lopettaminen

bubble..

Harvempi gerbiilin omistaja varmaankaan vie gerbiiliä tai muuta pienjyrsijää eläinlääkäriin asti lopetusta varten kun sen aika syystä tai toisesta koittaa.

Omalta gerbiililtäni huomasin juuri kasvaimen kyljestä, joka ainakaan vielä toistaiseksi ei ole vaikuttanut jo vanhan puoleisen gerbilin toimiin. Olen kuitenkin valmis lopettamaan gerbiilin heti kun huomaan sen kunnossa muutosta huonompaan suuntaan, sillä tuolloinhan vaihtoehdot ovat jo vähissä

Kysyisinkin onko teillä gerbiiliharrastajilla keinoja gerbiilin lopettamiseen kotona? Ja tietenkin tarkoitan kivuttomia, nopeita ym tapoja.

45

10062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..--

      Itse en suosittelisi gerbiilin lopettamista kotioloissa, mutta jos sinusta on siihen niin..

      Keinoja ei minulla ole, sillä lähes kaikki gerbiilini ovat nukkuneet yön aikana pois ;(

    • suski87

      Lain mukaan yli kolmepäiväinen nisäkäs on luvallista lopettaa ampumalla tai siihen soveltuvalla kaasulla. Aika moni jyrsijäkasvattaja käyttää pienjyrsijöiden lopettamiseen hiilidioksidia. Hiilidioksidikammio on helppo askarrella kotonakin ja valmismateriaalit ovat helposti löydettävissä lähikaupasta/netistä, mutta rahaa kammioon tekoon menee aika sama mitä yhden tai kahden jyrsijän lopettamiseen eläinlääkärillä. Muutaman eläimen kohdalla siis eläinlääkäriin vienti on usein se halvin ja helpoin tapa. Yksi mahdollisuus on tietenkin tiedustella lähialueen kasvattajilta löytyykö heiltä hiilidioksidikammiota ja jos, voisivatko he mahdollisesti pientä korvausta vastaan suostua lopettamaan gerbiilisi.

      Hiilidioksidikammion teosta ja käytöstä löytyy paljon asiaa esimerkiksi hiirifoorumilta: http://hiirifoorumi.net/viewtopic.php?t=394 Itse kasvatan hiiriä ruuiksi omille käärmeilleni ja sillä tuo hiilidioksidilaitteisto itseltänikin kotoa löytyy. Muutamat ensimmäiset lopetuskerrat olivat kyllä melko tuskaa, kun sitä pelkäsi kaikesta lukemisesta ja laitteistoon perehtymisestä huolimatta mokaavansa homman jotenkin ja siten vahingossa pitkittävänsä lopetettavien eläinten kärsimystä. Sitten kun sitä oppi luottamaan siihen, että hallitsee laitteiston käytön, on tuo kyllä osoittautunut erittäin käteväksi. Ei tarvitse sitten hätälopetuksiaan pelätä, kun tietää että eläimet on mahdollista lopettaa nopeasti kotona.

      Hätälopetus on tietenkin luvallista suorittaa millä tahansa millä eläimen saa mahdollisimman nopeasti pois kitumasta. Hätälopetus koskee siis lähinnä tilanteita, joissa eläin on jäänyt vahingossa esimerkiksi oven väliin tai tippunut kädestä ja selvästi kituu. Tällaisissa tapauksissa olen kuullut käytettävän ainakin eläimen päänmurskaamista kovalla vasaran tai tiiliskiven iskulla. Noissa molemmissa on tärkeää se, että isku on tosiaan kerrasta kyllin voimakas ja osuu suoraan juuri siihen mihin on aiottukin. Itse en ole onneksi tuollaiseen tilanteeseen joutunut, että eläin pitäisi päästää kärsimyksistään välittömästi.

      Toki niihin muihinkin konsteihin törmää usein, millä eläimiä on päiviltä päästetty kun ei ole haluttu maksaa eläinlääkäriä, mutta laillisia tai tuskattomia monet eivät niistä kuitenkaan ole (esimerkiksi hiilidioksidi on pyritty korvaamaan autonpakokaasulla, kun se on ilmaista viis sen sisältämistä epäpuhtauksista ja lämpötilasta, eläin on muussattu laittamalla se muovipussiin ja ajamalla autolla yli jne.). Ei se eläinlääkäri kuitenkaan niin paljoa eläimen lopetuksesta veloita, etteikö eläin olisi ansainnut asiallista loppua osaavissa käsissä sen sijaan että se joutuu eri tappomentelmien koekaniineiksi. Monissa vaihtoehtoisissakin menetelmissä (esimerkiksi niskojen katkaisu, mitä etenkin jotkut matelijaharrastajat ruokaeläimillä käyttävät) suosituksena on usein se, että menetelmää harjoitellaan hyvin etukäteen kuolleilla eläimillä, ennenkuin sitä lähdetään soveltamaan eläviin. Yksittäisen lemmikin kohdalla näitä ei siis kannata lähteä harjoittelemaan, etenkään siinä tilanteessa, kun eläimen on jo aika päästä pois.

    • Mutta mun gerbiilin kasvain tulehtu ja se alkoi sitä kovasti raapia.. Ihan veriseksi meni..
      Käytettiin eläinlääkärissä ja koitettiin anibioottia, mutta ei auttanut. Veimme eläimen lopetettavaksi tasan viikkoa myöhemmin.

      Tällaiset kokemukset oli tuosta kasvaimesta.. Jos siis gerbiilisi alkaa käyttäytyä samalla tavalla.

    • mallu...

      Mulla on hyvä kun ei tarvitse itse lopettaa kun isä osaa. Gerbiilit kyl kuollu aina omia teitään. Muutama vanhuuteen. Oli onnee ettei ollu kasvaimia siinä suvussa ollenkaa. Muutama kyl kuoli et lonkat meni. Mut jos mun pitäis lopettaa gerbiili niin pyytäisin isää tekee sen. Se ampu meidän hevosenkin. Se kuulemma iha kamalaa. Isä oli iha paniikissa koko loppu päivän ja itkeskeli. Kylhän se osas ku hirvenmetällä käy ja muutenki mestariampuja, mut kyl se aikuiseltaki mieheltä vie voimia tuollane. En ite pystyis.

    • aww

      Älä lopeta gerbiiliä kotona ellet ole äärimmäisen köyhä. Jos sinulla mitenkään on varaa, vie eläinlääkäriin.

      • 10 jyrsiän kokemuksella

        En voi uskoa että luin just noi jutut!! En ollut ajatellutkaan, että kukaan ihminen esim. sulkisi eläimensä pussiin ja ajaisi sen yli tai hukuttaisi tai mutakaan mitä kerroitte. Ihan järkyttävää kunka kukaan pystyy sllaiseen jos eläimestä on vähääkään välittänyt. En todellakaan tajua.. Ihmiset aina sen rahan jostain saa vaikka lainattua joten viekää lääkäriin ja ajoissa ettei tule noita että vaikka kasvaimen takia kunto huonotuu nopeasti ja lopetatte itse. Ihan kamalaa onko sellaisilla ihmisillä tunteita ollenkaan..?


      • ei

        kyllä olis kanttia! en vaan pystyisi, jotenkin oon vaan niin eläinrakas, ja vaikka halkuisinki päästää sen kärsimyksistään niin en silti pystyis milllään koskaan ikinä vasaroimaan hukuttamaan tai pussittamaan gerbiiliä yms eläintä kuoliaaksi. :( eläinlääkäriin veisin tai pyytäisin iskää tekemään....


      • ....TÄ??
        ei kirjoitti:

        kyllä olis kanttia! en vaan pystyisi, jotenkin oon vaan niin eläinrakas, ja vaikka halkuisinki päästää sen kärsimyksistään niin en silti pystyis milllään koskaan ikinä vasaroimaan hukuttamaan tai pussittamaan gerbiiliä yms eläintä kuoliaaksi. :( eläinlääkäriin veisin tai pyytäisin iskää tekemään....

        En ymmärrä, miten joku pystyy lopettamaan lemmikkinsä esim. hukuttamalla TAI lyömällä vasaralla päähän!!! :( Tietenkin lemmikin parasta ajatellen se olisi hyvä, mutta muuten....


      • lopettaa kärsivä
        ....TÄ?? kirjoitti:

        En ymmärrä, miten joku pystyy lopettamaan lemmikkinsä esim. hukuttamalla TAI lyömällä vasaralla päähän!!! :( Tietenkin lemmikin parasta ajatellen se olisi hyvä, mutta muuten....

        niin miä soitan kyllä iskälle ja se hoitaa homman nopeasti... Samaten meiän yks kissa aikoinaan halvantui, niin isä lopetti sen ite..


      • fgfdggffr
        lopettaa kärsivä kirjoitti:

        niin miä soitan kyllä iskälle ja se hoitaa homman nopeasti... Samaten meiän yks kissa aikoinaan halvantui, niin isä lopetti sen ite..

        Ai harvempi vie eläinlääkärille? Kuules en ole kuullut ketään joka olisi gerbiilin lopettanut kotona.
        Ja se on sitäpaitsi laitonta


      • taas...
        fgfdggffr kirjoitti:

        Ai harvempi vie eläinlääkärille? Kuules en ole kuullut ketään joka olisi gerbiilin lopettanut kotona.
        Ja se on sitäpaitsi laitonta

        aleta mennä liiallisuuksiin. Gerbiilin saa lopettaa kotona, kunhan ei riko eläinlakia ja lopettaa nopeesti ja kivuttomasti.


      • 24fetyt
        taas... kirjoitti:

        aleta mennä liiallisuuksiin. Gerbiilin saa lopettaa kotona, kunhan ei riko eläinlakia ja lopettaa nopeesti ja kivuttomasti.

        minulla on hyvin paha tilanne mulla on 13 gerbiiliä ja se paha tilanne nii sitä en rupea nyt selittämään (henkilökohtaisia asioita) mutta oliskiko kivuton ja nopea ampua impalla päähä?


      • noomiiiii
        24fetyt kirjoitti:

        minulla on hyvin paha tilanne mulla on 13 gerbiiliä ja se paha tilanne nii sitä en rupea nyt selittämään (henkilökohtaisia asioita) mutta oliskiko kivuton ja nopea ampua impalla päähä?

        et laita eläin pussiin ja pussi veteen. Gerbu on nii pikkune et ei se nyt kärsi. Tai sit vasaralla päähän tms.


      • tottakuitenkaan

        vaan itsellesikin :)


      • hyi :(
        10 jyrsiän kokemuksella kirjoitti:

        En voi uskoa että luin just noi jutut!! En ollut ajatellutkaan, että kukaan ihminen esim. sulkisi eläimensä pussiin ja ajaisi sen yli tai hukuttaisi tai mutakaan mitä kerroitte. Ihan järkyttävää kunka kukaan pystyy sllaiseen jos eläimestä on vähääkään välittänyt. En todellakaan tajua.. Ihmiset aina sen rahan jostain saa vaikka lainattua joten viekää lääkäriin ja ajoissa ettei tule noita että vaikka kasvaimen takia kunto huonotuu nopeasti ja lopetatte itse. Ihan kamalaa onko sellaisilla ihmisillä tunteita ollenkaan..?

        tiedän, että nää keskustelut on tosi vanhoja mutt oon samaa mieltä 10 jyrsijän kokemuksella kanssa :'''(((( itse välitän gerbuistamme tosi paljon ja ne on ensimmäiset lemmikkimme. en todellakaan pystyis itse lopettamaan, itkettää jo nyt


      • miettikää

        Hukuttaminen on laitonta ja yli 3pv. ikäisen eläimen lopettaminen lyömällä päähän on sekin laitonta, tiedoksesi vaan.


      • Kangaspussukka

        Öö, muovipussiin ja veteen..? Mihin se siinä hukkuu, muutakuin hapenpuutteeseen, kun vesi ei tosiaan muovia läpäise...


      • Anonyymi
        10 jyrsiän kokemuksella kirjoitti:

        En voi uskoa että luin just noi jutut!! En ollut ajatellutkaan, että kukaan ihminen esim. sulkisi eläimensä pussiin ja ajaisi sen yli tai hukuttaisi tai mutakaan mitä kerroitte. Ihan järkyttävää kunka kukaan pystyy sllaiseen jos eläimestä on vähääkään välittänyt. En todellakaan tajua.. Ihmiset aina sen rahan jostain saa vaikka lainattua joten viekää lääkäriin ja ajoissa ettei tule noita että vaikka kasvaimen takia kunto huonotuu nopeasti ja lopetatte itse. Ihan kamalaa onko sellaisilla ihmisillä tunteita ollenkaan..?

        Niimpä😣


      • Anonyymi

        Hukuttaminen on erittäin kivulias. Sut ittes täsäs pitäs hukuttaa.. Saatana, vituttaa tommoset ihmiset. Eläimille vhän arvoa.


    • Gerrri__

      Suosittelisin sinua ensin viemään gerbiilisi eläinlääkäriin, joka osaa kertoa oman mielipiteensä.
      En suosittele itse lopettamista. ELäinlääkärissä se tapahtuu nopeasti ja kivuttomasti piikillä.

    • puolestapuhuja

      Musta oli kyllä ihan hirveetä lukea noita teijän juttuja!!
      Itselleni gerbiilini ovat aina olleet ja tulevat olemaan niin rakkaita että en voisi ikinä tapaa niitä esim. hukuttamalla ym. Ette varmaan itsekään haluisi sellaista kuolemaa!
      Kun lemmikki on tärkeä, antakaa sille arvokas tapa kuolla. Jos lemmikki kärsii ja pitäisi lopettaa, eläinlääkäri kyllä tekee sen. Ja jos siihen ei ole varaa, miksi sinulla on gerbiilejä?

      "et laita eläin pussiin ja pussi veteen. Gerbu on nii pikkune et ei se nyt kärsi. Tai sit vasaralla päähän tms."

      ai että gerbiili on niin pieni ettei kärsi?? Kyllä se pienikin eläin kärsii! Toi on ihan hirveetä! Siis että muovipussiin (ELÄVÄ gerbiili) ja hukuttaa?!

      Ennen tätä keskustelua en oo aatellukkaa et jotku tekee noin julmia kuolemia lemmikeilleen. Vai eikö ne oo ollu rakkaita?

      Kunniottakaa gerbiilinne muistoa!

      • wwewewwe

        No ainakin hukuttaminen on täysin älytön idea, siinähän vasta eläin kärsiikin kovaa, sulkekaa idean ehdottajat itsenne ison muovipussin sisään ja hypätkää järveen/jokeen, ja tulkaa takaisin sanomaan tuntuiko kivalta, se olisi teille ihan oikein idiootit.

        Eläinlääkäri on paras, sen verran halpaa oli viimeksikin (jtn alle 50e) lopettaminen siististi, ettei pitäisi kenelläkään olla niin vähän rahaa suomessa ettei onnistu.

        Toinen kivuton joskaan ei siisti tapa on ampua hamsua päähän lähietäisyydeltä haulikolla, kuolee ainakin varmasti kivuttomasti, mutta menee tohjoksi. Myös käsikranaatti tai sinko voisivat olla tehokkaita keinoja, tosin saatavuus todella heikko.

        // Hehheh, kyllä se eläinlääkäri on se järkevin vaihtoehto, jos on ihan pakko lopettaa itse niin sitten niin ettei varmasti kärsi, eli vaikkapa ampuminen tarkasti jollain ilmakivääriä tehokkaamalla aseella.


    • Jiihoh

      Gerbiilin lopettaminen asiallisesti tapahtuu eläinlääkärillä, joka itselläni on maksanut alle 20€ per elukka, joka ei ole mielestäni paha hinta eläimen lopetuksesta ilman kärsimyksiä. Toinen vaihtoehto on hiilidioksidikammio, jossa gerbiili kuolee myös kivuttomasti ja nopeasti (ainakin kaikki niin sanovat). Joillakin kasvattajilla on hiilarikammio ja kannattaa kysellä, jos joskus hätälopetuksen tullessa eteen saisi vaikka lainata kammiota pientä maksua vastaan tjn.
      Nämä lopetusehdotukset, joita jotkut täällä laukovat, ovat ihan järkyttäviä. Lyön vaikka vetoa, että yksikään teistä ei haluaisi kuolla sillä tavoin kärsien ties kuinka paljon. Vaikka gerbiili on pieni, se kärsii aivan samalla tavalla kuin me ihmisetkin ja ansaitsee asianmukaisen lopetuksen. Minusta ainakin paljon iloa tuonut lemmikki ansaitsee elämällee kivuttoman lopun, jos lopettaminen on edessä ja parhaiten se käy eläinlääkärissä.

      • Gerrri_

        Olet aivan oikeassa Jiihoh!
        Eläinlääkäri on paras paikka lopettaa gerbiili.
        Jos gerbiili jo kärsii ja esim. hukutatte sen se kärsii vielä enemmän!
        Tuskin kukaan teistä minunkaan mielestä haluaisi kuolla samalla tavalla!
        Eli eläinlääkäriin lopetettavaksi!


      • Tiedoton tyttö
        Gerrri_ kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa Jiihoh!
        Eläinlääkäri on paras paikka lopettaa gerbiili.
        Jos gerbiili jo kärsii ja esim. hukutatte sen se kärsii vielä enemmän!
        Tuskin kukaan teistä minunkaan mielestä haluaisi kuolla samalla tavalla!
        Eli eläinlääkäriin lopetettavaksi!

        Meidän n. 3 vuotiailla urosgerbiileillämme on mahassa pari pienen herneen kokoista kasvainta. Toisella kasvain on näyttänyt levinneen vähän enemmän. Eilen en vielä huomannut mitään outoa. Kuinkakohan nopeasti kasvain leviää? toivoisin että joku voisi kertoa. Sama juttu: Nyt sunnuntaina emme ehdi viemään niitä lääkäriin ja tiistaina lähdemme 10 päiväksi Prahaan. Maanantaina ehkä vielä ehtis, mutta pelkään jättää ne yksin nyt jos ne ovat jo kuolleet kun me tullaan matkalta. onko mitään enää tehtävissä?


      • Jiihoh
        Tiedoton tyttö kirjoitti:

        Meidän n. 3 vuotiailla urosgerbiileillämme on mahassa pari pienen herneen kokoista kasvainta. Toisella kasvain on näyttänyt levinneen vähän enemmän. Eilen en vielä huomannut mitään outoa. Kuinkakohan nopeasti kasvain leviää? toivoisin että joku voisi kertoa. Sama juttu: Nyt sunnuntaina emme ehdi viemään niitä lääkäriin ja tiistaina lähdemme 10 päiväksi Prahaan. Maanantaina ehkä vielä ehtis, mutta pelkään jättää ne yksin nyt jos ne ovat jo kuolleet kun me tullaan matkalta. onko mitään enää tehtävissä?

        Ei niitä välttämättä tarvitse lopettaa, koska ne kasvaimet ovat aika pieniä ja gerbiilit ilmeisesti käyttäytyvät normaalisti sekä juovat ja syövät hyvin. Kasvaimen leviämisestä en oikein tiedä, kai se on aika yksilöllistä.
        Meinaatko oikeasti jättää gerbiilisi 10 päiväksi yksin?? Ne selviävät korkeintaan 2-3 pv yksin. Jos niillä ei ole hoitajaa, hanki sellainen ja jos on, niin pyydä häntä tarkkailemaan gerbuja ja jos menevät huonoon kuntoon, hän voisi viedä ne eläinlääkärille.


      • ajatelkaa nyt
        Gerrri_ kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa Jiihoh!
        Eläinlääkäri on paras paikka lopettaa gerbiili.
        Jos gerbiili jo kärsii ja esim. hukutatte sen se kärsii vielä enemmän!
        Tuskin kukaan teistä minunkaan mielestä haluaisi kuolla samalla tavalla!
        Eli eläinlääkäriin lopetettavaksi!

        Hukkuminen on kyllä ehdottomasti pahin tapa kuolla. Se on hidasta ja tuskallista.


    • i♥gerbils

      Mulla gerbiili tekee tuolla häkissä kuolemaa kasvaimen takia kun huomenna vasta sain ajan eläinlääkärille, nii että arvatkaa onko kiva lukea näitä teijän "gerbiili pussiin ja veteen" tai "vasaralla päähän" juttuja ?? ei kukaan VOI välittää niin vähän eläimistään, että vois jotain tollasta tehä ! mun gerbiilit (toinen kuoli viime kuussa johonki kohtauksii...........) on/oli mulle ainakin rakkaimpia ku kukaa muu

      • Nyyh;(

        Mulla on just tällä hetkellä sama homma, 4v gerbiili makaa tuolla iso kasvain mahassa (ja tää kasvain pullahti ihan yhtäkkiä) me vaan ei yritetä ees saaha lääkäriin ku kello on niin paljon ja ei se yön yli varmaan selvii ;( Meillä oli kolme veljestä ja nyt toi on viimenen, jälelle jää myöhemmin ostettu uros, pitää taas ostaa uus kaveri ;(


      • kantahäme
        Nyyh;( kirjoitti:

        Mulla on just tällä hetkellä sama homma, 4v gerbiili makaa tuolla iso kasvain mahassa (ja tää kasvain pullahti ihan yhtäkkiä) me vaan ei yritetä ees saaha lääkäriin ku kello on niin paljon ja ei se yön yli varmaan selvii ;( Meillä oli kolme veljestä ja nyt toi on viimenen, jälelle jää myöhemmin ostettu uros, pitää taas ostaa uus kaveri ;(

        mistä päin olet? mulla olis myynnissä kohta luovutusikäinen nuori urosgerbiili.


    • ei itse.

      Kyllä itse ainakin vein gerbun lopetettavaksi eläinlääkäriin kun huomasin sen kärsivän. Jos eläimen ottaa, niin lopetuskin pitää hoitaa inhimillisesti. Meidän kuollut gerbiilimme oli jo aika vanha, yli 4 vuotta ja epäilimme jo pidemmän aikaa että sillä oli kasvain mahassa, kun välillä nyki mahastaan karvoja pois, ja siinä oli sellainen verinen "patti" jota jyrsi välillä auki..Loppujen lopuksi yhtenä päivänä tämä gerbiilimme ei päässyt ylös, se vain makasi terraarion pohjalla ja välillä sätki takajalkojaan...koitti nousta pystyyn mutta ei onnistunut. Soitin samantien eläinlääkäriin ja pääsimme heti vastaanotolle. Gerbiilimme nukutettiin kivuttomasti ja se pääsi tuskistaan. Maksoi 40 euroa, mutta pakkohan se oli lopettaa kun kärsi, vaikka olisi toivonut että kuolee luonnollisesti. Toinen gerbiilimme on vielä elossa ja toivon että sitä ei tarvitse lopettaa vaan poistuu luonnollisesti..

      Itse en lemmikkejäni ole koskaan lopettanut, vaan aina eläinlääkäri on hoitanut homman, ja mielestäni se on ainut oikea ratkaisu.

    • hettah-

      Kyllä, eläinlääkäri on lopettanut gerbiilini, tosin isäni on eläinlääkäri, joten hän sen teki mutta suosittelen!

    • MissU4ever

      Vanha keskustelu mut.. Itse soitin setäni lopetamaan gerbiilini. Gerbuni halvaantui pahasti ja tiesin sen kärsivän kun pepusta vuosi mätää ja verta.. Setäni lopetti gerbiilini nopeasti ja kivuttomasti, setäni taittoi gerbuni niskat nopeasti.. Itkin ihan hirveästi olisin vienyt eläinlääkäriin mutta eläinlääkäri on miltei 10km päässä kodistani jotenhalusin gerbiilini pääsevän tuskista nopeasti.. Tiedän että ajattelette että olen sydämmetön mutta rakas Lilini oli jo 4vuotias ja kärsi.. En olisi voinut muutakaan..

      • gdasgj

        Ite pyysin porukoita lopettamaan gerbuni. Poika oli jo 4 vuoden paikkeilla. Meni päivässä huonoon kuntoon eikä pysyny enää jaloillaan... En tiiä tarkemmin miten lopetettiin, mutta kuitenki ihan kotikonstein. Ei katsottu järkeväks lähtee kuskaamaan ellälle (eikä äiti ois edes suostunu).
        Minä en ainakaan pidä sua sydämmettömänä, parempi nopee lopetus kuin kipujen pitkitys ( stressi kuljetuksesta yms.).


    • Nipsuliini

      Voi kamala! Tuli ihan kylmät väreet kun luin näitä joidenkin kirjottamia lopetustapoja! Miettikääpä nyt hiukan, oikeesti... Eläimen kannalta olis parempi lopettaa se eläinlääkärissä, kyllä nyt voisi ainakin olettaa että kaikilla eläimiä omistavalla olis edes sen verran rahaa laittaa lemmikkiinsä. Jos ei, niin ehkä ei pitäisi omistaa elukoita lainkaan. Sanonpahan vaan, että säälin niiden lemmikkejä, jotka on lopetettu noinkin raa'oilla tavoilla!

      • Nipsuliini

        Siis en tarkoita että kaikki tavat olisivat liian raakoja/kivuliaita, mutta jotkut kyllä ovat ihan kamalia...!


      • htuhteh

        Aina ei ole mahdollisuutta viedä gerbiiliä eläinlääkäriin. Omassa tilanteessani huomasin vasta illalla että gerbuni on huonossa kunnossa, eikä siihen aikaan olisi voinut mennä eläinlääkärille (paitsi toiseen paikkaan jonne on yli tunnin ajomatka...), joten olisiko muka ollut parempi jättää gerbuni terraarioon kärsimään ja kuolemaan? Enpä usko. Parempi vaihtoehto oli lopettaa kotona. Mielestäni jyrsijän kotilopetuksessa ei ole mitään väärää jos se tehdään kunnolla, eli nopeasti ja mahdollisimman kivuttomasti.


    • MissU4ever

      Oisko mun pitäny lähtee ajaa 10km eläinlääkärii jos mun gerbu kärsi joka sekuntti!? Sanon vaa et parempi on ku gerbiili saa lähte kivuttomasti vaikka saattaakin kuulostaa raa'alta. Gerbiilini oli niin pahassa jamassa että vein sen sedälleni joka on joutunut monia eläimiä lopettamaan kotioloissa..

    • Monni

      oot ihan oikees, oli hyvä keino lopettaa se taittamalla niskat mut ei 10km oo kovin pitkä matka:pp

    • KokemusGerbiili

      10km on ihan hemmetin pitkä matka omasta mielestäni :P Sen ajaa 20minassa jolloin gerbu tuntee tuskaa...

      Ihmiset haluan valaista teitä :) Arvatkaa kumpi on parempi tapa lopettaa gerbiili kasvattajien kayttämä hiilidioksidi-loota vai eläinlääkäri?

      HIILIDIOKSIDI-LAATIKKO ON KIVUTTOMAMPI JA PAREMPI. Hiilidioksidi nukuttaa eläimen alle 5-10sekunnissa sydämensivuääniä voi kuulua 10minuttiakin lopetuksen jälkeen. Eläinlääkärilopetus on mielestäni aivan hirveää, eläin tuntee kipua ja tuskaa. Gerbiileihin laitettava piikki ruiskuttaa gerbiilien verenkiertoon myrkkyä ja eläin tasitelee loppuun asti tätä myrkkyä vastaan, ihmisestä tämä näyttää kivuttomalta, mutta eläin tasitelee viimeiseen hetkeen asti! Eläin taistelee eläinlääkärilopetuksessa 5-20minuttia myrkkyä vastaan ja lopulta luovuttaa tämä on hirveää eläimen mielestä. Hiilidioksidi lopetus on hellempi sillä eläin nukahtaa heti vähänkin kaasua haistaessaan ja nukkuu rauhallisesti pois.

      Tiedän että tulen saamaan paljon kritiikkiä, mutta totta tämä on miksi kasvattajat käyttäisivät tätä tapaa jos se olisi eläimelle taistelua?

    • vilkkune

      Vein juuri yhden gerbiileistäni eläinlääkärille lopetettavaksi huonoon kuntoon menneen takapään takia. Eikä 50-70e ole mielestäni paha hinta siitä, että rakas lemmikki pääsee osaavissa käsissä ikuiseen lepoon. Esirauhoittavan jälkeen gerbiilini rauhoittui noin minuutin kuluessa ja sain viettää noin 5-10 minuuttia sen kanssa kahden. En jäänyt viimeisen piikin ajaksi, mutta itselleni ainakin tuntui paremmalta jättää rauhallinen muistikuva tapahtumasta.
      Pyysin vielä yhteistuhkauksen, vaikka olisin päässyt halvemmalla hautaamalla gerbiilin itse lähimetsään.

      Jos jollain tuttavalla olisi ollut hiilidioksikammiota, olisin ihan hyvin voinut harkita gerbiilini viemistä sellaiseen. Eläinlääkäri oli onneksi aivan kävelymatkan päässä.

    • Gerbu

      Itken jo nyt vähän kun luin näitä juttuja. ;( Itelläni kun ei vielä ole kuollut gerbuja yhtään. Mutta nyt on täyttänyt vuoden. Katsotaan sitten 2-3 v. Päästä mihin kuntoon ovat nokipallo ja Lumipallo joutuneet.

    • mimikik

      Meillä kaikki jyrsijät on lopetettu (ja tullaan aina lopettamaan) eläinlääkärissä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe