Passat 3C (2005->) kaukovalopolttimon vaihto (H7)

Ike-M

Tarkoituksena olisi vaihtaa kaukovalojen polttimot hieman tehokkaimmiksi (Osram silverstar). Otin valojen kumisuojan irti ja katsoin, millainen systeemi polttimon kiinnityksessä on. Täysin outo. Itse johto liitin lähti helposti irti, mutta itse poltin on kiinni metallilevyneliössä, joka taasen on neljän muovisen tapsin varassa.

Osaisiko joku neuvoa, miten saan polttimon irti hajoittamatta mitään ?

7

7474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gulf

      Varmimmin et hajota mitään kun annat merkkihuollon sen tehdä, mutta jos itse haluat tehdä niin katso hieman tarkemmin vaikka peilillä sitä rakennetta niin eiköhän se aukea.

      Tarkat ohjeet kun riippuvat siitä minkä valmistajan umpio autossasi on, mutta yleisenä ohjeena antavat jossain palstoilla, että älä irroita johtoa, paina polttimoa sisäänpäin kannasta kunnes se tuntuu irtoavan tai löysentyvän. Sitten polttimon voi vetää ulos ja johdon irroittaa.

      Toisissa malleissa itse olen ainakin huomannut, että polttimon voi vain vetää ulos kunhan siitä saa kiinni. Nämä tosin olivat xenoneissa käytetyt kiinteät 'kurvivalot' joihin polttimoa vaihdoin.

      • Ike-M

        Tuosta johdon irroittamisesta olen 100 % varma, että se täytyy ottaa ensin irti. Koskapa siinä on sellainen "ohjain" ja itse johto ei tule ulospäin, kuin juuri sen verran, että sen saa pois polttimon kannasta. Ei toivoakaan, että sen pituus riittäisi siihen, että se tulisi polttimon pituuden verran ulos.

        Kiitos kuitenkin vinkeistä... Polttimoita olen vuosien varrella vaihdellut useisiin merkkeihin sekä vuosimalleihin, mutta tälläistä kiinnitystä ei ole tullut vielä vastaan.


      • Gulf
        Ike-M kirjoitti:

        Tuosta johdon irroittamisesta olen 100 % varma, että se täytyy ottaa ensin irti. Koskapa siinä on sellainen "ohjain" ja itse johto ei tule ulospäin, kuin juuri sen verran, että sen saa pois polttimon kannasta. Ei toivoakaan, että sen pituus riittäisi siihen, että se tulisi polttimon pituuden verran ulos.

        Kiitos kuitenkin vinkeistä... Polttimoita olen vuosien varrella vaihdellut useisiin merkkeihin sekä vuosimalleihin, mutta tälläistä kiinnitystä ei ole tullut vielä vastaan.

        Katsoin korjaamo-ohjeesta ja siellä sanottiin samaa kuin tuossa foorumilta lainatussa viestissä, eli ensin paina polttimoa sisäänpäin ja sitten vedä sitä ulospäin kun se tuntuu 'vapautuvan'. Sitten vasta johto irti. Tarkoittanevat tuolla ohjeella, ettei sitä polttimoa tarvitse sieltä umpiosta ulos ottaa ennen piuhan irroitusta, vaan pelkästään ottaa polttimo irti rungosta ennen johdon irroitusta. Mutta en äkkiä kuvan perusteella keksi miksi se johto pitäisi olla kiinni ennen polttimon 'vapauttamista', muutoin kuin, että siitä lienee parempi pitää kiinni siitä johtosta/liittimestä.


      • Ike-M
        Gulf kirjoitti:

        Katsoin korjaamo-ohjeesta ja siellä sanottiin samaa kuin tuossa foorumilta lainatussa viestissä, eli ensin paina polttimoa sisäänpäin ja sitten vedä sitä ulospäin kun se tuntuu 'vapautuvan'. Sitten vasta johto irti. Tarkoittanevat tuolla ohjeella, ettei sitä polttimoa tarvitse sieltä umpiosta ulos ottaa ennen piuhan irroitusta, vaan pelkästään ottaa polttimo irti rungosta ennen johdon irroitusta. Mutta en äkkiä kuvan perusteella keksi miksi se johto pitäisi olla kiinni ennen polttimon 'vapauttamista', muutoin kuin, että siitä lienee parempi pitää kiinni siitä johtosta/liittimestä.

        Sain polttimot vaihdettua. Kiitos neuvoista.

        Olit oikeassa. Johto kannatti jättää paikalleen ja pikkaisen kääntää/tai vääntää kannasta ja poltin oli irti kiinnikkeestä. Jonka jälkeen liitin irti ja poltin pois ja uusi tilalle. Se metallilärpäke kuuluukin jäädä paikoilleen. Nyt kun sen osaa niin koko hommassa menee n. 5 min per puoli.

        Alkuperäisinä näyttivät olevan Philipsin Long Life polttimot. Olisivat tod.näk. kestäneet hamaan tulevaisuuten asti.

        Saas nähdä ovatko nuo laittamani Osramin Silver Star polttimot oikeasti tehokkaammat,kuten paketissa luvataan.


      • kirkkaammat,
        Ike-M kirjoitti:

        Sain polttimot vaihdettua. Kiitos neuvoista.

        Olit oikeassa. Johto kannatti jättää paikalleen ja pikkaisen kääntää/tai vääntää kannasta ja poltin oli irti kiinnikkeestä. Jonka jälkeen liitin irti ja poltin pois ja uusi tilalle. Se metallilärpäke kuuluukin jäädä paikoilleen. Nyt kun sen osaa niin koko hommassa menee n. 5 min per puoli.

        Alkuperäisinä näyttivät olevan Philipsin Long Life polttimot. Olisivat tod.näk. kestäneet hamaan tulevaisuuten asti.

        Saas nähdä ovatko nuo laittamani Osramin Silver Star polttimot oikeasti tehokkaammat,kuten paketissa luvataan.

        mutta myöskin selvästi lyhytikäisemmät.

        4v ja 110 000 ajoin omalla kansanautollani alkuperäisillä polttimoilla.


    • Jokke

      Vaihdoin eilen molemmat lähivalot. Passat C3 2006 malli ja H7 polttimot ja muistaakseni Valero umpiossa. Mietin sitä kiinnitystekniikkaa peilin ja lampun avulla. Kun ei oikein sujunut katsoin kaukovalo kiinnityksentäkin apua. Apukuskin puoli on ahtaampi vaihtaa ainakin isokätiselle, eikä sinne näe. Ensin kumisuoja pois. Ei muiden osien irroitusta. Umpiossa nelikulmaisessa osassa on metalliset klipsit lampulle sivuilla. Suora veto tai nitkuttelemalla poltin johtoineen pois. Poltimen vaihto, kantaosan ohjaintappi yläpuolelle. Polttin sisään tarkasti (todella) pystysuoraan työntämällä paikoilleen. Hiukan voi liikuttaa pyörittämällä, jolloin korjautuu suoraan pystyasentoon. Kokeile irroittaa, jos tiukassa, niin on kohdallaan. Kun irtoaa helposti, ei ole tarkasti pystyasennossa. Jos virtaliitin irtoaa, on paikoillaan. Tarkista valokuvio vielä seinää vasten. Toinen ei ollut minulla aivan kohdallaan, joten korjasin pystysuoraan. Kun osaa sujuu alle minuutissa, minulta meni 2,5 tuntia harjoitteluineen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannan kirja USA:n bestseller!

      "Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      66
      10782
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      134
      10221
    3. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

      ...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      22
      7967
    4. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

      Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      177
      6404
    5. Metsäalan rikolliset

      Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      39
      5247
    6. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

      Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      70
      4914
    7. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

      Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      134
      4221
    8. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

      Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      130
      3510
    9. Missä vaiheessa

      Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      64
      3209
    10. Adonikselle

      Kuvittelitko oikeasti, että ootan sua? Kuvittelitko, että voit noin vain vetäyttä ja kun tulet takaisin, kaikki on niin
      Ikävä
      231
      3160
    Aihe