Haluaisin kuulla kokemuksia/mielipiteitä siitä, miten pitkään melatoniinia kannattaa syödä ja miten lopetus onnistuu.
Olen nyt syönyt 1-2 mg melatoniinia (sitä tavallista, ei pitkävaikutteista) noin 6 viikkoa, viimeiset 2-3 1mg illassa ja nukkunut varsin hyvin. Etenkin viimeiset kaksi viikkoa.
Nyt olen miettinyt josko voisin jo lopettaa melatoniin käytön. Onkohan liian aikaista? Kärsin aika jokaöisestä unettomuudesta (välillä oli parempia kausia) lähes vuoden, ennen kuin hankin melatoniinia.
Kokeilin tällä viikolla pari yötä kokonaan ilman ja nukuin surkeasti. Sitten pari yötä taas 1mg ja hyvät unet, kunnes viime yönä 0.5mg ja liikaa valvomista.
Vinkkejä ja neuvoja kaivataan! Mina ei ohjeistettu kuurin pituudesta juuri mitenkään, eikä myöskään lopettamiseen liittyvistä vaikeuksista mainittu lekurilla käydessäni.
melatoniinin lopetuksesta
5
4976
Vastaukset
- GIZ
Melatoniini on elimistön normaali hormoni. Jos olet saanut siitä apua nukkumiseen, en usko että elimistösi alkaisi itsestään tuottaa tuota tärkeää hormonia riittävää määrää. Näin ollen en pitäisi kovinkaan todennäköisenä sitä, että voisit lopettaa melatoniinin syömisen ellet halua palata unettomuusongelmiin.
Meillä lapsemme unensaantivaikeudet loppuivat melatoniin syömiseen välittömästi. Nyt on vuosi mennyt hyvin. Hän saa joka ilta puolikkaan tabletin eli noin 0,5 mg. Nukahtamisvaikeuksia on, jos tabletti unohtuu.- liian väsynyt
GIZ, kiitos vastauksesta. Haluaisin lopettaa melatoniinin, koska sen pidempiaikaisesta käytöstä ja mahdollisista haittavaikutuksista ei tunnu olevan kovin paljon tutkimusta. Mitä unihormonin tuotantoon omassa elimistössä tulee, ennen tätä unettomuutta, johon oli syynä liialliseksi paisunut stressi, nukuin ihan ok, suurimman osan elämästäni siis..
- muistaakseni
liian väsynyt kirjoitti:
GIZ, kiitos vastauksesta. Haluaisin lopettaa melatoniinin, koska sen pidempiaikaisesta käytöstä ja mahdollisista haittavaikutuksista ei tunnu olevan kovin paljon tutkimusta. Mitä unihormonin tuotantoon omassa elimistössä tulee, ennen tätä unettomuutta, johon oli syynä liialliseksi paisunut stressi, nukuin ihan ok, suurimman osan elämästäni siis..
Oli kauan sitten kirjoitus, että jos käyttää melatoniinia pitkään, oma aivojen tuottama melatoniini vähenisi. En kyllä oikein usko asiaa, sillä eihän lääkärit silloin määräisi sitä kenellekään.
- GIZ
liian väsynyt kirjoitti:
Melatoniini on reseptilääke vain Suomessa ja muualla käsittääkseni käsikauppatavara, esim. Virossa. Olen lukenut erilaisia tutkimuksia maailmalta ja kysellyt vähän suomalaisilta lääkäreiltäkin asiasta. En muista mahdollisia haittoja, mutta eivät ne kovin vakavilta kuullostaneet.
Itse yrittäisin tulla mahdollisimman vähällä toimeen ja testaisin, missä riittävä annosraja kulkee.
Tuotetta ei kannata käyttää jos siitä ei ole mitään hyötyä. Jos tuotteesta on hyötyä, se osoittaa että on melatoniinin puutetta. - jantzy
liian väsynyt kirjoitti:
Eikä mitään haittavaikutuksia ole ilmaantunut. Tai siis mitään muuta kuin tuo jo mainittu elimistön oman melatoniini tuotannon väheneminen, mutta se on luultavasti ollut kohdallani heikkoa jo ennen purkkihormonia. Eli jos jätän pillerin ottamatta minua ei ala väsyttämään niin kuin normaalia ihmistä päivän päätteeksi. Saatan kyllä saada unen, jos olen hyvin uupunut, mutta uni ei ole välttämättä kovin syvää.
Itse aijon käyttää melatoniinia niin kauan kuin on tarvis, ehkä jopa koko elämäni. Mieluumin tuota kuin jatkuvaa unettomuutta tai unilääkkekierre.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628