Hautajaispukeutuminen

..mie ja sie...

Äitini hautajaiset on lähiaikoina ja mietin tässä pukeutumisasiaa. Minulla on bleiseri, jossa on hiuksenhienoja hopean kimalteisia raitoja, ei juuri huomaakaan ellei katso tarkemmin. Onko liian korea hautajaisiin?? Sitten on hillittyraitainen liituraitajakku, jonka tytär laittaisi.
Ja vielä pojallakin on himmeäraitainen puku, meneekö kaikki uusiksi??

Alaosaan laitamme mustat suorat housut.

30

6524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..,,..,,,,.:,

      Meillä miehillä on tavallaan helpompaa. Rippipuvulla pärjää melkein missä vaan.

      Joskus pitänyt vuokrata smokki, ei montaa kertaa, siis muuuten kuin hautajaisiin..

      Siis hautajaiset on oma tilanteensa. Voi sellaseenmennä vaikka uikkareissa. Siis jos se tuntuu vainajaa kohtaan oikeelta.

      Menet lähiomaisesi hautajaisiin. Hautajaiset on kaikkinensa se asia, se ja sama mitä vällyjä sulla on päällä.

      Hautajaisissa ei muuten ole pakko olla mustissa. Valkoinenkin on surun väri. Siellä ollaan vainajaa muistaakseen, ei esittelemässä garberookkia.

      surunvalitteluni.


      =DW=

      • pukeutumiselta

        kaikkinensa, ohkaiset tuskin erottuvat hopearaidat ei haittaa millään lailla.
        Mutta sitä ihmettelen, mikset voi laittaa hametta.
        Kyllä se vaan on sata kertaa naisellisempi ja juhlavampi kuin suominaisten ikuisesti vetelemät pitkät housut.


      • naisena aion
        pukeutumiselta kirjoitti:

        kaikkinensa, ohkaiset tuskin erottuvat hopearaidat ei haittaa millään lailla.
        Mutta sitä ihmettelen, mikset voi laittaa hametta.
        Kyllä se vaan on sata kertaa naisellisempi ja juhlavampi kuin suominaisten ikuisesti vetelemät pitkät housut.

        ainakin pukeutua lähiomaiseni hautajaisiin mustaan bleiseriin. sen alle musta toppi, ei kuitenkaan liian avokaulaista, ja mustiin pitkiin housuihin, päällystakkini on puolipitkä musta villakangastakki.
        Talviaikaan haudalla on yleensä kylmä, siksi minusta naisellekin sopii hyvin pitkät housut.
        Koruja en aio lisätä, hopeinen riipus ja korvikset, siinä kaikki. Mielestäni asuni on muistotilaisuuteenkin sopiva.


      • kertoi
        pukeutumiselta kirjoitti:

        kaikkinensa, ohkaiset tuskin erottuvat hopearaidat ei haittaa millään lailla.
        Mutta sitä ihmettelen, mikset voi laittaa hametta.
        Kyllä se vaan on sata kertaa naisellisempi ja juhlavampi kuin suominaisten ikuisesti vetelemät pitkät housut.

        laittavansa PITKÄT HOUSUT.En ikinä laittaisi !!!
        Takki kuulosti sopivalta,mutta musta puolihame
        tyylikkäämpi.


    • on muuttunut

      Ennen oli vain mustaa, nykyisin riittää, että on tummaa.
      Vaatteesi käy ihan hyvin.

    • U*******

      Kyllä tuo on ihan sopivaa pukeutumista. Älä suotta mene sen vuoksi vaatekauppaan. Ei se äitisi hautajaisia paremmiksi tee.

      Itse sattumalta löysin kirppikselta vaatteet ehkä noin kympillä. Kun sitä jälkeenpäin selostin. kukaan ei meinanut uskoa.

      Minulla ei vain ollut mitään säädyllistä tummaa eikä oikein rahaakaan joten päädyin tuohon.

      Ilokseni huomasin kukkalaitteeni olevan kaikista kaunein, siinä en sitten säästellytkään koska Äiti rakasti kukkia.

      • viedä silloin

        kun ihminen elää, ei hän niitä enää kuolleena näe.


      • U*******
        viedä silloin kirjoitti:

        kun ihminen elää, ei hän niitä enää kuolleena näe.

        kyllä mä niitä veinkin ei sen puoleeen. Äiti ei vain jaksanut enää loppuajasta niitä hoitaa vaan ne kuoli.

        Käsitin, että jotain muutakin lähtee nyt kuin kukat. Itse rakastan kukkia ja toivon niiden aina kasvavan mutta ei se aina onnistu.


    • kun oot niitä

      lähimpiä sukulaisia, voit ihan itse päättää mitä päällesi laitat, kunhan hyvän tavan mukaan olet sen verran kunnioittavan oloinen kuin vainaja olisi toivonut. Varmasti tiedät mitä hän olisi odottanut, muiden mielipiteistä ei kannata suuria piitata.

    • tajuinen

      Korea on väärä sana tässä tapauksessa.
      Hopeanvärinen hillitty raita tekee asustasi arvokkaan.
      Nyt kun sinua ehkä katsotaan tavallista tarkemmin
      kampaa hiuksesi alas ja laita pari raitaa hiuksiisi.
      Nykyajan ihmiset osaavat arvostaa tämänlaatuisia asioita.

    • m,,.,.,:::,.

      Tämän ketjun vastaukset nyt alkoivat elämään omaa elämäänsä. Hyvä niinkin.

      Älä vaan anna näitten juttujen hämmentää mieltäsi. Meet hautajaisiin. Se ja sama kledjuille.

      Kellään oo olemassa kuin yksi äiti.


      =DW=

    • viivi-amaldiina

      olet tyylikäs asussasi, kuin myös tytär ja poikasikin. Voimia teille kaikille.

      • ent.tehtaantyttö

        t.friidu


    • kawe

      vähän etikettipukeutumisen sääntöjä.
      Alalla pitkään aikanaan olleena puin ylioppilaita, sulhasia, väitöstilaisuuteen menijöitä, presidentin juhliinkin menijöitä ym.
      Miesten puku hautajaisissa on musta, tumman harmaa tai tumman sininen.Solmio kantajille on musta (ihan sitä varten)myös perheen jäsenillä. Kaulaliina valkoinen ja paita aina valkoinen kaikilla miehillä. Jotkut suvut käyttävät vielä surunappia joka tulee miehille puvun takin kaulukseen, sille on paikka.Päällystakki mielellään tumma mutta muukin käy ei urheilutakki kuitenkaan.
      Naisten asun värit ovat musta ja valkoinen korut helmiä. Sukat mustat ja perheenjäsenillä hattu.
      Nämä ovat niitä sääntöjä joita pitäisi noudattaa, tavat ovat muodostuneet vuosisatojen kuluessa ja kuuluvat tapakulttuuriimme.
      JOKAINEN TIETYSTI NOUDATTAA OMAA NÄKEMYSTÄÄN.

      • onneksi oma järki sanoo

        miten kantajatkin pukeutuu, ja läheiset.
        Mutta ajat on muuttuneet varmasti siitä kun olet ketään pukenut, elämme vuotta 2009.
        Paljon hautajaisia elämäni aikana käyneenä, en ole missään nähnyt surunappia, en lapsena, en myöskään aikuisena.


      • kawe
        onneksi oma järki sanoo kirjoitti:

        miten kantajatkin pukeutuu, ja läheiset.
        Mutta ajat on muuttuneet varmasti siitä kun olet ketään pukenut, elämme vuotta 2009.
        Paljon hautajaisia elämäni aikana käyneenä, en ole missään nähnyt surunappia, en lapsena, en myöskään aikuisena.

        kun kirjoitin. Toisaalta säännöt eivät ole muuttuneet ja olen nähnyt surunapit enoni hautajaisissa kaksi vuotta sitten, eli elän myös vuotta 2009.
        Pukuvukraamoa minulla ei ollut.
        Jäin pois työstä vammauduttuani ja aloitin opiskelun.


      • ja etiketti on hyvä tuntea, että osaa rikkoa niitä sopivasti. Läheisen hautajaisissa voi mielestäni vielä joustavammin valita itse pukeutumisensa kuin vieraan hautajaisiin lähtiessään. Aloittaja on saanut monia hyviä vastauksia ja erilaisia näkemyksiä, joten en ota enää kantaa kysymyksen yksityiskohtiin. Kerron kuitenkin pienen tarinan vuosien takaa.

        Kun isäni kuoli muutama vuosikymmen sitten helteisen kesän aikaan, äitini vaati, että olisin kulkenut suruasussa säädetyn ajan ja ottanut hautajaisiin harsollisen suruhatun. Asiasta puhuttiin pitkään ja keskustelin myös muutamien (julkisten) auktoriteettien kanssa aiheesta. Halusin saada äidin vakuuttuneeksi, etten tuottaisi perheelle häpeää tai loukkaisi isäni muistoa omalla pukeutumisellani. Koska olin raskaana, eikä suruaikaetikettiä enää yleisesti noudatettu, kieltäydyin surun osoittamisesta pukeutumisessani enää hautajaisten jälkeen.

        Hautajaisiin lähdettäessä suostuin viime hetkellä kompromissiin ja ompelin muutamalla tikillä äidin vanhan suruharson hattuuni hautajaispäivän aamuna. - Äidin piti tietysti pitänyt hankkia lesken harso, jossa oli kaksi tai kolme surunauhaa reunassa. - Huomasin muuten, että sen harson alla oli ihan hyvä itkeä. Harso tarjosi pienen yksityisen suoja-alueen muiden tarkkaavaisilta katselta. Jälkikäteen totesin, että perinteitä ei kannattaisi suoralta kädeltä hylätä, koska monissa yhtyy sukupolvien kokemus ja tarkoituksenmukaisuus. Suruharsoa en kuitenkaan luule enää käyttäväni.


      • O - Orvokki
        onneksi oma järki sanoo kirjoitti:

        miten kantajatkin pukeutuu, ja läheiset.
        Mutta ajat on muuttuneet varmasti siitä kun olet ketään pukenut, elämme vuotta 2009.
        Paljon hautajaisia elämäni aikana käyneenä, en ole missään nähnyt surunappia, en lapsena, en myöskään aikuisena.

        olen ehtinyt nähdä useitakin kertoja lapsuusvuosina. Hautajaisissa olen nähnyt joillain miehillä päällystakin hihan päällä surunauhan. En muista siihen liittyneitä etikettisääntöjä. Surunappeja muistan joidenkin miesten pitäneen vielä hautajaisten jälkeenkin, koko "suruajan", takin kauluksessa. Ehkä naisetkin ovat saattaneet pitää sellaisia.

        Asia alkoi vaivata, siksi googlasin ja nappasin Kotilieden sivulta:

        "Perinteinen hautajaisasu on musta, mutta pientä joustoa sallitaan. Jos vaatekaapista ei löydy mustaa pukua, tummat sävyt käyvät myös.

        Miehet voivat käyttää surunauhaa tai surunappia. Surunapin paikka on vasemmassa kauluskäänteessä, kaksi senttiä napinlävestä alaspäin. Hautajaisissa nappi otetaan pois ja voidaan kiinnittää takaisin niiden jälkeen. Naisille sopii leningin kanssa myös suruhuntu.

        Tärkeintä on, että hautajaisiin pukeudutaan tavalla, joka kunnioittaa edesmennyttä ja hänen omaisiaan. Mikä tahansa musta juhlapuku ei siis käy päinsä. Hautajaisasun tulee olla asiallinen ja tarpeeksi peittävä. Lapset puetaan siisteihin pyhävaatteisiin."


      • suvenkorento*

        Hankin joitain vuosia sitten tunnetun kotimaisen valmistajan mallistosta mustan kauniisti leikatun, yksinkertaisen jakun, puolihameen ja pitkät housut, sileästä, laadukkaasta kankaasta.
        Minulla on lähiaikoina ollut kolmet hautajaiset, yhdet niistä äitini, ja olen niissä käyttänyt sitä jakkua, hametta, mustia sukkia ja avokkaita.
        Lisäksi yksinkertainen, pieni musta nahkainen käsilaukku.

        Tuo asu on ollut yksi elämäni parhaita hankintoja. Vaihtamalla koruja, asusteita, sillä on voinut mennä teatterin ensi-iltaan, juhlakonserttiin, hautajaisiin ja saanut tuntea itsensä oikein ja hyvin pukeutuneeksi. Koska vaatteidenhan pitää olla sellaiset tuollaisissa tilaisuuksissa, ettei niihin tarvitse kiinnittää ylimääräistä huomiota.


      • onkkelma

        Hei,
        onko tosiaan niin että surunappia käytetään vain ja ainoastaan ennen ja jälkeen hautajaisten -ei siis koskaan itse hautajaisissa (mukaanlukien siunaustilaisuus ja muistotilaisuus)?

        Iäkäs isäni halusi surunapin myös hautajaisiin, kun muistelee muidenkin vastaavissa tilanteissa sitä käyttäneen.
        Onko se ok- vai rikotaanko protokollaa pahastikin?
        Itse ajattelen, että miksi sitä ei voisi kantajat ja leski (isäni) käyttää koko hautajaispäivän ajan.

        Mitäs mieltä olette?


      • Etiproto
        onkkelma kirjoitti:

        Hei,
        onko tosiaan niin että surunappia käytetään vain ja ainoastaan ennen ja jälkeen hautajaisten -ei siis koskaan itse hautajaisissa (mukaanlukien siunaustilaisuus ja muistotilaisuus)?

        Iäkäs isäni halusi surunapin myös hautajaisiin, kun muistelee muidenkin vastaavissa tilanteissa sitä käyttäneen.
        Onko se ok- vai rikotaanko protokollaa pahastikin?
        Itse ajattelen, että miksi sitä ei voisi kantajat ja leski (isäni) käyttää koko hautajaispäivän ajan.

        Mitäs mieltä olette?

        niinkuin äitisi opetti.
        Ikäisiemme protokollan kehittivät omat vanhempamme. Kunnioitetaan heidän tahtoaan tai surraan omalla tavallamme...


      • surunappi
        onkkelma kirjoitti:

        Hei,
        onko tosiaan niin että surunappia käytetään vain ja ainoastaan ennen ja jälkeen hautajaisten -ei siis koskaan itse hautajaisissa (mukaanlukien siunaustilaisuus ja muistotilaisuus)?

        Iäkäs isäni halusi surunapin myös hautajaisiin, kun muistelee muidenkin vastaavissa tilanteissa sitä käyttäneen.
        Onko se ok- vai rikotaanko protokollaa pahastikin?
        Itse ajattelen, että miksi sitä ei voisi kantajat ja leski (isäni) käyttää koko hautajaispäivän ajan.

        Mitäs mieltä olette?

        kun olen...jos jätetään itse uhri keskustelun ulkopuolelle, niin mihin päätökseen tulitte sen napin suhteen?


      • 17+5
        surunappi kirjoitti:

        kun olen...jos jätetään itse uhri keskustelun ulkopuolelle, niin mihin päätökseen tulitte sen napin suhteen?

        Varmin tieto tästäkin tulisi hautaustoimiston väeltä, ei todellakaan täälät. Ihmisiä laidasta laitaan ympäri suomen, tavat vaihtuvaat jo jikusten kylienjälkeen maallakin. Kaupunkilaiset ei tavoista tiedä.
        Kirjasto/netti kertoo nykyisen käytännön, en vain täältä kyselisi jos oma asiani olisi.


      • Kaupunkilainen

        Etiketti voi olla edelleen sama, mutta sellaisissa seurapiireissä en ole liikkunut, että hautajaisissa olisi hattua käytetty, ainakaan 30 vuoteen. Ei silti, ei minun tuttavieni häissäkään ole hattupäitä näkynyt, vaikka kai hattu sielläkin "kuuluu" naisen asuun.

        Etikettisääntöjä voi soveltaa, hautajaisasussa väriä tärkeämpi on sen malli, mikä tahansa naruolkaiminen pikkumusta ei käy, vaan asun on oltava hillitty ja peittävä. Hattu ei ole välttämätön.

        Vaate-etiketistä tuli mieleen hääpukeutuminen. Nykyisin näkee Suomessakin naispuolisilla häävierailla mustia tai valkoisia asuja. Onko siinäkin vain kyse vapaamielisestä etiketin tulkinnasta, vai ovatko säännöt muuttuneet? Aikaisemmin kun häissä valkoinen oli varattu yksinomaan morsiamelle, ja musta ei sopinut, koska se miellettiin surun väriksi.

        Musta on meillä liikaakin yleisväri, se sopii loppujen lopuksi harvoille suomalaisille, koska meillä omat värit ovat usein hyvin hailakat. Kalpeaihoinen, siniharmaasilmäinen, maantienvärisillä hiuksilla varustettu suomalainen näyttää mustassa lähinnä haamulta, ellei sitten meikkiä ole todella reilusti. Sen vuoksi itse suostun pukeutumaan mustaan vain hautajaisiin.


    • eiköhän ne hennot ja himmeät raidat nykyaikana käy.
      Himmeäraitainen musta puku itsellänikin oli viimeksi isäni hautajaisissa.

      Joskus kyllä tuntuu, että nykyaika on liiankin nykyaikaista kun jotkut nuoret aikuiset jopa hautajaisiin tulevat farkuissa. Murto-osalla merkkiarkkujen hinnasta saisi vaatekaappiin suorat tummat housut, joilla voisi sitten mennä niin hautajaisiin, häihin kuin suuremmille merkkipäivillekkin.

      • ..,mie ja sie,---

        En saanut yhtään tyrmäystä, joten pukeutuminen hautajaisiin on nyt selvä.
        Tiedän, että siellä on joitakin vanhanaikaisia sukulaisnaisia, jotka voivat olla asiast eri mieltä, mutta enpä heistä välitä.
        Kunhan saisi muut asiat järjestykseen. Ja pysysisi jotenkuten koossa sen päivän.


      • O - Orvokki
        ..,mie ja sie,--- kirjoitti:

        En saanut yhtään tyrmäystä, joten pukeutuminen hautajaisiin on nyt selvä.
        Tiedän, että siellä on joitakin vanhanaikaisia sukulaisnaisia, jotka voivat olla asiast eri mieltä, mutta enpä heistä välitä.
        Kunhan saisi muut asiat järjestykseen. Ja pysysisi jotenkuten koossa sen päivän.

        voimia ja jaksamista. Onneksi sinulla on läheisiä, joiden kanssa voit jakaa surusi ja saada tukea.


    • Pirre*

      jakku tai bleiseri, musta hame, ja mustat sukat, sekä mustat kengät..näin mie.

    • pohjaväri

      saanut otetta siitä, minkä värinen pohjaväri takeissa on, mutta jotenkin tummaan viittaisit.
      Housut kaikilla tummat. Mikäli pohjaväri takeissa on tumma, ei liene himmeät raidat pilnanneen tilaisuutta.
      Toisaalta... ei tuo surutila liene (jos ei uskonto määrittele) liiaksi paineita, jos asun yläosa tummapainotteinen kuitenkin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe