Timanttisutra

ööööööööööö

Kuka tietää mitä buddha tarkoittaa kun hän sanoo että havaintokyky on ei-havaitokyky tunnsmerkkien omaaminen on ei-tunnusmerkkien ei-omaamista dharmat on ei-dharmoja ansiokkuuden määrä on ei-määrä harmoniat on ei-harmonioita ja niin edelleen siis kaikki mitä on ei-ole.

8

1278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cybo-ceronimo-cabriel-61

      Se tarkoittaa subjektin sulautumista objektiivisuuteen ja tämän tilattomuuden olemista enemmän[1 1=2=1/jakamaton].

      Kun tässä lainaillaan fiksummilta, niin haluan sen tehdä Naziiri narraatiosta: "Joka menettää soulinsa löytää sen".
      "Olla'näin" ei voi antaa muuta vastausta kuin "olla'näin" vastauksia,joka merkitsee että kysymyksiä ei voi asettaa kuin valmiisiin vastauksiin ja tämä merkitsee myös sitä, että vastauksia saadaan ["olla'näin' tilassa] kysymyksin.

    • kokija

      Timanttisutra on tarkoitettu oivallettavaksi. Sille ei pidä lähteä älyllistä ratkaisua etsimään, koska silloin sitä ei oivalleta. Timanttisutra menettää tehonsa lukijassa jos sille koetetaan selvitys löytää ilman lukijan omakohtaista kokemusta :)    

    • ja kirjaston....
    • lisuketta....
    • dinfo

      Suutra opettaa tyhjyyden merkitystä.Vaikka lukemattomat ilmiöt syntyvät ja häviävät,mikään ei todella synny ja häviä.On vaikeata määritellä milloin jokin alkaa ja koska häviäminen todella päättyy.
      Ehdonvaraisen olemassaolon tunnusmerkkeihin kuuluu ettei millään ole omaa pysyvää luontoa.
      Suhteellisesti kaikki ilmenee,absoluuttisesti mitään ei kuitenkaan ole ja nämä kaksi totuutta ovat toisistaan erottamattomat.

    • ukkeli

      Havaintokyky on ei-havaintokyky. Tunnusmerkkien omaaminen on ei-tunnusmerkkien ei-omaamista.

      Havainnot ja ajatukset eivät ole pysyviä. Ne eivät ole todellisia, mutta toisaalta ne eivät ole myöskään epätodellisia, koska ne voidaan tavallaan havaita. Kuitenkin nuo havainnot katoavat ja tyhjenevät ajan kanssa.

      Otetaan esim ns rakkaus vaikka vaimoon. Havainnoit rakkautesi vaimoon, mutta havainto ei ole havainto eikä pysyvä, kun seuraavassa hetkessä vihaatkin vaimoasi, kun riitelette siitä kumman kuuluu tiskata. Havainto on ja ei-ole todellinen eikä pysyvä vaan itsessään täysin tyhjä asia.

      Tunnusmerkkien omaaminen on ei-tunnusmerkkien ei-omaamista. Eli tällä varmaan viitataan budhhan tunnusmerkkeihin. No ehkä voidaan havannoida ulkopuolelta buddhan tunnusmerkit, mutta itse buddha taasen ei omaa buddhan tunnusmerkkejä, koska hän on valaistunut ja täysin luonnollinen olemuksessaan, joten hänen ei-tunnusmerkkien ei-omaaminen on täydellistä.

      Esimerkki, kala ui meressä ja voidaan havannoida vaikkapa ahveneksi (väritys, elintavatm ruokavalio) tunnusmerkkiensä nojalla. Ahven itse ei tiedä olevansa ahven, vaan on täydellinen ei-tunnusmerkkiensä ei-omaamisessa. Ja silti on siis mitä on, vaikka ahvenella oli tunnusmerkit tai ei-tunnusmerkkejä.

      Ansiokkuuden määrä on ei-määrä, sillä ansiokkuutta ei oikeasti ole olemassa, mutta kun on valaistunut on automaattisesti ansiokas, koska tekee pelkästään ansiokkaita asioita, mutta ei ole tietoinen ansiokkuudestaan (eli se on ei-ansiokkuutta), koska se on täysin luonnollinen ja ainoa olotila.

      Hee-hee jotain tämmöistä, mitä ei tosiaan voi sanoilla selittää :-)

      • Repson

        Aiheesta löytyy hyvä kirja: Sangharakshita: Timanttisutra ja Buddhalainen viisauden perinne.(Julkaisija LIKE).Sutraa ei voi sanoin selittää,sen toteaa Sangharakshitakin,mutta antaa mahdollisuuden "avata ovea sutran oivaltamiseen"(en keksinyt parempaakaan ilmaisua). S.mietiskeli sutraa yli 60 vuotta,ennenkuin kirjoitti tämän kirjan.Suosittelen lämpimästi,todella viisas kirja.


      • Helmikko
        Repson kirjoitti:

        Aiheesta löytyy hyvä kirja: Sangharakshita: Timanttisutra ja Buddhalainen viisauden perinne.(Julkaisija LIKE).Sutraa ei voi sanoin selittää,sen toteaa Sangharakshitakin,mutta antaa mahdollisuuden "avata ovea sutran oivaltamiseen"(en keksinyt parempaakaan ilmaisua). S.mietiskeli sutraa yli 60 vuotta,ennenkuin kirjoitti tämän kirjan.Suosittelen lämpimästi,todella viisas kirja.

        Oikea tekeminen on käsittääkseni sellaista että se tapahtuu ikään kuin ajattelematta, siis "tekemättä", asiat tapahtuvat helposti, yrittämättä.

        Olisikohan tämä ainakin vähän sinnepäin, kun kerrotaan hänen (budha) sanoneen "Kaikki mikä on ei ole".

        Mietiskelin sellaista että pääni päällä oli helmen sileä niinkuin sateen varjon kuomu, jota pitkin kaikki ylimääräiset ajatukset liukui pois, jäämättä vaivaamaan sen enenpää aivojani ...

        ... Oli mukava päivä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      218
      9302
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      6118
    3. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      104
      4986
    4. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      61
      4878
    5. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      86
      3980
    6. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3520
    7. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      58
      3457
    8. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      59
      2951
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2936
    10. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2721
    Aihe