Passat 3C (2005->) kaukovalopolttimon vaihto (H7)

Ike-M

Tarkoituksena olisi vaihtaa kaukovalojen polttimot hieman tehokkaimmiksi (Osram silverstar). Otin valojen kumisuojan irti ja katsoin, millainen systeemi polttimon kiinnityksessä on. Täysin outo. Itse johto liitin lähti helposti irti, mutta itse poltin on kiinni metallilevyneliössä, joka taasen on neljän muovisen tapsin varassa.

Osaisiko joku neuvoa, miten saan polttimon irti hajoittamatta mitään ?

7

6731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gulf

      Varmimmin et hajota mitään kun annat merkkihuollon sen tehdä, mutta jos itse haluat tehdä niin katso hieman tarkemmin vaikka peilillä sitä rakennetta niin eiköhän se aukea.

      Tarkat ohjeet kun riippuvat siitä minkä valmistajan umpio autossasi on, mutta yleisenä ohjeena antavat jossain palstoilla, että älä irroita johtoa, paina polttimoa sisäänpäin kannasta kunnes se tuntuu irtoavan tai löysentyvän. Sitten polttimon voi vetää ulos ja johdon irroittaa.

      Toisissa malleissa itse olen ainakin huomannut, että polttimon voi vain vetää ulos kunhan siitä saa kiinni. Nämä tosin olivat xenoneissa käytetyt kiinteät 'kurvivalot' joihin polttimoa vaihdoin.

      • Ike-M

        Tuosta johdon irroittamisesta olen 100 % varma, että se täytyy ottaa ensin irti. Koskapa siinä on sellainen "ohjain" ja itse johto ei tule ulospäin, kuin juuri sen verran, että sen saa pois polttimon kannasta. Ei toivoakaan, että sen pituus riittäisi siihen, että se tulisi polttimon pituuden verran ulos.

        Kiitos kuitenkin vinkeistä... Polttimoita olen vuosien varrella vaihdellut useisiin merkkeihin sekä vuosimalleihin, mutta tälläistä kiinnitystä ei ole tullut vielä vastaan.


      • Gulf
        Ike-M kirjoitti:

        Tuosta johdon irroittamisesta olen 100 % varma, että se täytyy ottaa ensin irti. Koskapa siinä on sellainen "ohjain" ja itse johto ei tule ulospäin, kuin juuri sen verran, että sen saa pois polttimon kannasta. Ei toivoakaan, että sen pituus riittäisi siihen, että se tulisi polttimon pituuden verran ulos.

        Kiitos kuitenkin vinkeistä... Polttimoita olen vuosien varrella vaihdellut useisiin merkkeihin sekä vuosimalleihin, mutta tälläistä kiinnitystä ei ole tullut vielä vastaan.

        Katsoin korjaamo-ohjeesta ja siellä sanottiin samaa kuin tuossa foorumilta lainatussa viestissä, eli ensin paina polttimoa sisäänpäin ja sitten vedä sitä ulospäin kun se tuntuu 'vapautuvan'. Sitten vasta johto irti. Tarkoittanevat tuolla ohjeella, ettei sitä polttimoa tarvitse sieltä umpiosta ulos ottaa ennen piuhan irroitusta, vaan pelkästään ottaa polttimo irti rungosta ennen johdon irroitusta. Mutta en äkkiä kuvan perusteella keksi miksi se johto pitäisi olla kiinni ennen polttimon 'vapauttamista', muutoin kuin, että siitä lienee parempi pitää kiinni siitä johtosta/liittimestä.


      • Ike-M
        Gulf kirjoitti:

        Katsoin korjaamo-ohjeesta ja siellä sanottiin samaa kuin tuossa foorumilta lainatussa viestissä, eli ensin paina polttimoa sisäänpäin ja sitten vedä sitä ulospäin kun se tuntuu 'vapautuvan'. Sitten vasta johto irti. Tarkoittanevat tuolla ohjeella, ettei sitä polttimoa tarvitse sieltä umpiosta ulos ottaa ennen piuhan irroitusta, vaan pelkästään ottaa polttimo irti rungosta ennen johdon irroitusta. Mutta en äkkiä kuvan perusteella keksi miksi se johto pitäisi olla kiinni ennen polttimon 'vapauttamista', muutoin kuin, että siitä lienee parempi pitää kiinni siitä johtosta/liittimestä.

        Sain polttimot vaihdettua. Kiitos neuvoista.

        Olit oikeassa. Johto kannatti jättää paikalleen ja pikkaisen kääntää/tai vääntää kannasta ja poltin oli irti kiinnikkeestä. Jonka jälkeen liitin irti ja poltin pois ja uusi tilalle. Se metallilärpäke kuuluukin jäädä paikoilleen. Nyt kun sen osaa niin koko hommassa menee n. 5 min per puoli.

        Alkuperäisinä näyttivät olevan Philipsin Long Life polttimot. Olisivat tod.näk. kestäneet hamaan tulevaisuuten asti.

        Saas nähdä ovatko nuo laittamani Osramin Silver Star polttimot oikeasti tehokkaammat,kuten paketissa luvataan.


      • kirkkaammat,
        Ike-M kirjoitti:

        Sain polttimot vaihdettua. Kiitos neuvoista.

        Olit oikeassa. Johto kannatti jättää paikalleen ja pikkaisen kääntää/tai vääntää kannasta ja poltin oli irti kiinnikkeestä. Jonka jälkeen liitin irti ja poltin pois ja uusi tilalle. Se metallilärpäke kuuluukin jäädä paikoilleen. Nyt kun sen osaa niin koko hommassa menee n. 5 min per puoli.

        Alkuperäisinä näyttivät olevan Philipsin Long Life polttimot. Olisivat tod.näk. kestäneet hamaan tulevaisuuten asti.

        Saas nähdä ovatko nuo laittamani Osramin Silver Star polttimot oikeasti tehokkaammat,kuten paketissa luvataan.

        mutta myöskin selvästi lyhytikäisemmät.

        4v ja 110 000 ajoin omalla kansanautollani alkuperäisillä polttimoilla.


    • Jokke

      Vaihdoin eilen molemmat lähivalot. Passat C3 2006 malli ja H7 polttimot ja muistaakseni Valero umpiossa. Mietin sitä kiinnitystekniikkaa peilin ja lampun avulla. Kun ei oikein sujunut katsoin kaukovalo kiinnityksentäkin apua. Apukuskin puoli on ahtaampi vaihtaa ainakin isokätiselle, eikä sinne näe. Ensin kumisuoja pois. Ei muiden osien irroitusta. Umpiossa nelikulmaisessa osassa on metalliset klipsit lampulle sivuilla. Suora veto tai nitkuttelemalla poltin johtoineen pois. Poltimen vaihto, kantaosan ohjaintappi yläpuolelle. Polttin sisään tarkasti (todella) pystysuoraan työntämällä paikoilleen. Hiukan voi liikuttaa pyörittämällä, jolloin korjautuu suoraan pystyasentoon. Kokeile irroittaa, jos tiukassa, niin on kohdallaan. Kun irtoaa helposti, ei ole tarkasti pystyasennossa. Jos virtaliitin irtoaa, on paikoillaan. Tarkista valokuvio vielä seinää vasten. Toinen ei ollut minulla aivan kohdallaan, joten korjasin pystysuoraan. Kun osaa sujuu alle minuutissa, minulta meni 2,5 tuntia harjoitteluineen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3619
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1419
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1330
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1249
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1144
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1038
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1029
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1026
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe