Lukiolaispoika jätettiin merelle

Egyptissä

65

28925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mukaan tilanne

      oli täysin hallinnassa...??? Mitenköhän? Jos toista laivaa ei olisi ollut niin kaveri olisi varmaan hukkunut. Tai sentään tämä olikin varmaan sellainen pikkuinen kepponen vaan että jätetään kaveri mereen ja mennään puun taakse piiloon katsomaan kuinka äijän käy. Jep jep. Juuri tämän vuoksi en osta matkojani mistään vastaavista puljuista kuten detur ja kumppanit. Aurinkomatkoihin luotan, ikinä ei ole mitään heidän kanssaan sattunut kun taas nämä pienemmät ebookersit ja matkapörssit ja muut...Aina ollut jotain häikkää heidän kanssaan.

      • siellä joo

        tietysti tämän sukellusmatkan varmasti on järjestänyt......hmmm

        tuskin!

        matkatoimistoilla ei ole useinmiten mitään osaa eikä arpaa näihin.
        et ei tässä auta mielestäni matkatoimistoa alkaa tästä mollaamaan kyllä.


      • jasminkaksi

        Olen itse ollut monet kerrat juuri samassa paikassa
        sukeltamassa ja kyllä se vaan on niin, ettei siellä kontrolli pelaa! Sukeltajat lähtee pikku paateilla riutoille aina aamuisin ja paluu on illalla.
        Tosin ryhmissä sukelletaan, mutta takaisinpaluuta ei kyllä seurata hyvin. Olen sen omin silmin nähnyt.
        Kerran olin muuten vain laivalla, koska sairauteni vuoksi en voinut sukeltaa juuri sinä päivänä. Silloin juuri itselläni oli aikaa tarkkailla Egyptiläisten laskutaitoa!!! On jokaisen pidettävä vain itsestään huoli ja se aika, joka on annettu sukeltajille, niistä olisi
        pidettävä kiinni, eikä lähde sukeltamaan hyvin kauas etukäteen suunniteltulta alueelta.
        Jokainen sukellus suunnitellaan hyvin ennen veteen hyppäämistä. Egypti on muuten ihan ok. paikka.


      • RedseaSukeltaja
        jasminkaksi kirjoitti:

        Olen itse ollut monet kerrat juuri samassa paikassa
        sukeltamassa ja kyllä se vaan on niin, ettei siellä kontrolli pelaa! Sukeltajat lähtee pikku paateilla riutoille aina aamuisin ja paluu on illalla.
        Tosin ryhmissä sukelletaan, mutta takaisinpaluuta ei kyllä seurata hyvin. Olen sen omin silmin nähnyt.
        Kerran olin muuten vain laivalla, koska sairauteni vuoksi en voinut sukeltaa juuri sinä päivänä. Silloin juuri itselläni oli aikaa tarkkailla Egyptiläisten laskutaitoa!!! On jokaisen pidettävä vain itsestään huoli ja se aika, joka on annettu sukeltajille, niistä olisi
        pidettävä kiinni, eikä lähde sukeltamaan hyvin kauas etukäteen suunniteltulta alueelta.
        Jokainen sukellus suunnitellaan hyvin ennen veteen hyppäämistä. Egypti on muuten ihan ok. paikka.

        Joulukuussa viimeksi sukeltamassa Hurghadassa ja joka kerta piti kuitata lähtiessä ja ylösnoustessa nimi tauluun. Tämä on normaalitapa.
        Matkatoimistohan nuo retket puukkaa paikalliselta sukellus sentteriltä. Eli kyllä ovat välillisesti vastuussa minkälaita firmaa käyttävät.


      • varmaan järjestänyt
        siellä joo kirjoitti:

        tietysti tämän sukellusmatkan varmasti on järjestänyt......hmmm

        tuskin!

        matkatoimistoilla ei ole useinmiten mitään osaa eikä arpaa näihin.
        et ei tässä auta mielestäni matkatoimistoa alkaa tästä mollaamaan kyllä.

        mutta jokainen matkatoimisto/matkanjärjestäjä valitsevat yhteistyökumppaninsa itse, jotku toimistot valitsevat ne laadun ja turvallisuus kriteereinään, toiset valitsevat sen edullisimman kumppanin(tällä tavalla ne voitot maksimoidaan).

        Halpa ei ole hyvää, samahan on useiden matkanjärjestäjien hotellien kohdalla: toisilla hotellit ovat laadukkaita ja hinta sen mukaista, toisilla hotellit ovat hanurista ja hinnat sen mukaiset. Näidenkin kohdalla matkanjärjestäjät ovat valinneet kumppaninsa(ko. hotellit) heidän oman/omien kriteereiden ja arvojen pohjalta, toiset pitävät laatua tärkeänä toiset edullista hintaa.


      • Kärpix

        Kato tilanne on hallinnassa, kun retkimaksu on saatu turistilta pois jo etukäteen. Sen jälkeen hällävälii, vaikka joku jää mereen.

        Nim. itse olisin jäänyt myös (Turkin Alanyassa) mereen ihmettelemään ellei mun kaveri, joka oli laivalla olisi käskenyt laivan henkilökuntaa kääntymään takaisin.


      • ,,,,,,,

        Kenen hallinnassa laivayhtiö liekään, mutta nimmari : mukaan tilanne puhuu asiaa.


      • asdqwer2009
        jasminkaksi kirjoitti:

        Olen itse ollut monet kerrat juuri samassa paikassa
        sukeltamassa ja kyllä se vaan on niin, ettei siellä kontrolli pelaa! Sukeltajat lähtee pikku paateilla riutoille aina aamuisin ja paluu on illalla.
        Tosin ryhmissä sukelletaan, mutta takaisinpaluuta ei kyllä seurata hyvin. Olen sen omin silmin nähnyt.
        Kerran olin muuten vain laivalla, koska sairauteni vuoksi en voinut sukeltaa juuri sinä päivänä. Silloin juuri itselläni oli aikaa tarkkailla Egyptiläisten laskutaitoa!!! On jokaisen pidettävä vain itsestään huoli ja se aika, joka on annettu sukeltajille, niistä olisi
        pidettävä kiinni, eikä lähde sukeltamaan hyvin kauas etukäteen suunniteltulta alueelta.
        Jokainen sukellus suunnitellaan hyvin ennen veteen hyppäämistä. Egypti on muuten ihan ok. paikka.

        Egypti on ihan paska paikka...


    • fjjyjjt

      Rikosilmoitus matkanjärjestäjää kohtaan.
      2-3-miljoonan € korvausvaatimus.Amerikkalaiset tai Sakut eivät tyytyisi mihinkään pahoitteluun...kyseinen matkanjärjestäjä on ala-arvoinen muutenkin.halpa hinta ja halvat konstit..

    • Eelis

      Eipä ollut ensimmäinen kerta. En nyt tarkoita tätä matkanjärjestäjää. Jokin aika sitten tuli tositapahtumiin perustuva elokuva vastaavasta tapahtumasta, kun pariskunta unohtui avomerelle. Heistä ei kumpikaan selvinnyt korvausta vaatimaan.

    • seikku

      Eihän näin saisi käydä , tästä pitää tehdä todella suuri juttu , on senverran holtitonta meininkiä !!!!! Mikä matkatoimisto ??

      • ääliö?

        Pitäiskö ensin lukea juttu ennenkuin päästelee tollasia aivopierujaan? "Mikä matkatoimisto!?!!??!"
        :) Voi ku oot niin hassu


    • sivusta melkein seurannut

      Minun äitini ja isäpuoleni olivat tuolla kyseisellä snorklaus matkalla saman pojan kanssa. He sanoivat ettei tilanne kyllä ollut hallinnassa Deturin puolesta toki se ruotsalaislaiva onneksi pelasti pojan. Äitini hälytyskellot alkoi pian soida kun laiva lähti sillä hänellä oli tunne että joku puuttuu mutta ei saanut mieleensä kuka! Deturin olisi pitänyt varmistaa esim. jollain listalla johon jokainen laittaa nimensä kun lähtee laivasta ja kun nousee laivaan!!!

      • enska ja hanski

        sanoisivat ja hokisivat; siis aivan hirveetä , kauheeta , hirveetä kauheeta. se lohduttaa onneksi tässä aivan hirveässä kauheassa episodissa


      • mieleen

        Ei sitten tullut äidille mieleen ilmoittaa henkilökunnalle epäilystään ?!?!


      • sivusta melkein seurannut
        mieleen kirjoitti:

        Ei sitten tullut äidille mieleen ilmoittaa henkilökunnalle epäilystään ?!?!

        Kyllä hän sanoikin mutta laivan henkilökunta väitti kaikkien jo olevan laivassa!


    • se kauheata

      Kun pitäisi muka itse huolehtia itsestään.

    • Open water...

      joka tuli töllöstä tässä vastikään...
      Uskomatonta tuo homma kun tätä kuulemma tapahtuu kaiken aikaa...eikö ole olemassa sellaista laskumenetelmää tai konstia jolla voidaan olla sata prosenttisen varmoja että kaikki on kyydissä...eihän se voi olla noin vaikeaa...

      Jonkun sortin korvauksia voisi poika ainakin hakea...kyllähän hän tässä hengenvaarassa oli...aallokkoon voi helposti hukkua ja toisekseen egyptin vesilläkin on haita joille varmasti kelpaa helppo saalis...
      Ja mitäs sitten jos ei toinen laiva olisi ollut näköpiirissä?

      Se jäi kuitenkin kummastuttamaan miksi poika sukelsi yksin...kuulemma yleensä sukelletaan pareittain nyt vähintäänkin...

      • tomppa19

        Eikö tässä tapauksessa oltu snorklaamassa kuten yleensä noilla ryhmä reissuilla?.Omakohtaisesti voin sanoa että jos et itse pidähuolta tai joku kaverisi puolestasi laivalla, sinne mereen jäät!


      • sari4
        tomppa19 kirjoitti:

        Eikö tässä tapauksessa oltu snorklaamassa kuten yleensä noilla ryhmä reissuilla?.Omakohtaisesti voin sanoa että jos et itse pidähuolta tai joku kaverisi puolestasi laivalla, sinne mereen jäät!

        snorklaamassa ollut,siis ihan eri juttu kuin sukellusretket!


      • Crocodile
        sari4 kirjoitti:

        snorklaamassa ollut,siis ihan eri juttu kuin sukellusretket!

        Kävin itse myös snorklausreissulla Hurghadassa. Mietin vain, kuinka monta henkilöä mahtoi olla veneessä? Varmasti liikaa sillä omalla reissullani meitä oli 8 ja varmasti olisi kyllä huomannut jos joku puuttuisi. Eiköhän tällaista voi periaatteessa sattua missä vain- tosin Matkatoimiston on kyllä syytä ottaa käytännöksi että snorklausreissun järjestäjä kuittaa kaikki osallistujat jatkossa jos osallistujia on niin monta ettei yhden puuttumista huomata...
        Mietin myös, että jokaisen pitää kyllä itse huolehtia itsestään: ei pidä lähteä liian kauas veneeltä. Poika on varmasti ollut jo todella kaukana jos kerran kukaan veneessä olijoista ei ole häntä huomannut. Ja jos lähtee kauas veneeltä on syytä kertoa siitä. NO, loppu hyvin kaikki hyvin.


      • tuohtunut
        Crocodile kirjoitti:

        Kävin itse myös snorklausreissulla Hurghadassa. Mietin vain, kuinka monta henkilöä mahtoi olla veneessä? Varmasti liikaa sillä omalla reissullani meitä oli 8 ja varmasti olisi kyllä huomannut jos joku puuttuisi. Eiköhän tällaista voi periaatteessa sattua missä vain- tosin Matkatoimiston on kyllä syytä ottaa käytännöksi että snorklausreissun järjestäjä kuittaa kaikki osallistujat jatkossa jos osallistujia on niin monta ettei yhden puuttumista huomata...
        Mietin myös, että jokaisen pitää kyllä itse huolehtia itsestään: ei pidä lähteä liian kauas veneeltä. Poika on varmasti ollut jo todella kaukana jos kerran kukaan veneessä olijoista ei ole häntä huomannut. Ja jos lähtee kauas veneeltä on syytä kertoa siitä. NO, loppu hyvin kaikki hyvin.

        Samaa mieltä kanssasi, olen näillä erilaisilla ryhmäkierroksilla jos minkälaisilla ollut niin paljon, että tiedän aina olevan mukana jonkun, joka ei piittää säännöistä ja ottaa omat vapaudet.Kantsis pysyä joukonjatkona, ei pääsis tapahtumaan mitään yllättävää..

        Näitä sit saadaan etsiä ja hyvät oppaat ja ohjaajat saavat moitteet ja vihat niskaansa. Joka ei sääntöjä noudata- ottakoon sit vaan riskin itsestään, mitäs se enään muille kuuluu!


      • kanssasi!
        tuohtunut kirjoitti:

        Samaa mieltä kanssasi, olen näillä erilaisilla ryhmäkierroksilla jos minkälaisilla ollut niin paljon, että tiedän aina olevan mukana jonkun, joka ei piittää säännöistä ja ottaa omat vapaudet.Kantsis pysyä joukonjatkona, ei pääsis tapahtumaan mitään yllättävää..

        Näitä sit saadaan etsiä ja hyvät oppaat ja ohjaajat saavat moitteet ja vihat niskaansa. Joka ei sääntöjä noudata- ottakoon sit vaan riskin itsestään, mitäs se enään muille kuuluu!

        Ja jos olisi vielä yrittänyt tuon tempun jälkeen nousta veneeseen niin olisivat tiputtaneet ankkurin pojan kaaliin!


      • jkkkkk

        Kaksin sukeltamisesta, mikähän reissu tuossa mahtoi olla kyseessä. Sillä esim. ne sellaiset Giftunin saaren veneretket on justiinsa täynnä ihmisiä eikä siellä tosiaan kukaan katso, että onko kaikki veneessä kun jatketaan matkaa (kahteen eri otteeseen uidaan/sukellellaan ennen saarelle menoa). Tosin tuossa Giftunin retkessä ei ole mitään sellaista kunnon sukeltelua, lähinnä pulikointia vedessä ja jokainen menee miten lystää ja tulee vedestä pois kun viitsii.

        Tässä tietysti oli Deturin (??) reissu, mutta näitä reissuja voi myös varata hotelleista, yleensä myös edullisempaan hintaan ja silloin ei ainakaan kukaan katso perään.

        Yleensä kyllä kun Hurghadassa turisteja riittää, niin niitä paatteja on todella paljon aina ollut siinä ympäristössä, mutta tottakai jos huono tuuri sattuu niin ei ketään näy uintimatkan päässä.

        Mutta varmasti aivan kaamea kokemus.


      • jos väitän

        että Egyptin vesillä ei ole vaarallisia hailajeja?


      • olet...
        jos väitän kirjoitti:

        että Egyptin vesillä ei ole vaarallisia hailajeja?

        väärässä tuon väitteesi kanssa...


      • just samaa mieltä
        tuohtunut kirjoitti:

        Samaa mieltä kanssasi, olen näillä erilaisilla ryhmäkierroksilla jos minkälaisilla ollut niin paljon, että tiedän aina olevan mukana jonkun, joka ei piittää säännöistä ja ottaa omat vapaudet.Kantsis pysyä joukonjatkona, ei pääsis tapahtumaan mitään yllättävää..

        Näitä sit saadaan etsiä ja hyvät oppaat ja ohjaajat saavat moitteet ja vihat niskaansa. Joka ei sääntöjä noudata- ottakoon sit vaan riskin itsestään, mitäs se enään muille kuuluu!

        että jos ei sääntöjä noudata niin sitten on vika ihan itsessään. Itsekkin aina painan nastan lautaan ku nään jonku kävelevän tien yli kohdasta jossa ei ole suojatietä tai päin punaisia. Ja jos näen alakikäisiä humalassa tiedottomassa tilassa makaamassa lumihangessa niin nauraen kävelen poispäin sillä eihän alle 18v pitäisi edes juoda alkoholia. Ja jos joskus näen kuinka naapurin vanhapiika hakkaa naapuritalon lapsia mattopiiskalla pitkin näköä koska he ovat pelanneet jalkapalloa takapihan nurmikolla mikä on vastoin taloyhtiön sääntöjä nostan peukaloni ylöspäin ja kehoitan lyömään lujempaa. Sääntöjen rikkomisestahan pitää rangaista.
        Tämähän oli sinun pointtisi? Minun ei, ymmärrät varmaan sarkasmia(näin etukäteen ettei kenenkään tarvitse turhaan kommentoida).
        Säännöt ovat sääntöjä, jos joku erehtyy VAHINGOSSA liian kauas ryhmästä niin tämähän tarkoittaa sitä että hänet täytyy jättää hainruuaksi ja merelle yksin. Aivan näin, juuri näin. Samaa mieltä kyllä totta mooses.


      • Että olet ääliö
        just samaa mieltä kirjoitti:

        että jos ei sääntöjä noudata niin sitten on vika ihan itsessään. Itsekkin aina painan nastan lautaan ku nään jonku kävelevän tien yli kohdasta jossa ei ole suojatietä tai päin punaisia. Ja jos näen alakikäisiä humalassa tiedottomassa tilassa makaamassa lumihangessa niin nauraen kävelen poispäin sillä eihän alle 18v pitäisi edes juoda alkoholia. Ja jos joskus näen kuinka naapurin vanhapiika hakkaa naapuritalon lapsia mattopiiskalla pitkin näköä koska he ovat pelanneet jalkapalloa takapihan nurmikolla mikä on vastoin taloyhtiön sääntöjä nostan peukaloni ylöspäin ja kehoitan lyömään lujempaa. Sääntöjen rikkomisestahan pitää rangaista.
        Tämähän oli sinun pointtisi? Minun ei, ymmärrät varmaan sarkasmia(näin etukäteen ettei kenenkään tarvitse turhaan kommentoida).
        Säännöt ovat sääntöjä, jos joku erehtyy VAHINGOSSA liian kauas ryhmästä niin tämähän tarkoittaa sitä että hänet täytyy jättää hainruuaksi ja merelle yksin. Aivan näin, juuri näin. Samaa mieltä kyllä totta mooses.

        Juuri tuo sääntöjen noudattamatta jättäminen aiheutti tilanteen, jossa järjestäjä ei ollut tietoinen, että joku ääliö jätti noudattamatta sääntöjä ja jäi kyydistä, kyse on sääntöjen noudattamatta jättämisestä aiheutuneesta erehdyksestä.

        Minä juoksin kerran pikkupoikana tielle kahden auton välistä yhtään hidastamatta, rikoin siis sääntöjä. Henkilöauto tönäisi minua, kun ei kerennyt huomata minua ajoissa ja liukkaan talvikelin takia ei autokaan pysähtynyt.
        Oliko se siis tosiaankin sen autoilijan vika?


      • ilmiselvästi
        Että olet ääliö kirjoitti:

        Juuri tuo sääntöjen noudattamatta jättäminen aiheutti tilanteen, jossa järjestäjä ei ollut tietoinen, että joku ääliö jätti noudattamatta sääntöjä ja jäi kyydistä, kyse on sääntöjen noudattamatta jättämisestä aiheutuneesta erehdyksestä.

        Minä juoksin kerran pikkupoikana tielle kahden auton välistä yhtään hidastamatta, rikoin siis sääntöjä. Henkilöauto tönäisi minua, kun ei kerennyt huomata minua ajoissa ja liukkaan talvikelin takia ei autokaan pysähtynyt.
        Oliko se siis tosiaankin sen autoilijan vika?

        kun ei osunut kunnolla, olisi se serkkulikkasikin voinut saada miehen, eikä....


    • konemies.

      lähtee todennäköisesti paperit veke ja se on oikein mähmätille.

    • skeleton

      Höh. Ei tuo mikään ihme ole. Eihän Egyptiläiset tunnistaneet edes (koulukiusaaja?) Stubbia ministeriksi. Miten voitte olettaa heidän tunnistaneen pojan suomalaiseksi - kysyn vaan. Voin hyvin kuvitella miltä Stubista tuntui siellä ulkomaalaisten keskellä. Täälä Suomessa hän on niin turvallisesti valkoisten veljiensä ympäröimänä ja taustalle saa aina soimaan jotain saksalaista tai slaavilaista tunnelmamusiikkia. Mielestäni tämänm nuoren Vantaalaisen miehen ja Stubin saamasta kohtelusta pitäisi oikeastaan saada Tatu Vanhasen haastattelu Iltasanomaan tai Iltalehteen. Hirveätä miten ne meitä valkoisia siellä etelässä kohtelevat.

      • skeleton

        Ps. Kauheeta mitä ne siellä Afrikassa meille tekee.


    • kuka,mitä ,häh

      itselläni ei onneksi ole kokemusta ulkomailla sukelteluun,mutta katsoin vähän aikaa sitten elokuvan pariskunnasta jotka olivat porukkasukellus reissulla ja huono oli laskutaito sukelluksen valvojilla siinäkin elokuvassa..oikea kauhu skennaarioahan siitä sitten tuli..sinne jäi ulapalle pariskunta ja meduusat polttivat ja lopulta hait alkoivat kiertää ja näykkiä.Mies meni ensin ja vaimo lopulta väsyi ja hukutti itsensä..aina olin haaveillut minäkin että olisipa ihana meren salaisuuksiin tutustua,mutta elokuvan jälkeen halut hävisivät..aika jännä sattuma tämä juttu koska tästä ei ole monta viikkoa kun ko.elokuva näytettiin..

      • pp.e

        toi elokuva josta kerroit niin on tullut tv:stä jo pari vuotta sitten ja määkin kattoin sen aika hyvä sattuma oli elokuvan ja tosi uutisen välillä mutta mukavaa se ei ole!


      • parisen...
        pp.e kirjoitti:

        toi elokuva josta kerroit niin on tullut tv:stä jo pari vuotta sitten ja määkin kattoin sen aika hyvä sattuma oli elokuvan ja tosi uutisen välillä mutta mukavaa se ei ole!

        viikkoa sitten telkusta...tulipa se uudestaan sillon katseltua!!


    • center

      Voisin vannoa ettei sukellusyritys ole ollut PADI.
      Itse sukellan vain PADI sukelluskeskuksissa. Missään muualla ei kannata sukeltaa, koska Divemasterilla ei ole pakolla edes mitään koulutusta hommaan. JÄRKI KÄTEEN IHMISET, kun lähdette sukeltamaan.

    • aiheesta

      tv.ssä. Perustui tositapahtumiin. Se ei päättynyt onnellisesti. Mies ja nainen, jotka unohdettiin mereen kuolivat, ilmeisesti hait söivät heidät. Seuraavana päivänä vasta huomattiin, ja lähdettiin etsimään, mutta oli jo myöhäistä.

    • ...

      Tuskin on ainoa tapaus..!! Ja tv:stä tuli ohjelma yhden ulkomaalaisen pariskunnan tapauksesta, katoaminen. Mietittiin katosiko itse vai hukkuivatko. En uskokaan että noilla järkjestelyillä laivoilla olisi mahdollista ettei ketään katoa mereen.

      Koska näille laivoille/sukellusretkille ym. tulee kansainväliset tiukat turvamääräykset??? Matkatoimistot voisivat ottaa myös asiaa käsittelyyn. Ei kukaan viidakkoonkaan halua kadota.

      • ...

        Toisaalta tuskin voi ikinä luottaa vaikka turvajärjestelyitä olisi, koska porsaanreikiä voi olla aina. Maalaisjärki mukaan.

        Hirvittää moiset laivat ulkomailla.


    • Tiedoksi.

      Noilla snorklausreissuilla pysähdytään snorklaamaan koralliriutoille, jossa on matalimmissa kohdiss vettä vain polviin.
      Veneitä merellä on aika perkeleesti, ja nuo snorklauspaikat on ne parhaat rieutat, jossa kaikki pysähtyy, paikalla on aina jos ei juuri kymmeniä, niin monia veneitä.
      Sitten on vielä kelluvia "sukellusasemia".
      Tilannetta on taas iltiksen puolesta dramatisoitu, hengenvaaraa ei varmasti ollut.
      Haita tuolla seu´dulla on vain vaellusaikana läpikulkumatkalla, mutta barracudia siellä on, ja ovat pahempia kun hait.
      Huolimatontahan tuo oli järjestäjältä, mutta ei pahempi kuin jäädä huotoasemalle laskettelubussista.
      Snorklausveneissä on pelastusliivit, ja kaikki halukkaat saavat sellaisen laittaa päälle, snorklauslenkit saattavat olla pitkiäkin, ja väsymystä ei heti huomaa.
      Hätätilanteessa voi aina mennä koralleille sisoskeleen, hätähän ei lue lakia.

      • ....

        ...helppo sinun on nyt noin sanoa maasta käsin, pikkasen olisi sullakin housut tutissut jos olisit joutunut samaan tilanteeseen, miten ihmeessä sinä voit tietää missä kohdassa lukiolaispoika oli? Justiinsa muuten tuli tv:ssä elokuva jossa kaksi turisti sukeltajaa jäi meren armoille, toiset vain lähtivät. No..ne kaksi kuolivat sinne, kukaan ei heitä kaivannut, hukkuivat.


      • totuusko
        .... kirjoitti:

        ...helppo sinun on nyt noin sanoa maasta käsin, pikkasen olisi sullakin housut tutissut jos olisit joutunut samaan tilanteeseen, miten ihmeessä sinä voit tietää missä kohdassa lukiolaispoika oli? Justiinsa muuten tuli tv:ssä elokuva jossa kaksi turisti sukeltajaa jäi meren armoille, toiset vain lähtivät. No..ne kaksi kuolivat sinne, kukaan ei heitä kaivannut, hukkuivat.

        Voi pyhä yksinkertaisuus, älkää nyt tähän elokuvia sotkeko. Elättekö tosiaan siinä maailmassa, että elokuvien avulla luotte ajatukset todellisuudesta. Myös ns. dokumenttielokuvat ovat väritettyjä, ei todellisuuden kanssa mitään tekemistä.


      • johtopäätös

        oli oikein toimittu ja pojan oma vika, kun nuo jättijät pojan kuolemaan merelle....


      • Verrata.
        .... kirjoitti:

        ...helppo sinun on nyt noin sanoa maasta käsin, pikkasen olisi sullakin housut tutissut jos olisit joutunut samaan tilanteeseen, miten ihmeessä sinä voit tietää missä kohdassa lukiolaispoika oli? Justiinsa muuten tuli tv:ssä elokuva jossa kaksi turisti sukeltajaa jäi meren armoille, toiset vain lähtivät. No..ne kaksi kuolivat sinne, kukaan ei heitä kaivannut, hukkuivat.

        Australian suurta koralliriuttaa ja hurghadan turistien snorklauspaikkoja.
        Sen verran monta kertaa olen hurghadassa snorklannut ja sukeltanut, että tiedän aika tarkkaan missä siellä sukellellaan ja snorklaillaan.
        Snorklauspaikat on juuri ne hyvät matalat koralliriutat, koska on turha snorklata syvissä vesissä, kun ei mitään nää. Kun korallit ja kalat on kosketteluetäisyydellä, on se vaikuttavinta.
        Äitiä voi ikävä tulla kyllä, mutta hengenvaaraa ei ole.
        Snorklausmatkan järjestäjältä taas sais ottaa pois veneet ja vehkeet, anteeksiantamatonta.
        En siis mitenkään puolustele reissun järjestäjää, sanon vain että sensaatiolehdet taas ovat paisutelleet hommaa.


      • Sukeltaja...
        totuusko kirjoitti:

        Voi pyhä yksinkertaisuus, älkää nyt tähän elokuvia sotkeko. Elättekö tosiaan siinä maailmassa, että elokuvien avulla luotte ajatukset todellisuudesta. Myös ns. dokumenttielokuvat ovat väritettyjä, ei todellisuuden kanssa mitään tekemistä.

        Tuo on tositapahtuma, jenkkipariskunta jäi veneestä, ja poissaolo huomattiin vasta seuraavana aamuna kun heidän tavarat huomattiin veneessä.
        Tosin asia ei ollut ihan ykselitteinen, sillä hotellista löytyi pariskunnan naisen päiväkirja, jossa kertoi miehen alkaneen masentumaan ja puhumaan kuolemasta, itsemurhasta ja siitä kuinka he lähtisivät yhdessä.
        Voi siis olla että jäivät pois ihan tarkkoituksella, mutta sukellusjärjestäjä tuomittiin oikeudessa kahdesta kuolemantuottamuksesta ja törkeästä turvallisuuden laiminlyönnistä.

        Tarina on tosi.

        Tosielämässä noita tapauksia on aina sillon tällön, toinen tapaus vastaava australisata, jossa pariskunta odotteli 19 tuntia kunnes pelastuivat
        http://www.guardian.co.uk/world/2008/may/27/australia.television


      • Sukeltaja...
        johtopäätös kirjoitti:

        oli oikein toimittu ja pojan oma vika, kun nuo jättijät pojan kuolemaan merelle....

        Kirjoitinko noin?
        Kirjoitin että se oli edesvastuutonta järjestäjältä, mutta ei niin dramaattista ja vaarallista kuin annetaan ymmärtää.
        Ettekö jo ole oppineet suodattamaan iltalehtien juttuja?
        "Linda lampenius kiidätettiin hätäsektioon" synnytyksen kestäessä pitkää lääkärit ottesivat että on varmaankin parasta leikata.
        "missi kävi kuoleman portilla kolarissa" missin autosta oli kuva, jossa oikea etuvalo ja etulokasuojan kulma olivat rutussa......


      • Sukeltaja...
        totuusko kirjoitti:

        Voi pyhä yksinkertaisuus, älkää nyt tähän elokuvia sotkeko. Elättekö tosiaan siinä maailmassa, että elokuvien avulla luotte ajatukset todellisuudesta. Myös ns. dokumenttielokuvat ovat väritettyjä, ei todellisuuden kanssa mitään tekemistä.

        Tässä linkki Tom sekä Eileen Lonerganin tapaukseen, josta on myös tuo elokuva tehty:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Tom_and_Eileen_Lonergan


      • mä ainakin
        Sukeltaja... kirjoitti:

        Kirjoitinko noin?
        Kirjoitin että se oli edesvastuutonta järjestäjältä, mutta ei niin dramaattista ja vaarallista kuin annetaan ymmärtää.
        Ettekö jo ole oppineet suodattamaan iltalehtien juttuja?
        "Linda lampenius kiidätettiin hätäsektioon" synnytyksen kestäessä pitkää lääkärit ottesivat että on varmaankin parasta leikata.
        "missi kävi kuoleman portilla kolarissa" missin autosta oli kuva, jossa oikea etuvalo ja etulokasuojan kulma olivat rutussa......

        jäisin mieluummin siitä laskettelubussista,
        jää sinä yksin sukeltelemaan ulapalle.
        Miksi täällä pitää kaunistella selvää tapon yritystä?


      • Ulista...
        mä ainakin kirjoitti:

        jäisin mieluummin siitä laskettelubussista,
        jää sinä yksin sukeltelemaan ulapalle.
        Miksi täällä pitää kaunistella selvää tapon yritystä?

        Säännöt on snorklausreissuilla selvät.
        Pysykää joukkona, älkää lähtekö harhailemaan, seuratkaa ryhmän vetäjää, huutakaa jos ette jaksa.....
        Itseään saa syyttää tuollainen joka lähtee sooloilemaan.
        Kerta jos olisi noudattanut sääntöjä, olisi ollut veneellä muiden kanssa.


      • turhaa on
        Sukeltaja... kirjoitti:

        Tässä linkki Tom sekä Eileen Lonerganin tapaukseen, josta on myös tuo elokuva tehty:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Tom_and_Eileen_Lonergan

        Okei, eläkää elokuvamaailmassa, etsikää lisää linkkejä.
        Ehkä elämä olisi noin helponpaa ?? Mutta kun, no, turha teille selitellä...


      • Siis?
        turhaa on kirjoitti:

        Okei, eläkää elokuvamaailmassa, etsikää lisää linkkejä.
        Ehkä elämä olisi noin helponpaa ?? Mutta kun, no, turha teille selitellä...

        Että kaikki elokuvat ovat fiktiota?
        Ei siis ole ollut olemassa suomessa sotia, kennedyä, che:tä, vietnamin sotaa, ranskan vallankumousta.....
        Ei se että jostain asiasta on tehty elokuva tarkoita että sitä ei olisi tapahtunut.

        Taidat vaan olla melkosen tyhmä ihminen.


      • on.
        Ulista... kirjoitti:

        Säännöt on snorklausreissuilla selvät.
        Pysykää joukkona, älkää lähtekö harhailemaan, seuratkaa ryhmän vetäjää, huutakaa jos ette jaksa.....
        Itseään saa syyttää tuollainen joka lähtee sooloilemaan.
        Kerta jos olisi noudattanut sääntöjä, olisi ollut veneellä muiden kanssa.

        naama alaspäin veden alla ja tuijottelen koralleita ja kaloja (tämähän on syy miksi snorklataan) ja eksyt/jäät jälkeen ryhmästä hetkiseksi niin tämän vuoksi on ok että jäät yksin ulapalle..?Niin juuri ihan samaa mieltä. On se perkele ku Mehmut eivät ole vielä edes yhteenlaskua oppineet.


      • Unohdetaan.
        on. kirjoitti:

        naama alaspäin veden alla ja tuijottelen koralleita ja kaloja (tämähän on syy miksi snorklataan) ja eksyt/jäät jälkeen ryhmästä hetkiseksi niin tämän vuoksi on ok että jäät yksin ulapalle..?Niin juuri ihan samaa mieltä. On se perkele ku Mehmut eivät ole vielä edes yhteenlaskua oppineet.

        Länsimaissakin ihmisiä unohdetaan merelle, useammin kuin egyptissä.
        Ei siis tehdä tästä mitään uskonto/kansakunta asiaa.


      • noinko se menee
        Unohdetaan. kirjoitti:

        Länsimaissakin ihmisiä unohdetaan merelle, useammin kuin egyptissä.
        Ei siis tehdä tästä mitään uskonto/kansakunta asiaa.

        kun sulla on !"#¤%&/()=? housuissa, niin ei se mitään, kun kuulemma naapurillakin on.
        Ja kaikki hyvin?


      • Ammattilainen?
        noinko se menee kirjoitti:

        kun sulla on !"#¤%&/()=? housuissa, niin ei se mitään, kun kuulemma naapurillakin on.
        Ja kaikki hyvin?

        Sinä se olet kova poika vääntämään ja vääristelemään.
        Sanoin että turha tästä on tehdä mitään rotu/uskonto asiaa, tapahtuu sitä muuallakin kuin egyptissä.
        Täällä ollaan vaan kovasti tuomitsemassa juuri muslimeja ja egyptiläisiä tästä, moititaan alkuasukkaisen laskutaitoa ja asennetta länsimaisia kohtaan.
        Vaan kun kyse on siitä, että se joka unohti ei ollut valkoinen, ei musta, ei hindu, ei muslimi, ei kristitty, vaan IHMINEN.
        Ihmiset tekevät virheitä, ihan uskonnosta ja ihonväristä riippumatta.

        Koita nyt jo tajuta. Tilaa matka, mene reissuun, vaikka ihan vaan ruotsiin, sillä et ole varmaan ikinä käynyt missään ulkomailla, niin kieroutunut ja sisäsiittoisen suppea on sinun ajatusmaailmasi.


      • ihmisen virhe?
        Ammattilainen? kirjoitti:

        Sinä se olet kova poika vääntämään ja vääristelemään.
        Sanoin että turha tästä on tehdä mitään rotu/uskonto asiaa, tapahtuu sitä muuallakin kuin egyptissä.
        Täällä ollaan vaan kovasti tuomitsemassa juuri muslimeja ja egyptiläisiä tästä, moititaan alkuasukkaisen laskutaitoa ja asennetta länsimaisia kohtaan.
        Vaan kun kyse on siitä, että se joka unohti ei ollut valkoinen, ei musta, ei hindu, ei muslimi, ei kristitty, vaan IHMINEN.
        Ihmiset tekevät virheitä, ihan uskonnosta ja ihonväristä riippumatta.

        Koita nyt jo tajuta. Tilaa matka, mene reissuun, vaikka ihan vaan ruotsiin, sillä et ole varmaan ikinä käynyt missään ulkomailla, niin kieroutunut ja sisäsiittoisen suppea on sinun ajatusmaailmasi.

        ainakin sun filosofialla mähmätti on mähmätti ja piste.


      • Meni jo
        ihmisen virhe? kirjoitti:

        ainakin sun filosofialla mähmätti on mähmätti ja piste.

        Entäs Oklahoma, myyrmanni, kauhajoki, jokela.....?


      • liikaa seurannut
        Meni jo kirjoitti:

        Entäs Oklahoma, myyrmanni, kauhajoki, jokela.....?

        mehmetin puuhia?


      • oli isälläsi
        Ammattilainen? kirjoitti:

        Sinä se olet kova poika vääntämään ja vääristelemään.
        Sanoin että turha tästä on tehdä mitään rotu/uskonto asiaa, tapahtuu sitä muuallakin kuin egyptissä.
        Täällä ollaan vaan kovasti tuomitsemassa juuri muslimeja ja egyptiläisiä tästä, moititaan alkuasukkaisen laskutaitoa ja asennetta länsimaisia kohtaan.
        Vaan kun kyse on siitä, että se joka unohti ei ollut valkoinen, ei musta, ei hindu, ei muslimi, ei kristitty, vaan IHMINEN.
        Ihmiset tekevät virheitä, ihan uskonnosta ja ihonväristä riippumatta.

        Koita nyt jo tajuta. Tilaa matka, mene reissuun, vaikka ihan vaan ruotsiin, sillä et ole varmaan ikinä käynyt missään ulkomailla, niin kieroutunut ja sisäsiittoisen suppea on sinun ajatusmaailmasi.

        kun siskolikalleen sinua teki, taisi vetästä kakkoseen...


    • Asiaa.

      Snorklaus ja sukeltaminen.

      Snorklaamisessa ei yleensä kerätä nimilistoja kuka veteen menee ja tuskin lasketaan ketä nousee ylös.
      Aika annetaan että alus lähtee tiettynä aikana jatkamaan matkaa.
      Nämä veteen jääneet ovat niitä jotka eivät välitä mistään mitään.

      Laitesukelluksilla onkin sitten eri pelisäännöt.
      Vaikkakin sielläkin näitä tapauksia on ollut mutta jokainen sukeltaja itse voi katsella vähän ympärille ja miettiä toimitaanko oikein, täytetäänkö pöytäkirjat ja sukellussuunnitelmat jne.

      Kyllä lomailijan pitää itsekkin ottaa vastuuta tekemisistään.

      T. Laitesukelluskouluttaja.

      • ekieidusdjwks

        Mikä mulkun kommentti! Samanlaista ajattelua kun *punaisella katua ylittävän yli saa ajaa surutta*. Pelottaa ajatella, että tuollainen natsi kouluttaa muita jossain. Kyllä se on retken järjestäjän tehtävä varmistaa, että kaikki ovat mukana loppuun saakka, vaikka tekisivät virheitäkin. Jumalavita: "Jätetään merelle koska ei ollut takaisin ajoissa..."


      • 2+2
        ekieidusdjwks kirjoitti:

        Mikä mulkun kommentti! Samanlaista ajattelua kun *punaisella katua ylittävän yli saa ajaa surutta*. Pelottaa ajatella, että tuollainen natsi kouluttaa muita jossain. Kyllä se on retken järjestäjän tehtävä varmistaa, että kaikki ovat mukana loppuun saakka, vaikka tekisivät virheitäkin. Jumalavita: "Jätetään merelle koska ei ollut takaisin ajoissa..."

        Kävimme meriretkellä, minkä yhteydessä snorklattiin. Retken järjesti paikallinen firma. Aina jokaisen pysähdyksen jälkeen, selvitettiin nimilistan avulla, ovatko kaikki veneessä. Siinä ei olisi voinut jäädä kukaan mereen.

        Firma oli nimeltään Blue Waves.


    • I like Egypt

      Näin ei saa tapahtua!!! Asiasta täysin samaa mieltä! Mutta virheitä tapahtuu jokaiselle, eikä niitä saa tekemättömäksi. Eikö teille muka ikinä ole tapahtunut virheitä?
      Tänä vuonna suomen laskettelukeskuksissa on kuollut ennätysmäärä ihmisiä. Kultasepänliike ryöstettiin Helsingissä ym ym... lista jatkuu...

    • Muistaako kukaan sen elokuvan nimeä missä pariskunta jäi merelle snorklausretkellä, mies kuoli ensin ja sen jälkeen nainen?
      Huomasivat katoamisen vasta seuraavana aamuna.

    • OutOfPounds

      Ihan saatanan sama, kukaan ei enää Egyptiin matkusta.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6123
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3705
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1955
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1939
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1768
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      76
      1619
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1445
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1438
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      27
      1355
    Aihe