Pitääkö työsuhteen päättyminen todistaa?

123

Eli: minulla on työsopimus vuokratyöfirman kanssa. Sopimus solmittiin n. vuosi sitten, mutta viime kesäkuusta lähtien en ole ollut päivääkään siellä töissä, johtuen ihan vaan siitä ettei heiltä ole tullut kutsua työhön. Työsopimusta ei kuitenkaan koskaan purettu kummankaan osapuolen toimesta: onhan mahdollista, että työkeikkoja alkaa taas tulla, joten eihän siitä olisi minulle ollut paljoa hyötyä sitä alkaa irtisanomaan(työtodistusta tosin en ole saanut tietenkään, koska en ole työsopimusta irtisanonut, mikä lieneekin ainut haitta). Eli viime kesäkuusta lähtien kyseisestä paikasta ei ole tullut tuloja yhtään, mutta työsuhde yhä voimassa. Nyt asumistuen välitarkastuksessa kelalta tuli kuitenkin vaatimus lähettää heille "viimeisin palkkalaskelma, jossa näkyy työsuhteen päättyminen" kyseisestä työpaikasta. Elikkäs, onko jollain kokemusta/tietoa, pitääkö mun nyt oikeasti käydä irtisanomassa tuo työsuhde, vai voinko jollain keinolla selittää/todistaa kelalle, että vaikka työsuhdetta ei ole purettu, niin tuloja ei ole tullut tuon kesäkuun jälkeen?

4

780

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinulla on oikeus saada työnantajalta pyytämällä väliaikainen työtodistus. Siitä pitäisi käydä ilmi myös se, että koska olet viimeksi ollut töissä. Tuon paperin sitten toimitat KELAan omana selvcityksen, että et ole ollut töissä muuallakaan ja tulosi ovat nyt X euroa (0?).

• työtä........................

Petu,

Onko tosiaan niin, että jos oikeasti työt on loppuneet käyttäjäyrityksessä, niin siitä huolimatta työsuhde välittäjäyrityksessä säilyy.

Tämä on suuren luokan ongelma sen takia, koska Kelan tuet määrätään erilailla kun on työsuhteessä ja työttömänä.

1
        Eli voiko väliaikaisella työtodistuksella välittäjäyrityksestä saada työttömän statuksen Kelan kirjoihin. Eli silloin kun työt on loppu käyttäjäyrityksessä.

2
        Pääseekö työttömäksi työnhakijaksi väliaikaisella välitysfirman työtodistuksella, josta käy ilmi että henkilö ei saa palkkaa. ELi ei ole työssä käyttäjäyrityksessä. Eikä varmaankaan saa palkkaa välitysfirmasta vaikka onkin työsuhteessä välitysfirmaaan.

• 123

Pitääkin huomenna soitella sinne vuokrafirmaan. Ilmeisesti(ainakin pienen googlauksen perusteella)tuollaisen väliaikaisen työtodistuksen antaminen ei ole pakollista työnantajalle, mutta eiköhän ne sellaisen suosiolla anna. Toivottavasti vaan lähettävät nopeasti, että ehtii tuohon kelan antamaan päivämäärään mennessä.
        Mutta kiitos paljon neuvosta sinulle, selvitti tätä hommaa huomattavasti.

• palkkatodistusta........
        123 kirjoitti:

Pitääkin huomenna soitella sinne vuokrafirmaan. Ilmeisesti(ainakin pienen googlauksen perusteella)tuollaisen väliaikaisen työtodistuksen antaminen ei ole pakollista työnantajalle, mutta eiköhän ne sellaisen suosiolla anna. Toivottavasti vaan lähettävät nopeasti, että ehtii tuohon kelan antamaan päivämäärään mennessä.
        Mutta kiitos paljon neuvosta sinulle, selvitti tätä hommaa huomattavasti.

Pyydä samalla palkkatodistus. Sitä tarvitset Kelan tukien laskemista varten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2805
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2694
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      15
      1568
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1267
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe