Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Hyvä hirviluoti?

.308win

Päivää että pätkähti. Eli olen aloittelemassa ensi syksynä hirven metsästystä ampujana ja kyselisin, että mikä olisi hyvä hirviluoti .308:iin? Patruunat lataan itse, kuten olen ladannut jo useamman vuoden.

11

9182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peltsi

      Norma Oryx 11.7g on tosi hyvä hirviluoti. Se on nopea aukeamaan mutta kuitenkin pysyy hyvin kasassa, koska lyijy on bondattu kiinni vaippaan.
      Lisäksi se on kohtuuhintainen vaikka sillä ei nyt hirveetä merkitystä koska vähän niitä luoteja kuluu. Tietysti ekan kerran kun ostaa 100kpl rasian niin se kirpaisee.
      Tuo oryx käy hyvin myös peuralle, koska aukeaa nopeasti.

    • ..ja ammut kaulaan.Ja vaikka unohdatkin ennakon koska jännität niin perkeleesti,ni ei haittaa,koska etuselästä tippuu myös..ja jos nousee ylös,niin ehit uudestaan..barnesilta löytyy ainakin n.9.5g kupariluoti,sille sais hyvät lähdöt.Harmi kun lain mukaan 9g on raja.

    • luoti on

      Lapuan Naturalis. Tähtäin lavan taakse ja laukaus. Jos näen turkin pelmahtavan ja uskot osuneesi niin älä rupea paikkaamaan, otus löytyy muutaman kymmenen metrin päästä.Sinänsä hirviluodilla ei ole suurtakaan merkitystä, kunhan on siihen tarkoitukseen tehty.

      Itse kannatan täysmetallisia, ei jää lyijypölyä lihoihin. Onko sillä sitten merkitystä? En tiedä.

    • Lapuanpaukku

      Ei luodilla niin väliä. Laadukas harkittu laukaus, se on siinä. Viimeset kymmenen vuotta olen käyttänyt lapuan mega 12g. Joka syksy on hirvi kaatunut, yksi karkas, eikä siinäkään tapauksessa johtunut "väärästä" luodista, vika löytyi perän takaa. Terveist pohjanmaalta.

    • Aloittaja

      Kiitoksia vastauksista. Vielä kiinnostaa, että
      onko hirviluodit kuinka tarkkoja nopeuksista, että toimivat hyvin (avautuvat)? Esim. Naturalis, Oryx, Mega, Hammerhead, Superhammerhead. Riittääkö, että lataa min ja max välistä vai tarviiko joku luoti nopeutta enemmän/vähemmän toimiaakseen, kenelläkään kokemuksia?

      • tappaa.

        Luodit on suunniteltu toimimaan nopeusrajoissaan, kyllä niiden pitäisi aueta niin kuin ne on suunniteltu.

        Toinen asia on sitten tappoteho. Mitä nopeammin luoti lentää, sitä enemmän siitä siirtyy osumaenergiaa kohteeseen, sitä tehokkaammin se tappaa. Nykyajan kupariluoti kestää suuretkin nopeudet.

        Vaikka .308 cal. on täysin riittävä hirvelle, kannattaa siitä ottaa ne joulet mitkä siitä irti saa. Itse lataan hirvipatruunat (7,62 x 53R) aina "tappiin." Kauriille riittää kevyemmät luodit ja kesymmät lataukset.


      • en itse
        tappaa. kirjoitti:

        Luodit on suunniteltu toimimaan nopeusrajoissaan, kyllä niiden pitäisi aueta niin kuin ne on suunniteltu.

        Toinen asia on sitten tappoteho. Mitä nopeammin luoti lentää, sitä enemmän siitä siirtyy osumaenergiaa kohteeseen, sitä tehokkaammin se tappaa. Nykyajan kupariluoti kestää suuretkin nopeudet.

        Vaikka .308 cal. on täysin riittävä hirvelle, kannattaa siitä ottaa ne joulet mitkä siitä irti saa. Itse lataan hirvipatruunat (7,62 x 53R) aina "tappiin." Kauriille riittää kevyemmät luodit ja kesymmät lataukset.

        viitsi metsästyspanoksia latailla, kun varmaan kaikki edellämainitut on ihan käypäsiä.
        Viimeiset 15 v olen käyttänyt Norman patruunoita, ovat suhteellisen nopeita ja sattuvat käymään harjoituspanosten kanssa samaan osumapisteeseen. Ei tarvi kiikaria erikseen ruuvailla
        Viimeiset vuodet on ollut Oryx ja pelkkää hyvää sanottavana niin hirvessä kuin villisiassa: Hyvä keuhko osuma niin ei tarvi kaukaa hakea. Viimeksi ammuin 4.5 vuotisen villisikakarjun ja meni 15 cm eteen kympistä niin siihen paikkaan tipahti
        Kaikkein tärkein on hyvä osuma kannattaa tutkia eläimen anatomiaa


      • longerbarrel
        en itse kirjoitti:

        viitsi metsästyspanoksia latailla, kun varmaan kaikki edellämainitut on ihan käypäsiä.
        Viimeiset 15 v olen käyttänyt Norman patruunoita, ovat suhteellisen nopeita ja sattuvat käymään harjoituspanosten kanssa samaan osumapisteeseen. Ei tarvi kiikaria erikseen ruuvailla
        Viimeiset vuodet on ollut Oryx ja pelkkää hyvää sanottavana niin hirvessä kuin villisiassa: Hyvä keuhko osuma niin ei tarvi kaukaa hakea. Viimeksi ammuin 4.5 vuotisen villisikakarjun ja meni 15 cm eteen kympistä niin siihen paikkaan tipahti
        Kaikkein tärkein on hyvä osuma kannattaa tutkia eläimen anatomiaa

        Ja opetella ampumaan.


      • X
        longerbarrel kirjoitti:

        Ja opetella ampumaan.

        Barnesin täyskupariluoti. En ole enää vuosiin käyttänyt lyijyluoteja. Täyskupari luoti kyllä lävistää usein hirven mutta tekee suuremman haavakanavan kuin perinteiset puolivaippaluodit, koska luoti on huomattavasti pidempi ja luodista avautuvat haarakkeet repivät kudoksisia tehokkaasti. Lataus lähelle maksimi hidasta ruutia ja magnum nalli, kyllä lähtee ja hylsyt niklattuja niin ei tule lataushäiriöitä.


    • zei zei lehto

      naturalista putkeen ensi kaudella! hammerhead "308" hirveen ja reikä oli yhtä iso kummaltakin puolin... ensi syksynä ostan naturalista 30-06 ja seuraavana lataan itse.

    • laturi100

      barnesille toinen piste..en haluu pistella lyijyy poskeen...barnes sitten tykkää vauhdista ,,,itselataajan erikoisluoti..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2132
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1818
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      32
      1802
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1540
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      67
      1506
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1412
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1364
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1322
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1281
    Aihe