Eli koiran kun ei pitäisi tulla ihmisen henkilökohtaiseen tilaan kutsumatta. Ennen koira hyppeli syliin mennen tullen kysymättä ja vei istumapaikan heti sen vapauduttua sohvalta tai tuolilta. Sohvalla hallitsi niin että hyppäsi jonkun syliin ja laittoi vielä pään toisen vieressä istuvan syliin. Pyrki muutenkin koko ajan syliin ja saattoi sänkyynkin hypätä yhtäkkiä rinnan päälle makaamaan, ja yöllä käveli sängyssä pokkana ihmisten yli.
Nämä tavat on karsittu rajulla kädellä.
Edelleen pyörii paljon jaloissa. En ikinä väistä koiraa mutta usein jalallani tönäisen koiraa koska se väistää huonosti.
Se saattaa välillä tallata varpaani!
Ulkona hihnassa maata nuuskiessa saattaa tulla hajujen perässä ihan jalkoihini, ja luulen että saattaisin merkata jopa kengilleni jos merkin paikka sattuisin olemaan siinä missä seison, mutta siinä vaiheessa kyllä väistän säästääkseni kenkäni.
Tulee myös usein metrin päähän sohvan eteen tuijottamaan tv:n ja sohvan väliin. Jos ärähdän niin koira lähtee matkoihinsa tai jää vähän kauemmaksi tuijottamaan.
Onko tässä vielä karsittava koiran tapoja?
Sänkyyn koira ei pääse enää ollenkaan.
milloin koira
15
1476
Vastaukset
- koko ajan vähintään
sen näköetäisyyden päähän.
Aina kun käännyn katsomaan, koira tuijottaa jostain takaisin.
Usein myös siirtyy sitä mukaa toiseen huoneeseen makaamaan, kuin mitä itse siirryn.
Kuulemma hakeutuu vain laumaansa.
Sohville, sänkyyn yms koiralla ei ole meillä koskaan ollut asiaa, tottelee, on kiltti muutoin, eli meillä ainakaan tuo ei liene ongelma.
Kuitenkin, jo kokonsa puolesta on haitaksi, jos tulee sohvan ja telkkarin väliin istumaan ja tuijottamaan =)
Tuolloin käsken todellakin matkoihinsa.- pusikoira
Musta on päivän ihanin hetki, kun koira makaa sohvalla pää mun sylissä. Koira on kylläkin aika pieni.
Tottelevaisin tuntemani koira ei saa olla perheessään kuin eteisessä. Siis ei saa mennä muihin huoneisiin. Aika julmaa, mutta hyvin tottelee... - tää meinaa??
pusikoira kirjoitti:
Musta on päivän ihanin hetki, kun koira makaa sohvalla pää mun sylissä. Koira on kylläkin aika pieni.
Tottelevaisin tuntemani koira ei saa olla perheessään kuin eteisessä. Siis ei saa mennä muihin huoneisiin. Aika julmaa, mutta hyvin tottelee..."Tottelevaisin tuntemani koira ei saa olla perheessään kuin eteisessä. Siis ei saa mennä muihin huoneisiin."
Minusta tuo ei enää liity tottelevaisuuteen, vaan eläinrääkkäykseen?
Onko kyseessä siis sisätiloissa asusteleva koira, vaiko tarhakoira, joka sisällä "käydessään" ei saa mennä eteistä pidemmälle...??
Sinuna puuttuisin asiaan, mikäli kyseessä sisäkoira... - Pusikoira
tää meinaa?? kirjoitti:
"Tottelevaisin tuntemani koira ei saa olla perheessään kuin eteisessä. Siis ei saa mennä muihin huoneisiin."
Minusta tuo ei enää liity tottelevaisuuteen, vaan eläinrääkkäykseen?
Onko kyseessä siis sisätiloissa asusteleva koira, vaiko tarhakoira, joka sisällä "käydessään" ei saa mennä eteistä pidemmälle...??
Sinuna puuttuisin asiaan, mikäli kyseessä sisäkoira...Se on ihan sisäkoira, kultainen noutaja. Mutta ei oleskele kuin eteisessä ja pihalla vapaana.
Liikuntaa varmaan saa tarpeeksi, kun kaikki perheenjäsenet harrastavat maratoneissa juoksemista ja juoksevat monta kertaa päivässä koiran kanssa monia kymmeniä kilometrejä... Koira on aina irti ja juoksee apaattisena perässä. (asun Stuttgartissa, täällä saa pitää koirat irti) Ja minun koirani saa kauhean räkytyskohtauksen, kun koira juoksee ohi...
Ne jättävät koiran esim. kaupan eteen noin vain odottamaan, siis ilman hihnaa, eikä koira lähde minnekään!
Perheen lapsetkin käyvät koiran kanssa lenkillä niin, että koira on irti. Jopa vilkkaasti liikennöidyllä kadulla.
- kokeillut
Ihan loppuun asti ette ole näköjään saaneet johtajuuskoulutusta, jos esim. pissan tieltä pitää vielä väistää. Jos koiralla on täysin selvää se, että kuka on pomo, niin eipä se ala päälle ruikkimaan, miten tahansa hyvältä haisee. (Vahinkoja tietenkin voi aina sattua, mutta suurimmassa osassa tapauksista koira on kyllä ihan tietoinen ihmisensä olinpaikasta..) Kuinka kauan aikaa sitten muutitte rutiineja? Prosessihan on tavallaan aikaavievä, eli selvät muutokset eivät näy kahdessa päivässä. Eli sen puolesta voi olla tyytyväinen, jos parin viikon sisään ennen johtajana itseään pitänyt koira todellakin alkaa väistellä pois tieltä jne. :)
Koirien kielihän on hyvinkin fyysistä, ja "keskustelu" tapahtuu erilaisilla eleillä. Johtajakoira on usein juurikin hyvin *läsnä* tilanteessa, hakee oman alueensa eikä pahemmin kysy muilta oikeutusta sille. Toisaalta sitten, on tehtävä ero dominoivan ja muuten vain sosiaalisen koiran kanssa - se että koira pyörii jaloissa ei välttämättä tarkoita että se dominoi, sillä koira voi myös yksinkertaisesti haluta seuraa. Tässä kannattaa tarkkailla koiran eleitä tiettyjen merkkien läsnäollessa; jos murahdat matalalla äänellä koiran ollessa lähellä, väistääkö se tai pistääkö se korviaan luimuun? Tuijottaako se takaisin, onko häntä alhaalla vai korkealla? Heiluuko häntä mielistellen, vai onko jämäkästi pystyssä? Koira ei osaa salata tunteitaan ja ajatuksiaan, vaan yleensä homma on kiinni ihmisen kyvystä tulkita eleitä.
Ihan vertailun vuoksi, meillä useampi uros, joista erityisesti vanhin on hyvinkin tietoinen laumanjohtajuudestaan (koirien keskuudessa). Nuorena yritti murkkuiän aikoihin kovastikin merkkailla ihmisten jalkoja, viedä paikkaa sohvalta ja pitää itsestäänselvyytenä asioita jotka eivät hänelle kuuluneet. Rajoja kokeiltiin yli kaiken, ja pitää myöntää, välillä itsekin annoin periksi.. :D Säännöllisyys, jäntevyys ja periksiantamattomuus kuitenkin palkitsi, ja nykyään kyseinen macho-uros tietää kyllä hyvin paikkansa. Sänkyyn saavat tulla, rapsutuksia saa aina kun niitä haluaa, mutta tietyin rajoin; jokainen koiristani väistää kun kävelen päin (meillä vain mies kävelee koirien 'yli', itse kävelen läpi :D), sohvalla istutaan päälle jos muuten ei väistetä, ja rapsutuksiakin tulee vain silloin kun itse niin päätän. Jokainen koirista näyttäisi elävän ihan tasapainoista elämää, eli ei täälläkään ihan mitään tiukkaa menoa pidetä, heti kun perussäännöt ovat hallussa niin yleistä meininkiäkin voi alkaa soveltamaan ja höllentämään. Ainakin omasta mielestäni johtajuus tulee kunnioituksen kautta, ja on ehdottomasti kaksisuuntainen juttu - kommunikointi ja oikea tulkinta on paras kaverisi, ja erityisesti jälkimmäisellä saat aika loistavia tuloksia aikaiseksi.. :)- parin viikon tulosta
vaan yli puolen vuoden ajan menty uusilla säännöillä.
Koira ON sosiaalinen mutta taustalla myös vahvasti tää "entinen elämänsä" jossa pomotti ja sai tehdä mielensä mukaan ja aina periksi.
Paljon paremmlata siis näyttää nyt kuin aiemmin mutta tähän melkein jaloille pissailuun olen kiinnittänyt huomiota. tekisi mieli testata että jos jätän väistämättä niin ruikkaisiko kengilleni. Mutta siitä seuraava kysymys kuuluu että miten sellaiseen sitten tulisi reagoida?
Jos murahdan koiralle, niin joskus ei raegoi, joskus vilkaisee mut jatkaa toimintaansa, useimmiten kai vähän kuin laiskasti lopettaa kielletyn touhunsa. Mutta hyvin usein koettaa heti uudelleen kepillä jäätä.
Jos istuu ja tuijottaa, en tiedä hännästänsä, kun siis istuu. Usein sisällä häntä kai kuitenkin aika alhaalla.
Ulkona häntä on AINA jämäkästi pystyssä ja vetää..
- ...
Kysyt siis, että vieläkö koira pitää ajaa kauemmaksi?
Hassu juttu. Me monet muut pidetään koiristamme niin paljon,e ttä halutaan mahdollismman lähelle niiden aknssa. Tietenkin kertoi jos se, että koiraa ajetaan rajulla kädellä kauemmaksi ja tönitään jaloilla tietlä,e ttä eihän kaikki todellakaan koiristaan tykkääkään.
Siinä on se hassu juttu, että kun koira näkee, että sitä vihataan ja tönitään kauemmaksi se alkaa kerjäämään huomiota enemmän, sillä se pelkää hyljeksyntää.
Joten koira inhimillisin ratkaisu täydestä sydämmestäni koirista ennemmän kuin (joistakin)ihmisistä pitävältä ihmiseltä: Lahjoita koirasi kotiin, jossa sitä ollaan valmiita rakastamaan.
Siis jotenkin tiedän,e ttä tätä ei olisi pitänyt kirjoittaa, mutta miten se käykään raivoon. Ughhh... Sama asia kun usein hoitoalalla: vanhukset tai muut avuttomat ovat täysin toisen ihmisen armoilla ja sitten nämä hoitajat käyttävät valtaansa johonkin sairaaaseen itsensä ylentämiseen ja valtapeliin. Se kuvottaa.- tosi rajulla kädellä juu
siis tapoja alettiin karsimaan rajulla kädellä, ei koiraa ajettu minnekään rajulla kädellä.
eli luovuttiin tavasta että koira nukkuu sängyssä koska vaelteli siellä ja käveli esim vatsan päällä, mihin on todella inhottava herätä monta kertaa yössä.
toinen juttu on, että jos koiraa on aikeissa kusta jaloilleni niin en siinä vaiheessa kutsu koiraa lähemmäksi.
aika sairasta sulta verrata koiria ja vanhuksia. - ...
tosi rajulla kädellä juu kirjoitti:
siis tapoja alettiin karsimaan rajulla kädellä, ei koiraa ajettu minnekään rajulla kädellä.
eli luovuttiin tavasta että koira nukkuu sängyssä koska vaelteli siellä ja käveli esim vatsan päällä, mihin on todella inhottava herätä monta kertaa yössä.
toinen juttu on, että jos koiraa on aikeissa kusta jaloilleni niin en siinä vaiheessa kutsu koiraa lähemmäksi.
aika sairasta sulta verrata koiria ja vanhuksia.Miksi on sairasta verrata koiria ja vanhuksia? Molemmat ovat toisten ihmisisten hyväntahtoisuudesta riippuvaisia...
Kuten sairaat ja vanhukset myös koira alkaa luonnostaan lipoa kättä jonka tietäisi voivan parantaa elämänlaatua, vaikka se käsi olisi se joka aiheuttaa kurjuuden sen hetkiseen elämään. Vanhuksetkin pyrkivät olemaan kusipäille ystävällisiä, jotta heitä suuresta armosta kohdeltaisiin edes inhimillisesti.
Sun kannattaisi todella miettiä mikä on elämässäsi tärkeintä. onko se se koira siellä eteisessä, joka on tottelevaisuuden huippu vai olisiko se sinulle rakkaiden luontokappaleiden onnellisuus. Jos tässä pohdinnassa tulet vastaukseen,e ttä koirasi elämän laatu on tärkeämpää kuin koiran nöyryys omistajaansa kohtaan, niin näet mikä aloituksessasi on sairasta...
- hienosäätöä
Mitä tuohon jaloille pissaamiseen tulee. Oletko nyt ihan varma että se koira tähtäilee sinuun vai onko ihan oikeasti kyse siitä että koiraa vievät ne hajut ja se paikka pitää merkata. Itse aikanaan kävin koiraneuvolassa Vilanderin opissa ja hän painotti sitä kovasti että koiran PITÄÄ antaa haistella ja silloin se saa jopa vetää hihnassakin kunhan se ei mene ihan överiksi. Jaloille kuseminen toki tarkoituksella ei ole sallittua mutta jos koira oikeasti merkkaa jonkun kiven niin pitääkö siinä sitten itse tönöttää tiellä;)
Mutta tuo onko karsittava vielä tapoja riippu koiran käytöksesestä noin muuten.Siis ideaali tilannehan olisi se että koira on sisällä rauhallinen, nukkuu ja lepää jollei sitten ihmiseltä tule aloitetta. Rapsutella saa kunhan se on ihmisen aloitteesta ja meillä saa minun aloitteesta tulla sohvalle jalkoja lämmittämään mutta sanomattakin selvää että mitään sohvan valtaamista en salli.
Eli jos se tulee silloin tällöin tuijottelemaan niin minä antaisin olla ja jos oikeasti tukkii sen tvn katselun niin lähtisin ehkä itse huoneesta pois vähäksi aikaa ja silloin säästäisin sen ärähdyksen (=huomiota koiralle jos se sitä hakee) Tuskin se koira yksin sitä sohvaa jaa tuijottamaan;)
Eli varmasti pientä hienosäätöä voi kaivata teidän elämä mutta jos lähtökohta on ollut tuo minkä kerroit, tilannehan on parantunut huomattavasti. Hienoa!- ...
Ideaali tilannehan on, että koira on rauhallinen sisällä, se nukkuu ja antaa muiden liikkua rauhassa.
Mutta siihen ei pääse karsimalla koiralta läheisyyttä.
Jos koira opetetaan, että se saa hellyyttä vain kun omistaja saattuu sille päälle, sen täytyy kytätä omistajasta sitä hetkeä. Se ei voi rauhoittua nukkumaan vaikka toiseen huoneeseen, sillä silloinhan se ei ole käden ulottuvilla, jos omistaja sillä hetkellä sille päälle sattuu.
Eli kun jostain ei ole pulaa, sitä asiaa ei tarvitse miettiä koko aikaa.
Helpoin tapa on antaa koiran itse määritellä milloin se tahtoo silityksiä. Kun se tahtoo hellyyttä, se kyllä sen näyttää, tulee päälle makaamaan, huitoo tasullaan tai tulee eteen tuijottamaan. Se näyttää selvän tarpeen: huomioi minut. Kun sen tarpeen sillä hetkellä tyydyttää, se voi lähteä taas rauhallisin mielin omiin puuhiinsa, koiratkaan eivät näes tarvitse silitystä kahtakymmentäneljää tuntia vuorokaudesta...
Koiran ja ihmisen välisen suhteen olemuksessa on erittäin oleellisessa osassa se, että koira voi tuntea, että senkin tarpeet huomioidaan. Kun koira luottaa, että tuo huomioi minun tarpeeni, se luottaa ihmiseen.
Ideaali tilanne harmonisessa yhteiselossa pelkkien ihmisten tai eläinten ja ihmisten välillä, on se että jokaisen tarpeita kunnioitetaan. Välillä hellyyttä on vailla ihminen, välillä koira. Jotta se hellyyden anto on mahdollista, jotta kaikki ovat onnellisia, täytyy hellyydenhalu ilmaista jotenkin.
Meillä esimerkiksi koirat tulevat hyvin tykö, silloin kun kaipaavat huomiota. Jos taas me kaipaamme koirilta lämpöä, me teemme itsemme koirien tykö, kutsumme kainaloon tai menemme sinne missä koira makaakin viereen kölöttämään. Ja koirat sietävät minut makuupaikallaan, vaikka kesken parhaimman unen, sillä näin vain meillä aina on toimittu: silloin kun kaipaa toiselta jotain sen saa. Ei varmasti onnistuisi jos olisi yksipuoleista, eli vain ihmisen tarpeita kunnioitetaan.
Ja onhan se epämiellyttävää: koira joka makaa päällä ei ole kiva juttu ainakaan kesäisin. Ainakin meillä se joka kaipaa turvaa ja lämpöä makaa päällä. Eli kun itse koen oloni hellyyden kipeäksi menen koiran päälle, pidän koiraa tyynynä ja tuudittaudun sen rauhalliseen tuhinaan (on miellyttävää minusta kunnes koira alkaa nuolemaan). Kun koirat kaipaa meiltä huomiota ne tulevat meidän päälle, yleensä pää tai joskus koko koira makaa päällä. Ja silloin kun kumpikaan osapuoli ei kaipaa huomiota on tilanne rauhallisen harmoninen, koirat yleensä nukkuvat toisessa huoneessa tai touhuavat omiaan. Niiden ei tarvitse vahtia, josko olisin sillä päällä että niitä suuresta armosta silittäisin... - nyt varmasti
... kirjoitti:
Ideaali tilannehan on, että koira on rauhallinen sisällä, se nukkuu ja antaa muiden liikkua rauhassa.
Mutta siihen ei pääse karsimalla koiralta läheisyyttä.
Jos koira opetetaan, että se saa hellyyttä vain kun omistaja saattuu sille päälle, sen täytyy kytätä omistajasta sitä hetkeä. Se ei voi rauhoittua nukkumaan vaikka toiseen huoneeseen, sillä silloinhan se ei ole käden ulottuvilla, jos omistaja sillä hetkellä sille päälle sattuu.
Eli kun jostain ei ole pulaa, sitä asiaa ei tarvitse miettiä koko aikaa.
Helpoin tapa on antaa koiran itse määritellä milloin se tahtoo silityksiä. Kun se tahtoo hellyyttä, se kyllä sen näyttää, tulee päälle makaamaan, huitoo tasullaan tai tulee eteen tuijottamaan. Se näyttää selvän tarpeen: huomioi minut. Kun sen tarpeen sillä hetkellä tyydyttää, se voi lähteä taas rauhallisin mielin omiin puuhiinsa, koiratkaan eivät näes tarvitse silitystä kahtakymmentäneljää tuntia vuorokaudesta...
Koiran ja ihmisen välisen suhteen olemuksessa on erittäin oleellisessa osassa se, että koira voi tuntea, että senkin tarpeet huomioidaan. Kun koira luottaa, että tuo huomioi minun tarpeeni, se luottaa ihmiseen.
Ideaali tilanne harmonisessa yhteiselossa pelkkien ihmisten tai eläinten ja ihmisten välillä, on se että jokaisen tarpeita kunnioitetaan. Välillä hellyyttä on vailla ihminen, välillä koira. Jotta se hellyyden anto on mahdollista, jotta kaikki ovat onnellisia, täytyy hellyydenhalu ilmaista jotenkin.
Meillä esimerkiksi koirat tulevat hyvin tykö, silloin kun kaipaavat huomiota. Jos taas me kaipaamme koirilta lämpöä, me teemme itsemme koirien tykö, kutsumme kainaloon tai menemme sinne missä koira makaakin viereen kölöttämään. Ja koirat sietävät minut makuupaikallaan, vaikka kesken parhaimman unen, sillä näin vain meillä aina on toimittu: silloin kun kaipaa toiselta jotain sen saa. Ei varmasti onnistuisi jos olisi yksipuoleista, eli vain ihmisen tarpeita kunnioitetaan.
Ja onhan se epämiellyttävää: koira joka makaa päällä ei ole kiva juttu ainakaan kesäisin. Ainakin meillä se joka kaipaa turvaa ja lämpöä makaa päällä. Eli kun itse koen oloni hellyyden kipeäksi menen koiran päälle, pidän koiraa tyynynä ja tuudittaudun sen rauhalliseen tuhinaan (on miellyttävää minusta kunnes koira alkaa nuolemaan). Kun koirat kaipaa meiltä huomiota ne tulevat meidän päälle, yleensä pää tai joskus koko koira makaa päällä. Ja silloin kun kumpikaan osapuoli ei kaipaa huomiota on tilanne rauhallisen harmoninen, koirat yleensä nukkuvat toisessa huoneessa tai touhuavat omiaan. Niiden ei tarvitse vahtia, josko olisin sillä päällä että niitä suuresta armosta silittäisin...lemmikistäsi vai mahdollisesti puolisostasi?
Kuulostaa ihan mun ja vaimoni välisiltä hellittelyhetkiltä - ...
nyt varmasti kirjoitti:
lemmikistäsi vai mahdollisesti puolisostasi?
Kuulostaa ihan mun ja vaimoni välisiltä hellittelyhetkiltäKaikille niille voi hellyyden tarpeensa näyttää ja silloin kun joku niistä kaipaa hellyyttä niin sitä pitää antaa...
- molossi,ja taas rekkaus tökki
Viimekädessähän ihminen määrittää ne kodin säännöt.Toiselle ne on erit kuin toisella.
Eli kun puhut henkilökohtaisesta tilasta,niin pitäisi määrittää mitä sillä tarkoitat ;)
Jos et halua,että koira on jossain,niin sitten opetat sille,missä se saa olla ja missä ei.
Kuten vaikka sohvalla olo.
Jos koira pyörii jaloissa,niin tuskin se aina on paha juttu.Paimenet monet tekee sitä usein,niistä löytyy paljon perskärpäsiä.
Itsenäisemmät rodut taas ei useinkaan pyöri ihan iholle,ne saattaa olla niissä jutuissa niukempia.
Kannattaa myös muistaa tämä,kun miettii itselle sopivaa rotua...
Minä en myöskään useinkaan väistä koiriani.No joskus,riippuu miten "huvittaa".
MUTTA,minä olen opettanut koirat väistämään minua,käskystä.Ei niitä tarvi silloin töniä ym.vaan se on koiralle ihan kuin muukin toiminta,minkä haluan niille tekevän.Siitä ei ole koskaan tehty epämukavaa,joten siksi ne tekevät sen mielellään ;)
Koira voi tallata varpaita.Ei sen tarvi olla dominointia tai mitään negatiivista suinkaan aina.
On yksinkertaisesti ihan koiria,jotka on niin hömelöitä.Kun koirat toheltaa keskenään,ei ne katso ketä astuu kenen varpaille ja sitten sano sorry,tai meinaa,että nyt liiskaan tuon varpaat,että se huomaa,että mä oon the boss.
Koiralle siinä ei ole mitään omituista.
Itse en myöskään näe siinä mitään omituista.
Toi merkkaaminen voi olla myös tavallaan "hömelön" koiran merkki.Sen kyllä huomaa koirasta,koska koira saattaa tehdä sen ihan hömelyyttään (tohkeissaan,omassa uppoutuneessaan hajumaailmassaan ym.) tai onko kyse siitä,että koira ilmaisee sillä olevansa kalifi kalifin paikalla.
Ja tuossa tilanteessa yksinkertaisesti kieltäisin,en siitä sen ihmeempää ongelmaa ottais.
No tuossa tv tilanteessakin olisi hyvä tietää,mitä koiran mielessä liikkuu.Ja sitä kun ei tiedä,kun ei tunne koiraasi,saati sinua.
Mutta,jos itse haluan koiran jostain pois,niin yksinkertaisesti käsken sen pois.Eli,koiralle on pienestä opetettu joku sana,millä se siirtyy pois.
Ei siinä tarvi mitään ärähtelyitä,ei mitään,millä koiran olon saisi epävarmaksi niin,että se ei tiedä mitä siltä vaaditaan.
Tai sitten,useissa tilanteissa käytän ja vahvistan pennulle jo samaa,mitä vanhemmat hyväpäiset koirat käyttää.Jos ei halua koiraa liian liki,niin kääntää vaan pään yksinkertaisesti hieman sivuun.
Muuten lähden siitä,että en itse edes viitsi miettä mitään koska koiraa voi huomioida juttuja.
Minä huomioin kun huvittaa.Jos huvittaa koiran aloitteesta,niin sitten huomioin,jos en viitsi vaikka rapsuttaa,niin en huomioi.Pienestä ne noit oppii.Eli kun ne jää huomiotta tai teen sen pienen päänliikkeen,niin homma on siltä kohden niille selvä.
Mutta taas kerran,niin monessa me ihmiset luulemme,että koira ihan itsestään osaa käyttäytyä juuri niinkuin me haluamme.Ei osaa,koska ihmisen ja koiran maailma poikkeeaa niin kovasti toisistaan.
Siksi ihmisten tehtävä onkin muistaa aina OPETTAA ja KUNNOLLA,mitä me niiltä haluamme.
Ja mikä parasta,sitä EI tartte tehdä mitenkään epämiellyttäväksi koiralle ;)
Ai niin,minulla on myös pieni pappakoira.Sekin tulee välillä sohvalle,hyppää ihan päälle,ja pistää tassut ihan kaulaan,ja saattaa välillä tassutella ihan päällä.
Onko se dominoiva?Ei,vaan se on saanut noin tehdä.Mutta nuorempana se ei saanut sohvalle tulla lainkaan,joten se ei tullut.
Mutta papparaisena se on nyt lellivauva,ja on saanut eri vapauksia iän myötä.
Mutta miksi se nyt tekee niin,mutta ei ennemmin?
Ihan siitä syystä,että pentuna sille opetettiin,ettei mööpeleille mennä,mutta nyt se on saanut siihen luvan.
Ja silti se on ainut,kuka noin tekee.Vaan koska se on sille nykyään sallittu. - TOTTA!!!!!
KOIRAHAN PITÄISI OTTAA PERHEESEEN PERHEENJÄSENEKSI JA ILON TUOJAKSI JA SINÄ VALITAT, ETTÄ TULEE LIIAN LÄHELLE. OLISKOHAN OLLUT PAREMPI AINAKIN KOIRALLE, ETTET OLISI OTTANUTKAAN. KOIRA TULEE LÄHELLESI, KOSKA HALUAA HYVÄKSYNTÄÄSI JA IHANNOI SINUA JA SINÄ IDIOOTTI OLET SIITÄ SILLE VIHAINEN. MITÄ VARTEN OLET SEN SITTEN OTTANUT????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047