Mitä eroo on väliteli ja takateli vetureilla? luulis että väliteli on vakaampi ajaa kun pitempi akseliväli mut takateli halvempi valmistaa.
puoliperä vetäjät
13
5378
Vastaukset
- et ole tainut
Et ole tainnut vetää kummallakaan kun kyselet noin outoja. Mutta kerrattakoon erot:
Väliteli auto on kuivalla kelillä vakaampi ajettava koska omaa pidemmän akselivälin, kokonaan toinen juttu on kuinka välitelin käyttää sinänsä jousituksen ilmanpaineita ja sen mukaan kuinka nopeasti renkaat kuluvat.
Takateli eli perinteinen 3-akselinen rekanvetäjä on kesäaikaan rauhattomampi ajettava mutta renkaat kuluvat tasaisemmin ja ajettavuus joka on vielä tärkeämpi asia on parempi !!!
Takatelillä on huomattavasti parempi talvipito kuin välitelillä johtuen paremmasta painon jakautumisesta liikkeelle lähdetäessä silloin kun takateli on nosto asennossa.
Tämä ero korostui nimenomaan venäjän liikenteessä silloin, kauan sitten, kun suomalaiset sitä vielä harjoittivat.
Ilmajousisessa autossakin saadaan jopa 20 ton akselipaino vetoakseliselle hetkittäisesti takatelin ansiosta ja jos sen avulla ei pääse liukkaalta alustalta liikkeelle niin sitten oikeasti tarvitaan hinuria.
Väliteli autossa samaa efektiä ei saa aikaiseksi ja siksi se on talvikelillä niin avuton laite !!!- ------........-------------...
pelle taida vaan osata lähtee liikeelle välitelillä liukkaalla.Ai niin vittu.kaks akselisilla pääsee samoihin paikkoihin kuin sinä sillä takatelisellä rimpulalla..
- itsekkään
------........-------------... kirjoitti:
pelle taida vaan osata lähtee liikeelle välitelillä liukkaalla.Ai niin vittu.kaks akselisilla pääsee samoihin paikkoihin kuin sinä sillä takatelisellä rimpulalla..
Nuo 4x2 mallin puoliperä veturit PITÄÄ KIELTÄÄ LAILLA. On ne vaan niin surkeita ja vaarallisia talvikelillä. Kyllähän sillä 4x2 mallisella pääsee taatusti samoihin paikkoihin ku 6x2 mallisella mutta ei 4x2 sieltä pois pääse...
Ai niin, meinasin saada viime viikolla päästä hengestä yhellä huoltsikalla ku oli aikamme rahtireino jääny pihaan kiinni kaks akselilla rekkaveturilla. Siellä se raukka suditti asfalttia esille ja yritti välillä hiekottaa. No olin ite lähössä jatkaan matkaa "rimpulalla", kevensin telin ja lähin menee enkä voinu olla huutamatta ohi mennessä et "kevennä teliä niin pääset pois"... Saakeli ku se lähti perään juokseen ja huuti polttimo punaisena et "tuu kloppi tänne niin tapan sut". Ai vittu et mulla oli hauskaa, HEH HEH =)... - sälli´´
itsekkään kirjoitti:
Nuo 4x2 mallin puoliperä veturit PITÄÄ KIELTÄÄ LAILLA. On ne vaan niin surkeita ja vaarallisia talvikelillä. Kyllähän sillä 4x2 mallisella pääsee taatusti samoihin paikkoihin ku 6x2 mallisella mutta ei 4x2 sieltä pois pääse...
Ai niin, meinasin saada viime viikolla päästä hengestä yhellä huoltsikalla ku oli aikamme rahtireino jääny pihaan kiinni kaks akselilla rekkaveturilla. Siellä se raukka suditti asfalttia esille ja yritti välillä hiekottaa. No olin ite lähössä jatkaan matkaa "rimpulalla", kevensin telin ja lähin menee enkä voinu olla huutamatta ohi mennessä et "kevennä teliä niin pääset pois"... Saakeli ku se lähti perään juokseen ja huuti polttimo punaisena et "tuu kloppi tänne niin tapan sut". Ai vittu et mulla oli hauskaa, HEH HEH =)...tilannehuumoria :)
Kyllä joka jätkä oikeasti pahaan paikkaan ajaa, ei siinä mitään. Se on sitten rattimies joka sieltä tulee pois.
- mk79
välitelissä on se huono puoli että sillä jää epätasaisella maalla helposti kiinni, kun teli jää herkästi kantamaan ja vetävät jää tyhjän päälle. takateliä saa mukavasti kevennettyä talvi liukkailla
- lekkamies
en tiedä kuinka toimii väliteli puolikkaissa talvel mut esim jäteautois omast mielest väliteli on aika surkee noilla kinttupoluilla.kyllä nostotelillä ahtaampaan/pahempaan paikkaan pääse ja pois
- välttämättä pidä olla
lekkamies kirjoitti:
en tiedä kuinka toimii väliteli puolikkaissa talvel mut esim jäteautois omast mielest väliteli on aika surkee noilla kinttupoluilla.kyllä nostotelillä ahtaampaan/pahempaan paikkaan pääse ja pois
että huomaa kumpi taittuu tiukempaan paikkaan.
Takatelisessä lyhyempi akseliväli ja paremmin painoa vetopyörillä. Välitelisiä nyt sitten vain pitää jostain syystä valmistaa. - helvempi
välttämättä pidä olla kirjoitti:
että huomaa kumpi taittuu tiukempaan paikkaan.
Takatelisessä lyhyempi akseliväli ja paremmin painoa vetopyörillä. Välitelisiä nyt sitten vain pitää jostain syystä valmistaa.halvempi tehdä
- vs. väliteli
Kyllä mä ottaisin enemmin takatelisen entä välitelillä varustetun. Varsinkin jos ottaa takateli auton 3.1m akselivälillä niin vetopyörille saa tosi hyvin pitoa. Tosin en sitte tiedä saako tuollaiseen autoon enää täyspitkää puolikasta perään. Väliteli on siitä hyvä et jos on kevyt kuorma niin voi nostaa telin ylös ja sittehän akseliväli pitenee paljon niin siitä tulee vakaampi ajettava ku takatelisestä.
Mut kuiteski, takatelinen on mun mielestä parempi varsinki talvellla- ex rekkamies
väliteli sopii paremmin kärryjen alle, esim. taka-teli veturi ja megakärry ei mee millään lailliseen 16.5m mittaan, jos siis meinaa vielä käännelläkin yhdistelmäänsä. kärryn kaula vie lamput ja lokarit mennessään, siispä väliteli sopii megan kanssa paremmin.
ei muuten oo koskaan ainakaan mulla jääny siitä kiinni et rekkaveturi ois liika kankea, yleensähän toi kärry tuppaa oikomaan vähä enempi, eli eipä siinä kääntyvyydessä ole käytännössä juurikaan eroja, paitsi jos tykkää linkutella pelkällä naamalla. - ...
ex rekkamies kirjoitti:
väliteli sopii paremmin kärryjen alle, esim. taka-teli veturi ja megakärry ei mee millään lailliseen 16.5m mittaan, jos siis meinaa vielä käännelläkin yhdistelmäänsä. kärryn kaula vie lamput ja lokarit mennessään, siispä väliteli sopii megan kanssa paremmin.
ei muuten oo koskaan ainakaan mulla jääny siitä kiinni et rekkaveturi ois liika kankea, yleensähän toi kärry tuppaa oikomaan vähä enempi, eli eipä siinä kääntyvyydessä ole käytännössä juurikaan eroja, paitsi jos tykkää linkutella pelkällä naamalla.Joo, toi on ihan totta että väliteli sopii paremmin kärryjen alle, kun sen alusta on n. 30cm lyhempi kuin väliteli. Samat painot saa normaalikäytössä kumpaankin.
Itsellä ajokkina ollut kumpaakin versiota ja jos valita sais niin ilman muuta takateli, ei tartte joka nyppylää hiekottaa talvikelissä.
- ihmetellen itsekseen
Siis voiko 3,1m akselivälin omaavalla veturilla vetää 13,6m puolikasta niin ettei siitä tule ylipitkä? Aattelin vaan ku toi virman isäntä kiskoo tuollaisella autolla DHL:n irtoperiä ja minusta näyttää et se olis ylitpitkä yhdistelmä. Ite se väittää ettei, mut ku kysyin ootko mitannu ni se tuumas vaan " poliisi mittaa jos tarvii"
- ip vetäjä
kyllähän irtoperiä kiskoo monet takateliveturileilla, monet myös megoja. En tiedä ovatko laillisissa mitoissa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko821599- 401249
En malta odottaa mies että tulet minuun
Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu85910Siltojen varjoissa
Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja197909- 53845
- 61842
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon20820Vanhemmalle naiselle
Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.54764- 33759
- 37758