ilmamassamittari temppuilee

käyntihäiriöt

1.9TDI Passattiin piti vaihtaa nykimisen vuoksi ilmamassamittari. Täsmälleen sama kuin alkuperäinen löytyi www.varaosanetti.com:in nettikaupasta, tosin kolmannesta halvemmalla kuin merkkiliiikkeestä. Sieltä löytyy muutkin osat helposti.Kannatan ostopaikkana!

18

20936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Golffari

      Miten temppuilu ilmeni käytännössä, oliko kiihdytyksissä viiveitä?

      • käyntihäiriöt

        oli


      • V.A.G

        -Tehot häviää ajaessa, uudelleenkäynnistys palauttaa tehot
        -Turbon kierrokset heittelee(tuntuu kiihdytyksessä, kuin kaasua pumppaisi).Vika voi olla myös ahtopaineen säätimessä. Säädin jättää merkin vikamuistiin, ilmam. mittari ei.

        Ainakin Bosch:iin Mersun vastaava käy tilalle (varaosanumero A611 094 00 48)


      • Kalle
        V.A.G kirjoitti:

        -Tehot häviää ajaessa, uudelleenkäynnistys palauttaa tehot
        -Turbon kierrokset heittelee(tuntuu kiihdytyksessä, kuin kaasua pumppaisi).Vika voi olla myös ahtopaineen säätimessä. Säädin jättää merkin vikamuistiin, ilmam. mittari ei.

        Ainakin Bosch:iin Mersun vastaava käy tilalle (varaosanumero A611 094 00 48)

        ... Omassa -99 Passatissa TDI todnäk mittari sökönä. Mietin tässä, että mistä hankkisin ...

        varaosanumero A611 094 00 48 Mersulle, mutta käy VW:iin ?? Mitä maksaa?? Mistä saa??

        Tiedosta kiitollinen

        Kalle


      • V.A.G
        Kalle kirjoitti:

        ... Omassa -99 Passatissa TDI todnäk mittari sökönä. Mietin tässä, että mistä hankkisin ...

        varaosanumero A611 094 00 48 Mersulle, mutta käy VW:iin ?? Mitä maksaa?? Mistä saa??

        Tiedosta kiitollinen

        Kalle

        Hinta taitanee olla 100 egen kieppeillä. Seattilaisten tietoa, mutta koneethan on samat.
        http://www.spacealien.net/scf/board/viewtopic.php?t=1782&highlight=maf&sid=eb5c2cf8dcc98775fc8a0f44d3869658


      • Kalle

      • Octavisti
        V.A.G kirjoitti:

        -Tehot häviää ajaessa, uudelleenkäynnistys palauttaa tehot
        -Turbon kierrokset heittelee(tuntuu kiihdytyksessä, kuin kaasua pumppaisi).Vika voi olla myös ahtopaineen säätimessä. Säädin jättää merkin vikamuistiin, ilmam. mittari ei.

        Ainakin Bosch:iin Mersun vastaava käy tilalle (varaosanumero A611 094 00 48)

        Morjes,
        Eikös toi uudelleenkäynnistys temppu auttanut silloin, jos ahtopaineensäätöventtiili prakaa? Näin muistan lukeneeni monesta paikkaa. Tämä vika on sellainen, että autolla liikkelle lähtö sujuu normaalisti, mutta hetken päästä tehot tipahtaa roimasti -> sammutus/käynnistys auttaa.

        Massamittari oireilee yleisenä tehohäviönä, tai nykimisenä, mutta "resetti" ei taida auttaa siihen ongelmaan.


      • Cordoba
        Octavisti kirjoitti:

        Morjes,
        Eikös toi uudelleenkäynnistys temppu auttanut silloin, jos ahtopaineensäätöventtiili prakaa? Näin muistan lukeneeni monesta paikkaa. Tämä vika on sellainen, että autolla liikkelle lähtö sujuu normaalisti, mutta hetken päästä tehot tipahtaa roimasti -> sammutus/käynnistys auttaa.

        Massamittari oireilee yleisenä tehohäviönä, tai nykimisenä, mutta "resetti" ei taida auttaa siihen ongelmaan.

        ..02 Cordoba TDI:n kohdalla.

        Ilmamassamittarin oireita en oikeastaan edes huomannut normaaliajossa (hajosi kun auto oli vielä tuore), vaan huolto vain ilmoitti että se oli rikki ja vaihdettiin, jonka jälkeen huomasin että auton käytös parani. Nyt kun on ajettu vajaa 140 tkm, niin on hieman vastaava tunne ettei auto lähde ihan niin kivasti kuin aiemmin, mutta tehoja löytyy.. vauhdin kerääminen vain tuntuu kestävän.

        Ahtopaineen säätöventtiilin ja ilmanputsarin välisen letkun irtoamisen seurauksena taas autosta tuntui tulevan SDI malli aina kun kiihdytti motarille. Pikkuhiljaa vika paheni ja tehot katosivat pienemmässä vauhdissa (ajoviima letkuun?). Huomasin letkun olevan irrallaan ja pistin sen takaisin ja auto pelasi päivän tai kaksi ja sitten turbo lopetti toiminnan kokonaan. Tämän jälkeen auto huoltoon ja ahtopaineen säätöventtiili vaihdettiin ja letkut puhallettiin kuivaksi kosteudesta. Letkun kiinnityksen jälkeen ehdin jopa soittaa huoltoon että vika on korjattu, mutta pyysivät käymään kun epäilivät letkuissa olevan kosteutta ja onneksi kävin, sillä huolto katsoi että vika oli tullut viimeisen takuuhuollon jälkeen (ennen seuraavaa huoltoa) ja oli näin takuun alainen korjaus.

        Eli minun kokemuksen mukaan ilmamassamittari.. MAFfi vai mikäs sen lyhenne nyt olikaan.. voi mennä rikki ilman että sitä juurikaan huomaa, mutta kun ahtopaineensäädöissä on ongelmia, niin sen huomaa siitä että kiihdyttäessä tulee tunne kuin joku polkaisisi yhtäkkiä jarrua (tehot tipahtaa) ja sen jälkeen ei autolla tahdo päästä edes satasen vauhtiin. Virta pois ja takas, niin taas kulkee kunnes polkastaan reippaammin kaasua.. eli just kun ohitat rekkaa..

        Tämäkin on taas minun mielipide, mutta väitän että moni vaihtaa ilmamassamittarin vaikka vika on noissa ahtopaineen säätöventtiilin letkuissa.. myös "paremmin virvaavat" ilmanputsarit päästävät roskia jotka tuhoavat ilmamassamittarin ja säätöventtiilit ajan kans.

        Niin, ja jottei liian helpoksi menisi, niin kuuluipa autostani kerran tien päällä paukaus, kuin rengas olisi mennyt ja sen jälkeen turbo vain vihelteli iloisesti ilman mitään hajua tehoista.. eli hyvin laiskasti sai sen 100 km/h pidettyä vauhtia. Ongelman aiheuttajaksi paljastui irronnut putki turbossa ja sen verran noita häkkyröitä on tuolla konehuoneessa että tuotakaan putkea en huomannut, vaikka yritin taas etsiä kaikkea mikä voisi olla irti. Myös huollossa kesti vähän aikaa ennenkuin huomasivat mistä oli putki hypännyt.

        Vaikka joskus tuleekin purnattua Seatin vioista, niin täytyy kyllä sanoa että jos tämän hintaisessa autossa on näinkin vähän ja näin edullisia tyyppivikoja, niin se ei ainakaan minua häiritse. Seuraavakin autoni on TDI ja miksei myös Seat. Olen vierestä seurannut 2 ja 3 kertaakin kalliimpien autojen omistajien taistelua pikkuvikojen kanssa ja kieltämättä itsekin repisin jo pelihousuja siinä vaiheessa kun auto maksaa lähes talon verran ja sitä ei saa kesäaamuna käyntiin.


      • diudii
        V.A.G kirjoitti:

        -Tehot häviää ajaessa, uudelleenkäynnistys palauttaa tehot
        -Turbon kierrokset heittelee(tuntuu kiihdytyksessä, kuin kaasua pumppaisi).Vika voi olla myös ahtopaineen säätimessä. Säädin jättää merkin vikamuistiin, ilmam. mittari ei.

        Ainakin Bosch:iin Mersun vastaava käy tilalle (varaosanumero A611 094 00 48)

        kyllä rikkinäinen ilmamassamittari jättää koodin eculle.


      • diudiii
        Kalle kirjoitti:

        ... ollakseen totta?

        Eikö sitä tarvitse kalibroida ollenkaan? Käykö "heittämällä", jopa tumpelo-minulta ;-)

        Kenties sittenkin menen huomenna VEHOlle ja vien oman MAFfin mukanani VWhuoltoon ...

        Kalle

        vaihtaa uuden ilmamassamittarin ja kuittaa virheen pois eculta niin johan toimii.


    • iglu

      jos tuon anturin vaihtaa itse niin sytyttääkö se moottorin häiriövalon tms. kojetauluun? Saako nollattua ilman huoltokäyntiä?

      • diudii

        rikkinäinen anturi jättää eculle tiedon se pitää poistaa eculta uuden anturi vaihdon jälkeen,


    • Tietoa?

      Minulla meni eilen 1.9 TDI.stä vm 99.stä tehot kesken ajon. Aikasemmin huomasin että esim, rekkaa ohittaessa joskus lähti yks kaks tehot, mut se resetointu kun käynisti auton uudestaan, mut nyt auton käynistäminen ei auta ongelmaan. Onko siis kyseinen vika ilmamassamittari vai tuo ahtopaineen säädin?

    • Entinenvagisti

      Kyllästyin ilmamassamittareihin ja vaihdoin psa-konsernin autoon. 170000km ilman ongelmia.

    • Peogeot

      Mietin onko ilmamassa mittarissa ,anturassa vika kun tänä aamuna jeikpmmin käyntii löhtee ja tupruttaa pitkään.. kesällä ei tätä ongelmaa, ?

      • Kassalle

        Vikakoodit lukemalla päästään asian ytimeen!


      • diudii

        eikä millään vag comilla tee mitään. pitää olla kunnon vikakoodin lukulaite,


      • Anonyymi
        diudii kirjoitti:

        eikä millään vag comilla tee mitään. pitää olla kunnon vikakoodin lukulaite,

        Vika voi olla ilmasuotattimen ja turbon välisessä letkuvuodossa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      4055
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3072
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      26
      3055
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2858
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2814
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      42
      2543
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      309
      2478
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      227
      2156
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      2007
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      45
      1987
    Aihe