Graafisen alan ja media-assistentin koulutus?

picpic

Kerran törmäsin tällaiseen, että nykyinen graafinen suunnittelija oli käynyt aikoinaan lukion, media-assistentin koulutuksen ja sen jälkeen varsinaisen graafisen suunnittelun koulutuksen. Eikö tämä media-assistentiksi kouluttautuminen tapahdu kuitenkin amiskassa? Eihän siihen kouluttautuminen välttämätöntä ole, mutta kuinka käytännöllinen? Kyseinen graafinen suunnittelija sanoi sen olevan hyvä lisä. Kolme vuottahan siihen menisikin. ja varsinaiseen koulutukseen neljä.

3

2093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harkitse tarkkaan.

      Media-assari on amiskoulutus. Siihen siis ei tarvitse edes lukiota. Graafikoksi kouluttautuminen on korkeakoulu hommaa. Lahden muotoilu instituutti tai taideteollinen korkeakoulu noin käytännössä.

      Sitten on noita välimuotoja. Audiovisuaalisen viestinnän ammattitutkinto, periaatteessa näyttökoe. Enenpi kuin media-assari kuitenkin.

      Ja sitten amk- jutut. Medianomit ja sen sellaiset.

      Koulutus on apu, ei mikään perusedellytys yhtään mihinkään. Pirusti ihmisiä töissä ilman mitään koulutusta. Toisaalta kortistot pullollaan ties minkä tutkinnon tehneitä.

      Ite tein taannoin visuaalisen suunnittelijan tutkinnon joutessani. Päivääkään ei oo kouluja tullut käytyä. Yli 25 vuotta tosin hommia tehtyä. Tästä pystyis hakeen amkkiin, ja sen jälkeen vaikka yliopistoon. Siis ilman lukiota.

      Kannattaisi muuten miettiä alavalintaa tarkkaan. Näihin hommiin on pian kymmenen vuotta koulutettu valtavat määrät ihmisiä. Ja kuten sanottua, työkkäri se suurimmalla osalla on se tulonlähde.

      Jos tuntuu että on potkua, ja lukiokin käytynä. Mee pyrkiin taikkiin. Media-assarit on useesti vetelemässä piuhoja jossain proggiksessa, tai tekee viimmeistelyhommia tai rutiininomaisia lehti-ilmoja pienellä palkalla ja urakkatahtiin.

      Koulutettu graafikko voi jopa päästä suunnittelemaankin jotain. Tai sitten jos viitsii koulutuspuolen aprot vääntää, kenties opettavat jossakin pienessä kansalaisopistossa jotain värioppia tuntilaisena.

      En mä nyt taas oo sillein peloittelemassa ketään. Ala on verinen. Yks entinen pomo löytyi hirrestä viime vuoden lopulla. Nyt kun pukkas laman, etenkin mainospuolella on odotettavissa konkursseja. Printti, webbi ja sähköiset viestimet työllistää suunilleen kuin ennenkin. palkat voi tosin laskea nykyisestäänkin. Tollaset jutut kun hyväksyy ja on hyvä duuneissaan, voi kenties elättää ittensä.

      Alalle kyllä mahtuu uutta verta, osa kun tippuu kuitenkin kuvioista, tavalla tai toisella. Siis joittenkin tietojen mukaan vuositasolla otetaan kaikenmaailman media kouluihin parituhatta opiskelijaa. Tätä on tapahtunut 10 vuotta. Siis 20 000 jonkinlaista koulutettua tyyppiä kulkee raapimassa töitä alalta, missä töitä oli alunperinkin heikosti.

      • lähdössä pois alalta

        Hei,
        Olen itse opiskellut medianomiksi (opinnot kesken tosin), kun lähdin työelämään heti kun sopiva paikka löytyi. Yhdeksän vuotta tällä alalla olen nyt ollut ja monenlaista tullut nähtyä....Teen web-hommia lähinnä nykyään, mutta ajattelin hakea kokonaan toiselle alalle. Mainosala jo kyllästyttää, aikansa kutakin:)Mieluummin teen harrastuspohjalta kuvituksia ja muuta mukavaa, koska ei näissä hommissa saa varsinaisesti "taiteilla":)
        Aika paljon työttömiä tällä hetkellä ja koko ajan pitäisi kehittää itseään ja olla valmis opettelemaan uusia ohjelmia ja taitoja.....glamour kaukana tästä hommasta, näyttöä pitää jaksaa tuijottaa silmät sikkurassa:)


      • alan vaihtoa
        lähdössä pois alalta kirjoitti:

        Hei,
        Olen itse opiskellut medianomiksi (opinnot kesken tosin), kun lähdin työelämään heti kun sopiva paikka löytyi. Yhdeksän vuotta tällä alalla olen nyt ollut ja monenlaista tullut nähtyä....Teen web-hommia lähinnä nykyään, mutta ajattelin hakea kokonaan toiselle alalle. Mainosala jo kyllästyttää, aikansa kutakin:)Mieluummin teen harrastuspohjalta kuvituksia ja muuta mukavaa, koska ei näissä hommissa saa varsinaisesti "taiteilla":)
        Aika paljon työttömiä tällä hetkellä ja koko ajan pitäisi kehittää itseään ja olla valmis opettelemaan uusia ohjelmia ja taitoja.....glamour kaukana tästä hommasta, näyttöä pitää jaksaa tuijottaa silmät sikkurassa:)

        koska töitä ei ole ja nuoremmat otetaan mieluummin töihin kuin yli 40 vee:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      778
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe