Passat 3C (2005->) kaukovalopolttimon vaihto (H7)

Ike-M

Tarkoituksena olisi vaihtaa kaukovalojen polttimot hieman tehokkaimmiksi (Osram silverstar). Otin valojen kumisuojan irti ja katsoin, millainen systeemi polttimon kiinnityksessä on. Täysin outo. Itse johto liitin lähti helposti irti, mutta itse poltin on kiinni metallilevyneliössä, joka taasen on neljän muovisen tapsin varassa.

Osaisiko joku neuvoa, miten saan polttimon irti hajoittamatta mitään ?

7

7429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gulf

      Varmimmin et hajota mitään kun annat merkkihuollon sen tehdä, mutta jos itse haluat tehdä niin katso hieman tarkemmin vaikka peilillä sitä rakennetta niin eiköhän se aukea.

      Tarkat ohjeet kun riippuvat siitä minkä valmistajan umpio autossasi on, mutta yleisenä ohjeena antavat jossain palstoilla, että älä irroita johtoa, paina polttimoa sisäänpäin kannasta kunnes se tuntuu irtoavan tai löysentyvän. Sitten polttimon voi vetää ulos ja johdon irroittaa.

      Toisissa malleissa itse olen ainakin huomannut, että polttimon voi vain vetää ulos kunhan siitä saa kiinni. Nämä tosin olivat xenoneissa käytetyt kiinteät 'kurvivalot' joihin polttimoa vaihdoin.

      • Ike-M

        Tuosta johdon irroittamisesta olen 100 % varma, että se täytyy ottaa ensin irti. Koskapa siinä on sellainen "ohjain" ja itse johto ei tule ulospäin, kuin juuri sen verran, että sen saa pois polttimon kannasta. Ei toivoakaan, että sen pituus riittäisi siihen, että se tulisi polttimon pituuden verran ulos.

        Kiitos kuitenkin vinkeistä... Polttimoita olen vuosien varrella vaihdellut useisiin merkkeihin sekä vuosimalleihin, mutta tälläistä kiinnitystä ei ole tullut vielä vastaan.


      • Gulf
        Ike-M kirjoitti:

        Tuosta johdon irroittamisesta olen 100 % varma, että se täytyy ottaa ensin irti. Koskapa siinä on sellainen "ohjain" ja itse johto ei tule ulospäin, kuin juuri sen verran, että sen saa pois polttimon kannasta. Ei toivoakaan, että sen pituus riittäisi siihen, että se tulisi polttimon pituuden verran ulos.

        Kiitos kuitenkin vinkeistä... Polttimoita olen vuosien varrella vaihdellut useisiin merkkeihin sekä vuosimalleihin, mutta tälläistä kiinnitystä ei ole tullut vielä vastaan.

        Katsoin korjaamo-ohjeesta ja siellä sanottiin samaa kuin tuossa foorumilta lainatussa viestissä, eli ensin paina polttimoa sisäänpäin ja sitten vedä sitä ulospäin kun se tuntuu 'vapautuvan'. Sitten vasta johto irti. Tarkoittanevat tuolla ohjeella, ettei sitä polttimoa tarvitse sieltä umpiosta ulos ottaa ennen piuhan irroitusta, vaan pelkästään ottaa polttimo irti rungosta ennen johdon irroitusta. Mutta en äkkiä kuvan perusteella keksi miksi se johto pitäisi olla kiinni ennen polttimon 'vapauttamista', muutoin kuin, että siitä lienee parempi pitää kiinni siitä johtosta/liittimestä.


      • Ike-M
        Gulf kirjoitti:

        Katsoin korjaamo-ohjeesta ja siellä sanottiin samaa kuin tuossa foorumilta lainatussa viestissä, eli ensin paina polttimoa sisäänpäin ja sitten vedä sitä ulospäin kun se tuntuu 'vapautuvan'. Sitten vasta johto irti. Tarkoittanevat tuolla ohjeella, ettei sitä polttimoa tarvitse sieltä umpiosta ulos ottaa ennen piuhan irroitusta, vaan pelkästään ottaa polttimo irti rungosta ennen johdon irroitusta. Mutta en äkkiä kuvan perusteella keksi miksi se johto pitäisi olla kiinni ennen polttimon 'vapauttamista', muutoin kuin, että siitä lienee parempi pitää kiinni siitä johtosta/liittimestä.

        Sain polttimot vaihdettua. Kiitos neuvoista.

        Olit oikeassa. Johto kannatti jättää paikalleen ja pikkaisen kääntää/tai vääntää kannasta ja poltin oli irti kiinnikkeestä. Jonka jälkeen liitin irti ja poltin pois ja uusi tilalle. Se metallilärpäke kuuluukin jäädä paikoilleen. Nyt kun sen osaa niin koko hommassa menee n. 5 min per puoli.

        Alkuperäisinä näyttivät olevan Philipsin Long Life polttimot. Olisivat tod.näk. kestäneet hamaan tulevaisuuten asti.

        Saas nähdä ovatko nuo laittamani Osramin Silver Star polttimot oikeasti tehokkaammat,kuten paketissa luvataan.


      • kirkkaammat,
        Ike-M kirjoitti:

        Sain polttimot vaihdettua. Kiitos neuvoista.

        Olit oikeassa. Johto kannatti jättää paikalleen ja pikkaisen kääntää/tai vääntää kannasta ja poltin oli irti kiinnikkeestä. Jonka jälkeen liitin irti ja poltin pois ja uusi tilalle. Se metallilärpäke kuuluukin jäädä paikoilleen. Nyt kun sen osaa niin koko hommassa menee n. 5 min per puoli.

        Alkuperäisinä näyttivät olevan Philipsin Long Life polttimot. Olisivat tod.näk. kestäneet hamaan tulevaisuuten asti.

        Saas nähdä ovatko nuo laittamani Osramin Silver Star polttimot oikeasti tehokkaammat,kuten paketissa luvataan.

        mutta myöskin selvästi lyhytikäisemmät.

        4v ja 110 000 ajoin omalla kansanautollani alkuperäisillä polttimoilla.


    • Jokke

      Vaihdoin eilen molemmat lähivalot. Passat C3 2006 malli ja H7 polttimot ja muistaakseni Valero umpiossa. Mietin sitä kiinnitystekniikkaa peilin ja lampun avulla. Kun ei oikein sujunut katsoin kaukovalo kiinnityksentäkin apua. Apukuskin puoli on ahtaampi vaihtaa ainakin isokätiselle, eikä sinne näe. Ensin kumisuoja pois. Ei muiden osien irroitusta. Umpiossa nelikulmaisessa osassa on metalliset klipsit lampulle sivuilla. Suora veto tai nitkuttelemalla poltin johtoineen pois. Poltimen vaihto, kantaosan ohjaintappi yläpuolelle. Polttin sisään tarkasti (todella) pystysuoraan työntämällä paikoilleen. Hiukan voi liikuttaa pyörittämällä, jolloin korjautuu suoraan pystyasentoon. Kokeile irroittaa, jos tiukassa, niin on kohdallaan. Kun irtoaa helposti, ei ole tarkasti pystyasennossa. Jos virtaliitin irtoaa, on paikoillaan. Tarkista valokuvio vielä seinää vasten. Toinen ei ollut minulla aivan kohdallaan, joten korjasin pystysuoraan. Kun osaa sujuu alle minuutissa, minulta meni 2,5 tuntia harjoitteluineen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

      🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      87
      4997
    2. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

      Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      177
      4368
    3. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

      Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      166
      4264
    4. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

      😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      89
      3465
    5. Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus

      Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast
      Maailman menoa
      16
      3204
    6. Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista

      kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi
      Maailman menoa
      14
      2922
    7. Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan

      Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa
      Maailman menoa
      31
      2907
    8. Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana

      Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä
      Maailman menoa
      2
      2786
    9. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

      ✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      54
      2658
    10. Nuoret pois politiikasta!

      Näillä 30-kymppisillä ei ole juuri mitään elämänkokemusta. Ja tällaiset raakileet saavat huseerata ja pilata Suomen!
      Maailman menoa
      29
      1854
    Aihe