En ymmärrä mitä tarkoitat kotikoneen käyttäjä-tunnuksilla- ei minulla mitään sellaisia ole.ADSL-yhteys minulla on ja isken sen virtaan sekä avaan koneen niin menen nettiin.Modeemin säätöihin mennään netin kautta enkä ole tehnyt mitään sellaisia- ne ovat kai tehdassäätöiset.
En myöskään tiedä onko koneessani mitään etäkäyttömahdollisuutta olemassa tai edes päälläkään.WLAN-kortti kai tässä on mutten tiedä miten se aktivoidaan.
Tämä on niin saakelin törkeää- kaksi kertaa tällainen vakoilu on tehty minulle yhteisön koneilla.Nyt alkaa tulla sellaisia vihjauksia, että sen ainakin epäilen, että sähköposti luetaan.
Luultavasti heillä on sitten suhteet sähköposti-järjestelmän ylläpitäjään tai Internet-operaat-toriin.
Pitäisikö minun ajaa usein koneelleni jokin Linux-versio? Vaikeuttaisiko se mahdollista vakoilua ?
En tiedä mitä tehdä.
Kiitos vastauksista !
M-Kar KIITOS !/ Haluan
1
523
Vastaukset
"En ymmärrä mitä tarkoitat kotikoneen käyttäjä-tunnuksilla- ei minulla mitään sellaisia ole."
No siis, jos tietokoneen avaa niin se normaalisti kysyy käyttäjätunnusta ja salasanaa. Windowseilla tietysti on välillä niin että ei kysytä mitään ja kaikki tehdään pääkäyttäjänä jolloin sitten mikä tahansa ohjelma saa täydet oikeudet tehdä koneelle mitä haluaa. Oikeudet saa tietysti silloin myös se haittakoodi mikä on ujutettu tiedostoon joka avataan päivittämättömällä ohjelmalla.
"En myöskään tiedä onko koneessani mitään etäkäyttömahdollisuutta olemassa tai edes päälläkään."
Ne toiminnot riippuu käyttöjärjestelmästä mitä löytyy ja mitä on oletuksena päällä. Tietysti koneisiin on voitu ujuttaa jotain ohjelmia joilla vakoillaan ja etäkäytetään mutta se ei enää ole niin yksinkertaista.
"Pitäisikö minun ajaa usein koneelleni jokin Linux-versio? Vaikeuttaisiko se mahdollista vakoilua ?"
Jäi nyt vähän epäselväksi, että mikä käyttöjärjestelmä siinä nyt on. Jos koneelle ajaa jonkun tuetun Linux-pohjaisen käyttöjärjestelmän ja pitää käyttäjätunnuksen ja salasanan omana tietona eikä käytä samoja tunnuksia missään muualla niin konetta on hyvin vaikea vakoilla kun pitää ohjelmistoja jotka on edelleen tuettu. Eli päivitykset juoksee ja ne laitetaan koneelle. Se taas on käyttöjärjestelmäkohtaista millaiset tuen kestot näillä on.
Internet-operaattorin tiloista vakoilu sitten onnistuu helpommin ja usein tämän estää asettamalla tietokoneen firmwareen salasanan. Joissakin tietokoneissa tosin on rautatasolla takaportti joka kiertää tämänkin mutta tälläiset operaattorilta käsin koneen ottaminen hallintaan tarvisi ~aina koneen uudelleenkäynnistystä etänä jos sinne koneelle halutaan päästä käsiksi. Liikennettä kyllä sitten pystyy seuraamaan operaattorin tiloista ja tähän ei oikein ole mitään muuta suojaa kuin salata sähköpostit yms.
Kuitenkin, operaattorin tiloista vakoilua ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä tehdä, koska kukaan ei halua ottaa riskiä jäädä sellaisesta kiinni. Kengän kuva on perseessä ihan varmasti, sen lisäksi muut rangaistukset päälle.
"Pitäisikö minun ajaa usein koneelleni jokin Linux-versio? Vaikeuttaisiko se mahdollista vakoilua ?"
Siis eikös sinulla ollut käytössä jokin Linux-pohjainen käyttöjärjestelmä? Nämä taitaa vissiin kaikki kysyä käyttäjätunnusta ja salasanaa.
"En tiedä mitä tehdä."
Varmaan kannattaisi yrittää jotenkin saada talteen jotain todistusaineistoa siitä, että vakoillaan ja ilmoittaa poliisille ja varmistaa, että kotikoneen tietoturvallisuus on kunnossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1024457Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743821178- 1861052
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091032Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna83913Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47901- 64891
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk10847- 64846
Onko se niin
Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta64816