Pyytäisin neuvoa

muistotilaisuuteen menossa

Olen saanut kutsun muistotilaisuuteen. Kyseisen vainajan hautajaiset olivat puoli vuotta sitten ja ne pidettiin vain perheenjäsenten ja lähimpien omaisten kesken. Nyt on meille ystäville ja muille tutuille muistotilaisuus, joka alkaa haudalla käynnillä ja sen jälkeen menemme vainajan perheen kotiin.

Olen ollut lukuisissa hautajaisissa ja tiedän miten siellä käyttäydytään ja toimitaan, mutta en ole ollut koskaan tällaisessa muistotilaiduudessa joka on puoli vuotta myöhemmin kuin varsinaiset hautajaiset.

En löytänyt käytös- ja tapatietokirjastakaan mitään tästä aiheesta, ainoastaan hautajaisista. Siksi kysyisinkin tietääkö kukaan, miten etiketti menee tällaisessa tilanteessa? Esimerkiksi kun hautajaisissa on tapana laskea iso kukkaseppele muistosäkeen kanssa haudalle. Olisiko tässäkin tilaisuudessa sopivaa viedä jokin kukkalaite, ei ehkä ihan sellainen kuin hautajaisissa mutta joku seppele kuitenkin. Tavallinen kukkakimppu ei varmaankaan käy jo pelkästään siksi, että on kylmä vuodenaika eikä kukat sitten kestäisi. Mikä olisi sopivinta? Voisiko ajatella, että veisi haudalle kynttilän? Luetaanko muistovärssy haudalla kuten tavallisissa hautajaisissa? Olisin kiitollinen, jos joku osaisi vastata näihin ja kertoa muutakin, mitä tietää tällaisesta muistotilaisuudesta.

3

2910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Luultavasti muistotilaisuudella on joku tai jotkut järjestäjät,leski tms. Mikäpä estää ottamasta heihin yhteyttä. Koskapa sinne on kutsukin tullut, en usko heidän kyselystä pahastuvan. Välttyyhän sillä turhan hermoilun ja mahdolliset etiketti tms. kömmähdykset.

    • *star*

      Mies kuoli 2 vuotta takaperin, hän oli luterilainen ja me kaikki muut ortodokseja.
      Hänet haudattiin luterilaisin menoin ja 2 vko sen jälkeen pidettiin ort muistoilaisuus tsasounassa.
      Käytiin siunaamassa hauta, jonka jälkeen oli sitten kahvittelu kotona.

      Haudalle vietiin tuohuksia, ei enää kukkia.
      Vainajaa muisteltiin, pidettiin rukoushetki,
      jonka jälkeen tilaisuus oli sitten ohi.

      Jos haluat jotain viedä omaisille; niin esim.
      kerman savella on kauniita tuikkulyhtyjä, joissa
      on kaiverrettu risti. Yhtä hyvin käy myös jokin
      muisto; valokuva, tai muu. Tai sitten ihan vaan
      yksi kukkanen, vaikkapa valkea ruusu tai sininen
      neilikka.
      Ortodoksina minä tietysti veisin pienen ikonin,
      niitä voi ostaa kirkosta.

      Mitään varsinaista kaavaa näissä ei ole.

      Pukeutumisen ei tarvitse olla kokomusta, tummasävyiset vaatteet käy ihan hyvin.

      Tarvittaessa sinä voit kysyä neuvoa seurakunnalta, siellä ainakin siunauksen tekevä
      pappi (meillä Isä) osaa avustaa asiassa....

    • ammattilainen

      Puoli vuotta on sen verran pitkä etäisyys, että se vapauttaa ja keventää tilaisuuden luonnetta. Minä veisin haudalle jonkun kukkasen, joista kertoisin kukkakauppiaalle, niin esittelee kylmän kestävia, etteivät heti lurpahda. Kotona ojentaisin kaksiosaisen kortin (taide-, tai kukka-tai vaikka kirkonkin kuva) johon valikoisin itse mieleseni värssyn ja esim X:ää lämpimästi muistaen/ yhteisesti mukavista muistoista kiittäen. Ei siis liian paatoksellista. Ja ennen kaikkea miettisin mistä juttelisin muistokahveilla: mitä vainajan ominaisuuksia kunnioitin/ihailin, miksi, mitä sanontoja ja tilanteita olen nyt muistellut viime kuukausina. Tilaisuus saa olla valoisa "iloinenkin" muisteluhetki. Mainiota jos voisit varata vaikka jostain kirjasta katkelman tai runon, Raamatunkohtakin käy, joka mielestäsi kuvaa jotenkin poismennyttä tai tilannetta ja antaa tukea jälkeenjääneille. Lauluehdotukset, jopa kevyemmätkin, sopii, tai tietysti virret tai heng. laulut. Pääasia että juotte mukavat muistokahvit asiallisissa merkeissä, eikä turhaa puhuta viime juoruja tai muuta tyhjänpäiväistä. Jossakin porukassa on alettu puhua omastakin kuolemasta ja siihen valmistautumisesta ja viimeisistä toiveista ystävien kesken. Vaatetuksesta jo hyvin mainittiin. Kiva kun sinut kutsuttiin ja tämmöinen tilaisuus järjestetään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11313
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3153
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      3004
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2197
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1958
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1805
    7. 93
      1795
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1794
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1768
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1647
    Aihe