Äippälomasta..

Ellu9

Eli sellasta kysysin,että miten määräytyy äitiyspäiväraha äitiysloman ekana 3 kuukautena, jolloin työnantaja maksaa "palkan"? Niin siis ilmeisesti se on se perus kuukausipalkka, mutta entä kun tulot vaihtelee kuukausittain aika lailla? Lasketaanko se vuoden keskiarvon mukaan, vai?

Jään äitiyslomalle elokuun lopulla. Ajattelin pitää palkallisen kesäloman heinä-elokuussa niin, että jäisin kesälomalta suoraan äitiyslomalle. Mietin nyt vain sitä, että saanko kesänloman jälkeen työhönpaluurahaa ollenkaan jos jään suoraan äitiyslomalle? Työhönpaluuraha maksettiin ymmärtääkseni ennen nimellä lomaraha, joten jotenki itestä tuntuu et se kuuluis kuiten maksaa vaikka en palaakaan töihin kesäloman jälkeen...

2

415

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lomalainen...

Niin, kun viet niitä kaiken maailman lippuja ja lappuja kelaan, niin siellä on yhdessä kohtaa kysymys, että tahtooko äitiyspäivärähan määräytyvän viime vuoden tulojen mukaan tai toinen vaihtoehto oli niin, että se voidaan laskea myös viimeiseltä puoleltavuodelta.

Minä tein ( vuorotyössä kuin olen) niin, että tein raskausaikanani mielettömästi töitä, kaikki pyhät, arkipyhät, pitkiä päiviä jne... Näin sain kovemmat tulot mitä olisi ollut edellisvuoden tulot- kun silloin olin vielä puoliksi opiskelija ja tulot oli minimaaliset...

Toivottavasti tämä selvensi kaikessa monimutkaisuudessaan edes jotain sinulle, mutta käy kelassa, siellä ne osaa kertoa paremmin ja ainakin meillä päin kelan "täti" laski minulle jo valmiiksi sen vaihtoehdon mikä oli minun kannalta paras.

Niin ja hyvää tulevaa mammalomaa!!!

• mie vaan...

lomaraha on joo tavallaan vanha lomaltapaluuraha, mutta sen maksun perusteet on eri kuitenkin. Lomarahan saat kyllä mielestäni tai ainakin kvtessin mukaan saisit vaikka hoitovapaalle jäisit.

Siltä ajalta kun palkka juoksee maksetaan äippärahaa työnantajalle jos se on pienenmpi kuin palkkasi, jos isompi niin saat sen ylimenevän osan itse ja loppu menee työmaalle.

Keskiansion mukaanhan se palkka lasketaan. Eli esim kk-palkka ja lisät keskiarvona päälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      128
      5295
    2. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      193
      5007
    3. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      86
      3486
    4. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      109
      3008
    5. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      28
      2368
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      251
      1820
    7. Vanhat miehet eivät muista

Niinistö muistaa vain Marinin hölmistyneen ilmeen, mutta ei miksi möllötti sen näköisenä. Vanhanen taas ei muuten vaan
      Maailman menoa
      4
      1435
    8. Muistatko vielä minä vuonna tavattiin ekan kerran?

Sun katse sulatti mut...
      Ikävä
      108
      1374
    9. Toivottavasti odotat minua

Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.
      Ikävä
      82
      1355
    10. Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä

Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.
      Ikävä
      139
      1075
    Aihe