Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

EI vauvaa ravintolaan!

Sannu

Pakko kirjoittaa tänne kun niin suututtaa! Helsingissä Espalla ravintola Samrat on liimannut oveensa Ei lastenvaunuja tarran. En tätä huomannut ja yritin mennä ravintolaan sisälle pikkuisen kanssa kun tarjoilija asteli vauhdikkaasti ovelle ja osoitti tarraa, "ei saa tulla!" Enpä ole ennen moista kokenut! Nyt meni kyseinen ravintola boikottiin! Mitä olette mieltä tästä?

48

8508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksi niin

      ihmettele jos käyttäytyminen vauvojen kanssa on sitä mitä tälläkin palstalla kysellään, mm.voiko ravintolassa imettää? Tuo kysymys on ollut useammassa kohdassa eri maiden yhteydessä ja myöntäviä vastauksia on tullut. Itse en halua ainakaan syödessäni nähdä vastaavaa. En ole lapsivihaaja, itselläni on kolme vekaraa mutta koskaan ei ole tullut mieleen imettää lasta tai vaihtaa vaippaa julkisella paikalla. Ehkä aikuiset asiakkaat ovat valittaneet, et tullut kysyneeksi syytä.

      • Sannu

        hoksannut kysyä syytä, mutta itelle tuli mieleen kura, jota vaunuista välttämättä loskasäällä tulee kokolattiamattoon. On kyllä kurjaa jos moinen leviää muihinkin ravintoloihin!


    • mahtavaa

      asiakas perjantaiksi tähän ravintolaan asiakkaaksi ja toivottavasti tämä leviää myös muualle. Miksi se vauva pitää viedä ravintolaan?

      • Mieti nyt vähän!

        Ei kai lasta voi uloskaan jättää, jos vanhemmat lomareissullaan poikkeavat syömään ravintolaan.
        Sulla ei kai järki oikein juokse, tai sitten se on juossut jo kauas pois!!


      • joka viikko
        Mieti nyt vähän! kirjoitti:

        Ei kai lasta voi uloskaan jättää, jos vanhemmat lomareissullaan poikkeavat syömään ravintolaan.
        Sulla ei kai järki oikein juokse, tai sitten se on juossut jo kauas pois!!

        minä syön siellä missä ei vauvat paru eikä paskavaipat haise. Syö sinä missä haluat kun et osaa tasoa pitää. En ole ikinä nähnyt ns. kunnon ruokapaikoissa vauvoja mutta ABC huoltamoilla kyllä joka tuntuu olevan sinun kantapaikkasi.


      • ............
        joka viikko kirjoitti:

        minä syön siellä missä ei vauvat paru eikä paskavaipat haise. Syö sinä missä haluat kun et osaa tasoa pitää. En ole ikinä nähnyt ns. kunnon ruokapaikoissa vauvoja mutta ABC huoltamoilla kyllä joka tuntuu olevan sinun kantapaikkasi.

        kuule, ei ne paskavaipat haise sen enempää huoltsikoilla kuin gourmetlafkoissakaan. Eiköhän äidit ymmärrä vaihtaa vaipat,ja vessan/hoitohuoneen puolella, ennen kuin edes alkaa haisemaan.

        Oman perheeni kanssa aterioidaan kaikenlaisissa paikoissa, ja huoltoasemien ravintoloissa ja pikaruokaloissa vähiten. Eipä ole kukaan koskaan valittanut tai edes katsonut pahalla. Kun kerran aiemminkin olemme syöneet ns. hienommissa ravintoloissa, en näe mitään syytä vaihtaa käytäntöä nyt, vaikka perhettä onkin.

        Ja asiasta kukkaruukkuun, huoltiskoilla on sitäpaitsi suurimmassa osassa tapauksista monin kerroin tasokkaammat sapuskat ja isommat annokset, ja selviää halvemmallakin... :)
        ei se ravintolan miljöö tai ruokalista ja hinnat tasoa takaa!


    • vaunuille ei...

      tuossa todennäköisesti oli kyse kiellosta viedä vauvut sisälle! Olen itsekin pari kertaa törmännyt ko.kieltoon ja syynä on yksinkertaisesti paloturvallisuus! Joka paikassa ei valitettavasti jää käytävälle palotarkastajan vaatimaa tilaa jos vaunut/rattaat vie sisään. Mikään ravintola(tavallinen ruokaravintola) ei voi itse vauvaa kieltää sisään viemästä.

      Kyllä minä vauvan kanssa olen ravintolassa syömässä käynyt, en tosin imettänyt tai mitään vaippoja ihmisten keskellä vaihtanut. Kielloissa ei siis ole tästäkään kyse, vaan ihan turvallisuudesta, jota vaunut käytävällä saattavat haitata.

      Ja muille vastaajille: kyllä vauva on ruokaravintolaan aivan yhtä tervetullut kuin vanhemmatkin perheenjäsenet. Nuo imetysjutut ja muut tulisi kaikkien vaan hoitaa siellä sen verran hienotunteisesti, ettei muiden ruokarauha häiriinny. Mutta muuten vauvan ottamisessa mukaan ei todellakaan ole mitään väärää. Asiat tärkeysjärjestykseen...

      • hakoteillä olet.

        Kyllä ravintolalla on oikeus valita asiakkaansa. Hyvinkin löytyy asiakaskuntaa, joka haluaa syödä ja nauttia illasta ilman vauvojen parkumista ja imetystä. Mitä siinä on pahaa? Löytyy sitä varmaan tarpeeksi ravintoloita lapsiperheillekin, joten siinähän boikotoitte, se ei hetkauta ravintolaa suuntaan eikä toiseen.

        Vauvoista sitäpaitsi tulee yleensä vain lisätöitä tarjoilijoille; itse tuodut soseet pitää lämmittää. Siitä hyvästä tuskin kukaan vanhempi tajuaa edes antaa tippiä vaan tarkasti kerätään vaihtorahasentit kukkaroon..


      • ed.
        hakoteillä olet. kirjoitti:

        Kyllä ravintolalla on oikeus valita asiakkaansa. Hyvinkin löytyy asiakaskuntaa, joka haluaa syödä ja nauttia illasta ilman vauvojen parkumista ja imetystä. Mitä siinä on pahaa? Löytyy sitä varmaan tarpeeksi ravintoloita lapsiperheillekin, joten siinähän boikotoitte, se ei hetkauta ravintolaa suuntaan eikä toiseen.

        Vauvoista sitäpaitsi tulee yleensä vain lisätöitä tarjoilijoille; itse tuodut soseet pitää lämmittää. Siitä hyvästä tuskin kukaan vanhempi tajuaa edes antaa tippiä vaan tarkasti kerätään vaihtorahasentit kukkaroon..

        toivottavasti vastauksesi oli alkuperäiselle, minä en siis boikotoi mitään ravintoloita. Enkä imettele tai vaihda vaippojakaan kenenkään näkyvillä. Ja se nyt on vaan niin, että vaunut voidaan kieltää tuomasta sisälle, mutta vauvaa ei, ellei kyseessä ole k-18-ravintola.

        Purkkien lämmittäminen kuuluu hyvään asiakaspalveluun,eikä siitä isompaa vaivaa ole henkilökunnalle, vaikkei siitä ylimääräistä maksettaisikaan, tosin mielestänikin on kohteliasta jättää hieman tippiä.

        Tämä nyt on vaan sellainen asia, että kun jotkut eivät halua rauhassa syödessään katsella vauvoja tai kuunnella itkua, ettei ruokahalu vaan mene, niin toisilla taas ruokahalu menee vaikka jo epämiellyttävän näköisen aikuisenkin huonoista ruokatavoista ja kovaäänisestä käytöksestä. Näitä valitettavasti näkee ravintoloissa paljon enemmän kuin vauvoja tissin kimpussa tai kakkapylly pöydän päällä...


      • rinnastaa imetyksen
        ed. kirjoitti:

        toivottavasti vastauksesi oli alkuperäiselle, minä en siis boikotoi mitään ravintoloita. Enkä imettele tai vaihda vaippojakaan kenenkään näkyvillä. Ja se nyt on vaan niin, että vaunut voidaan kieltää tuomasta sisälle, mutta vauvaa ei, ellei kyseessä ole k-18-ravintola.

        Purkkien lämmittäminen kuuluu hyvään asiakaspalveluun,eikä siitä isompaa vaivaa ole henkilökunnalle, vaikkei siitä ylimääräistä maksettaisikaan, tosin mielestänikin on kohteliasta jättää hieman tippiä.

        Tämä nyt on vaan sellainen asia, että kun jotkut eivät halua rauhassa syödessään katsella vauvoja tai kuunnella itkua, ettei ruokahalu vaan mene, niin toisilla taas ruokahalu menee vaikka jo epämiellyttävän näköisen aikuisenkin huonoista ruokatavoista ja kovaäänisestä käytöksestä. Näitä valitettavasti näkee ravintoloissa paljon enemmän kuin vauvoja tissin kimpussa tai kakkapylly pöydän päällä...

        ja kakkavaippojen vaihdon???

        Imetys on täysin hygieenistä ja huomaamatonta toimintaa, joka ei rasita ketään ympärillään ja saa yleensä vauvan tuutimaan hiljaisena äitinsä sylissä. Yleensä se näkyy muille vähemmän kuin rumasti syövä aikuinen.

        Paskavaipat, piereminen yms muut peräpään toimintaan liittyvät asiat eivät mitenkään ole tekemisissä imettämisen kanssa.

        Kummasti teillä menee asiat sekaisin..


      • ed.
        rinnastaa imetyksen kirjoitti:

        ja kakkavaippojen vaihdon???

        Imetys on täysin hygieenistä ja huomaamatonta toimintaa, joka ei rasita ketään ympärillään ja saa yleensä vauvan tuutimaan hiljaisena äitinsä sylissä. Yleensä se näkyy muille vähemmän kuin rumasti syövä aikuinen.

        Paskavaipat, piereminen yms muut peräpään toimintaan liittyvät asiat eivät mitenkään ole tekemisissä imettämisen kanssa.

        Kummasti teillä menee asiat sekaisin..

        sellaiseen viestiinhän minä alunperin vastasinkin... jossa puhuttiin sekä imetyksen että vaipanvaihdon muka tapahtuvan kaikkien nähden ravintolassa, ja että molemmat ovat muka yhtä kuvottavia muiden asiakkaiden mielestä. Siitähän minäkin kommentoin!


    • Ei hyvää päivää!

      Eipä kyllä sinullekaan ole järkeä luoja liiemmälti suonut.

      Katsokaa nyt näitä kuvia:

      http://www.toimisait.com/resta-club/userData/samrat-kuva-nina-dodd005.jpg
      http://www.ravintolaopas.net/samrat/kuvagalleria/kuva1.jpg

      Millainen hemmetin pässi edes yrittää raahata tuollaiseen paikkaan sisälle LASTENVAUNUJA? Talvisella kurasäällä?

      Boikotoi vain ravintolaan. Tuskinpa sinun syömisistäsi olisi kertynyt niin paljon rahaa että niillä olisi matot saatu pestyä.

    • ravintolaan! Hyvä!

      Ei sinne mennä lumikolallakaan, eikä polkupyörällä, eikä hevosella.

      ps, satulan saa varmasti tuoda sisään kuivaan.

    • Kaikkea maa päällään kantaa

      Järjen käyttö on sallittua...

      • Ruokailija

        Niinkuin eräs mainitsikin, kyseessä on paloturvallisuus. Jos tulee hälytys, niin vaunut ovat ulosmenoreittien tiellä. Yleensä ravintoloissa ei ole tuota ylimääräistä 'parkkitilaa' panssarivaunuille..
        Kyllä kaiken ikäiset ovat ravintolaan tervetulleita, tietenkin jokaisen tulee ottaa huomioon myös toisetkin ihmiset.
        'Hienoissa ravintoloissa' tykkään käydä mieheni kanssa, ja silloin olisi rauhallinen ilmapiiri mukava, ei juoksevia, huutavia lapsia ym. Lasten kanssa sitten käydään vaikkapa Rossossa..


    • boikottiin muutkin

      Kannustan sinua tosiaan boikotoimaan ns. hienoja ravintoloita, jotta muut saavat syödä rauhassa. Lasten kanssa syödään kotona, tai ns. "perheravintolassa".

      • XXYY

        Kylä on täälä suomen maassa ankeeta porukkaa tai sitten vaan lapsetonta kun on noin negatiivine asenne. Mie oon kahen lapsen äiti ja olen aina vienyt lapset sinne minne minäkin oli sitten kyseessä tukholman risteily tahi presidenttihotelli. Niin teen jatkossakin! En miekään vaippoja siellä kaikkien nähen oo vaihtanu mutta imettänyt kyllä. Ei sen pitäisi ketää haitata!! Kai lapsikin saa syödä kun muutkin!!!!!!!!!!!!!!!


      • ikävä ihminen
        XXYY kirjoitti:

        Kylä on täälä suomen maassa ankeeta porukkaa tai sitten vaan lapsetonta kun on noin negatiivine asenne. Mie oon kahen lapsen äiti ja olen aina vienyt lapset sinne minne minäkin oli sitten kyseessä tukholman risteily tahi presidenttihotelli. Niin teen jatkossakin! En miekään vaippoja siellä kaikkien nähen oo vaihtanu mutta imettänyt kyllä. Ei sen pitäisi ketää haitata!! Kai lapsikin saa syödä kun muutkin!!!!!!!!!!!!!!!

        Olen itsekin seurannut tästä aiheesta kirjoittelua, ja kauhistunut ihmisten asennetta lapsiin. Itselläni on jo kaksi aikuista ja yksi 4v. lapsi ja he ovat aina kulkeneet mukanani matkoilla ja ravintolassa ym. Olen tietenkin pienestä pitäen opettanut heille käytöstapoja, esim lentokoneessa ei riehuta tai potkita edessäistuvan tuolia tai ravintolassa istutaan nätisti, eikä heitellä ruokia tai muuten metelöidä ja häritä muita. Itsekin olen joutunut kärsimään joidenkin pikkulasten metelöinnistä, mutta eniten olen häiriytynyt aikuisten usein humalaisten käytöksestä.
        Ihmettelen vain tätä aikuisten ihmisten narinaa jostain imettämisestä tai kakkavaippojen vaihdosta. Tuskin kukaan on vaippoja ravintolassa vaihtanut, eiköhän se kuitenkin ole tapahtunut vessan puolella. Näiden ¨aikuisten¨ jotka viitsii rutista ravintolaillallistensa perään, kannattaisi katsoa peiliin, sieltä katsoo varmaan takaisin ikävä ihminen.
        Otetaan vaan rohkeesti lapset mukaan joka paikkaan ja kasvatetaan niistä positiivisia ja avarakatseisia aikuisia.


      • ,,,,,,
        ikävä ihminen kirjoitti:

        Olen itsekin seurannut tästä aiheesta kirjoittelua, ja kauhistunut ihmisten asennetta lapsiin. Itselläni on jo kaksi aikuista ja yksi 4v. lapsi ja he ovat aina kulkeneet mukanani matkoilla ja ravintolassa ym. Olen tietenkin pienestä pitäen opettanut heille käytöstapoja, esim lentokoneessa ei riehuta tai potkita edessäistuvan tuolia tai ravintolassa istutaan nätisti, eikä heitellä ruokia tai muuten metelöidä ja häritä muita. Itsekin olen joutunut kärsimään joidenkin pikkulasten metelöinnistä, mutta eniten olen häiriytynyt aikuisten usein humalaisten käytöksestä.
        Ihmettelen vain tätä aikuisten ihmisten narinaa jostain imettämisestä tai kakkavaippojen vaihdosta. Tuskin kukaan on vaippoja ravintolassa vaihtanut, eiköhän se kuitenkin ole tapahtunut vessan puolella. Näiden ¨aikuisten¨ jotka viitsii rutista ravintolaillallistensa perään, kannattaisi katsoa peiliin, sieltä katsoo varmaan takaisin ikävä ihminen.
        Otetaan vaan rohkeesti lapset mukaan joka paikkaan ja kasvatetaan niistä positiivisia ja avarakatseisia aikuisia.

        No eipä ole meidän lapsi koskaan häirinnyt ravintolassa teitä nirppanokkia. On se ollut mukana milloin kaukalossa/vaunuissa ja nykyään syöttötuolissa. Kakkavaippoja se ei oo tehny noissa paikoissa enkä ole imettänyt niin että näkyy. Nykyään se ei juokse ja melskaa vaan syö ja istuu siinä kun muutkin. Myös minä ihmettelen tätä lapsivastaisuutta, ei saa viedä ravintolaan, ei kirkkoon ei mihinkään ettei vaan häirii ketään.
        Jos näen vaunkieltotarran niin sitten ei mennä jollei kärriä saa mihinkään.
        Vasta oltiin espanjassa ja yhdessä paikassa oli tarra, kyse siitä että lapsi oli tervetullut, kärryt eivät.
        Miten lapsi saa sitten opetella niitä tapoja jne jos ei saa mennä sinne ravintolaan opettelemaan? En sentään mihinkään gourmetpaikkaan vie taaperoa, mutta kuitenkin kunnon ravintoloihin.


      • Nainenkin...
        XXYY kirjoitti:

        Kylä on täälä suomen maassa ankeeta porukkaa tai sitten vaan lapsetonta kun on noin negatiivine asenne. Mie oon kahen lapsen äiti ja olen aina vienyt lapset sinne minne minäkin oli sitten kyseessä tukholman risteily tahi presidenttihotelli. Niin teen jatkossakin! En miekään vaippoja siellä kaikkien nähen oo vaihtanu mutta imettänyt kyllä. Ei sen pitäisi ketää haitata!! Kai lapsikin saa syödä kun muutkin!!!!!!!!!!!!!!!

        Jos et osaa sitä maitoa tuttipulloon ravintolaillallisen ajaksi laittaa, niin pysykää kotona! Sinulta ei kysytä tuosta asiasta mielipidettä. Jos jokin käyttäytyminen haittaa toista MAKSAVAA asiakasta, niin sinä kyllä luovut tavastasi. Senkun imetät miten pitkään tahansa, mutta ravintolassa käytät tuttipulloa. PISTE!


      • mutta kuitenkin
        Nainenkin... kirjoitti:

        Jos et osaa sitä maitoa tuttipulloon ravintolaillallisen ajaksi laittaa, niin pysykää kotona! Sinulta ei kysytä tuosta asiasta mielipidettä. Jos jokin käyttäytyminen haittaa toista MAKSAVAA asiakasta, niin sinä kyllä luovut tavastasi. Senkun imetät miten pitkään tahansa, mutta ravintolassa käytät tuttipulloa. PISTE!

        Palasin juuri lomamatkalta Espanjasta ja siellähän on tapana, että liikutaan isoina perhekuntina syömässä ulkona. On pitkässä pöydässä vauvat ja vaarit. Oli ilo seurata sitä perheyhteyttä, josta Suomessa voi vain haaveilla. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että imettäminen ei kuulu ravintolaan, puhumattakaan vaipan vaihdosta salissa. Muistutan silti siitä, että nekin perheet maksavat laskunsa ja ovat maksavia asiakkaita siinä missä me muutkin. Minusta lasten opettaminen ravintolatavoille on ihan asiallista ja suomalaisilta toivoisi vähän löysempää pipoa lasten suhteen. Tuolla ne Espanjassa tosiaan hyvin rennolla kädellä hoivailivat hyvinkin pieniä vauvoja, kukaan ei katsonut kieroon. Eikä niistä lapsista ollut mitään häiriötä.


      • MAKSAVA asiakas
        Nainenkin... kirjoitti:

        Jos et osaa sitä maitoa tuttipulloon ravintolaillallisen ajaksi laittaa, niin pysykää kotona! Sinulta ei kysytä tuosta asiasta mielipidettä. Jos jokin käyttäytyminen haittaa toista MAKSAVAA asiakasta, niin sinä kyllä luovut tavastasi. Senkun imetät miten pitkään tahansa, mutta ravintolassa käytät tuttipulloa. PISTE!

        Minäkin olen MAKSAVA asiakas vaikka imetänkin lastani ravintolapöydässä. Lisäksi minulla on kaksi muuta lasta. Ja käydessämme koko perheen voimin syömässä, meidän ravinolalaskumme luultavasti on hieman isompi kuin sinun. Olihan tässä kerran tilanne, jossa tarjoilijalle valitettiin minusta, kun imetin. No kyseinen valitaja sai siten kuulla, että vauvalla on nälkä, ja vauvan ruoka koostuu maidosta, joka tulee rinnasta. Imetys tapahtui niin, että olin seinään päin ja suojana oli vielä harso. Valittaja hotkaisi sapuskansa ja poistui ravintolasta naama punasena.

        Juttu on näin, että ihmistä ei saa syrjiä iän, sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden vuoksi. Näin ollen myös vauvalla ja lapsella on oikeus tulla hienoon tai vähemmän hienoon ravintolaan syömään.

        Tuosta vaunukiellosta, niin entäs jos ihminen käyttää pyörätuolia ja pyrkii sisään rapasäällä? Eikö saa tulla vai!!? Estetäänkö tulipalovaaran takia pyörätuoliasiakkaatkin? Entäpä rollaattoria tai muuta apuvälinettä käyttävät??


      • 8+12
        MAKSAVA asiakas kirjoitti:

        Minäkin olen MAKSAVA asiakas vaikka imetänkin lastani ravintolapöydässä. Lisäksi minulla on kaksi muuta lasta. Ja käydessämme koko perheen voimin syömässä, meidän ravinolalaskumme luultavasti on hieman isompi kuin sinun. Olihan tässä kerran tilanne, jossa tarjoilijalle valitettiin minusta, kun imetin. No kyseinen valitaja sai siten kuulla, että vauvalla on nälkä, ja vauvan ruoka koostuu maidosta, joka tulee rinnasta. Imetys tapahtui niin, että olin seinään päin ja suojana oli vielä harso. Valittaja hotkaisi sapuskansa ja poistui ravintolasta naama punasena.

        Juttu on näin, että ihmistä ei saa syrjiä iän, sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden vuoksi. Näin ollen myös vauvalla ja lapsella on oikeus tulla hienoon tai vähemmän hienoon ravintolaan syömään.

        Tuosta vaunukiellosta, niin entäs jos ihminen käyttää pyörätuolia ja pyrkii sisään rapasäällä? Eikö saa tulla vai!!? Estetäänkö tulipalovaaran takia pyörätuoliasiakkaatkin? Entäpä rollaattoria tai muuta apuvälinettä käyttävät??

        Suon mielelläni sen rauhallisen ruokahetken pikkuiselle. Minulla on valitettavasti sellainen
        havainto, niin ravintoloissa, julkisilla paikoilla, kuin lennoillakin, että imettävä äiti tekee
        siitä maailman luonnollisimmasta tapahtumasta varsinaisen spektaakkelin.
        Ts. nimenomaan ei toimita huomaavaisesti, vaan tissi on hyvinkin avoimesti esillä.
        Tästä on kysymys. Olen monta kertaa miettinyt, mikä äidin pään pistää niin sekaisin
        että alkeellisinkin etiikka katoaa taivaan tuuliin. Se on ihan puhdasta daisareiden esittelyä.
        Piste. Olen nähnyt eräällä lennolla myös tilanteen, jossa henkilökunta puuttui asiaan, mikä
        oli varsin fiksu veto.

        Sitäpaitsi esim. ravintolaa, juna- tai lentomatkaa vartenhan on yksinkertaista ottaa maitoa talteen ja syöttää pullosta.


    • Mainen...

      ... on välillä tiukilla, kun viettämässä omaa vapaa-aikaa ja rentoutuu harvinaisella ravintolaillallisella, kunnes joku on saanut päähänpiston ja lähtenyt vauvan kanssa ravintolaan. Kyllä se rääkyminen vie nautinnon niin ruoan nauttimisesta, kuin omasta seurueen seurastakin. Siinä on rentoutuminen kaukana. Ikinä en ole itse vienyt vauvaa ravintolaan, enkä vie! Kyllä jokaisen sen verran pitää muita ihmisiä huomioon ottaa.
      Sitten, kun lapsi on hieman kasvanut ja voi olla varma, että lapsi osaa käyttäytyä, niin silloin tervetuloa koko perheen kanssa.
      Kyllä varmasti saat sen vauvan joskus hoitoon siksi aikaa, että voit käydä nauttimassa ravintolasta täysin siemauksin itsekin, eikä myöskään muut asiakkaat häiriinny.

      • frutti de mar

        Onpa mielenkiintoista lukea tata viestiketjua nain ravintoloitsijan nakokulmasta. Asun ulkomailla ja taalla lapset seuraavat aina vanhempiensa mukana ravintolaan, ihan vastasyntyneesta alkaen.

        Sen tietysti mahdollistaa mm. erilainen, hillitympi alkoholikulttuuri ja ihmisten lapsirakkaus.

        Monesti myos isovanhemmat ovat mukana, joten auttavia kasia on ymparilla ja keskustelu kay kiihkeana.

        Ennen kaikkea, ihmettelen onko suomalaisen luonne sellainen, etta kun mennaan ravintolaan, niin tarkeinta on runsas ja halpa ruoka, joka syodaan hiljaisuuden vallitessa.

        Itse nautin ravintolassa aterian lisaksi hyvasta seurasta ja useimmiten olen niin uppoutunut keskustelun kaanteisiin, etten todellakaan ole tietoinen siita, imettaako tai vaihtaako joku vaippaa viereisessa poydassa.

        Olisi kiva tietaa, seuraavatko suomalaiset ravintolassa ihan oikeasti nain tarkkaan, mita muut tekevat. Vaikuttaa nimittain aika oudolta.

        Ravintolat ovat julkisia paikkoja ja itselleni lapsiasiakkaat ovat aina tervetulleita.


    • valinnan vapaus

      asiakkaille, mikä jottei? Yleensä lapset ikään kattomatta ravintolassa on ok. Mutta joskus tahdon ruokailla ilmapiirissä, yksin tai seurassa, jossa en toivo lasten läsnäoloa. Jos jossakin yksittäisessä tapauksessa asiakkaita, jotka eivät pidä lapsista, halutaan palvella, niin ei se ole mielestäni syrjintää. Vanhemmat voisivat sen hyväksyä. Sillä, vaikka suurin osa vanhemmista huomioi muut ihmiset, niin kaikki eivät. Joitakin imetys tai pienet lapset eivät miellytä, ja senkin voi ottaa huomioon, vaikkei itse ajattelisi samoin. Suurin osa ravintoloista kuitenkin on niitä, joissa lapset ovat tervetulleita ja joissa heidän viihtymistään on erityisesti ajateltu siinä missä aikuistenkin. Erilaisuuden hyväksymistä kaikille!

    • Nimetön

      Helsingissä on paljon parempiakin intialalaisia joihin saa viedä vaunut sisälle ;) Esimerkkinä Mannerheimintien Maharaja ;)

      • Tarjoilijatar

        Vaunuja tosiaan ei saa tuoda saliin, sillä ne tukkivat kulkuväylät (paloturvallisuus henkilökunnan pitää päästä kulkemaan). Toinen juttu, mihin törmää usein on "saisko lapselle vähän vaikka jotain leipää/kurkkua/melonia tms?" Joo, saa, mutta se maksaa kuten kaikille muillekin asiakkaille. Ei se, että on liian nuori syömään lasten annoksia tarkoita sitä, että lapsi syö ilmaiseksi vähän sitä sun tätä. Jos tarkoitus on pitää lapsi hiljaisena, voi hänelle ottaa omia eväitä, naksuja ym, mukaan (tämä on pienten lasten kohdalla yleisesti ihan hyväksyttyä ravintoloissa). Ärsyttää myös se pilttipurkkien kanssa juokseminen. Kerran olin kantamassa annoksia pöytään, toisessa kädessä lasku, niin eräs äiti vain tunki purkin käteeni "lämmitä!". Nyt joku viisas toteaa että hankkikaa asiakkaille oma mikro. Hankittiin jo, kesti viikon ennen kuin meni rikki. Ei enää käynnistynyt ja luukku oli lähtenyt melkein irti. Nyt sitten tarjoilijat juoksevat lämmittämässä soseet keittiön puolella. Harvoin saa edes kiitosta tästä, usein sose on joko kylmää tai "nyt se meni liian kuumaks, ei tätä voi syöttää". Sitten kun nämä hirviöperheet poistuvat, pöytä on kuin pommin jäljiltä: piltit on levitetty pitkin pöytää, tuolilta löytyy kakkavaippa ja vesikannu on nurin ja vedet valuvat lattialle.
        Kuitenkin on olemassa aivan ihania ja leppoisia lapsiperheitä, joita on ilo palvella ja joiden eteen tekee mielellään kaikkensa. Riippuu siis ihan asiakkaan omasta asenteesta, kuinka paljon sen pilttipurkin lämmittäminen kolmeen kertaan kiireessä vituttaa. Lapsenne ovat teidän omia hoidettavia, ei ravintolan henkilökunnan.

        Olen tosiaan perheravintolassa töissä ja rakastan työtäni. Äkäisistä imettäjistä huolimatta :)


      • 11+6
        Tarjoilijatar kirjoitti:

        Vaunuja tosiaan ei saa tuoda saliin, sillä ne tukkivat kulkuväylät (paloturvallisuus henkilökunnan pitää päästä kulkemaan). Toinen juttu, mihin törmää usein on "saisko lapselle vähän vaikka jotain leipää/kurkkua/melonia tms?" Joo, saa, mutta se maksaa kuten kaikille muillekin asiakkaille. Ei se, että on liian nuori syömään lasten annoksia tarkoita sitä, että lapsi syö ilmaiseksi vähän sitä sun tätä. Jos tarkoitus on pitää lapsi hiljaisena, voi hänelle ottaa omia eväitä, naksuja ym, mukaan (tämä on pienten lasten kohdalla yleisesti ihan hyväksyttyä ravintoloissa). Ärsyttää myös se pilttipurkkien kanssa juokseminen. Kerran olin kantamassa annoksia pöytään, toisessa kädessä lasku, niin eräs äiti vain tunki purkin käteeni "lämmitä!". Nyt joku viisas toteaa että hankkikaa asiakkaille oma mikro. Hankittiin jo, kesti viikon ennen kuin meni rikki. Ei enää käynnistynyt ja luukku oli lähtenyt melkein irti. Nyt sitten tarjoilijat juoksevat lämmittämässä soseet keittiön puolella. Harvoin saa edes kiitosta tästä, usein sose on joko kylmää tai "nyt se meni liian kuumaks, ei tätä voi syöttää". Sitten kun nämä hirviöperheet poistuvat, pöytä on kuin pommin jäljiltä: piltit on levitetty pitkin pöytää, tuolilta löytyy kakkavaippa ja vesikannu on nurin ja vedet valuvat lattialle.
        Kuitenkin on olemassa aivan ihania ja leppoisia lapsiperheitä, joita on ilo palvella ja joiden eteen tekee mielellään kaikkensa. Riippuu siis ihan asiakkaan omasta asenteesta, kuinka paljon sen pilttipurkin lämmittäminen kolmeen kertaan kiireessä vituttaa. Lapsenne ovat teidän omia hoidettavia, ei ravintolan henkilökunnan.

        Olen tosiaan perheravintolassa töissä ja rakastan työtäni. Äkäisistä imettäjistä huolimatta :)

        Tämähän on vähän sama juttu kuin lentokoneessa vauvojen kanssa matkustavat. Ne myös hypyttävät lentoemäntiä tunkemalla pilttipurkkeja ja vastaavia lämmitettäviksi, vaippoja pois vietäviksi ja sitä rataa. Allekirjoitan ihan sivusta seuranneena sen, että on olemassa "vanhempia ja vanhempia". Toisille kuuluu perussivistykseen lähi-istujien huomiointi niin ravintolassa kuin lentokoneessakin. Toisille koko maailma on auki ja revitellään ihan täysillä. Eikö noista pöydän tuhoista voi yksinkertaisesti lähettää laskua, eihän tommosta pidä sietää.


    • Ravintola

      Samratilla on selkeästi ongelmia yleisesti asiakaspalvelun suhteen. En ole tosin aikoihin käynyt siellä, mutta ravintolan avaamisaikaan kävin kerran, ja silloin olin tyrmistynyt tökerön suomalaisen naistarjoilijan käytöksestä. Hän oli erittäin tyly besser-wisser ja ajattelin, että hänet oli varmaan kiireessä järkätty jeesaamaan alkumetreillä tilapäistyövoimaksi.

      Seuraavalla kokeilukerralla tämä samainen asiakaspalvelun ruummillistuma oli taas salin puolella, ja sen kerran jälkeen päätin, että minun ei tosiaankaan ole enää pakko mennä ko ravintolaan, sillä intialaista ruokaa saa Hesasta ihan hyvänkin palvelun kera. Tällä toisella kerralla meille tuotiin väärät annokset eli ihan jotain muuta kuin mitä olimme tilanneet. Ymmärrän, että jos tilattu ruoka on esim. loppu, niin sitä ei voi tarjota, mutta mielestäni silloin tarjoilijan kuuluu tiedustella asiakkailta, mitä he mahdollisesti haluasivat ottaa tilalle. Meille ei kerrottu syytä, miksi emme saaneet tilaamaamme ruokaa, ei pahoiteltu väärin toimitettua tilausta - suhtautuminen oli lähinnä täysin välinpitämätöntä. Minulla ei ole tapana nostaa meteliä julkisella paikalla, joten annoin asian olla.

      Asiakkaani ja minä olisimme haluneet juoda kardemummakahvit jälkiruoan kanssa. Sellaista heiltä ei ollut mahdollisuutta järjestää - ei ole muuten kaksinen temppu intialaisessa keittiössä! Ikävä tuli oikeaa intialaista palvelukulttuuria ja sitä joustavuutta, jolla paikalliset haluavat toteuttaa asiakkaittensa toiveet. Siellä ravintoloitsijalle on kunnia-asia, että hänen asiakkaansa poistuu ravintolasta tyytyväisenä ja palaa jatkossakin sinne syömään, ja parhaassa tapauksessa suosittelee ravintolaa tuttavilleenkin. Samratissa tuntui, että tärkeintä on, että heidän ynseä naistarjoilija kokee olleensa oikeassa - viis asiakastyytyväisyydestä!

      • Tarjoilijatar

        Kuten 11 6 mainitsi, on olemassa kahdenlaisia vanhempia. Niitä, jotka huomioivat muut asiakkaat ja niitä, jotka kokevat olevansa etuoikeutetussa asemassa, koska heillä on lapsi mukana. Ihan samalla tavalla muita asiakkaita häiritsee huutavat lapset, kuin jotain toista voi häiritä viereisessä pöydässä istuva känniääliö. Ravintola ei myöskään ole leikkipaikka. Mitäs sitten, jos tarjoilijalta kaatuu kuumat keitot lasten päälle, jotka juoksevat ravintolan käytävillä ja leikkivät hippaa? Näin oli lähellä käydä, onneksi kollegani sai sen verran ohjattua tippuvaa lautasta, että se sinkoutui keskelle toisten asiakkaiden pöytää eikä lasten niskaan.

        Lapset ovat tervetulleita ravintolaan, järkevien ja huomaavaisten vanhempien kanssa.


      • En tiedä,
        Tarjoilijatar kirjoitti:

        Kuten 11 6 mainitsi, on olemassa kahdenlaisia vanhempia. Niitä, jotka huomioivat muut asiakkaat ja niitä, jotka kokevat olevansa etuoikeutetussa asemassa, koska heillä on lapsi mukana. Ihan samalla tavalla muita asiakkaita häiritsee huutavat lapset, kuin jotain toista voi häiritä viereisessä pöydässä istuva känniääliö. Ravintola ei myöskään ole leikkipaikka. Mitäs sitten, jos tarjoilijalta kaatuu kuumat keitot lasten päälle, jotka juoksevat ravintolan käytävillä ja leikkivät hippaa? Näin oli lähellä käydä, onneksi kollegani sai sen verran ohjattua tippuvaa lautasta, että se sinkoutui keskelle toisten asiakkaiden pöytää eikä lasten niskaan.

        Lapset ovat tervetulleita ravintolaan, järkevien ja huomaavaisten vanhempien kanssa.

        mutta luulen sinun kohdistaneen kirjoituksesi väärään kohtaan, sillä en ainakaan itse huomaa omassa kirjoituksessani maininneeni lapsia tai heidän käyttäytymistään ravintolassa millään tavalla. Lyttäsin vain ravintola Samratin, jossa ei mielestäni ymmärtä hyvän palvelun merkitystä.

        Mainitsit myös känniset ravintolahäiriköt - no sekään ei nappaa meidän kohdallamme, sillä olin syömässä intialaisen liikekumppanini kanssa, joka ei ollut kovinkaan tykästynyt suomalaiseen ruokaan ja Samratin jälkeen ei niin järin innostunut suomalaisesta palvelukulttuuristakaan. No, siihen olimme kyllä jo tosin törmänneet muuallakin esim. eräässä Helsingin keskustassa sijaitsevassa suuressa tavaratalossa...

        Mitä tulee lapsiin ravintolassa, niin kyllä meillä ainakin poika on aina päässyt sisälle ruokaravintoloihin niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Imetystä en edes koskaan harkinnut julkisella paikalla, ja kovin tuntuu oudolta ajatus, että jollekin edes tulee mieleen alkaa ravintolapöydässä vaippoja vaihtamaan. Se taas kertoo siitä, että yleisen tapakulttuurin siirtäminen sukupolvelta toiselle on jotenkin pahasti mennyt pieleen. Hyvät tavat ja kanssaeläjien kunnioitus tekevät tästä elämästä niin paljon mukavampaa meille kaikille!

        Minusta lapset kannattaa ottaa mukaan ravintolaan ruokailemaan - ja vielä tehdä sitä mahdollisimman usein: näin ravintolassa syömisestä tulee 'luonteva' asia, eikä sinne mennessä tarvitse järjestää mitään showta (niin kuin välillä valitettavasti näkee: lapset käyttäytyvät kuin pienet marakatit ja äiti häpeää silmät päästään yrittäessään hillitä jälkikasvuaan!).


      • Tarjoilijatar
        En tiedä, kirjoitti:

        mutta luulen sinun kohdistaneen kirjoituksesi väärään kohtaan, sillä en ainakaan itse huomaa omassa kirjoituksessani maininneeni lapsia tai heidän käyttäytymistään ravintolassa millään tavalla. Lyttäsin vain ravintola Samratin, jossa ei mielestäni ymmärtä hyvän palvelun merkitystä.

        Mainitsit myös känniset ravintolahäiriköt - no sekään ei nappaa meidän kohdallamme, sillä olin syömässä intialaisen liikekumppanini kanssa, joka ei ollut kovinkaan tykästynyt suomalaiseen ruokaan ja Samratin jälkeen ei niin järin innostunut suomalaisesta palvelukulttuuristakaan. No, siihen olimme kyllä jo tosin törmänneet muuallakin esim. eräässä Helsingin keskustassa sijaitsevassa suuressa tavaratalossa...

        Mitä tulee lapsiin ravintolassa, niin kyllä meillä ainakin poika on aina päässyt sisälle ruokaravintoloihin niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Imetystä en edes koskaan harkinnut julkisella paikalla, ja kovin tuntuu oudolta ajatus, että jollekin edes tulee mieleen alkaa ravintolapöydässä vaippoja vaihtamaan. Se taas kertoo siitä, että yleisen tapakulttuurin siirtäminen sukupolvelta toiselle on jotenkin pahasti mennyt pieleen. Hyvät tavat ja kanssaeläjien kunnioitus tekevät tästä elämästä niin paljon mukavampaa meille kaikille!

        Minusta lapset kannattaa ottaa mukaan ravintolaan ruokailemaan - ja vielä tehdä sitä mahdollisimman usein: näin ravintolassa syömisestä tulee 'luonteva' asia, eikä sinne mennessä tarvitse järjestää mitään showta (niin kuin välillä valitettavasti näkee: lapset käyttäytyvät kuin pienet marakatit ja äiti häpeää silmät päästään yrittäessään hillitä jälkikasvuaan!).

        Juu, meni väärään kohtaan :) en puhunut ollenkaan Samratista, vaan yleisesti lapsista ravintolassa.


    • .. ja suvaitsemattomuus. Siinä todennäköisesti pari tekijää, joilla on merkitystä suomalaisten suhtautumiseen lapsiin ravintolassa. Kun tämän viestiketjun tarinoita lukee, niin vaikuttaa siltä, että "vikaa" Suomessa on niin sysissä kuin sepissäkin, eli sekä asiakkaissa että ravintoloissa.

      Suomalainen ravintolakulttuuri ei koskaan ole ollut luontevaa vaan pyrkimystä jonkinlaiseen hienosteluun. Monessa muussa Euroopan maassa ravintolan kynnys onkin huomattavasti matalampi kuin Suomessa.

      Asun Portugalissa, Azoreilla. Täällä meillä lapset otetaan mukaan paikkaan kuin paikkaan, illalla myöhäänkin. Ei tulisi kysymykseenkään, että lapset pantaisiin nukkumaan illalla puoli kahdeksalta ja että vanhemmat jättäisivät ne yksin uinumaan ja menisivät ystävien kanssa syömään, kuten tekivät Madeleine McCannin vanhemmat Praia da Luzissa Algarvessa. Lapset ovat tervetulleita ravintoloihin Azoreilla ja Portugalissa ylipäätäänkin. Vanhempien ravintolavalintaan vaikuttaa lapsen ikä.

      Vanhempien on luonnollisesti osattava arvioida, mitä toimenpiteitä lapsen hyvinvoinnin edistämiseksi voidaan tehdää ravintolasalissa ja mitä pitää tehdä sen sen ulkopuolella. Minua lapsen imettäminen ei häiritse mitenkään.

      Portugalissa ei ole ongelmia vaunujen eikä rattaiden kanssa, sillä molemmat ovat huomattavasti vähäisemmässä käytössä kuin Suomessa, lapsi kun kulkee varsin usein äidin ja isän sylissä.

      Jos vaunut eivät mahdu ravintolaan eikä niille ole mitään muuta parkkia, ei mahda mitään. Ravintola voi muotoilla viestin siten, että asiakas ei sitä tulkitse "vauvakielloksi". Suomessa jylläävät isot ravintolaketjut, joilla on varaa luoda sääntöjä ja kieltoja. Portugalissa on runsaasti perheomisteisia ravintoloita, joille jokainen euro on tärkeä ja joiden omistajien on siksi varottava, että he eivät turhanpäiväisillä kielloilla suututa asiakkaitaan.

    • ...

      on miellyttävä ja rauhallinen ravintola enkä tuolla perusteella lähde boikotoimaan.

    • ....

      Jos kielto koskee vain lastenvaunuja, voi sinne varmasti mennä, jos lapsi on rintarepussa, tai sen verran isompi että kävelee itse?

      Lasten kanssa kannattaa käydä ravintoloissa, mutta niin ettei häiritse muita ruokailijoita. Lasten kanssa kannattaa jutella kotona etukäteen siitä, miten ravintolassa käyttäydytään ja sanoa samalla, että lähdetään pois vaikka kesken ruokailun, jos sovituista asioista ei pidetä kiinni.
      Ollaan oltu monessa sellaisessa ravintolassa, joissa ei ole lasten leikkunurkkauksia, ja hyvin ovat lapset silloinkin viihtyneet, hyvä ruoka - parempi mieli , pitää muuten paikkansa.

      Nyt ovat jo isoja ja tottuneita ravintolaruokailijoita, mutta todettiin juuri että harvoin tulee käytyä ulkona syömässä, tänä syksynä vain 2 kertaa. En laske pizzeriakäyntiä tai hampurilaisravintolan visiittiä "ulkona syömiseksi", niitäkään ei kyllä paljoa harrasteta

      • syrjintääkö?

        ko ravintolaan saa viedä lastenvaunuja niin tuskin myöskään pyörätuolilla liikkuvat pääsevät sisälle myöskään???Aika hurjaa touhua....


      • hoidetaan kunnolla
        syrjintääkö? kirjoitti:

        ko ravintolaan saa viedä lastenvaunuja niin tuskin myöskään pyörätuolilla liikkuvat pääsevät sisälle myöskään???Aika hurjaa touhua....

        jospas ravintola nimenomaan haluaa, että pyörätuolilla mahtuu/pystyy liikkumaan ravintolassa kunnolla eikö halua lastenvaunuja tukkimaan käytäviä.
        on myös mahdollista että on ollut huonoja kokemuksia vanhemmistä jotka ovat juoneet liikaa/sammuneet ja sitten on ollut ongelma hoitaa lapset turvallisesti hoitoon/kotiin.


      • Åiti, isä ja poika
        syrjintääkö? kirjoitti:

        ko ravintolaan saa viedä lastenvaunuja niin tuskin myöskään pyörätuolilla liikkuvat pääsevät sisälle myöskään???Aika hurjaa touhua....

        Pyörätuoli on käyttäjälleen välttämätön, lastenvaunut lapselle eivät. Lapsen voi nostaa syöttötuoliin tai pienempi menee kaukalossa. Pyörätuolilla liikkuvat eivät pääse ravintolaan, jos lastenvaunut ovat 'vain parkissa'.

        Itselläni on vuoden ikäinen lapsi. Ollaan käyty lähinnä lapsiystävällisissä paikoissa syömässä, joissa lapsi on kiltisti istunut tuolissaan ja syönyt vanhempien ohella. Jotain pientä näperrettävää kun on mukana, niin ei hermostu. Tykkää seurata ihmisiä hissukseen, joten tekemistä piisaa.

        Viimeksi päätimme, kun oli tähänkin asti ruokailut menneet hyvin, mennä hienompaan ravintolaan syömään. Se olikin aivan kauheaa. Raivokohtaus tuli ja olikin kunnon rääkymistä, ruokaa viskottiin eikä rauhoittelut auttaneet. Vaikka tähän asti ollut mallikelpoisesti, niin miksi juuri nyt.. ?! :) Muut pariskunnat ja seurueet olivat panostaneet iltaansa pukeutumalla hienosti ja nauttimalla alkupaloista lähtien. Olin todella pahoillani, koska he eivät tästä syystä saaneet sitä rauhallista iltaa.. Söimme hotkimalla ja ulos! Voin kuvitella tilanteen toisinpäin, koska jos itse menisin viettämään mieheni kanssa iltaa, en haluaisi huutavia lapsia viereen. Tälläkertaa näin.. Minua ei ainakaan loukkaa, jos on ravintoloita joihin ei lapsiperheitä haluta. Onhan noita etelän hotellimatkojakin vain aikuisille.
        Mutta jatkamme perhesyömisiä niissä melua kestävissä paikoissa :)


    • nktrrhtå

      ei varmaankaan haluttu vauvoja ja vaunut kieltämällä syrjiminen tehtiin fiksummin!

    • tukitaan ei/joo

      Lapsi ja lastenvaunut on kait eri asia.
      On erittäin hyvä, että lastenvaunuja ei saa viedä ravintolaan. isot lastenvaunut tukkivat käytävät ja haittaaavat liikkumista. Kyllä lapsen varmaan voi tuoda sisään, illalla kaljalle on sitten eri asia.

    • ymmärrystä

      Jos ovessa on tarra EI LASTENVAUNUJA niin eikö se tarkoita EI LASTENVAUNUJA. Vauvoista olet ei siinä sanottu mitään. Jos yt joku tunkee siitä huolimatta/välittämättä siisään niin kyllä se on ihan asiaallistä pyytää kyseistä henkilöä poistumaan. Ei kannata tulla tänne itkemään jos ei ole ravintola katsoo että muiden asiakkaiden turvallisuus ja mukavuus on heille tärkeää.
      Onneksi vielä on oikeus valita asiakkaansa a asettaa tarvittaessa ikä/tms rajoituksia. Eihän sitä nyt lähetä tuomitsemaan ravintolaa silloinkaan jos sinne yrittää alaikäinen tyttö sisään, niin kait sillon heti tuomita että naisia syrjitään.

    • luetun ymmärtäminen

      ei lapsi ole sama asia kuin lastenvaunut. ei autollakaan pidä päästä joka paikkaan

    • hyvä niin

      en käy raflosisa mutta eikai nyt kukaan asiakas tule ilman lasta ja vaunutko pitäs rikollisille jättää. asiakkaat saa kyl näin vähemmäsk

      • Babyboom

        Voisitko tarkentaa mitä kirjoitit esim. selkokielellä buddy.


    • 3+17

      käsittää miten ihmiset viitsii ottaa itseensä tälläisistä asioista. Jos yhteen ravintolaan ei pääse, niin toiseen pääsee varmasti.

      • ferraria

        Lisää vaan vastaavanlaisia tarroja ravintoloidon oviin. Valitsen hyvin mieluusti rauhallisen paikan nautiskella ruoka-annoksestani! :)


      • *peace*
        ferraria kirjoitti:

        Lisää vaan vastaavanlaisia tarroja ravintoloidon oviin. Valitsen hyvin mieluusti rauhallisen paikan nautiskella ruoka-annoksestani! :)

        Jos hankit lapsia, pysy kotona niiden kanssa. Miksi häiritä muita ravintolassa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe