Ainainen valitus

Kettuuntunut93

Hei. Olen tyttö, jolla on hirveästi valittava äiti. Viimeiset kaksi vuotta äitini on valittanut jokaisesta pikkuasiasta. Aina kun hän tulee töistä kotiin, alkaa nalkutus vaikken olisi tehnyt mitään.

Jos en ole nostanut aamulla keittiön verhoja, hän nalkuttaa siitä. Jos keittiön pöydällä on lehti auki, hän valittaa siitä. Jos olohuoneen pöydällä on mitä tahansa "ylimääräistä", hän valitta siitä. Jos jonkun tussin korkki on auki, hän valittaa siitä... etc...

En jaksa enää valittamista!!! Olen muutenkin väsynyt ja stressaantunut ja muutenkin hieman alamaissa ja äitini nalkutus ei auta asiaa yhtään. perheessämme on minun ja äitini lisäksi isä ja kaksi isoveljeäni, joiden iät ovat 20 ja 22. itse olen 16.

Tammikuussa kun vanhempani olivat kaksi viikkoa reissussa olin isoveljeni kanssa kahdestaan kotona. se rentoutti kun ei kuulunut valitusta mistään. Siivosimme ennen kuin he tulivat ja silleen. Mutta kun vanhempani tulivat niin puoli tuntia äiti oli hiljaa, sitten alkoi valitus. MINÄ en kuulemma ollut siivonnut koska kirjahyllyn päällä oli pölyä. MINÄ en kuulemma ollut pessyt pyykkejä tarpeeksi usein. MINÄ en kuulemma ollut käynyt ruokakaupassa tarpeeksi. MINÄ kuulemma olin vain vetänyt lonkkaa. ja paskanmarjat. Minä hoisin kotityöt koulun jälkeen koska veljeni oli myöhään töissä.

Ja välillä äitini valittaa minulle siitä kun veljeni ovat jättäneet jotain keittiön pöydälle ja käskee minua siivoamaan ne. Eikä sano sanallakaan asiasta veljilleni. Silloin kun kumpikaan veljistäni ei ollut intin takia kotona, niin minä tein kotitöitä kolmen edestä, mikä on ymmärrettävää. Mutta kun veljeni tulivat viikonloppulomille, he eivät tehneet silloinkaan kotitöitä. Jouduin tekemään nekin.

Olen niin totaalisen kyllästynyt tähän!! Äitini nalkutus on yksi syy siihen miksi itken yleensä itseni uneen. Aina se olen minä joka tekee vähiten kotitöitä. Aina!!

Auttakaa edes jotenkin! pyydän =(((

14

5741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhumaan...

      Pystyisitkö puhumaan asiasta isällesi?
      Kerro hänelle, kuinka väsynyt olet ainaiseen valitukseen. Teet kuitenkin parhaasi, eikä enempää voida vaatia.
      Äidilläsi on luultavasti jokin muu ongelma ja hän purkaa sen valittamalla muille kaikesta.
      Voit myös uhkailu mielellä sanoa, että olet ajatellut muuttaa kotoa pois, koska et jaksa ainaista valitusta, luulisin sen viimeistään herättävänä äidilläsi jonkinlaisia tunteita.

    • -.-.

      Täällä sama juttu, äiti ärisee ja murisee. Ihan kaikesta tulee valitusta. Siis sellaisista asioista mitkä ei edes varsinaisesti sille kuulu! Vähä vaikuttas täällä et sillä on kaikki mielessä suunniteltu ja ajateltu iha tarkasti ja sitte ku tulee pieni poikkeama tähän kuvitelmaan niin alkaa hirveä valitus! Jossakin vaiheessa mulla oli vähä terveydessä häikkää, josta en kertonu sillon kellekään, ni oli pinna iha kerpeleen kireellä. Sitte tuli jostakin tyyliin MUN kaverin puhelinnumerosta (kiva, kun tollasestaki sen pitää alkaa tappelemaan, eikö?)ni aloin sit siinä vähä ärisemään sille,ni tämä vaan pamauttaa että voi vittu muuttaa pois jos on sillon helpompaa!! Oon vasta 17, taisin sillon olla 16 (poika), mutta kuitenki. Sitte se on olevinaan aina oikeassa. Tyyliin jos sanon koulustani jotai negatiivista, niin heti alkaa ärinä. Ja vaikka kuinka yritän väittää vastaan (olen ihan 100% varma, että olen oikeassa) niin tämä vaan inttää aina vaan kovempaa vaikka ei tiedä paskaakaan koko asiasta!!
      Nyt olen sen häätöuhkauksen takia hillinnyt itseäni, etenkin kun sain lääkityksen siihen edellä mainitsemaani tilaan, ihan hyvällä tuloksella, en enää ärise lähes koskaan. Kuitenkin vaikka olen aina pyrkinyt ratkomaan nämä valitus/riita-asiat rauhallisesti puhumalla niin ei: sama jäkätys ja ärinä ja huuto jatkuu silti! Sitten kun saan tarpeekseni saatan äristä takaisin ja mennä vaikka huoneeseeni tai lähden ulos koko talosta niin jo ollaan illalla (taas äristen) kyselemässä että onko mulla joku ongelma vai miksi olen niin äreä! Ja pari kertaa olen sanonut oikeasti pysäyttävästi että jumalauta sinä se tässä olet ongelma, mutta ei se vaan usko! Aina epäilee, että koulussa on tapahtunut jotain, vaikka siellä ei ole ikinä tapahtunut yhtään mitään! Päinvastoin koulu on minulle mukava paikka, kun siellä on tekemistä ja kavereita näkee siellä vaan.
      Nyt vois lopetella viestin, tuli aikas pitkä... Vaikka tosin on vielä monia tilanteita, jolloin alkaa ärinä. Tänään saan nauttia vielä hiljaisuudesta puolisentoista tuntia, ennen kuin tulee töistä. Sitten alkaakin viikonloppu -_-

      • se äiti

        ja mullakin on tapana narista ja valittaa.Se vaan ottaa pannuun ,kun vaatteet on eteisenlattialla ,tiskit pöydillä ,roskat jokapuolella.Kun itse siivoo. ovat jo isoja ,että osaavat sotkunsa siivota.Niin ottaa pattiin kun halutaan olla kauheessa sotkussa.Minä en halua olla.Toi äitis narina on kyllä vähän liiallista .Kun kuitenkin olet tehnyt hommas mitä on pitänyt.Ethän kuitenkaan ole taloudenhoitaja.Vaan lapsi..nuori.Riitää kun omat sotkut siivoo ja just muuten auttelee ja kun vanhemmat on pois, niin hoitaa kodin ,edes siihen mennessä kun tulee takas.Minä olisin kyllä tyytyväinen tollaseen tyttöön.Mutta kannattaa ottaa asia ,kokojengin ollessa paikalla ,niin ota asia esille.Ja teette selvät säännöt jokaiselle.Ja sanot siitä nalkuttamisesta ,kuinka se sua risoo.Jos tulee riita .nIIN riidat kyllä laantuu ajallaan.


      • -.---
        se äiti kirjoitti:

        ja mullakin on tapana narista ja valittaa.Se vaan ottaa pannuun ,kun vaatteet on eteisenlattialla ,tiskit pöydillä ,roskat jokapuolella.Kun itse siivoo. ovat jo isoja ,että osaavat sotkunsa siivota.Niin ottaa pattiin kun halutaan olla kauheessa sotkussa.Minä en halua olla.Toi äitis narina on kyllä vähän liiallista .Kun kuitenkin olet tehnyt hommas mitä on pitänyt.Ethän kuitenkaan ole taloudenhoitaja.Vaan lapsi..nuori.Riitää kun omat sotkut siivoo ja just muuten auttelee ja kun vanhemmat on pois, niin hoitaa kodin ,edes siihen mennessä kun tulee takas.Minä olisin kyllä tyytyväinen tollaseen tyttöön.Mutta kannattaa ottaa asia ,kokojengin ollessa paikalla ,niin ota asia esille.Ja teette selvät säännöt jokaiselle.Ja sanot siitä nalkuttamisesta ,kuinka se sua risoo.Jos tulee riita .nIIN riidat kyllä laantuu ajallaan.

        Äiti jaksaa valittaa aivan kaikesta, siitä kun takki on jätetty henkariin niin huonosti, että takki on tippunut, roskia ei ole viety, leivänmuruja pöydällä, sotkuinen huone,ja kun tyhjensin pyykkitelineet saunan lauteilla, tuli valitus ja viikkorahojen lähtö siitä kun hän vaivalla näitä pyykkejä pesee, ja minä likaan ne saunan lauteilla. Hän on myös todella herkkä ja saattaa ruveta itkemään jne. Tilanne ei ole siis kenellekkään hauska ja itse ahdistun valituksesta ja itkemisestä todella paljon.


    • VeikkoS

      Mä asun äitini kanssa tällaisessa semi-isossa rivitalossa.
      Elikkä siis jos en oo syönyt ''vielä'' aamupalaa loppuun, äiti valittaa.
      Jos olkkarin pöydäl on joku roska (kun itse vielä oon olohuoneessa), äiti valittaa.
      Jos mun huonees on astioita, äiti valittaa.
      Jos oon jättäny jonkun paidan sängyn viereen lattialle kun oon herännyt, äiti valittaa.

      Tänään oli just toi paitahomma ja siitä sitten tuli isompi huutaminen kun sanoin että vois relata vähän eikä aina huutaa joka asiasta. Sitten se rupes vertaamaan meitä muihin perheisiin ja selitti että kyllä muissakin perheis ihan varmasti valitettais kaikesta mitä mä teen. Sit se haukku muo ja sano et ''tekis mieli lyödä suo''

      Olen siis 14-vuotias poika, jolla on yksinhoitaja-äiti.

      Oisko mitään miten sais reilaan nää mun ongelmat?

      • ehkpä

        äidit koittavat sysätä vastuuta ja töitä nuoremmalla polvelle, jotta itse säästyisi vähemmällä. Nuorella on muutakin tekemistä kuin ainaista siivoamista. Hänellä on läksyt ja kokeisiin luvut. Se pitäisi ymmärtää, toki nuoretkin saavat auttaa kotitöissä, mutta kohtuus kaikessa, jotta yleinen rauha ja jaksavuus säilyy.


      • mmnmnmn
        ehkpä kirjoitti:

        äidit koittavat sysätä vastuuta ja töitä nuoremmalla polvelle, jotta itse säästyisi vähemmällä. Nuorella on muutakin tekemistä kuin ainaista siivoamista. Hänellä on läksyt ja kokeisiin luvut. Se pitäisi ymmärtää, toki nuoretkin saavat auttaa kotitöissä, mutta kohtuus kaikessa, jotta yleinen rauha ja jaksavuus säilyy.

        Äitisi käy töissä ja tuo kotiin myös sinun toimeentulosi. Koti on yhteisyritys, jossa kaikkien pitää osallistua kotitöihin. Voit uskoa, kuinka äitiäsi harmittaa, kun hänen on kerta kerran jälkeen sanottava samoista asioista aina uudelleen. Ylensä nuoren kommentti on, että ei kiinnosta. Äitisi tekee kahta työtä. Päivät muualla ja illat kotona. Asiat eivä tapahdu kotona itsestään. Ai niin; roskis täyttyy useammin kuin kerran vuodessa. Ei nuorten kotityöt ole sysäämistä, vaan töiden jakamista niin että kaikki jaksavat. Miltä sinusta tuntuisi, jos sinulla olisi tärkeä projekti kaverisi kanssa ja hän ei viitsisi tehdä mitään asian hyväksi, paitsi arvostella. Sysäisitko silloin hänelle yhteisiä töitänne, jotta itse pääsisit " helpommalla."


    • kyrpääntynyt

      sama täällä...tänään siivosin huonettani 2 tuntia ja nytjoka paikka kiiltää sitten äitini huutaa että hän onperunut ratastuksen koska löysipölyä koulukirjojeni päältä?!??!??!?!?!?!? vitun ämmä!!!!! tekis oikeesti mieli joksus heittää se muija vittuu sieltä mistö se on tullukki tai vetästä niin ovaa turpaan ku lähtee!! ettei heräis pariipäivää se ois elämää eilenkin heräsin siihen kun äitini tuli vetämään 8 aikaan aamusti pieiton päältä ja kirkkaat valot päälle ja alkoi valittamaan että huoneessani haisee kaninpissa (minullaon kani) ja että jos en nyt ala siivoamaan sitä en saa uutta pyörää!!!!!!!!!!!!!? ja vielä isäni on sen luvannut minulleostaa ja vanhempani ovat eronneet! ja äsken huusin äidilleni hän sanoi että ei suostu maksamaan velkojansa takasin koska hänellä ei ole juuri nyt rahaa vaiks se just osti 200 e kengät!!!!!!!!!!!!!! ja se on mulle 20 e auki

      • kjkjkjkjkl

        Vaihtakaa viikoksi osia. Sinä teet kaikki työt ja äitisi saa lorvia. Josko asenne muuttuu. Älä hei tä äitiäsi v.....n. Voi tulla nälkä, kun kukaan ei palvele, niikuin haluat.


    • Sirupiru

      Oho... Mä luulin, että mun äiti nalkuttaa, mutta ei kai se loppujen lopuksi niin palon nalkutakaan. Ja se valittaa, koska olen laiska, enkä tee tarpeeksi kotitöitä. Ja jos se ei nalkuttaisi, en tekisi juuri mitään.
      Vähän kyllä tympii, kun joskus saatan kuitenkin ihan oma-aloitteisesti tehdä enemmän niitä hommia, kun oon hyvällä päällä ja silti puolet niistä hommista meneekin ahkeramman veljen tekemiksi tai äiti ei ees huomaa mitään. Sitten saan illalla kuulla kuinka laiska olenkaan taas ollut. En halua puolustella itseäni.

    • Anonyymi

      Miten kolmen edestä voi tehdä kotitöitä jos veljet eivät asu armeijan aikana kotona?
      Ylipäätään olet oikeasti laiska teinipissis.

    • Anonyymi

      toi on niin totta!!!!

    • Anonyymi

      Jotkut äidit vaan jaksaa valittaa

    • Anonyymi

      MULLA ON VÄLILLÄ TAAS IHAN HÖLMÖ ISÄ JONKA KANSSA KAIKKI MENEE SELLAISEKSI SAATANAN VÄNKÄÄMISEKSI

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe