Olen saanut kutsun muistotilaisuuteen. Kyseisen vainajan hautajaiset olivat puoli vuotta sitten ja ne pidettiin vain perheenjäsenten ja lähimpien omaisten kesken. Nyt on meille ystäville ja muille tutuille muistotilaisuus, joka alkaa haudalla käynnillä ja sen jälkeen menemme vainajan perheen kotiin.
Olen ollut lukuisissa hautajaisissa ja tiedän miten siellä käyttäydytään ja toimitaan, mutta en ole ollut koskaan tällaisessa muistotilaiduudessa joka on puoli vuotta myöhemmin kuin varsinaiset hautajaiset.
En löytänyt käytös- ja tapatietokirjastakaan mitään tästä aiheesta, ainoastaan hautajaisista. Siksi kysyisinkin tietääkö kukaan, miten etiketti menee tällaisessa tilanteessa? Esimerkiksi kun hautajaisissa on tapana laskea iso kukkaseppele muistosäkeen kanssa haudalle. Olisiko tässäkin tilaisuudessa sopivaa viedä jokin kukkalaite, ei ehkä ihan sellainen kuin hautajaisissa mutta joku seppele kuitenkin. Tavallinen kukkakimppu ei varmaankaan käy jo pelkästään siksi, että on kylmä vuodenaika eikä kukat sitten kestäisi. Mikä olisi sopivinta? Voisiko ajatella, että veisi haudalle kynttilän? Luetaanko muistovärssy haudalla kuten tavallisissa hautajaisissa? Olisin kiitollinen, jos joku osaisi vastata näihin ja kertoa muutakin, mitä tietää tällaisesta muistotilaisuudesta.
Pyytäisin neuvoa
3
3287
Vastaukset
- Nimetön
Luultavasti muistotilaisuudella on joku tai jotkut järjestäjät,leski tms. Mikäpä estää ottamasta heihin yhteyttä. Koskapa sinne on kutsukin tullut, en usko heidän kyselystä pahastuvan. Välttyyhän sillä turhan hermoilun ja mahdolliset etiketti tms. kömmähdykset.
- *star*
Mies kuoli 2 vuotta takaperin, hän oli luterilainen ja me kaikki muut ortodokseja.
Hänet haudattiin luterilaisin menoin ja 2 vko sen jälkeen pidettiin ort muistoilaisuus tsasounassa.
Käytiin siunaamassa hauta, jonka jälkeen oli sitten kahvittelu kotona.
Haudalle vietiin tuohuksia, ei enää kukkia.
Vainajaa muisteltiin, pidettiin rukoushetki,
jonka jälkeen tilaisuus oli sitten ohi.
Jos haluat jotain viedä omaisille; niin esim.
kerman savella on kauniita tuikkulyhtyjä, joissa
on kaiverrettu risti. Yhtä hyvin käy myös jokin
muisto; valokuva, tai muu. Tai sitten ihan vaan
yksi kukkanen, vaikkapa valkea ruusu tai sininen
neilikka.
Ortodoksina minä tietysti veisin pienen ikonin,
niitä voi ostaa kirkosta.
Mitään varsinaista kaavaa näissä ei ole.
Pukeutumisen ei tarvitse olla kokomusta, tummasävyiset vaatteet käy ihan hyvin.
Tarvittaessa sinä voit kysyä neuvoa seurakunnalta, siellä ainakin siunauksen tekevä
pappi (meillä Isä) osaa avustaa asiassa.... - ammattilainen
Puoli vuotta on sen verran pitkä etäisyys, että se vapauttaa ja keventää tilaisuuden luonnetta. Minä veisin haudalle jonkun kukkasen, joista kertoisin kukkakauppiaalle, niin esittelee kylmän kestävia, etteivät heti lurpahda. Kotona ojentaisin kaksiosaisen kortin (taide-, tai kukka-tai vaikka kirkonkin kuva) johon valikoisin itse mieleseni värssyn ja esim X:ää lämpimästi muistaen/ yhteisesti mukavista muistoista kiittäen. Ei siis liian paatoksellista. Ja ennen kaikkea miettisin mistä juttelisin muistokahveilla: mitä vainajan ominaisuuksia kunnioitin/ihailin, miksi, mitä sanontoja ja tilanteita olen nyt muistellut viime kuukausina. Tilaisuus saa olla valoisa "iloinenkin" muisteluhetki. Mainiota jos voisit varata vaikka jostain kirjasta katkelman tai runon, Raamatunkohtakin käy, joka mielestäsi kuvaa jotenkin poismennyttä tai tilannetta ja antaa tukea jälkeenjääneille. Lauluehdotukset, jopa kevyemmätkin, sopii, tai tietysti virret tai heng. laulut. Pääasia että juotte mukavat muistokahvit asiallisissa merkeissä, eikä turhaa puhuta viime juoruja tai muuta tyhjänpäiväistä. Jossakin porukassa on alettu puhua omastakin kuolemasta ja siihen valmistautumisesta ja viimeisistä toiveista ystävien kesken. Vaatetuksesta jo hyvin mainittiin. Kiva kun sinut kutsuttiin ja tämmöinen tilaisuus järjestetään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791