Maantieteen perus- ja aineopinnot

???

Olen hakemassa nyt keväällä 2009 helsingin yliopistoon lukemaan maantiedettä. Mutta mikäli sattuu käymään niin, että en sisään pääsekään, niin tarkoituksena alkaa lukea ainetta avoimessa yliopistossa.

Kysymys kuuluukin, että onko yhden vuoden aikana mahdollisuus lukea sekä maantieteen perusopinnot (25op) että maantieteen aineopinnot (23op)? Ja jos tämä olisi mahdollista, niin saisinko luettua perusopinnot syksyllä ja aineopinnot keväällä ja haettua sen jälkeen pääsykokeiden ohella myös avoimen väylän kautta?

5

1458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hipponen

      ole mahdollista. Perusopinnot on jaettu koko lukuvuoden kestäviksi opinnoiksi ja aineopintoihin et voi osallistua ennen perusopintojen suorittamista. Ne pitää yleensä olla suoritettuna arvosanalla hyvä (3), jotta aineopintoihin voi edes osallistua. Ainekohtaisia vaihteluita toki on, soita avoimeen ja tarkista.

      • ldjds

        Menee vähintää kaksi vuotta ennenkö avoimesta voi päästä normaaliin yliopistoon sisään? Pääseekö silloin suoraan sisään, ilman pääsykoetta, jos on nuo vaaditut opinnot suoritettu avoimessa?
        Saako, jos opiskelee pelkästään avoimessa yliopistossa, opiskelusta opintotukea?


      • hipponen
        ldjds kirjoitti:

        Menee vähintää kaksi vuotta ennenkö avoimesta voi päästä normaaliin yliopistoon sisään? Pääseekö silloin suoraan sisään, ilman pääsykoetta, jos on nuo vaaditut opinnot suoritettu avoimessa?
        Saako, jos opiskelee pelkästään avoimessa yliopistossa, opiskelusta opintotukea?

        Se ei ole ihan niin yksinkertaista. Niiden pakollisten perus- ja aineopintojen lisäksi pitää olla suoritettuna vielä jostain aineesta perusopinnot, sekä ruotsin ja englannin pakollisia kursseja. Näiden kurssien laajuus vaihtelee kolmesta viiteen pistettä, tiedekunnasta riippuen. Ongelmana on myös se (johon itse olen törmännyt), että joidenkin kurssien päättymisaikojen kanssa voi tulla hankaluuksia, avoimeen kun pitää lähettää hakemus jossa näkyy kaikki pakolliset suoritetut kurssit jo huhtikuun lopulla ja joku kurssi voi kestää vielä toukokuulle. Järjestelyähän se vaatii.Muistaakseni opistopisteitä piti olla väh. 85 jotta voit hakea, tämä siis Helsingissä. Ja et siis osallistu pääsykokeeseen jos väylän kautta haet. Humanistisessa se ainakin on kielletty kokonaan. Niin ja opintotukea et saa mutta onneksi kurssit ovat iltaisin, joten jää aikaa työnteollekin:)Ja vielä sellainen asia: monesti aineopinnot on jaettu kahdelle lukuvuodelle (en tiedä maantiedosta) joten kannattaa ottaa siitäkin selvää ajoissa, koska silloin opiskeluun tuhraantuu se kolme vuotta.


      • hipponen
        hipponen kirjoitti:

        Se ei ole ihan niin yksinkertaista. Niiden pakollisten perus- ja aineopintojen lisäksi pitää olla suoritettuna vielä jostain aineesta perusopinnot, sekä ruotsin ja englannin pakollisia kursseja. Näiden kurssien laajuus vaihtelee kolmesta viiteen pistettä, tiedekunnasta riippuen. Ongelmana on myös se (johon itse olen törmännyt), että joidenkin kurssien päättymisaikojen kanssa voi tulla hankaluuksia, avoimeen kun pitää lähettää hakemus jossa näkyy kaikki pakolliset suoritetut kurssit jo huhtikuun lopulla ja joku kurssi voi kestää vielä toukokuulle. Järjestelyähän se vaatii.Muistaakseni opistopisteitä piti olla väh. 85 jotta voit hakea, tämä siis Helsingissä. Ja et siis osallistu pääsykokeeseen jos väylän kautta haet. Humanistisessa se ainakin on kielletty kokonaan. Niin ja opintotukea et saa mutta onneksi kurssit ovat iltaisin, joten jää aikaa työnteollekin:)Ja vielä sellainen asia: monesti aineopinnot on jaettu kahdelle lukuvuodelle (en tiedä maantiedosta) joten kannattaa ottaa siitäkin selvää ajoissa, koska silloin opiskeluun tuhraantuu se kolme vuotta.

        Valinta väylän kautta ei missään nimessä ole varma; valintaan vaikuttavat opiskeltujen pisteiden lukumäärä (mitä enemmän, sen parempi), menestys opinnoissa ja se, minkälaiset resurssit yliopistolla on ottaa väylän kautta opiskelijoita sisään. Joihinkin aineisiin otetaan vuosittain viisi, toisiin yksi. Mutta mahdollisuus on, vaikka onhan se pitkä tie. Tsemppiä:)


      • opintopisteitä
        hipponen kirjoitti:

        Se ei ole ihan niin yksinkertaista. Niiden pakollisten perus- ja aineopintojen lisäksi pitää olla suoritettuna vielä jostain aineesta perusopinnot, sekä ruotsin ja englannin pakollisia kursseja. Näiden kurssien laajuus vaihtelee kolmesta viiteen pistettä, tiedekunnasta riippuen. Ongelmana on myös se (johon itse olen törmännyt), että joidenkin kurssien päättymisaikojen kanssa voi tulla hankaluuksia, avoimeen kun pitää lähettää hakemus jossa näkyy kaikki pakolliset suoritetut kurssit jo huhtikuun lopulla ja joku kurssi voi kestää vielä toukokuulle. Järjestelyähän se vaatii.Muistaakseni opistopisteitä piti olla väh. 85 jotta voit hakea, tämä siis Helsingissä. Ja et siis osallistu pääsykokeeseen jos väylän kautta haet. Humanistisessa se ainakin on kielletty kokonaan. Niin ja opintotukea et saa mutta onneksi kurssit ovat iltaisin, joten jää aikaa työnteollekin:)Ja vielä sellainen asia: monesti aineopinnot on jaettu kahdelle lukuvuodelle (en tiedä maantiedosta) joten kannattaa ottaa siitäkin selvää ajoissa, koska silloin opiskeluun tuhraantuu se kolme vuotta.

        Olen juuri kysynyt tätä asiaa ja maantieteeseen opintopisteitä pitää olla 48 ja keskiarvo 3/5 Sitä en kysynyt että mitä kaikkea tuohon kuuluu...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8751
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2361
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe