Maantieteen perus- ja aineopinnot

???

Olen hakemassa nyt keväällä 2009 helsingin yliopistoon lukemaan maantiedettä. Mutta mikäli sattuu käymään niin, että en sisään pääsekään, niin tarkoituksena alkaa lukea ainetta avoimessa yliopistossa.

Kysymys kuuluukin, että onko yhden vuoden aikana mahdollisuus lukea sekä maantieteen perusopinnot (25op) että maantieteen aineopinnot (23op)? Ja jos tämä olisi mahdollista, niin saisinko luettua perusopinnot syksyllä ja aineopinnot keväällä ja haettua sen jälkeen pääsykokeiden ohella myös avoimen väylän kautta?

5

1558

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hipponen

ole mahdollista. Perusopinnot on jaettu koko lukuvuoden kestäviksi opinnoiksi ja aineopintoihin et voi osallistua ennen perusopintojen suorittamista. Ne pitää yleensä olla suoritettuna arvosanalla hyvä (3), jotta aineopintoihin voi edes osallistua. Ainekohtaisia vaihteluita toki on, soita avoimeen ja tarkista.

• ldjds

Menee vähintää kaksi vuotta ennenkö avoimesta voi päästä normaaliin yliopistoon sisään? Pääseekö silloin suoraan sisään, ilman pääsykoetta, jos on nuo vaaditut opinnot suoritettu avoimessa?
        Saako, jos opiskelee pelkästään avoimessa yliopistossa, opiskelusta opintotukea?

• hipponen
        ldjds kirjoitti:

Menee vähintää kaksi vuotta ennenkö avoimesta voi päästä normaaliin yliopistoon sisään? Pääseekö silloin suoraan sisään, ilman pääsykoetta, jos on nuo vaaditut opinnot suoritettu avoimessa?
        Saako, jos opiskelee pelkästään avoimessa yliopistossa, opiskelusta opintotukea?

Se ei ole ihan niin yksinkertaista. Niiden pakollisten perus- ja aineopintojen lisäksi pitää olla suoritettuna vielä jostain aineesta perusopinnot, sekä ruotsin ja englannin pakollisia kursseja. Näiden kurssien laajuus vaihtelee kolmesta viiteen pistettä, tiedekunnasta riippuen. Ongelmana on myös se (johon itse olen törmännyt), että joidenkin kurssien päättymisaikojen kanssa voi tulla hankaluuksia, avoimeen kun pitää lähettää hakemus jossa näkyy kaikki pakolliset suoritetut kurssit jo huhtikuun lopulla ja joku kurssi voi kestää vielä toukokuulle. Järjestelyähän se vaatii.Muistaakseni opistopisteitä piti olla väh. 85 jotta voit hakea, tämä siis Helsingissä. Ja et siis osallistu pääsykokeeseen jos väylän kautta haet. Humanistisessa se ainakin on kielletty kokonaan. Niin ja opintotukea et saa mutta onneksi kurssit ovat iltaisin, joten jää aikaa työnteollekin:)Ja vielä sellainen asia: monesti aineopinnot on jaettu kahdelle lukuvuodelle (en tiedä maantiedosta) joten kannattaa ottaa siitäkin selvää ajoissa, koska silloin opiskeluun tuhraantuu se kolme vuotta.

• hipponen
        hipponen kirjoitti:

Se ei ole ihan niin yksinkertaista. Niiden pakollisten perus- ja aineopintojen lisäksi pitää olla suoritettuna vielä jostain aineesta perusopinnot, sekä ruotsin ja englannin pakollisia kursseja. Näiden kurssien laajuus vaihtelee kolmesta viiteen pistettä, tiedekunnasta riippuen. Ongelmana on myös se (johon itse olen törmännyt), että joidenkin kurssien päättymisaikojen kanssa voi tulla hankaluuksia, avoimeen kun pitää lähettää hakemus jossa näkyy kaikki pakolliset suoritetut kurssit jo huhtikuun lopulla ja joku kurssi voi kestää vielä toukokuulle. Järjestelyähän se vaatii.Muistaakseni opistopisteitä piti olla väh. 85 jotta voit hakea, tämä siis Helsingissä. Ja et siis osallistu pääsykokeeseen jos väylän kautta haet. Humanistisessa se ainakin on kielletty kokonaan. Niin ja opintotukea et saa mutta onneksi kurssit ovat iltaisin, joten jää aikaa työnteollekin:)Ja vielä sellainen asia: monesti aineopinnot on jaettu kahdelle lukuvuodelle (en tiedä maantiedosta) joten kannattaa ottaa siitäkin selvää ajoissa, koska silloin opiskeluun tuhraantuu se kolme vuotta.

Valinta väylän kautta ei missään nimessä ole varma; valintaan vaikuttavat opiskeltujen pisteiden lukumäärä (mitä enemmän, sen parempi), menestys opinnoissa ja se, minkälaiset resurssit yliopistolla on ottaa väylän kautta opiskelijoita sisään. Joihinkin aineisiin otetaan vuosittain viisi, toisiin yksi. Mutta mahdollisuus on, vaikka onhan se pitkä tie. Tsemppiä:)

• opintopisteitä
        hipponen kirjoitti:

Olen juuri kysynyt tätä asiaa ja maantieteeseen opintopisteitä pitää olla 48 ja keskiarvo 3/5 Sitä en kysynyt että mitä kaikkea tuohon kuuluu...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2473
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      176
      1694
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      914
    6. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      895
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      861
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      59
      825
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      798
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      755
    Aihe