Estrogeeni auttaa

nukkumaan

Gynekologien mukaan vaihdevuosi-ikäisten ja sitä lähestyvien naisten unihäiriöt johtuvat suurelta osin estrogeenin vähyydestä. Itse kärsin kymmenen vuotta unihäiriöistä, viisi viimeistä vuotta pahoista sellaisista. Heräsin aina kolmen aikaan enkä saanut nukuttua enää yhtään tai olin vähän väliä hereillä. Väsymys oli armotonta ja lihaksia särki jne. Olen vuoden nyt laittanut estrogeenigeeliä. Ensin laitoin sitä aamulla, mutta syksyllä hoksasin siirtyä laittamaan illalla n. tuntia ennen nukkumaanmenoa ja kylläpä oli iso ero. Olen nukkunut nyt yhtäjaksoisesti syvää ravitsevaa unta joka yö. Ihanaa olla energinen ja jaksavainen. Lihaskivut ovat myös poissa.

8

5311

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viittaa sekin

että vaihdevuosia lähestyttäessä yövalvomiset ennen kuukautisia lisääntyvät. Minulla oli tapana valvoa joskus koko yö ja joskus kaksikin noin vuosi ennen kuukautisten loppumista. Sen jälkeen menikin jo pelkäksi valvomiseksi ja kahden seuraavan vuoden aikana nukuin yhden ainoan yön normaalisti. Ihmettelin suuresti mitä järkeä vaihtareissa on. Olin jo puolikuollut väsymyksestä kun vihdoin aloin nukkumaan uudestaan kunnolla. Hormoneja en ole voinut käyttää. Nyt nukun normaalin yöunen välillä heräten mutta nukahdan heti uudelleen, ihanaa. Luulin jo, etten koskaan enää saisi unta.

• molemmilla

sama vaikutus on se sitten kemiallinen tai luonnonmukainen vain vahvuudessa on eroa. Itse vaan joudun myös kemiallisen estron lisäksi käyttämään keltarauhashormoonin johdannaista eli progesteronia. Siitä tulee, niin paljon harmillisia sivuvaikutuksia ainakin mulle. Lihoin kk käytön aikana jo 4kg ja turvotusta tuli, niin että en enää tuntenut itseäni samaksi naiseksi. Sitten vielä ne voimakkaat kivuliaat vuodot. Niin kauan, kun mulla on kohtu tallella, niin enää kajoa yhdistelmähormooneihin.

Mullakin vaihtarit alkoivat kovilla nivelkivuilla(niitä särki yleensä koko yön) sitten alkoi tulla kuvioon uni, virtsa ja hikoiluvaikeudet sekä matalapaine, eikä oikeestaan mikään huvittanut. Väsymystä oli koko ajan. Kokeilin monen montaa vv-vaivoihin tarkoitettua luontaistuotetta vaihtelevalla menestyksellä. Ei niistä kyllä mitään apua ollut loppupeleissä.

Sain apua omega3:sta ja vahvasta B-vitamiinista nivel/hermovaivoihin, sekä paikallishoidosta virtsaongelmiin. Nyt olen päässyt vielä hikoilustakin tämän uuden markkinoilla olevan vahvemman luonnonestrogeenin ansiosta. Eli jos luonnonestrogeeni on vaan tarpeeksi vahvaa, niin kyllä myös auttaa vv-vaivoihin. Sitä en vielä kylläkään tiedä, että kasvattaako kasviestro kohdun limakalvoa, mutta pitääpä seurata sitä=)

• pörriäinen

Hei,mitä luonnon estrogeenia tarkoitat,onkos apteekin tavaraa nuo B-vitamiinit??

• apteekki
        pörriäinen kirjoitti:

Hei,mitä luonnon estrogeenia tarkoitat,onkos apteekin tavaraa nuo B-vitamiinit??

tavaraa on B-vitamiinit eli Neuromax forte, joka sisältää B-1,-6 ja -12vitamiinit. Luonnonestrogeeni on Pueraria Mirifica, joka on tällä hetkellä ilmeisesti vahvinta lajiaan.

• juttu tuo estrogeeni

Unihäiriöt johtuvat kuumista aalloista. Jotkut tosin eivät huomaa aaltoa yöllä, mutta huomaavat unihäiriön, samasta asiasta kuitenkin on kysymys.

Unihäiriöt menee ohi niin kuin kuumat aallotkin useimmilta ennen pitkää. Itselläni on ollut vain yksi muutaman kuukauden jakso kuumia aaltoja unihäiriöineen ja toinen vähän lyhyempi jakso.

Mutta estrogeenihoito ei todellakaan ole naisen paras ystävä. Se on vähän niin kuin ryyppy alkoholistille tai sauhut nikotinistille, eli tärinä ja kohmelo kyllä helpottavat nopeasti, voi autuutta, mutta oikeasti vaiva vaan pitkittyy ja riskit lisääntyy.

• täyttämässä 50

..ja olen alkanut huomata lieviä oireita kuumista aalloista, samoin kk ovat jääneet 2kk sitten pois. Aamuyöllä herään aaltoon, mutta nukahdan uudestaan. Palelu on myös lisääntynyt, olen aina ollut kova palelija.!158cm 51kg, eli luultavimmin alan myös lihoa? Olen kasvissyöjä, eli syön soijaa usein, ehkäpä se auttaa, olen kuullut? Äitini aikoinaan pärjäsi ilman hoitoja, ja itsekin ajattelin sinnitellä. Pelkään hormoneja, ehkäisyä käytin pillereinä 20v, ehkäpä siinä syy lapsettomuuteen..:(

• prog. lopettamishaaveilija

Minulla ei ole ollut koskaan mitään vaikeuksia nukkua. Nukahtaminen on helppoa ja aamulla voisin nukkua vaikka kuinka pitkään. Unta riittää liiaksikin, tarvitsen unta 9 - 10 tuntia vuorokaudessa.
      Ja minulla estrogeenitasot on olleet varmasti tosi alhaalla kun ei kuukautisiakaan pitkiin aikoihin välillä.

Oikein toivoisin, ettei nukuttaisi näin paljon aina...

• tekopirteyttäkö,kiitos ei.

sovi mikään,olen kokeillut kaikkea ja en ole silloin oma itseni.
      Mielummin otan vastaan mitä elämä tuo ja hyväksyn vaivat,kun tunnen olevani jotain muuta,mitä en ole

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1731
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1290
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1254
    Aihe