Litteän näytön ongelma

mulla on

Vaihdoin tämmöseen 19 tuumaseen litteään näyttöön ja nyt kun käytän resoluutiota 1024 x 768 niin teksti näkyy jonkin verran suttuisena ja kuva hieman kapeana. Eli siis kuva on pystysuunnassa hieman liian pitkä vaakasuuntaan nähden. Tää resoluutio olis muuten juuri sopivan kokoinen mutta tää kapeus ja tekstin suttuisuus hieman häiritsee. Oon koittanut etsiä sopivaa resoluutiota millä saisin tuon korjattua mutta en löydä sopivaa ratkasua. Tekstin laatu paranee jos laitan oikein korkean resoluution mutta sillon taas kaikki on aivan liian pientä...

Mikäköhän resoluutio nyt sitten olisi paras ja onko mahdollista tehdä jotain muita säätöjä että tää kuva paranisi? Kiitoksia neuvoista jos joku osaisi auttaa!

2

569

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -max-

> Tekstin laatu paranee jos laitan oikein korkean resoluution mutta sillon taas kaikki on aivan liian pientä... <

Nämä littunäytöt kun on tarkoitettu vaan jollekkin yhdelle resoluutiolle , niin näyttöä ostaessa kannattaa katsoa mikä se on ja miettiä kuinka suuri sen näyttöpaneelin pitää olla, esim. 19,22,24 tuumaisissa näytöissa voi olla sama natiivi resoluution, ja sehän on silloin selvää että 19 tuumasessa kaikki on pienempää, kun 24:ssa

Mutta jotta ei tarvitsisi ostaa uutta näyttöä , voi kokeilla muuttaa DPI arvoa. eli fonti kokoa.

(oletan että on windows)

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/fi-FI/help/454f5078-2b51-4cda-b4c0-6391e870c41d1035.mspx

jos esim DPI on 96 ja muutat sen 120 niin kaikki näytöllä muuttuu suuremmaksi, ei ainostaan teksti, mutta kaikki ohjelmoijat eivät ole vielä ymmärtäneet tätä että käyttäjä voi käyttää myös jotain muuta DPI arvoa kun oletus ja heidän ohjelmissa esim. painonapit saattavat mennä päällekkäin tai ne on hävinnyt jonnekkin reunan yli jne jne... mutta kuiten käyttiksen omat ohjelmat, muutkin paremmin tehdyt kyllä skaalautuu.

DPI tarkoittaa " Dots per inch" .. pisteitä per tuuma

• resoluutiona taitaa

toimia parhaiten 1280x1024, uudemmissa laajakuvanäytöissä jokin HD-resoluutio. Muuta resoluutio korkeammaksi.Näytön valikosta pitäisi myös löytyä valinta, jolla voi asettaa näytön toimimaan tietyllä resoluutiolla (Auto-Set tms.). Tämä yleensä korjaa juuri tämän tekstin suttuisuuden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe