Hyvä hirviluoti?

.308win

Päivää että pätkähti. Eli olen aloittelemassa ensi syksynä hirven metsästystä ampujana ja kyselisin, että mikä olisi hyvä hirviluoti .308:iin? Patruunat lataan itse, kuten olen ladannut jo useamman vuoden.

13

11749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peltsi

      Norma Oryx 11.7g on tosi hyvä hirviluoti. Se on nopea aukeamaan mutta kuitenkin pysyy hyvin kasassa, koska lyijy on bondattu kiinni vaippaan.
      Lisäksi se on kohtuuhintainen vaikka sillä ei nyt hirveetä merkitystä koska vähän niitä luoteja kuluu. Tietysti ekan kerran kun ostaa 100kpl rasian niin se kirpaisee.
      Tuo oryx käy hyvin myös peuralle, koska aukeaa nopeasti.

    • ..ja ammut kaulaan.Ja vaikka unohdatkin ennakon koska jännität niin perkeleesti,ni ei haittaa,koska etuselästä tippuu myös..ja jos nousee ylös,niin ehit uudestaan..barnesilta löytyy ainakin n.9.5g kupariluoti,sille sais hyvät lähdöt.Harmi kun lain mukaan 9g on raja.

    • luoti on

      Lapuan Naturalis. Tähtäin lavan taakse ja laukaus. Jos näen turkin pelmahtavan ja uskot osuneesi niin älä rupea paikkaamaan, otus löytyy muutaman kymmenen metrin päästä.Sinänsä hirviluodilla ei ole suurtakaan merkitystä, kunhan on siihen tarkoitukseen tehty.

      Itse kannatan täysmetallisia, ei jää lyijypölyä lihoihin. Onko sillä sitten merkitystä? En tiedä.

    • Lapuanpaukku

      Ei luodilla niin väliä. Laadukas harkittu laukaus, se on siinä. Viimeset kymmenen vuotta olen käyttänyt lapuan mega 12g. Joka syksy on hirvi kaatunut, yksi karkas, eikä siinäkään tapauksessa johtunut "väärästä" luodista, vika löytyi perän takaa. Terveist pohjanmaalta.

    • Aloittaja

      Kiitoksia vastauksista. Vielä kiinnostaa, että
      onko hirviluodit kuinka tarkkoja nopeuksista, että toimivat hyvin (avautuvat)? Esim. Naturalis, Oryx, Mega, Hammerhead, Superhammerhead. Riittääkö, että lataa min ja max välistä vai tarviiko joku luoti nopeutta enemmän/vähemmän toimiaakseen, kenelläkään kokemuksia?

      • tappaa.

        Luodit on suunniteltu toimimaan nopeusrajoissaan, kyllä niiden pitäisi aueta niin kuin ne on suunniteltu.

        Toinen asia on sitten tappoteho. Mitä nopeammin luoti lentää, sitä enemmän siitä siirtyy osumaenergiaa kohteeseen, sitä tehokkaammin se tappaa. Nykyajan kupariluoti kestää suuretkin nopeudet.

        Vaikka .308 cal. on täysin riittävä hirvelle, kannattaa siitä ottaa ne joulet mitkä siitä irti saa. Itse lataan hirvipatruunat (7,62 x 53R) aina "tappiin." Kauriille riittää kevyemmät luodit ja kesymmät lataukset.


      • en itse
        tappaa. kirjoitti:

        Luodit on suunniteltu toimimaan nopeusrajoissaan, kyllä niiden pitäisi aueta niin kuin ne on suunniteltu.

        Toinen asia on sitten tappoteho. Mitä nopeammin luoti lentää, sitä enemmän siitä siirtyy osumaenergiaa kohteeseen, sitä tehokkaammin se tappaa. Nykyajan kupariluoti kestää suuretkin nopeudet.

        Vaikka .308 cal. on täysin riittävä hirvelle, kannattaa siitä ottaa ne joulet mitkä siitä irti saa. Itse lataan hirvipatruunat (7,62 x 53R) aina "tappiin." Kauriille riittää kevyemmät luodit ja kesymmät lataukset.

        viitsi metsästyspanoksia latailla, kun varmaan kaikki edellämainitut on ihan käypäsiä.
        Viimeiset 15 v olen käyttänyt Norman patruunoita, ovat suhteellisen nopeita ja sattuvat käymään harjoituspanosten kanssa samaan osumapisteeseen. Ei tarvi kiikaria erikseen ruuvailla
        Viimeiset vuodet on ollut Oryx ja pelkkää hyvää sanottavana niin hirvessä kuin villisiassa: Hyvä keuhko osuma niin ei tarvi kaukaa hakea. Viimeksi ammuin 4.5 vuotisen villisikakarjun ja meni 15 cm eteen kympistä niin siihen paikkaan tipahti
        Kaikkein tärkein on hyvä osuma kannattaa tutkia eläimen anatomiaa


      • longerbarrel
        en itse kirjoitti:

        viitsi metsästyspanoksia latailla, kun varmaan kaikki edellämainitut on ihan käypäsiä.
        Viimeiset 15 v olen käyttänyt Norman patruunoita, ovat suhteellisen nopeita ja sattuvat käymään harjoituspanosten kanssa samaan osumapisteeseen. Ei tarvi kiikaria erikseen ruuvailla
        Viimeiset vuodet on ollut Oryx ja pelkkää hyvää sanottavana niin hirvessä kuin villisiassa: Hyvä keuhko osuma niin ei tarvi kaukaa hakea. Viimeksi ammuin 4.5 vuotisen villisikakarjun ja meni 15 cm eteen kympistä niin siihen paikkaan tipahti
        Kaikkein tärkein on hyvä osuma kannattaa tutkia eläimen anatomiaa

        Ja opetella ampumaan.


      • X
        longerbarrel kirjoitti:

        Ja opetella ampumaan.

        Barnesin täyskupariluoti. En ole enää vuosiin käyttänyt lyijyluoteja. Täyskupari luoti kyllä lävistää usein hirven mutta tekee suuremman haavakanavan kuin perinteiset puolivaippaluodit, koska luoti on huomattavasti pidempi ja luodista avautuvat haarakkeet repivät kudoksisia tehokkaasti. Lataus lähelle maksimi hidasta ruutia ja magnum nalli, kyllä lähtee ja hylsyt niklattuja niin ei tule lataushäiriöitä.


    • zei zei lehto

      naturalista putkeen ensi kaudella! hammerhead "308" hirveen ja reikä oli yhtä iso kummaltakin puolin... ensi syksynä ostan naturalista 30-06 ja seuraavana lataan itse.

    • laturi100

      barnesille toinen piste..en haluu pistella lyijyy poskeen...barnes sitten tykkää vauhdista ,,,itselataajan erikoisluoti..

    • Anonyymi

      Miten tämä keskustelu on tässä ketjussa asiallista, ihan ilahduttaa. Kukaan ei käske ostamaan 600 nitro expressiä tai vastaavaa.

      • Anonyymi

        Asiallisuus johtuu siitä, että keskustelu on ikivanha. Olisi vain mielihyvällä lukenut sen etkä nostanut näkyville. Nyt joku teini pääsee lisäämään siihen jotain älytöntä muka hauskaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe