siihen ja siitä piuhan koneeseeni?

        Jos hommaan tuollaisen langattoman tukiaseman, niin haluaisin sen olevan sellainen johon saa lisäksi myös pc läppärin yhtä aikaa, koska siihen olisi hyvä saada liitettyä myös tyttöystäväni tietokone.

        Olisiko mitään ehdotuksia mikä olisi hyvä tukiasema tällaiseen käyttöön. Minulla ei ole oikeastaan mitään kokemusta langattomista yhteyksistä.


      • Mäkkihöperö
        Aloittaja,.,., kirjoitti:

        Jos hommaan tuollaisen langattoman tukiaseman, niin haluaisin sen olevan sellainen johon saa lisäksi myös pc läppärin yhtä aikaa, koska siihen olisi hyvä saada liitettyä myös tyttöystäväni tietokone.

        Olisiko mitään ehdotuksia mikä olisi hyvä tukiasema tällaiseen käyttöön. Minulla ei ole oikeastaan mitään kokemusta langattomista yhteyksistä.

        Nuo langattomat tukiasemat eivät piittaa siitä, millaisella laitteella niihin yhteys otetaan, kunhan ohjelmistot noudattavat yleisiä standardeja. Eli periaatteessa mikä tahansa WLAN-purkki kelpaa Airport mukaanluettuna. Nykyisin jo ADSL-verkkopäätteisiin sisältyy WLAN-ominaisuus, joten erillistä purkkia ei välttämättä tarvita.


      • Aloittaja,.,.,
        Mäkkihöperö kirjoitti:

        Nuo langattomat tukiasemat eivät piittaa siitä, millaisella laitteella niihin yhteys otetaan, kunhan ohjelmistot noudattavat yleisiä standardeja. Eli periaatteessa mikä tahansa WLAN-purkki kelpaa Airport mukaanluettuna. Nykyisin jo ADSL-verkkopäätteisiin sisältyy WLAN-ominaisuus, joten erillistä purkkia ei välttämättä tarvita.

        Eli kun minulla on uusi macbook pro ja wlan tukiasema ja internet yhteys ilman palomuureja, niin minulla on kaikki millä saan tietoni muurin taakse? Onko kaikissa tukiasemissa nat vai vain kalliimmissa? Kai kaikkiin salasanan saa? Miten tukiasema laitetaan toimimaan mac koneella? Entä windows koneella?


      • buffalon purnukka
        Aloittaja,.,., kirjoitti:

        Eli kun minulla on uusi macbook pro ja wlan tukiasema ja internet yhteys ilman palomuureja, niin minulla on kaikki millä saan tietoni muurin taakse? Onko kaikissa tukiasemissa nat vai vain kalliimmissa? Kai kaikkiin salasanan saa? Miten tukiasema laitetaan toimimaan mac koneella? Entä windows koneella?

        Mulla on Buffalon Airstation kiinni erillisessä Zyxelin ADSL-modeemissa. Ne saa molempiin tiloihin, eli voin purkkien asetuksista valita tekeekö NATtauksen wlan tukiasema vaiko adsl-modeemi.


      • rrr
        myös... kirjoitti:

        Itselläni oli HTV verkossa tulostin liitettynä Applen AirpotExpress WLAN-purkkiin. Ja kerran kun tulin töistä joku oli tulostanut sillä niin paljon kuin tulostimessa ollut paperia miehen revittyä peräaukkoa. En tiedä miten joku onnistui siinä, mutta tämän jälkeen laitan virrat tulostimeen, ainoastaan silloin kuin tarvitsen sitä itse, enkä pidä sitä jatkuvasti valmiustilassa.

        Jos sulla on AP kytkettynä Welhon purkkiin, määrää AP tekemään oma sisäverkko, johon siis tällöin myös tämä tulostin määräytyy ja surffaat sisäverkkosi kautta AP:n NAT:n suojasssa, eikä muut tulostele tai näe sua.


      • rrr
        Aloittaja,.,., kirjoitti:

        Eli kun minulla on uusi macbook pro ja wlan tukiasema ja internet yhteys ilman palomuureja, niin minulla on kaikki millä saan tietoni muurin taakse? Onko kaikissa tukiasemissa nat vai vain kalliimmissa? Kai kaikkiin salasanan saa? Miten tukiasema laitetaan toimimaan mac koneella? Entä windows koneella?

        A. Kytket sen Wlan-tukarin siihen taloyhtiön internetiin (=ilmeisesti suoraan ethernet-kaapelilla seinään teillä?)
        B. Liität joko Macin tai PC:n e-kaapelilla siihen WLAN-tukariin ja katsot tukarin ohjeista, kuinka tehdään seuraavat asetukset:
        1. asetus, jolla tukari ottaa IP-numeron suoraan taloyhtiön verkosta DHCP-palvelimelta.
        2. ja 3. asetus, jolla tukarissa asetetaan NAT päälle sekä asetus, jolla tukari luo tämän natin sisäpuolelle oman IP-verkkonsa ja jakaa sen DHCP-palvelimena sisäverkkoon kytekytyville koneille.
        4. asetus, jolla asetetaan ko. langattomalle verkolle SSID-nimi ja WPA-suojaus salasanoineen.

        Nuo kun sulla on selvillä, pitäis verkon pelittää ja verkkoon kytkeytymiseen ei veikuta onko sulla Linux, Mac, WindowsXP vai joku muu käyttis (paitsi Vista... se oletettavasti tökkii kuitenkin..).


      • 1stMacFinn
        Aloittaja,.,., kirjoitti:

        Eli kun minulla on uusi macbook pro ja wlan tukiasema ja internet yhteys ilman palomuureja, niin minulla on kaikki millä saan tietoni muurin taakse? Onko kaikissa tukiasemissa nat vai vain kalliimmissa? Kai kaikkiin salasanan saa? Miten tukiasema laitetaan toimimaan mac koneella? Entä windows koneella?

        Jos tuo tukiasema on Airport, sille on hyvä hallintaohjelma nimeltään Airport-työkalu. Se sijaitsee Lisäohjelmat-kansiossa. Se on suomenkielinen ja luotettava.

        Extreme-malliin saa tulostimen ja ulkoisen USB-levyn kiinni, Expressiin taas stereot toistamaan musiikkia langattomasti.


      • Aloittaja,.,.,
        rrr kirjoitti:

        A. Kytket sen Wlan-tukarin siihen taloyhtiön internetiin (=ilmeisesti suoraan ethernet-kaapelilla seinään teillä?)
        B. Liität joko Macin tai PC:n e-kaapelilla siihen WLAN-tukariin ja katsot tukarin ohjeista, kuinka tehdään seuraavat asetukset:
        1. asetus, jolla tukari ottaa IP-numeron suoraan taloyhtiön verkosta DHCP-palvelimelta.
        2. ja 3. asetus, jolla tukarissa asetetaan NAT päälle sekä asetus, jolla tukari luo tämän natin sisäpuolelle oman IP-verkkonsa ja jakaa sen DHCP-palvelimena sisäverkkoon kytekytyville koneille.
        4. asetus, jolla asetetaan ko. langattomalle verkolle SSID-nimi ja WPA-suojaus salasanoineen.

        Nuo kun sulla on selvillä, pitäis verkon pelittää ja verkkoon kytkeytymiseen ei veikuta onko sulla Linux, Mac, WindowsXP vai joku muu käyttis (paitsi Vista... se oletettavasti tökkii kuitenkin..).

        Ilmeisesti nuo applen tukiasemat on helpoin saada toimimaan mac koneen kanssa. Itseäni ei kuitenkaan huvittaisi välttämättä maksaa mac hintoja tällaisesta laitteesta jos yhtä hyvän saisi jollain muulla merkillä.

        Siksi kysynkin, että mitkä olisivat hyviä tukiasemia kahdelle läppärille, pöytäkajareille ja tulostimelle? Olisi nimittäin kätevää saada kaikki langattomaksi. Kai nämä onnistuu muillakin kuin applen tukiasemilla?

        Mistä tukiasemia ylipäänsä kannattaa ostaa? Onko esim Gigantissa myytävät romuja? Mitä tulisi ottaa huomioon tällaista ostaessa? Onko näissä jotain nopeuksia, jotka rajoittavat mahdollisesti myöhemmin käytettävän nopeamman yhteyden käyttöä? Esim, että jonkun tietyn tukiaseman läpi pystyy käyttämään vain tietyn nopeuksista yhteyttä?


      • 1stMacFinn
        Aloittaja,.,., kirjoitti:

        Ilmeisesti nuo applen tukiasemat on helpoin saada toimimaan mac koneen kanssa. Itseäni ei kuitenkaan huvittaisi välttämättä maksaa mac hintoja tällaisesta laitteesta jos yhtä hyvän saisi jollain muulla merkillä.

        Siksi kysynkin, että mitkä olisivat hyviä tukiasemia kahdelle läppärille, pöytäkajareille ja tulostimelle? Olisi nimittäin kätevää saada kaikki langattomaksi. Kai nämä onnistuu muillakin kuin applen tukiasemilla?

        Mistä tukiasemia ylipäänsä kannattaa ostaa? Onko esim Gigantissa myytävät romuja? Mitä tulisi ottaa huomioon tällaista ostaessa? Onko näissä jotain nopeuksia, jotka rajoittavat mahdollisesti myöhemmin käytettävän nopeamman yhteyden käyttöä? Esim, että jonkun tietyn tukiaseman läpi pystyy käyttämään vain tietyn nopeuksista yhteyttä?

        Kaksi läppäriä onnistuu miltä tukiasemalta vaan, mutta tulostin ja kajarit, siinähän haet muita. Express on kuitenkin tuohon lähes ainoa.

        Express käyttää n-standardia eli nopeinta mitä nyt on.

        Ja kyllä, jos verkossasi on b/g ja n-standardin laitteita nopeus on hitaamman mukainen. Paitsi tänään ilmestyineissä Extreme ja Time Capsule tukiasemissa, niissä b/g toimii b/g nopeuksilla ja n omallaan. Niihin vaan et saa kajareita kiinni, tulotimia ja USB-levyjä vain.


      • Aloittaja,.,.,
        1stMacFinn kirjoitti:

        Kaksi läppäriä onnistuu miltä tukiasemalta vaan, mutta tulostin ja kajarit, siinähän haet muita. Express on kuitenkin tuohon lähes ainoa.

        Express käyttää n-standardia eli nopeinta mitä nyt on.

        Ja kyllä, jos verkossasi on b/g ja n-standardin laitteita nopeus on hitaamman mukainen. Paitsi tänään ilmestyineissä Extreme ja Time Capsule tukiasemissa, niissä b/g toimii b/g nopeuksilla ja n omallaan. Niihin vaan et saa kajareita kiinni, tulotimia ja USB-levyjä vain.

        Millaisiin nopeuksiin noilla päästään? Yli 8 megan yhteyttä tuskin lähiaikoina saan käyttööni, joten sen ylittävät nopeudet ovat minulle aika turhia.

        Tulostin olisi kätevä saada langattomaan käyttöön, mutta nuo kajarit eivät ole mitenkään pakolliset.

        Löytyykö tällaiseen käyttöön jokin halvempi tukiasema jossa on hyvä palomuuri?

        Ei tuo applen tukiasemakaan nyt järjettömän kallis ole, mutta hakisin mieluusti tukiaseman suoraa kaupasta. Applen tukiasemia tuskin kovin monesta kaupasta löytyy.


      • Aloittaja,.,.,
        1stMacFinn kirjoitti:

        Kaksi läppäriä onnistuu miltä tukiasemalta vaan, mutta tulostin ja kajarit, siinähän haet muita. Express on kuitenkin tuohon lähes ainoa.

        Express käyttää n-standardia eli nopeinta mitä nyt on.

        Ja kyllä, jos verkossasi on b/g ja n-standardin laitteita nopeus on hitaamman mukainen. Paitsi tänään ilmestyineissä Extreme ja Time Capsule tukiasemissa, niissä b/g toimii b/g nopeuksilla ja n omallaan. Niihin vaan et saa kajareita kiinni, tulotimia ja USB-levyjä vain.

        Katson kyllä vielä halvempia vaihtoehtoja, koska todennäköisesti vuoden kuluttua hankin adsl yhteyden ja tuossa yhteydessä saan todennäköisesti natin edullisesti.

        Jos ostan apple extremen, niin toimiiko siinä hieman vanhempi siemens läppäri? Onko vanhassa pc koneessa valmiuksia tällaiseen yhteyteen?


      • Mäkkihöperö
        Aloittaja,.,., kirjoitti:

        Millaisiin nopeuksiin noilla päästään? Yli 8 megan yhteyttä tuskin lähiaikoina saan käyttööni, joten sen ylittävät nopeudet ovat minulle aika turhia.

        Tulostin olisi kätevä saada langattomaan käyttöön, mutta nuo kajarit eivät ole mitenkään pakolliset.

        Löytyykö tällaiseen käyttöön jokin halvempi tukiasema jossa on hyvä palomuuri?

        Ei tuo applen tukiasemakaan nyt järjettömän kallis ole, mutta hakisin mieluusti tukiaseman suoraa kaupasta. Applen tukiasemia tuskin kovin monesta kaupasta löytyy.

        >hakisin mieluusti tukiaseman suoraa kaupasta. Applen tukiasemia tuskin kovin monesta kaupasta löytyy.

        Riippuu siitä missä olet. Lähintä kauppaa voit etsiä tuolla: http://www.apple.com/fi/buy/locator/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14931
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3095
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3086
    4. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3080
    5. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3079
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3075
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3075
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3074
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3074
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3074
    Aihe