Pörssisähkön helmikuun hinta siis 4,78s/kwh sis. alv ja myyjän marginaalin 0,1s/kwh.
Pörssisähkö
11
3893
Vastaukset
- AnneR
Miltä yhtiöltä ostat pörssisähkön? Eri yhtiöllä näyttää olevan erilaiset marginaalit.
Vertailen juuri sähkön hintoja, ja pörssisähkö kiinnostaisi, mutta esim. viime talvena toteutuneet hinnat olivat välillä aika järkkyjä. Toki sopimuksesta pääsee eroon, mutta joutuu maksamaan mittarin lukemisesta koituneet kulut, jos vaihtaa toisen kerran vuoden sisään yhtiötä. Tässäkin meitä suomalaisia syrjitään, Ruotsissa ja Norjassa yhtiötä voi vaihtaa kerran kuussa ilman kuluja!
Meillä on suorasähkölämmitteinen omakotitalo, jonka kulutus on ilmalämpöpumpun hankkimisen jälkeen ollut 15000 - 17000 kWh / vuosi. Tällä kulutuksella säästöjä saa jo aikaan yhtiön valinnalla, mutta ei ole helppoa vertailla hintoja, kun joka yhtiöllä on 1-6 erilaista sähkötuotetta.
Onko edullisempaa ottaa kausi- vai yleissähkö vai olisiko sittenkin päivä/yö -sähkö halvempi? Entäs määräaikaiset sopimukset? Sataako Norjassa ensi kesänä vai ei? Onko talvella kovat pakkaset, jatkuuko lama...- helmikuun hinta
Vattenfallin meklarisopimus ollut jo pari vuotta. 2008 vuosi meni hiukan tappiolle mutta jo tämän vuoden tammikuussa tappio kuittaantui.
Kuten seuraavasta linkistä voit todeta:
http://www.vattenfall.fi/www/vf_fi/vf_fi/Gemeinsame_Inhalte/DOCUMENT/196002vatt/889164myyn/1192423hin/P02.pdf
Vaikeatahan se on laskea milloin pörssisähkö on edullisempaa kuin joku muu sopimus, mutta kun vertasin ensimmäisenä vuonna toteutuneita kk-hintoja siihen mitä kiinteä hinta olisi ollut määräaikaisen sopimuksen tekohetkellä niin pörssisähkö jäi sinä vuonna edullisemmaksi.
Itse olen ollut pörssisähköön tyytyväinen. Jokainen tietysti valitsee sen minkä katsoo itselleen sopivaksi. Itse olen valmis ottamaan riskin ja maksamaan sen hinnan kuin se pörssissä on milläkin hetkellä. Viime syksystä on sähkönhintani laskenut todella rajusti ja sehän jos mikä on mukavaa.
Vattenfallin myynnin mukaan suorasähkölämmittäjälle tulee pörssisähkö edullisemmaksi kuin määräaikaiset, sitä mihin tämä väite perustuu, en tiedä.
Viime syksynähän hinta kävi poikkeuksellisen korkealle mutta lähti nopeasti laskuun, tosin onneksi ei vielä ollut pahin lämmityskausi menossa.
Meillä on myös vanha 140m2 talo ja suorasähkölämmitys 2:lla ilpillä ja kilowatteja kuluu 13000/vuosi. Puita palaa n.5m3.
Onnea valintaan :) - helmikuun hinta
Yö sähkö ei kannata jos ei pysty sitä millään varaamaan. Perusmaksu on paljon korkeampi yösähkössä.
Etälukumittari jos on käytössä niin ei mittarinlukemisesta mene maksua jos vaihtaa liittymää.
Itselläni on tuo etälukumittari ja on todella hyvä ja vaivaton, tekstiviestinä tulee hintatieto ja sähköpostilla lasku. - AnneR
helmikuun hinta kirjoitti:
Yö sähkö ei kannata jos ei pysty sitä millään varaamaan. Perusmaksu on paljon korkeampi yösähkössä.
Etälukumittari jos on käytössä niin ei mittarinlukemisesta mene maksua jos vaihtaa liittymää.
Itselläni on tuo etälukumittari ja on todella hyvä ja vaivaton, tekstiviestinä tulee hintatieto ja sähköpostilla lasku.Kiitokset asiallisesta ja perusteellisesta vastauksesta. Meilläkin on etälukumittari, joten se puoli on kunnossa.
Huomasin, että Fortumilla on vastaava pörssisähkötuote Fortum Tarkka, jossa "marginaalia" ei veloiteta ollenkaan (kuten myös Helsingin Energialla). Taidan sitten ottaa kokeeksi pörssisähköä, pääseehään siitä eroon, jos hinnat lähtevät kovaan nousuun.
Tosin sekin on varma etteivät sähköyhtiöt jää näppejään nuolemaan, eli Nordpoolin hinnat näkyvät myös niiden laskuissa, vaikkakin pienellä viiveellä. - helmikuun hinta
AnneR kirjoitti:
Kiitokset asiallisesta ja perusteellisesta vastauksesta. Meilläkin on etälukumittari, joten se puoli on kunnossa.
Huomasin, että Fortumilla on vastaava pörssisähkötuote Fortum Tarkka, jossa "marginaalia" ei veloiteta ollenkaan (kuten myös Helsingin Energialla). Taidan sitten ottaa kokeeksi pörssisähköä, pääseehään siitä eroon, jos hinnat lähtevät kovaan nousuun.
Tosin sekin on varma etteivät sähköyhtiöt jää näppejään nuolemaan, eli Nordpoolin hinnat näkyvät myös niiden laskuissa, vaikkakin pienellä viiveellä.Itsekin olen sen ajatellut niin että kun hinta nousee todella korkealle niin vaihdan sitten muuhun sopimukseen kk:n irtisanomisajalla. Viime syksynä mulla oli kipurajana 10s ja 9:ssä käytiin :)
Pörssisähkön yksi etu onkin se että hintojen laskiessa pörssissä saat itsellesi edun heti.
Pitempien sopimusten hinnat laskee aika pitkällä viiveellä, mutta nousta ne osaa yhtä nopeasti kuin pörssisähkökin. - pörssi mies
helmikuun hinta kirjoitti:
Itsekin olen sen ajatellut niin että kun hinta nousee todella korkealle niin vaihdan sitten muuhun sopimukseen kk:n irtisanomisajalla. Viime syksynä mulla oli kipurajana 10s ja 9:ssä käytiin :)
Pörssisähkön yksi etu onkin se että hintojen laskiessa pörssissä saat itsellesi edun heti.
Pitempien sopimusten hinnat laskee aika pitkällä viiveellä, mutta nousta ne osaa yhtä nopeasti kuin pörssisähkökin.koittakaa nyt kuitenki muistaa et vaikka pörssisähkö käy talvella pienen hetken korkeammalla kuin paikallinen yhtiö niin esim loppu vuosi eteenki kesä maksaa sen reilusti takaisin. esim 2 kk pörssi on miinuksella mut loput 10 kk taas kuitenki halvempi mitä paikallinen yhtiö. vaikkakin emv pörssi tilastojen mukaan jota on alettu kirjaamaan ylös vuodesta 1998 niin juurikin viime talvena sähkön hinta on ollut niitten 12 vuoden tilastojen mukaan kallein talvi... mutta eiköhän toivota et tästä talvesta tulisi ihan hyvä meille pörssi sähköläisille!
- Anonyymi
Tarvitsetko apua pörssisähkön hankintaan tai haluatko vertailla tarkemmat hinnat ja ehdot? https://kodinplaza.fi/ avulla tavoitat helposti yhdellä tarjouspyynnöllä alueellasi toimivat sekä tarjouspyynnöstäsi kiinnostuneet palveluntarjoajat.
- Anonyymi
Sähkö vietiin pörssiin jotta sillä voidaan alkaa keinotella.Sama yhtiö voi eri maissa sulkea ja avata säköntuotaantoa tai pitää voimalaa kiinni ja nostaa tahallaan sähkön hintaa.Mitään sähköpuulaa ei Suomessa ole.Täysin keksitty juttu miljoonavoittojen vedättämiseksi kuluttajilta.Sama yhtiö puljaa eri maiden välillä ja tekee tahallisia virtakatkoja.
- Anonyymi
"Anonyymi
2022-08-24 16:02:24"
Väität että mitään sähköpulaa suomessa ei ole. Miksi sitten on joka vuosi tuotu venäjältä valtavasti sähköä ja samaoin ruotsin puolelta.
. .Mihin se sähkö on hävitetty ja mitenkä.
- Anonyymi
Tänään pörssisähkö 38,50 snt/kWh. Hinta ei laske edes yöaikaan yhtään.
Nyt on järkevää olla kiinteähintaisen sähkösopimuksem asiakas. Siinä tulee selvää säästöä, koko talven läpi kotaisin.- Anonyymi
Tuohan on vielä halpa. Tänään taisi olla jos 50-60 senttiä. Puhetta on että nousee 4e/kwh pian.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133728Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja273010Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2742785Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin51925- 2241478
- 751261
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...1631095Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk21067Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi311004Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä95961