Joskus on pakko luopua koirasta.
Syitä voi olla monia, esim. sairaus, ihmissuhteet sekä myöskin jaksaminen.
Tällä palstalla jos joku erehtyy hakemaan uutta kotia koiralle hänet tuomitaan heti. Voisin kyllä vilpittömästi ajatella, että nämä kaikki ovat alle kahdeksantoista ja täysin elämän kokemusta vailla olevia ihmisiä.
Mutta ajatelkaapas; jos sairaus lannistaa ihmisen, vie voimat, mistä silloin on luovuttava? Kun ei kerta kaikkiaan fyysiseti jaksa, eikö ole parempi hankkia koiralle uusi koti?
Mutta miettikääpäs; jos toinen tykkää ja toinen ei, jossain vaiheessa on valittava kumman tahtoo, jos tahtoo ihmisen niin miksei? Koirasta on tällöin luovuttava. Tässä tarkoitan nyt uusia ihmissuhteita. Jos alun perin on kinaa, ei silloin koiraa hankita.
Mutta pohtikaapas; jos pitkän miettimisen jälkeen hankin ensimmäisen koiran. Olen varma hankinnasta. Koira on puolivuotias ja käyttäytyy kuin riivattu. Koska minulla ei ole ollut koiraa, en voinut tietää mitä tuleman pitää. Väsyn ainaiseen sotkun siivoamiseen, kakkojen korjaamiseen. Töissä on kiirettä ja EN VAIN JAKSA.
Fyysinen ja psyykkinen jaksaminen on lopussa. Eikö silloin ole parasta hankkia koiralle koti, jossa jaksetaan?
Ennen kuin tuomitsette ajatukseni, kerron vielä, että olen joutunut luopumaan koirastani oman sairauden vuoksi sekä myöskin lähimmäisen menettämisen vuoksi, jolloin en vain jaksanut.
Kaikesta huolimatta olen tällä hetkellä yksin asuva kahden koiran omistaja, vailla sairautta ja voimissani. Voin kyllä vakuutta, että koirasta luopuminen, oli syy mikä tahansa, on ihmiselle raskasta ja saattaa lopuksi olla kuitenkin parasta koiralle.
Koirasta luopuminen
7
3274
Vastaukset
- alisa
olen täysin samaa mieltä sun kanssa!heti kun tänne tullaan tarjoamaan koiraa uuteen kotiin,niin saa vain vastaukseksi p****a!!sehän on vain parhaaksi koiralle että se pääsee parempiin oloihin,jossa sillä on hyvä olla.
Itse olen hankkinut koirani perheestä jolla ei vain yksinkertaisesti ollut aikaa!!yksinhuoltaja äiti pienen lapsensa kanssa,ei hänellä ollut aikaa hoitaa mitään koiraa enään...kun oli jopa juuri eronnut!ei voi tietää aina tulevaa,miten kaikki voikin yhtäkkiä muuttua....mutta silti niitä vain tuomitaan jotka haluavat paremmat olot koiralleen.Sen kuitenkin vaadin niiltä jotka luopuvat rakkaasta lemmikistään,että he myös etsivät HYVÄN kodin sille!!eivätkä anna heti ensimmäiselle vastaantulevalle hihhulille.Minunkin koirani entinen omistaja kävi läpi monia ihmisiä,ja hän kävi jopa meidän kotona varmistakseen että minne koira voisi päästä!Eräs tuttuni joutui luopumaan kahdesta sakemannistaan,muuttuneen elämäntilanteen takia ja pienen lapsensa astman takia.Hänellä oli jo ennestään kaksi vanhempaa lasta joilla ei ollut mitään allergiaa mutta sitten sille kolmannelle lapselle eli nuoremmalla todettiin astma.Siis nämä koirat olivat hänellä ennen tätä nuorempaa lasta.Koirista oli vain luovuttava!!ja ne saivat uudet hyvät kodit.
Myös senkin takia on tärkeää etsiä HYVÄ koti sille,ettei se koira sitten vahingossa joudu "kiertoon" - Red Rose
Tämän vuoden aikana olen joutunut luopumaan kolmesta rakkaasta koirastani ja kipeää on tehnyt, sitä ei sanoin voi kuvata. Mutta kuitenkin ne ovat vain koiria, vaikkakin perheenjäseninä korvaamattomia. Aika parantaa haavat ja lievittää tuskan. Ketään ei saa tuomita sen takia että joutuu luopumaan koirastaan erinäisistä syistä joita emme koskaan tiedä tarkasti. Onhan se koirallekkin parempi että sille riittää aikaa sitten vaikka siellä muualla.
- mikko
Typerää sössötystä!Koiraa hankittaessa on mietittävä pystyykö sitoutumaan seuraaviksi viideksitoista vuodeksi. Ei eläintä hankita hetken mielijohteesta.Jos sairastut, heitätkö siinä vaiheessa vastasyntyneen lapsesi kaatopaikalle?? Ei kenenkään elämä ole helppoa. Aina tulee ongelmia ja sairauksia, SE ON ELÄMÄÄ! Jos sinulla on koira, ja tapaat uuden ihmisen, joka ei pidä koirista, ehkä hän silloin ei sovi teidän perheeseenne! Minkä ikäinen olit, kun otit ja jätit ensimmäisen koirasi? Viisitoista?
Jokainen normaali ihminen käy töissä. Luuletko, että kaikki koiran omistajat makaavat perse homeessa kotona ja hakevat sosiaaliluukulta rahaa!? Olet erehtynyt, eivät todellakaan.
Kuvailemasi "ongelmat" puolivuotiaan koiran ovat täysin normaaleja asioita. Koira pitää kouluttaa, jotta siitä kasvaa normaali.
Koiran otto ja siitä huolehtiminen vaatii myös VASTUUN OTTOA. Sitä ei tunnu sinulta löytyvän. Ehkä sitten, kun kasvat aikuiseksi...
Seuraavan kerran kun harkitsen eläimen hankintaa, neuvottele asiasta ensin psykiatrisi kanssa. Eläin ei ole mollamaijan korvike!- ZaZa
...ja sitten selitellään ettei jaksakkaan. Toinen syy näiden ongelmien syntymiseen koiran saannin helppous. Itse kasvattajana pyrin olemaan skeptinen että kaikki haluavat eivät minulta koiraa saa eivätkä edes pääse katsomaan jos esitämiin täsmä kysymyksiin vastataan "väärin" tai peräti otetaan pultit jos kyselee koiranpitämiseen liittyviä kysymyksiä tai perheen taustoista. Edelleen pienten lasten vanhemmat haluavat liian hanakasti koiraa vaikka lapsissa varmasti olisi tekemistä ihan ilman koiran kasvatustakin.
Sääli niitä halpoja tai sekarotuisia koiria joita ei voida tiukan kontrollin kautta myydä. Liian moni koira kärsii nytkin huonoista oloista. - mikko kakkonen
No onko se sitte viisasta pitää sitä koiraa kurjissa oloissa jos tilanne nyt vaan kääntyy sellaseksi. Pirustako sinä idealisti tiedät mitä kenenkään elämässä yhtäkkiä tapahtuu. Varsinkin jos koira on nuori niin eiks se ole koiran kannalta paljon parempi, että se saa hyvän kodin. Sä nyt vaan ajattelet itseäs etkä sitä koiraa tässä hommassa. Ja kukas täällä on koiraa kaatopaikalle heittämässä, kotiahan niille etsitään, törppö. Ja vielä lapseen vertaaminen on niin typerää että oksettaa.
Että läpäläpä itelles vaan.
Elämä heittelee, eskoseni. - huraa
mikko kakkonen kirjoitti:
No onko se sitte viisasta pitää sitä koiraa kurjissa oloissa jos tilanne nyt vaan kääntyy sellaseksi. Pirustako sinä idealisti tiedät mitä kenenkään elämässä yhtäkkiä tapahtuu. Varsinkin jos koira on nuori niin eiks se ole koiran kannalta paljon parempi, että se saa hyvän kodin. Sä nyt vaan ajattelet itseäs etkä sitä koiraa tässä hommassa. Ja kukas täällä on koiraa kaatopaikalle heittämässä, kotiahan niille etsitään, törppö. Ja vielä lapseen vertaaminen on niin typerää että oksettaa.
Että läpäläpä itelles vaan.
Elämä heittelee, eskoseni.Asiaa!
- Anonyymi
epäasiatonta puhetta, myöskin täysin kypsymättömän moukan jorinaa. Eihän kukaan ihminen tiedä miten elämä muuttuu 15 vuoden aikana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1192572Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup262414Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.592003Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua301833Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu3391399- 601093
- 2591039
- 541027
- 146933
- 45918