Ahvenanmaa on upea paikka!!!

uusi asukki

Aivan mahtava luonto,upeat omat elintarvikkeet,vihannekset,juustot,jne. Ainut huolestuttava asia mika todella KUMMASTUTTAA on tämä kieliasia.Mitä ???? älytöntä juttua. Mä osaan ruotsia ja suomea,kotona on kaks kieltä. Ja mä oon YLPEÄ siitä.Kailotan suomenkieltä kaupungills kun puhun suomenkielisten kanssa ja ruotsia ruotsinkielisten kanssa,englantia englanninkieisten kanssa jne..eikä oo mitään ongelmaa.Tuntuu todella viime vuosisadan menolta tää juttu. Taitaa olla todella jotain henkilökohtasta ongelmaa näillä kielipuolilla. Hei kasvakaa..mitä useempia kieliä osaamme sen parempi.Yrittäkää nyt nähdä vähän globaalimmin. on paljo isompia ongelmia;ilmasto,huumeet,päihteet..käyttäkää energiaanne siihen ja NAUTTIKAA upeasta ahvenanmaasta sen luonnosta ja näistä upeista ihmisistä,jota oon ainaki minä tavannu.Ihanaa kevättä ystävyydellä kaikenkielisille ja rotuisille IHMISILLE!

19

707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivan oikeassa.

      En käsitä, miksi jotkut jaksavat täällä purkaa katkeruuttaan. Tuntuu kun ihmisille kasvaa sarvet päähän, kun istuu yksin tietokoneen ääreen, kuin auton ratissa. On tietenkin hyvä, että mielipiteitä saa esittää, mutta kaksi kertaa voisi miettiä voisiko asian esittää paremmin, rakentavasti ja muita loukkaamatta. Ei elämä tällä tavalla parane, suvaitsevuutta lisää.

      • tonkija

        Ne jotka täällä seilaa ja yrittävät olla niin hauskoja ja humoristisia ovat onnettoman tietämättömiä omasta tyhmyydestään ja yksinkertaisuudestaan. Kirjoituksista päätellen, siis sanan käytön ja ilmaisun sisällön huomioon ottaen ei voi todeta muuta kuin, että ei heitä niin montaa ole, mutta sitäkin aktiivisimpia typeryytensä esiin tuojia. He ovat köyhiä mieleltään ja ovat löytäneet kanavan jossa voivat mielestään puhua järkeviä. Säälittävää.


      • Atwa

        Jotkut kyllä ovat katkeria ja heillä on varmasti vaikeaa muutenkin; vaimolla / tyttöystävällä tms. jalat ristissä, koulukiusattu, ei pärjännyt intissä saatikka päässyt edes sinne, työpaikalla hänet ohitetaan ylennyksissä ja muutenkin kaikki harmaata, joten he päättävät sitten tällein korostaa itseään. Tosin aika surkeasti onnistuen.
        Suurimmaksi osaksi tänne noita typeryyksiä kirjoittavat luulevat olevansa vitsikkäitä ja olevansa jotain suurimpia huumoriveikkoja; sen tason huumoriveikkoja, jotka kuolisivat nälkään, jos eivät pystyisi ostamaan omia juttujaan. Mutta kun he eivät pysty, on se annettava heille anteeksi. Sääliksi käy.

        Itse olen käynyt usein Ahvenanmaalla ja tulen käymäänkin, kun on paljon ystäviä siellä.
        Mitään tuollaista laajamittaista kielellistä syrjintää tms. en ole missään nähnyt. Aina olen saanut asiani hoidettua suomen kielellä, koska ruotsin kielen taitoni on huono. Aina on ystävällisesti palveltu.
        Ne jotka kirjoittavat, että on ollut tylyä kohtelua, taitavat kärsiä muuallakin maailmassa tylyä kohtelua, joten olisi peiliin katsomisen paikka.

        Hyvää kevättä vaan kaikille tasapuolisesti.


    • ruotsinkielessä

      sitten on kun sitä puhuu 5% 5mil. vai onko se jotain sivistämistä kun kaikki suomalaiset joutuu sitä opiskelemaan vaikka ei ikinä tarviis.
      Onko teillä siellä S,kielisiä työttömiä ? meillä on.

      • vaan kumma

        juttu, mitä enemmän jaat piruuttasi, sitä pahemmin voit, mutta mitä enemmän jaat positiivisuutta sitä paremmin voit. Kehoitan kaikkia kokeilemaan tasapuolisesti.


    • ålanderi

      Under mellantiden stiftade Finlands riksdag en självstyrelselag i brådskande ordning som skulle tillfredställa den mellanfolkliga opinionen. Statsminister Erich kom till Mariehamn för att förmå ålänningarna att ta emot en självstyrelse. Ålänningarna vägrade och ledarna fängslades för landsförräderi. Bl.a.på Sir Eric Drummonds, Nationernas Förbund:s generalsekreterares, inrådan släppte Finland de åländska ledarna.

      Ålands befolkning ökar stadigt. Nu är vi drygt 27.000 personer, bland dem finns 1800 svenska medborgare och idag talas det 72 olika språk på Åland. Flyttningsrörelsen går i huvudsak från öster till väster. Öppenheten på Åland visas bl.a. av det är en värmländska som representerar Åland.

      Hur hålla Åland svenskspråkigt i framtiden?

      • kovin avoimelta

        kuulosta Suomipojan näkökulmasta.


      • Ethän mene
        kovin avoimelta kirjoitti:

        kuulosta Suomipojan näkökulmasta.

        Sinä mannersuomessa asuva, älä mene Ahvenanmaalle, et ole tervetullut sinne. Saatat joutua väkivallan kohteeksi.


      • atleetti 90 v
        Ethän mene kirjoitti:

        Sinä mannersuomessa asuva, älä mene Ahvenanmaalle, et ole tervetullut sinne. Saatat joutua väkivallan kohteeksi.

        Sinä ja minä, mitä oikeastaan yrität kertoa?


      • alkuperäinen 1
        Ethän mene kirjoitti:

        Sinä mannersuomessa asuva, älä mene Ahvenanmaalle, et ole tervetullut sinne. Saatat joutua väkivallan kohteeksi.

        Voi ihmiset?! Etteö näe maailman tilannetta..miten säilyttää suomen kieli tai englannin tai svahilin...olisin enemmän huolestunut siitä miten englanninkieli valloittaa sekä suomen että ruotsin kieltä. Voi yrittäkää nyt tulla tällle vuosituhannelle ..kaikki kanssaihmiset. Ja kyllä sitä pärjää vaikka ilman kieltä jos haluaa. Ja jos itse on avoin ja ystävällinen saa usein samaa kohtalua osakseen-onneksi. rakkaudella kaikille!


      • ensam fennoman

        försöker sprida sina giftiga åsikter....


      • fina åländska
        ensam fennoman kirjoitti:

        försöker sprida sina giftiga åsikter....

        dialekten! Jag hoppas att den bevaras "for ever" utan inflytande från den fula finskan!!


      • rasismia :
        fina åländska kirjoitti:

        dialekten! Jag hoppas att den bevaras "for ever" utan inflytande från den fula finskan!!

        taidat ollakin *RASISTI*


      • keskustelu loppuu tähän
        alkuperäinen 1 kirjoitti:

        Voi ihmiset?! Etteö näe maailman tilannetta..miten säilyttää suomen kieli tai englannin tai svahilin...olisin enemmän huolestunut siitä miten englanninkieli valloittaa sekä suomen että ruotsin kieltä. Voi yrittäkää nyt tulla tällle vuosituhannelle ..kaikki kanssaihmiset. Ja kyllä sitä pärjää vaikka ilman kieltä jos haluaa. Ja jos itse on avoin ja ystävällinen saa usein samaa kohtalua osakseen-onneksi. rakkaudella kaikille!

        jatkan onnellista eloani täällä ahvenanmaalla suomen ja ruotsin kielellä. nautin luonnosta ja tapaamistani upeista ihmisistä.olen surullinen lukiessani näitä viestejä.että tällaista on tällä vuosituhannella tässä maailmassa.mutta niin kaikilla on omat ongelmansa ja kait ne joilla on eniten ongelmia,purkavat tuntonsa täällä. itse hain tietoa ahvenanmaasta ja löysin tän palstan ja järkytyin.mutta kaikille teille jotka suunnittelette lomaa tai muuttoa tänne;TULKAA!!nämä tän palstan kieli"ongelmaiset"ovat vähemmistöä,itse en ainakaan 2 vuoden aikana ole kohdannut tällaista missään henkilökohtaisesti. tämä on ruotsinkielinen paikka,mut hei niin on ruotsikin ja norja norjan..kyllä pärjää kun haluaa ja kunnioittaa itseään ja on ylpeä identiteetistään ja kunnioittaa myös muiden identiteettiä.onnea matkalla ihmisyyteen.tän jälkeen en tämän viestiketjun aloittajana enää halua jatkaa tätä keskustelua.jatkakaa te muut,jotka haluatte.mut tää tekee surullisesi.


      • naimisissa siellä
        keskustelu loppuu tähän kirjoitti:

        jatkan onnellista eloani täällä ahvenanmaalla suomen ja ruotsin kielellä. nautin luonnosta ja tapaamistani upeista ihmisistä.olen surullinen lukiessani näitä viestejä.että tällaista on tällä vuosituhannella tässä maailmassa.mutta niin kaikilla on omat ongelmansa ja kait ne joilla on eniten ongelmia,purkavat tuntonsa täällä. itse hain tietoa ahvenanmaasta ja löysin tän palstan ja järkytyin.mutta kaikille teille jotka suunnittelette lomaa tai muuttoa tänne;TULKAA!!nämä tän palstan kieli"ongelmaiset"ovat vähemmistöä,itse en ainakaan 2 vuoden aikana ole kohdannut tällaista missään henkilökohtaisesti. tämä on ruotsinkielinen paikka,mut hei niin on ruotsikin ja norja norjan..kyllä pärjää kun haluaa ja kunnioittaa itseään ja on ylpeä identiteetistään ja kunnioittaa myös muiden identiteettiä.onnea matkalla ihmisyyteen.tän jälkeen en tämän viestiketjun aloittajana enää halua jatkaa tätä keskustelua.jatkakaa te muut,jotka haluatte.mut tää tekee surullisesi.

        tottakait sitä no .


      • Keskustelua 2
        keskustelu loppuu tähän kirjoitti:

        jatkan onnellista eloani täällä ahvenanmaalla suomen ja ruotsin kielellä. nautin luonnosta ja tapaamistani upeista ihmisistä.olen surullinen lukiessani näitä viestejä.että tällaista on tällä vuosituhannella tässä maailmassa.mutta niin kaikilla on omat ongelmansa ja kait ne joilla on eniten ongelmia,purkavat tuntonsa täällä. itse hain tietoa ahvenanmaasta ja löysin tän palstan ja järkytyin.mutta kaikille teille jotka suunnittelette lomaa tai muuttoa tänne;TULKAA!!nämä tän palstan kieli"ongelmaiset"ovat vähemmistöä,itse en ainakaan 2 vuoden aikana ole kohdannut tällaista missään henkilökohtaisesti. tämä on ruotsinkielinen paikka,mut hei niin on ruotsikin ja norja norjan..kyllä pärjää kun haluaa ja kunnioittaa itseään ja on ylpeä identiteetistään ja kunnioittaa myös muiden identiteettiä.onnea matkalla ihmisyyteen.tän jälkeen en tämän viestiketjun aloittajana enää halua jatkaa tätä keskustelua.jatkakaa te muut,jotka haluatte.mut tää tekee surullisesi.

        "onnea matkalla ihmisyyteen.tän jälkeen en tämän viestiketjun aloittajana enää halua jatkaa tätä keskustelua.jatkakaa te muut,jotka haluatte.mut tää tekee surullisesi."

        Kannattaisia lukea tuosta osoitteesta ja sen jälkeen alkaa kirjoittelemaan tuommoisia höpötyksiä.

        http://www.lagtinget.aland.fi/news.con?iArticle=182


      • fina åländska
        fina åländska kirjoitti:

        dialekten! Jag hoppas att den bevaras "for ever" utan inflytande från den fula finskan!!

        dialekten! Jag hoppas att den bevaras "for ever" utan inflytande från den fula finskan!!

        http://www.lagtinget.aland.fi/news.con?iArticle=182


      • härre borrä
        Ethän mene kirjoitti:

        Sinä mannersuomessa asuva, älä mene Ahvenanmaalle, et ole tervetullut sinne. Saatat joutua väkivallan kohteeksi.

        ahvenanmaan pohja proppu irti vaan!!


    • Manuel el Russia

      Borrelioositapaukset ovat lisääntyneet viimeisimmän kymmenen vuoden aikana. Eniten tapauksia esiintyy Ahvenanmaalla, missä ilmaantuvuus on kansainvälisestikin erittäin suuri. Borreliatapauksia on esiintynyt runsaasti vuoden 2004 jälkeen. Vuonna 2007 tapauksia ilmoitettiin 1 330 (25/100 000). Ilmaantuvuus oli jälleen korkein Ahvenanmaalla, missä todettiin yli 500 tapausta eli lähes 65 prosenttia koko maan borreliatapauksista (1 938/100 000). Kuten aiempina vuosina, borreliaa esiintyi eniten syksyllä elo-marraskuussa. Pääosa (72 %) tapauksista todettiin yli 45-vuotiailla ja sitä nuoremmilla. Myös matkailijat ovat suuressa vaarassa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2753
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2340
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1854
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1656
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe