Ällikällä lyöty.

Kyssäri-Alma

Miltä tuntuu olla ällikällä lyöty ja miltä se tuntuu? Onko kenelläkään kokemusta?

Mikä mahtaa olla ällikkä?

24

6093

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntuu...

      "Millainen lyömäase onkaan ällikkä?

      Kun sanotaan, että joku on ihan ällikällä lyöty, niin, mitä tuo ällikkä tarkoittaa. Mahtaa olla kovakin lyömäase?

      Äimän käki

      Nimimerkki Äimän käki näyttää ainakin olevan hyvin tietoinen, mitä ällikällä lyöminen tarkoittaa. Se merkitsee siis samaa kuin olla erittäin hämmästynyt, yllättynyt, ällistynyt. Ällikkä tulee sanasta älli, mikä viittaa älyyn, tajuun ja järkeen. Kysymys ei siis ole konkreettisesta astalosta eli lyömäaseesta, vaan henkisestä järkytyksestä. Kun ällikällä lyödään riittävän lujaa eli erittäin yllättävä seikka tulee esille, siinähän voi mennä jopa taju tai järki."

    • ainakin minä olen tuolloin, ällistynyt lienee kutakuinkin hämmästynyt josta vedämmekin yhtälöksi sen että ällikällä lyöty voisi olla hämmäkällä lyöty.

      ällistynyt=hämmästynyt
      ällikkä=hämmäkkä ??

      Toki ällistynyt voi myös olla äimistynyt joten olisiko ällikkä sittenkin äimikkä ??

      • ompi,

        äimän käki?


      • ompi, kirjoitti:

        äimän käki?

        äimän käkenä ihemttelen :) Mieleen nousee äimäneula jossa on iso silmä, sekä käki joka kukkuessaan aukoo nokkaansa. Tästä päättelen että äimänkäki on suu ammollaan äimistelevä kansalainen?


      • Kyssäri-Alma

        äimistymisestä mieleen suuttumus, vrt.
        ottaa itseensä,
        kimpaantua,
        ottaa nokkiinsa,

        ihanaa tämä äidinkieli :)


      • Kyssäri-Alma kirjoitti:

        äimistymisestä mieleen suuttumus, vrt.
        ottaa itseensä,
        kimpaantua,
        ottaa nokkiinsa,

        ihanaa tämä äidinkieli :)

        äidinkielemme on tosi vivahderikasta ja kun siihen sekoitetaan vielä murteet, niin johan on sellainen mixeri että en ihmettele ollenkaan jos ulkolaiset sanovat suomen kieltä vaikeaksi. Eihän tätä itekkään kaikisellen tajua :))

        Mä ajattelen kimpaanuneen olevan äkämystynyt, onko tuo sana sinulle tuttu?


      • Kyssäri-Alma
        TaikisN kirjoitti:

        äidinkielemme on tosi vivahderikasta ja kun siihen sekoitetaan vielä murteet, niin johan on sellainen mixeri että en ihmettele ollenkaan jos ulkolaiset sanovat suomen kieltä vaikeaksi. Eihän tätä itekkään kaikisellen tajua :))

        Mä ajattelen kimpaanuneen olevan äkämystynyt, onko tuo sana sinulle tuttu?

        että hain juuri tuota sanaa :)

        Aikoinani mulla oli koulussa äidinkieli 7
        ja englanti 9
        ...aika hyvin, hoono soomi :)


    • on sekä

      että:)
      Joutunut ällikkävastauksen kohteeksi; siis olen yllättynyt odotettua viisaammasta vastauksesta ja joutunut näinollen hetkellisesti nuolemaan näppejäni.:)

      Vastaavasti olen antanut palutteena vastauksen johon toisella ei ole antaa vastinetta.:)

    • Mistähän tuo sanonta tullenee ?

      • Kyssäri-Alma

        juttu, mutta liittyy kai jonkinlaiseen liikkeelle pääsyyn.

        Entäs kun lähdetään lipettiin, missähän sellainen paikka on?


      • se savossa,
        Kyssäri-Alma kirjoitti:

        juttu, mutta liittyy kai jonkinlaiseen liikkeelle pääsyyn.

        Entäs kun lähdetään lipettiin, missähän sellainen paikka on?

        käpälämäki on jossain sielläpäin


      • kartasta tuota

        huitsin nevadaa,mutten löytänyt


    • Kyssäri-Alma

      malka silmässä?

    • Xantippainen*

      Ällikkä on tietysti oma nyrkki joka lyödään otsaan, kun ei ymmärretä asiaa.

      Mitä useammin se lyö, sitä parempi.

    • Suomenmieli

      Nykyisin ammutaan pulttipyssyllä, ennen tainnutettiin ällikällä. Alkuperäiseen kysymykseen vastaus: lyönnin jälkeen ei tunnu enää miltään.

    • Yllättynyt

      Olisikohan se vähän samma kuin yllättyminen, hyvällä tai huonolla tavalla, mutta niiin paljon ja perusteellisesti, ettei saa sanaa suusta ulos. On niin kuin puulla päähän lyöty ja hoo-moilanen.

      Siippa on meikäläisestä sitä mieltä, että en koskaan jää sanattomaksi. Olen jäänyt, mutta en voi yhtäkään niistä tapauksista esimerkiksi kertoa. Sattuneesta yllätyksellisestä syystä.

    • ällikkä

      Ällikkä on alunperin teurastuksessa käytetty raskas piikkipäinen nuija. Iskemällä painavalla nuijalla - eli ällikällä - teuraseläintä päähän upposi siinä oleva piikki eläimen kallon läpi ja eläin - jos ei aina ihan vallan kuollut - niin ainakin taintui.

      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa


    • att2

      Paskaa, missä järki???

      • att2

        Luulen 40 vuotiaille jotka oppivat puhumaan!


    • Anonyymi

      Juuri luin, että teurastukseen käytetty raskas piikkipäinen nuija, jolla lyötiin eläintä päähän.

      • Anonyymi

        Se ei pirä paikkaansa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      244
      2044
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      121
      771
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe