Kun lapsi ei puhu!!

meto

Meillä poika 4v eikä puhu juuri ollenkaan. Sanoja on kyllä paljon ja jotain osaa sanoa esim.tule äiti tänne jne.
Lapsella todettu keskivaikea dysfasia ja ehkä aspergin oireryhmä.
Lapsi on pienryhmässä päiväkodissa ja saa puheterepiaa.
Olisi kiva kuulla muitten ajatuksia sillä arki on vaikeaa.

13

6873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meto

      Ja tohon lisäten että pojalla käytössä kuvakommunikaatiokansio ja nyt ehkä saadaan kotia opetusta viittomista.
      Kovasti syyttelen itseäni että miksi meillä kävi näin kun ei mene edes suvussa. Ja odotus ja synnytys meni loistavasti.
      Meillä on myös toinen poika 11kk ja pelkää että hänelläkin on tämä sama. Ihana ja todella rakas poikani on oikeen ilopilleri saa kyllä näitten vaikeiden aikojen keskellä minulle hymyn suulle :)

    • ...arki meilläkin on takkui...

      ...poika täyttää kohta kolme, eikä sanan sanaa ole käytössä. Sanojen alkutavuja yrittää jonkin verran, mutta harvakseltaan. Viittomista ei ole kiinnostunut yhtään. Sormesta ohjailemalla saa tahtoaan julki. Itkun ja huudon määrä on välillä valtava kun ei ole kommunikointikeinoja. Onneksi sairaalan tutkimusjakso on parin viikon päästä, ehkä siellä asioita selviää...
      Äitinä syyllisyydentunteet ovat valtavia, mitä olen tehnyt väärin :(

    • Vertaistuki auttaa

      Kommentoin tähän väliin, että kannattaa hakea tietoa dysfasialiiton sivuilta ja miksei myös liittyä jäseneksi, niin saa aina ajankohtaista tietoa lasten kielen kehityksen pulmista ja kuntoutuksesta. Vanhemmat eivät voi mitenkään omilla toimillaan aiheuttaa kielenkehityksen erityisvaikeutta eli dysfasiaa. Tukea voi kuitenkin monella tavalla lasta tässä asiassa. Vinkit toisten lasten vanhemmilta ja liitosta auttavat kuntoutuksessa. Oikean tiedon kautta osaa myös parhaiten ajaa lapsen etua näissä asioissa.

    • Tristar

      Meillä viisvuotias dysfaatikko, juuri ollaan taas osastojaksolla neurologisella. Nuoremmalla on myös ongemia samoilla alueilla.

      Millaisia arjen vaikeuksia teillä on? Tiedätkö ja saatko kaiken tuen johon on mahdollisuus, sopeutumisvalmennukset, rahalliset tuet, terapiat varmaan on jo? Oletko saanut itse tukea, tarvitsetko juttukaveria samassa tilanteessa?

      ***

      • meto

        Kuulun kyllä Dysfasialiittoon. Poika on saanu pian vuoden puheterapiaa ja ollaan käyty psykologisissa teisteissä jossa selvisi että viivettä ikätasoon puheessa ja puheen ymmärtämisessä on mutta jotkin tehtävät meni niin hyvin että teki ikätasoa paremmin.
        Kehittyny poika on paljon esim viime kesästä tai heti kun saatiin poika oikeeseen tarhaan eli pienluokalle. Foniatrialla ollaan käyty 2 kertaa ja saatiin lähete sairaalaan. Olisi kiva tietää mitä toi hoitojakso tarkoittaa, ollaanko sielä sairaalassa oikeen yötä?
        Kotia ollaan anomassa viittomakielen opetusta. Ja kelalta on saanu pian puolivuotta korotettua vammaistukea. Ja anottiin kaupungilta Lapselleni kuvakommunikaatiokansiota joka maksoin 600e onneksi kaupunki myönsi sen :)
        Olen miettinyt ja pähkäillyt että miksi meillä näin ja mitä olen tehny väärin. Meillä ei ole edes periytyvää tämä. Raskasta on välillä ja itkut ollaan itketty mutta poikani on niin ilopilleri ja urheana poika että saa minut jaksamaan näillä vaikeinakin päivinä :)
        Vertaistukea kaipaisin kyllä kovasti ja täälä meijän alueella ei sitä ole ikävä kyllä.


      • Tristar
        meto kirjoitti:

        Kuulun kyllä Dysfasialiittoon. Poika on saanu pian vuoden puheterapiaa ja ollaan käyty psykologisissa teisteissä jossa selvisi että viivettä ikätasoon puheessa ja puheen ymmärtämisessä on mutta jotkin tehtävät meni niin hyvin että teki ikätasoa paremmin.
        Kehittyny poika on paljon esim viime kesästä tai heti kun saatiin poika oikeeseen tarhaan eli pienluokalle. Foniatrialla ollaan käyty 2 kertaa ja saatiin lähete sairaalaan. Olisi kiva tietää mitä toi hoitojakso tarkoittaa, ollaanko sielä sairaalassa oikeen yötä?
        Kotia ollaan anomassa viittomakielen opetusta. Ja kelalta on saanu pian puolivuotta korotettua vammaistukea. Ja anottiin kaupungilta Lapselleni kuvakommunikaatiokansiota joka maksoin 600e onneksi kaupunki myönsi sen :)
        Olen miettinyt ja pähkäillyt että miksi meillä näin ja mitä olen tehny väärin. Meillä ei ole edes periytyvää tämä. Raskasta on välillä ja itkut ollaan itketty mutta poikani on niin ilopilleri ja urheana poika että saa minut jaksamaan näillä vaikeinakin päivinä :)
        Vertaistukea kaipaisin kyllä kovasti ja täälä meijän alueella ei sitä ole ikävä kyllä.

        Osastojaksolla meillä käyvät molemmat lapset, korotetun vammaistuen myöntämistä varten. Ei olla yötä, käydään vain viitenä päivänä putkessa testattavana, leikitettävänä, arvioitavana. Jokainen jakso on ollut loistava, diagnoosia on tarkennettu ja uusia ideoita kuntoutukseen saatu roppakaupalla.

        Ongelma voi hyvin olla periytyvä vaikka sinä et suvussa olevista tapauksista välttämättä tiedä. Sinä et ole tehnyt mitään, voinut tietoisesti aiheuttaa sitä. Kaikilla meillä syyllisyys kalvaa, mutta turhaan, siitä kun ei mitään hyötyäkään ole :D

        Jos vertaistukea kaipaat, kirjoittelen mielelläni. Aina täällä korvessa, näistä avuista huolimatta, joskus tuele sellainen olo kuin olisi ainut. Vaikka hyvin tietää että samojen asioiden kanssa painii niiiin moni... sähköpostini täällä on [email protected]

        ***


      • kysyisin
        meto kirjoitti:

        Kuulun kyllä Dysfasialiittoon. Poika on saanu pian vuoden puheterapiaa ja ollaan käyty psykologisissa teisteissä jossa selvisi että viivettä ikätasoon puheessa ja puheen ymmärtämisessä on mutta jotkin tehtävät meni niin hyvin että teki ikätasoa paremmin.
        Kehittyny poika on paljon esim viime kesästä tai heti kun saatiin poika oikeeseen tarhaan eli pienluokalle. Foniatrialla ollaan käyty 2 kertaa ja saatiin lähete sairaalaan. Olisi kiva tietää mitä toi hoitojakso tarkoittaa, ollaanko sielä sairaalassa oikeen yötä?
        Kotia ollaan anomassa viittomakielen opetusta. Ja kelalta on saanu pian puolivuotta korotettua vammaistukea. Ja anottiin kaupungilta Lapselleni kuvakommunikaatiokansiota joka maksoin 600e onneksi kaupunki myönsi sen :)
        Olen miettinyt ja pähkäillyt että miksi meillä näin ja mitä olen tehny väärin. Meillä ei ole edes periytyvää tämä. Raskasta on välillä ja itkut ollaan itketty mutta poikani on niin ilopilleri ja urheana poika että saa minut jaksamaan näillä vaikeinakin päivinä :)
        Vertaistukea kaipaisin kyllä kovasti ja täälä meijän alueella ei sitä ole ikävä kyllä.

        Varmaan harvoissa kunnissa saa tuollaista 600 euron kansiota. Helpottaa kyllä kuntouttavaa puheterapeuttia kun on kuvat valmiina. Yleensä on niin, että niitä kuvia aletaan käyttää sitä mukaa kun lapsi erilaisia kuvia tarvitsee, mutta paljosta määrästä voi aluksi karsia ja vähitellen ottaa yhä uusia käyttöön. Mistä saitte suosituksen kansioon, oliko sen saamisessa vaikeuksia ja missä päin Suomea asutte? (tuumin josko jossain päin tuollaisen saa paremmin kuin toisaalla).
        Millaisia käyttökokemuksia kansiosta on ja miten sitä käytätte?


      • meto
        kysyisin kirjoitti:

        Varmaan harvoissa kunnissa saa tuollaista 600 euron kansiota. Helpottaa kyllä kuntouttavaa puheterapeuttia kun on kuvat valmiina. Yleensä on niin, että niitä kuvia aletaan käyttää sitä mukaa kun lapsi erilaisia kuvia tarvitsee, mutta paljosta määrästä voi aluksi karsia ja vähitellen ottaa yhä uusia käyttöön. Mistä saitte suosituksen kansioon, oliko sen saamisessa vaikeuksia ja missä päin Suomea asutte? (tuumin josko jossain päin tuollaisen saa paremmin kuin toisaalla).
        Millaisia käyttökokemuksia kansiosta on ja miten sitä käytätte?

        Sen kansion avulla lapsi oppii tekemään lauseita ja juu oon kuullu että harvassa sen saa me saatiin se puheterapian avulla tai hän sen meille hommas ja kansio tulee helsingin sairaalasta. Me asumme Vaasassa. Se on ollut kyllä tosi hyvä keino lapselle oppia puhumaan ja foniatri kanssa sitä suosittelee.
        Kansio kulkee koko ajan lapsen mukana ja tosi näppärän kokoinen ja kiva :)


      • Omenankukka5
        meto kirjoitti:

        Kuulun kyllä Dysfasialiittoon. Poika on saanu pian vuoden puheterapiaa ja ollaan käyty psykologisissa teisteissä jossa selvisi että viivettä ikätasoon puheessa ja puheen ymmärtämisessä on mutta jotkin tehtävät meni niin hyvin että teki ikätasoa paremmin.
        Kehittyny poika on paljon esim viime kesästä tai heti kun saatiin poika oikeeseen tarhaan eli pienluokalle. Foniatrialla ollaan käyty 2 kertaa ja saatiin lähete sairaalaan. Olisi kiva tietää mitä toi hoitojakso tarkoittaa, ollaanko sielä sairaalassa oikeen yötä?
        Kotia ollaan anomassa viittomakielen opetusta. Ja kelalta on saanu pian puolivuotta korotettua vammaistukea. Ja anottiin kaupungilta Lapselleni kuvakommunikaatiokansiota joka maksoin 600e onneksi kaupunki myönsi sen :)
        Olen miettinyt ja pähkäillyt että miksi meillä näin ja mitä olen tehny väärin. Meillä ei ole edes periytyvää tämä. Raskasta on välillä ja itkut ollaan itketty mutta poikani on niin ilopilleri ja urheana poika että saa minut jaksamaan näillä vaikeinakin päivinä :)
        Vertaistukea kaipaisin kyllä kovasti ja täälä meijän alueella ei sitä ole ikävä kyllä.

        Huomasin kysymyksesi sairaalajaksosta. Oletteko menossa lastenneurologian osastolle Vaasaan keskussairaalaan? Sairaalajakso siis tarkoittanee sitä, että lapselle varataan jakson aikana muutamia päiviä, kun saatte käydä keskussairaalassa. Sielä tarkastellaan kuinka lapsen hoitosuunnitelmassa ollaan edistytty ja mitä lapselle kuuluu? Silloin pääset siis juttelemaan mm. terapeuttien kanssa ja voitte samalla jutellaja kysellä mieltä askarruttavista asioista. Yötä sairaallassa ei tarvitse olla, mikäli on kysymys ed. kaltaisesta jaksosta.


    • yhtään

      lohduttaa niin mun pojallani todettiin 4-vuotiaana keskivaikea dysfasia myös. Siitä on nyt reilu 10 vuotta, eikä eroa tällä hetkellä puheentuotossa eikä missään "normaaleista" lapsista. Hyvin on koulussa pärjännyt, normaali sellaisessa, ja kohta on ammatin valinnat edessä.
      Lievä lukihäiriö ainoana muistona noista ajoista.
      Että kyllä useimmat dysfasialapset pärjää elämässään siinä missä muutkin.Joitakin heikkouksia voi olla, mutta myös paljon vahvuuksia.

    • väsynyt äiti

      ... meillä poika täyttää kohta kolme, ja siis mitään ymmärrettävää ei suusta ulos tule. Arki on ollut kaoottista viime aikoina, huutaa vaan enkä ymmärrä mitä. Keinoja kommunikointiin kun ei ole. Lisäksi vaeltaa kotona paikasta toiseen, keskittyy hetken asiaan ja kun saa seuraavan ärsykkeen, lähtee eteenpäin samantien. Koti hetkessä aivan sekaisin kun kuljettelee tavarat paikasta toiseen.
      Sairaalajakso selvensi paljon asioita, mutta nyt on tunteet aivan sekaisin, olen koko lailla loppu. Dysfasia! Kuulostaa jo niin hirviöltä, mutta sen kanssa on nyt elettävä :(

    • ninni76*

      hankalaa!
      Meillä on 9-vuotias poika jolla todettiin dysfasia 4-vuotiaana.
      erkkikään ei saanut silloin pojan puheesta selvää. Voin sanoa että poika oppi puhumaan kunnolla 6-vuotiaana.

      Koulun aloitti vuotta myöhemmin kuin samanikäiset. Meillä suurin ongelma pienenä oli pojan rajut raivarit ja ite vajosin lapsen tasolle, koska en tiennyt mistä nämä johtuivat.hyvä kun en heittänyt välillä poikaa päin seinää.:( Nämä raivarit tosiaan tulivat ihan siitä kun poika ei ymmärtänyt jotain asiaa.

      Pojan diagnoosin saamisen jälkeen itkin ja syyllistin itseäni parisen vuotta. Aika oli todella raskasta ja masentavaa.

      Poika oppi lukemaan eskarissa ja koulu on sujunut erittäin hyvin. Muistona dysfasiasta on vielä jonkun verran kertomisen taito..jos ei tiedä pojan dysfasiasta niin ei sitä edes huomaa.

      Matikassa ja äidinkielessä poika on todella hyvä ja saa välillä äidinkin hämmästymään kuinka paljon asioita poika osaa.
      Liikunnallisesti poika on ollut aina lahjakas. pelaa samanikäisten kanssa jalkapalloa , käy liikuntakerhossa ja kavereita löytyy paljon.
      Pienenä haki aina pienempien joukkoon , mutta nyt taas viihty parhaiten vanhempien poikien kanssa.Pojan paras kaveri on 12-vuotias ..välillä äitiä huolestuttaa se että kasvaakohan poika liian lujaa vauhtia isoksi ;)

      poika on päättänyt että hänestä tulee isona poliisi.Ja kun poika jotain päättää niin sen hän myös tekee..saapi nähdä saammeko sukuun vielä joskus poliisin :D

      Seuraavana on edessä murrosikä joka vähän pelottelee ajatusta..toivottavasti pääsen siitä vähän helpommin kuin uhmaiästä.

      • annettu

        Dysfasia diagnoosi.. pelksätään puheen tuottamisen vaikeuden vuoksiko? Minulla 3 vuotias poika ja alkoi sanoja sanomaan vasta hiljan ja ei oikein saa elvää puheesta vielä kun kirjaimiakin puuttuu. Arkaon luonteeltaan ja kova ollut huutamaan ja vierastamaan aina. Puheterapia aloitetu juuri mutta arkuuden vuoksi menee monta käyntiä ennne kuin päästään eds itse asiaan. Pitäskö mun nyt epäillä dysfasiaa vai mitä???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      952
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      665
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe