Erot sakuun?

juu`u

Kuinka hollanninpaimenkoira eroaa luonteeltaan saksanpaimenkoirasta? Onko holsku yhtä puolustushaluinen ja epäsosiaalinen kuin saksanpaimenkoira?

17

10158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksilöstä

      Holskuja on moneksi. Mutta yleensä helppoja nössöjä, mutta löytyy myös linjoja, jotka ihan puhtaasti työviritettyjä. Ne aika samanlaisia kuin työlinjaiset sakut ja työmalit eli ruutia ja rohkeutta riittää. Ihan kaikki eivät viitsi semmosia kotikoiriksi ottaa. Ykskin oli sietämättömän dominoiva. Hammasta tuli helposti ja kovaa. Tarvitsi ohjaajaltaan suorastaan sotilaallista asennettta. Siimaa ei voinut antaa koskaan.

    • Nimppa76

      Pieni vertailu omista kokemuksista:
      Edesmennyt sakemannini oli heti pienestä pitäen hyvin ennakkoluuloinen kaikkia koiria, ihmisiä yms. kohtaan. Se oli "kuriton" eikä pysynyt pikku pentunakaan pihassa vaan karkaili jatkuvasti naapureiden pihoille.. Villi ja pahankurinen! (ihana koira siitä loppujenlopuksi tuli :) )

      Pikkuinen hollanninpaimenkoira sensijaan on jollaintapaa hyvin itsenäinen... Ystävällinen, joskin hieman arka vieraita ihmisiä kohtaan.. Mutta kaikenlaiset eläimet näyttävät sille kelpaavan kaveriksi, linnut, kissat ja koirat.... Ja ulos sen voi päästää ihan yksikseen... Se ei ole heti karkaamassa mihinkään, vaan viihdyttää itseään nuuskimalla maata tai sitten se vaan istuu katselemaan ohi ajavia autoja..

      Hyvin eri tyyppisiltä nämä rodut vaikuttaa... Tosin.... luultavasti erot on enemmän yksilöissä, kuin roduissa...

      • vuosien kokemuksella

        Sekä sakuja että holskuja ollut useita vuosien mittaan. Kokemuksesta sanoisin, että rotujen välillä eroja on, mutta eroja on myös ihmisten välillä. Olen kouluttanut ja kohdellut kaikkia koiriani aika lailla samoin menetelmin. Kaikki ovat olleet erittäin avoimia, yhteiskuntakelposia, mukavia kotona ja kylillä liikuttaessa. Ehkä olen ollut onnekas, sillä yhtään arkaa tai huonoa koiraa ei kohdalleni ole osunut. Toki täytyy muistaa, että yhdelle hyvä koira on toiselle kenties painajainen...
        Koiran ohjaaja muokkaa pennusta itselleen sopivan. Peili on tärkeä kapistus monessa tilanteessa. Ja sinne pitää myös muistaa kurkistaa ajoittain. Tiedä, mitä haluat ja toimi järkevästi ja pitkäjännitteisesti saadaksesi haluamasi. Itselle kelpaa pk-harrastukseen sekä saku että holsku, mutta vaativaan työhön ottaisin ehkä sekalinjaisen tai käyttölinjaisen sakun.


    • Aapeliina

      Itselläni on kummatkin kotona , niin spk kuin holsku. Holsku on erittäin dominoiva ja voimakas tahtoinen koira. Erittäin älykäs ja fiksu. Kovapäinenkin tietyissä asioissa. Rakastaa ihmisiä , mutta on todella villi ja vilkas. Spk taas kuuliainen ja käskyjä totteleva, ehdoton käskyjen kanssa. Holsku taas saattaa katsoa ja käydä maate eikä liiku mihinkään siitä, vaikka kuinka komentaa!Tämä on tullut nyt vanhemmalla iällä. Holskua ei voi pitää vapaana, lähtee samantien jonkun hajun perään saalistamaan. Erittäin alkukantainen tässä suhteessa. Mikään ei ole viettejä vienyt pois. Holsku on mahtava koira, vaikkakin vaikeampi kouluttaa kuin spk. Spk kouluttaminen on ollut todella helppoa,kaikki on mennyt heti perille ja koira nauttii kaikesta koulutuksesta. Kumpaakaan en silti pois antaisi ellei pakko! Spk on lasten kanssa arvaamaton, holsku rakastaa lapsia.

      • aapeliinalle

        eipä tuo sakemanni ole ihmisten kans yhtään arvaamattomampi kuin muukaan rotu,kato kaikki on kasvatuksesta kiinni....


    • juu eroja on

      Sakua ja holskua ei voi rinnasta. Minusta rodunomainen saku on helpompi, koska keskivertotapauksella on miellyttämisenhalua enemmän kuin keskivertoholskulla. Useimmat tapaamani holskut ovat olleet dominoivia ja arkoja. Vapaana ollessaan holsku liikkuu laajalla alueella ja saalistaa hajujälkien perässä jäniksiä jne kun saku pöyrii lähialueella koko ajan kontaktilla eikä sekoa primitiivitasolle oravista tai jäniksistä. Kaupugissa ei ollu mitään järkeä pitää holskua vapaana. Koira katosi oravien, jänisten ja kanien perässä hengenvaarallisen pitkälle, autoteille jne. Saku jahtasi jäniksiä mutta kääntyi takaisin komennuksesta tai 50 m päästä. Maalla asuessa tämä ei ole niin suuri ongelma kun on lääniä missä metsästää.

      • holskuttaja

        Minulla on lyhytkarvainen hollanninpaimenkoira, joka on aivan erilainen kuin nuo sinun kuvailemasi holskut.

        Hollanninpaimenkoirilla ei ole varsinaista metsästysviettiä, mutta pakkohan niiden on jotain tekemistä keksiä, jos omistajat eivät niiden kanssa liiku ja harrasta. Onkos sinulle tullut mieleen, että ne riistaviettiset holskut ovat saattaneet turhautua >>omistajan laiskuudesta>>, eli liikunta- ja harrastusrutiinien vähyydestä? Hollanninpaimenkoirat ovat erittäin energisiä ja aktiivisia rotuja, ennen kaikkea työ- ja harrastuskoiria, joita käytetään jopa rekikoirina ja satapäisten lammaslaumojen paimenina. Tyytyväinen hollanninpaimenkoira on erittäin kiltti ja tottelevainen, eikä lähde omille teilleen, mutta se tyytyväisyys taataan liikunnalla ja aktivoinnilla sekä tietysti peruskoulutuksella.

        Sen sijaan olen tapaillut kaduilla paljon räyhääviä sakuja. Olen jopa lukenut lehdistä, kun saksanpaimenkoirat ovat karanneet ja joutuneet etsintäkuulutetuiksi. Kerran tapasin keskellä taajaman puistoa saksanpaimenkoiran tappelemassa berninpaimenkoiran kanssa, eikä ihmisiä ollut lähettyvilläkään.


      • koirankasvattaja*
        holskuttaja kirjoitti:

        Minulla on lyhytkarvainen hollanninpaimenkoira, joka on aivan erilainen kuin nuo sinun kuvailemasi holskut.

        Hollanninpaimenkoirilla ei ole varsinaista metsästysviettiä, mutta pakkohan niiden on jotain tekemistä keksiä, jos omistajat eivät niiden kanssa liiku ja harrasta. Onkos sinulle tullut mieleen, että ne riistaviettiset holskut ovat saattaneet turhautua >>omistajan laiskuudesta>>, eli liikunta- ja harrastusrutiinien vähyydestä? Hollanninpaimenkoirat ovat erittäin energisiä ja aktiivisia rotuja, ennen kaikkea työ- ja harrastuskoiria, joita käytetään jopa rekikoirina ja satapäisten lammaslaumojen paimenina. Tyytyväinen hollanninpaimenkoira on erittäin kiltti ja tottelevainen, eikä lähde omille teilleen, mutta se tyytyväisyys taataan liikunnalla ja aktivoinnilla sekä tietysti peruskoulutuksella.

        Sen sijaan olen tapaillut kaduilla paljon räyhääviä sakuja. Olen jopa lukenut lehdistä, kun saksanpaimenkoirat ovat karanneet ja joutuneet etsintäkuulutetuiksi. Kerran tapasin keskellä taajaman puistoa saksanpaimenkoiran tappelemassa berninpaimenkoiran kanssa, eikä ihmisiä ollut lähettyvilläkään.

        Nonii... tässä taas on kirjoittaja unohtanut, että omistaja se on joka sen koiran kasvattaa ja tekee siitä sen mikä se sitten onkin.
        Mä en ole nähnyt yhtään holskua joka olis hyvä perhekoira, mutta sakuja kyllä on sellasia nähty. Mut tää on vaan mun näkemys ja kokemus.


      • holskuttaja
        koirankasvattaja* kirjoitti:

        Nonii... tässä taas on kirjoittaja unohtanut, että omistaja se on joka sen koiran kasvattaa ja tekee siitä sen mikä se sitten onkin.
        Mä en ole nähnyt yhtään holskua joka olis hyvä perhekoira, mutta sakuja kyllä on sellasia nähty. Mut tää on vaan mun näkemys ja kokemus.

        Omistajasta kiinni, varsinkin kun kyseessä on kaksi melkein samoihin tehtäviin käytettävää koirarotua ! Sakut ja holskut vaativat kunnon sosiaalistamisen ja peruskoulutuksen. Olet kyllä oikeassa, tein väärin kun mollasin sakuja. Ne varmasti ovat omanneet surkeat omistajat, samaten kuin tapaamasi huonokäytöksiset holskut ovat omanneet surkeat omistajat.

        Mutta kumpikaan ei ole rotu helpoimmasta päästä, sillä molempia käytetään usein suojelu- ja poliisikoirina. Sakuista ja holskuista ei siksi haluta jalostaa mahdottoman lempsuja, mutta oikeissa käsissä niistä saa sellaisiakin koulutettua :-)


      • saksanpaimenkoirax3
        holskuttaja kirjoitti:

        Omistajasta kiinni, varsinkin kun kyseessä on kaksi melkein samoihin tehtäviin käytettävää koirarotua ! Sakut ja holskut vaativat kunnon sosiaalistamisen ja peruskoulutuksen. Olet kyllä oikeassa, tein väärin kun mollasin sakuja. Ne varmasti ovat omanneet surkeat omistajat, samaten kuin tapaamasi huonokäytöksiset holskut ovat omanneet surkeat omistajat.

        Mutta kumpikaan ei ole rotu helpoimmasta päästä, sillä molempia käytetään usein suojelu- ja poliisikoirina. Sakuista ja holskuista ei siksi haluta jalostaa mahdottoman lempsuja, mutta oikeissa käsissä niistä saa sellaisiakin koulutettua :-)

        mulla on nyt 2v uros spk joka on hirmu sosiaalinen ja miellyttämishaluinen! holskusta ei oo mitään kokemusta. mutta sanoisin että kun pentua valitsee niin kannattaa valita pentueen rauhallisin koira. oli se sitten mikä rotu tahansa. paitsi jos tahtoo energisen koiran :D ja voihan siitä rauhallisimmastakin tulla vaikka millanen, mutta oon kolme koiraa ottanut elämäni aikana kaikki sakuja ja aina valinnut pentueen rauhallisimman.. ja kaikista on tullut erinomaisia käytöksiltään.


      • kljdgn il
        saksanpaimenkoirax3 kirjoitti:

        mulla on nyt 2v uros spk joka on hirmu sosiaalinen ja miellyttämishaluinen! holskusta ei oo mitään kokemusta. mutta sanoisin että kun pentua valitsee niin kannattaa valita pentueen rauhallisin koira. oli se sitten mikä rotu tahansa. paitsi jos tahtoo energisen koiran :D ja voihan siitä rauhallisimmastakin tulla vaikka millanen, mutta oon kolme koiraa ottanut elämäni aikana kaikki sakuja ja aina valinnut pentueen rauhallisimman.. ja kaikista on tullut erinomaisia käytöksiltään.

        Meillä on pentueen rauhallisin pentu, hyvä hermorakenne, kova, terävä ja toimintakykyinen. Testi ei oo virallinen, mutta kaks eri kouluttajaa on sen tehty koiralle, samoin sanoin ovat ton elikon analysoineet. Ei oo helpoimmasta päästä koira, melkonen tättähäärä ja kasvatuksessa oltava todella johdonmukainen. Mut pointti siis se, että koira on kasvattajan mukaan ollut pentueen rauhallisin, kovapäisyydestä ei mitään kukaan puhunut...se rauhallisuus ei aina todellakaan kerro kaikkea!


      • hulivilikoira
        kljdgn il kirjoitti:

        Meillä on pentueen rauhallisin pentu, hyvä hermorakenne, kova, terävä ja toimintakykyinen. Testi ei oo virallinen, mutta kaks eri kouluttajaa on sen tehty koiralle, samoin sanoin ovat ton elikon analysoineet. Ei oo helpoimmasta päästä koira, melkonen tättähäärä ja kasvatuksessa oltava todella johdonmukainen. Mut pointti siis se, että koira on kasvattajan mukaan ollut pentueen rauhallisin, kovapäisyydestä ei mitään kukaan puhunut...se rauhallisuus ei aina todellakaan kerro kaikkea!

        Rauhallisuus ei tosiaan tarkoita, että olisi helppo koira.

        Mä valitsin pennun, joka oli erittäin vilkas ja aktiivinen rasavilli, mutta kontaktinhakuinen. On ollut helppo kouluttaa.

        Samasta pentueesta se rauhallisin on osoittautunut itsenäiseksi jästipääksi...


      • äly älä jätä
        holskuttaja kirjoitti:

        Minulla on lyhytkarvainen hollanninpaimenkoira, joka on aivan erilainen kuin nuo sinun kuvailemasi holskut.

        Hollanninpaimenkoirilla ei ole varsinaista metsästysviettiä, mutta pakkohan niiden on jotain tekemistä keksiä, jos omistajat eivät niiden kanssa liiku ja harrasta. Onkos sinulle tullut mieleen, että ne riistaviettiset holskut ovat saattaneet turhautua >>omistajan laiskuudesta>>, eli liikunta- ja harrastusrutiinien vähyydestä? Hollanninpaimenkoirat ovat erittäin energisiä ja aktiivisia rotuja, ennen kaikkea työ- ja harrastuskoiria, joita käytetään jopa rekikoirina ja satapäisten lammaslaumojen paimenina. Tyytyväinen hollanninpaimenkoira on erittäin kiltti ja tottelevainen, eikä lähde omille teilleen, mutta se tyytyväisyys taataan liikunnalla ja aktivoinnilla sekä tietysti peruskoulutuksella.

        Sen sijaan olen tapaillut kaduilla paljon räyhääviä sakuja. Olen jopa lukenut lehdistä, kun saksanpaimenkoirat ovat karanneet ja joutuneet etsintäkuulutetuiksi. Kerran tapasin keskellä taajaman puistoa saksanpaimenkoiran tappelemassa berninpaimenkoiran kanssa, eikä ihmisiä ollut lähettyvilläkään.

        että sakemanni tappeli bernin kans..Ootko IHAN varma ettei berni tapellu sakemannin kans....


      • koirankasvattaja* kirjoitti:

        Nonii... tässä taas on kirjoittaja unohtanut, että omistaja se on joka sen koiran kasvattaa ja tekee siitä sen mikä se sitten onkin.
        Mä en ole nähnyt yhtään holskua joka olis hyvä perhekoira, mutta sakuja kyllä on sellasia nähty. Mut tää on vaan mun näkemys ja kokemus.

        Arvostellessaan muiden koiria on hyvä ottaa huomioon,mistä hermostotyypistä mahdollisesti on kysymys.Hermostotyyppi vaikuttaa koiran toimintomallin perustaan,ei omistaja.Joskin kutakin hermostotyyppiä käsitellään sen vaatimusten mukaan.Pavlov eritteli koirista neljä eri hermostotyyppiä ja analysoi ne tarkasti.


    • älä puhu p..tä

      miten sakemanni sun mielest epäsosiaalinen??

      MEIL OLLU 6KPL ,JOKAINEN OLI IHMISRAKAS JA SOSIAALINEN!!

      • Anonyymi

        "Meil ollu" ei kaikilla ole. Mulla sakuista vain 1 ollut sosiaalinen, muut hieman varautuneita, ja hyvä niin kun suojelua harrastaa. Liian lipilipi kaikkien mussuka ei ole omalle kohdalle hyvä, ehkä se on sulle. Kaikki ei halua koiralta sitä mitä sinä haluat


    • Anonyymi

      Itsellä oli pk-holsku narttu. Nuorena hieman epävarma ja villi, aikuistuttuaan jo oikein hyvä ja luotettava koira jota pystyi hyvin pitämään metsä lenkeillä vapaana, kulki koko ajan lähietäisyydellä,sekä maalla pihassa vapaana, ei karkaillut. Ja viihtyi parhaiten pihalla silloin kun omistaja oli siellä. Vieraat otti aina ystävällisesti vastaan, odotti rapsutuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe