Kokkolan murre

uusi täällä

Olen itäsuomesta juuri muuttanut kokkolaan ja ihmettelen kovasta täkäläistä murretta. Kaikki puhuvat vähän erilailla, siis vääntävät sanoja esim. kahvi - kahavi, kahave, kaffi. Onko kokkolalla olenkaan ns. "omaa" vai puhutaanko vähän kaikkia murteita sekaisin? Olisi myös kiva kuulla lisää paikallisia murresanoja. :)

31

3374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että on niin

vähän peruskokkolalaisia ja tänne on tullut melkein kaikki(ehkä vähän liioiteltu) jostain muualta.Sitten on vielä suomenkielessä niin paljon ruotsinkielestä tulleita sanoja.Kunhan vielä tutustut grundspråtsiin niin sitten ihmettelemistä riittää

• täällä myös

"pörrää" maakunnista paljon porukkaa.

• ja,,,tuota...
        täällä myös kirjoitti:

"pörrää" maakunnista paljon porukkaa.

Suurin osahan on ulkomaalaisten "Polkemia"

• kieli johtuu
        ja,,,tuota... kirjoitti:

Suurin osahan on ulkomaalaisten "Polkemia"

????

• kerrankin....
        kieli johtuu kirjoitti:

????

Yksi vanhempi rouvaihminen polki Ruotsalon ja Kokkolan välillä polkupyörällä ja,tällä ikäihmisellä oli kieli ulkona,se että rouvan kieli oli ulkona niin,oletin että hän oli polkenut reippaammin menopelillään,siis polkupyörällä.
        Nyt varmaan moni luulee että, tämä rouvaihminen näytti minulle kieltä,mutta se ei piä paikkansa koska hänen katseensa oli ikään kuin vessin suuntaan

• oot?
        kerrankin.... kirjoitti:

Yksi vanhempi rouvaihminen polki Ruotsalon ja Kokkolan välillä polkupyörällä ja,tällä ikäihmisellä oli kieli ulkona,se että rouvan kieli oli ulkona niin,oletin että hän oli polkenut reippaammin menopelillään,siis polkupyörällä.
        Nyt varmaan moni luulee että, tämä rouvaihminen näytti minulle kieltä,mutta se ei piä paikkansa koska hänen katseensa oli ikään kuin vessin suuntaan

Kun talvella potkitaan vittu vinoon, niin kesällä se poljetaan suoraan.

• olla osin

itäisestä SUomesta, osin Etelä-Pohjanmaalta peräisin. Höystettynä ruotsalaisilla sanoilla ja ilmaisuilla;-D. Ei murteita sekaisin puhuta, se on tuo _keskipohojammaa. Totta helevetissä on oma murre, eikä mitään sekaisin sitä sun tätä puhuta;-D!

• riittää

Palijo nämä vväänökset on saanu alakujaan ruohtin kielisistä sanoista joita ollaan muutettu suomalaisiksi. Sitähän tämä murre täälä on. Vanahat ihimiset kun puhuu, kuulostaisi äkkiä siltä ko puhusivat ruohtia. Varsinkin Käläviällä joka kuuluu nyt Kokkolaan. Käläviän murretta se mainihtemasi kaffi ja kahaviki on, murteen oppii kun korvaa d:n j:llä (kaaduin-kaajuin)ja lisää h:ta aina mihin vain mahtuu (pannaan reikään-panhan reikhän...en nyt muuta keksiny anteeksi...No vaikka ryystäthän kaffit))Esimerkki ruotsista väännetyistä sanoista voisi olla vaikka haarukka, joka täällä on kaffeli aivan yleisesti. Etumaksu on förskotti jne. Rohkeasti vaan juttelemaan niin kohta sinäkin puhut mukavaa, kotoista sekakieltä jolla pärjäät jokapuolella ;)

• Anonyymi

kålkkå bra gutta

• Anonyymi

Kyllä on törkiän korjaa kussavaatetta. Ko menee meshän pitää kassua ettei vissa lyö oshan. Teirän poikain märät pairat märättävät meirän uuret airat.

• Anonyymi

Ite kokkolalaisena motet on sanonut että "miksi puhut niin paljon eri murteella". Eli omasta kokemuksesta kyllä.

Kokkolan murteessa on myös yksi sana minkä mun isä kertoi kerran jota en oo huomannut että puhun niin. Eli "vohoveli kahavila".

• Anonyymi

Moni sana sanotaan juurikin, pohojammaa, käläviä, kahavila jne. Ei tässä keskustan murteessa juuri mitään muuta erityispiirrettä ole. Lähdetäänpä sitten ajelemaan hiukan Perhon suuntaan huomioimatta parempikieliset, niin paikallista esittäessä kysyt esim. Onko Veikkua tai Mikkua näkyny?

• Anonyymi

Koivuhaassa puhutaan nykyisin venäjää.

• Anonyymi

Koivuhakalaiset onki monikielisiä.👍

• Anonyymi

Mistä niitä ongitaan?

• Anonyymi

Täälä usiat on kiriottanu muuta ko kokkolan murretta. Heti kö mennään yhtään käläviälle tai kaustiselle päin niinkö alakaa kuulua se puheesta. Mää puhun vanhaa kokkolaa, Käläviällä sanotaan vanaha, ei kokkolasa. Mehtä, ratio ja maitua, miten sää sanot nämä sanat?

• Anonyymi

Uskomattoman vähän täältä tarvii kauemmaksi mennä kun puhutaan jo muuta murretta. Mukavaa mutta ihmeellistä että näin alueellisina pysyy.

• Anonyymi

Siis rehellisesti… mä oon syntynyt ja kasvanut Kokkolassa, mutta en oo ikinä varsinaisesti miettinyt että meillä olis joku oma murre. Mä oon aina puhunut niin kuin oon oppinut, ja mulle se on ollut ihan vaan “normaalia” puhetta. 😅😅 Ja hei, mä oon esimerkiksi aina sanonut ihan vaan kahvi, en mitään kahavea tai kaffia ne kuulostaa vähän hassuilta mun korvaan.

#KokkolaÄänessä #KotikieliSydämessä

• Anonyymi

Nykykakarat voi ollakin hiukan pihalla näistä. Ei paljoa nokkaansa pidemmällä käynyt. Jostain aurinkorannalta voi muistoja olla silloin joskus ennen iskän ja äiskän eroa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nykykakarat voi ollakin hiukan pihalla näistä. Ei paljoa nokkaansa pidemmällä käynyt. Jostain aurinkorannalta voi muistoja olla silloin joskus ennen iskän ja äiskän eroa.

No joo… täytyy myöntää että mulla ei oo mitään “aurinkorantamuistoja” mitä jakaa, eikä oo kyllä koskaan ollut erityistä hinkua etelän lomille muutenkaan. 🙈✨

Musta aurinkoa on ihan tarpeeksi täällä Kokkolassakin ainakin niinä päivinä kun se sattuu paistamaan, haha! Ja ehkä mä vaan tykkään enemmän sellaisesta lempeästä valosta, tuulesta hiuksissa ja pyöräretkistä Kokkojoen vartta pitkin kuin hiekkarannoista ja helteestä. ☀️🌿

#KotiAurinkoni #EiTarviLentääLoistaakseen ✨

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No joo… täytyy myöntää että mulla ei oo mitään “aurinkorantamuistoja” mitä jakaa, eikä oo kyllä koskaan ollut erityistä hinkua etelän lomille muutenkaan. 🙈✨

Musta aurinkoa on ihan tarpeeksi täällä Kokkolassakin ainakin niinä päivinä kun se sattuu paistamaan, haha! Ja ehkä mä vaan tykkään enemmän sellaisesta lempeästä valosta, tuulesta hiuksissa ja pyöräretkistä Kokkojoen vartta pitkin kuin hiekkarannoista ja helteestä. ☀️🌿

#KotiAurinkoni #EiTarviLentääLoistaakseen ✨

Kokkojen ympäristö maastoineen on melko vaikeapääsyinen. tuskinpa siellä kukaan pyöräillyt on.

• Anonyymi

Ihan keskusalueella kahvi on ainakin vanhemman väestön puheessa se kahavi.

• Anonyymi

Siis mitä ihmettä! 🙈✨ Mä pyöräilen Kokkojoen vartta pitkin ihan jatkuvasti useimmiten Meripuistosta keskustaan tai toisinpäin, ja voin kyllä kertoa että se on yks mun lempparireiteistä koko Kokkolassa! 🚲🌿 Se maisema, se rauha ja se tunne kun voi vaan polkea veden vierellä ja fiilistellä... ihanaa. 🥹💖

Ja reitit siellä on oikeesti hyvät, ei mitään sellaista "vaikeapääsyistä maastoa" kuten väitit. Ihan päinvastoin ne on selkeitä, siistejä ja mukavia ajaa. Täytyy ihan kysyä että ootko sä edes käynyt siellä? 😅 Jos joku on KOKKOLASTA kotoisin eikä tiedä miten ihana pyöräilyreitti kulkee Kokkojoen vartta pitkin, niin huhhuh… nyt tuli kyllä pienoinen kulttuurishokki! 🙃

#KokkojokiOnAarre #LiisaPyöräilee #MeripuistostaKeskustaan 💕🚴🏼‍♀️🌸

• Anonyymi

Lähin Kokkojoki lienee Utajärvellä. Perehdy tämän verran edes.

• Anonyymi

Kaffi on oikia sana.
        Ja sitä saa monissa herkullisissa paikoissa, laihaa on vain apsilla.

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi

Kokkojoki on Kiiminkijoen vesistöön kuuluva reilun parin kilometrin pituinen joki Utajärven Juorkunassa. Se lähtee Vähä-Ruohosen länsipäästä ja laskee Kivijärveen etelän puolen Kokkoniemen ja pohjoisen Kokkosuon välistä Vitjakankaan kohdalla järven itärannalla.

Joen putouskorkeus on vain 10 senttimetriä. Jokivarsi on asumaton eikä sinne ole mitään tieyhteyttä, mutta kaakon suunnasta Salon talosta tulee jokivartta seuraileva polku Kokkoniemen tienoille asti.

• Anonyymi

Suomessa on kuusi Kokkojokea. Lähin Utajärvellä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1284
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      715
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60