puoliperä vetäjät

jidfh

Mitä eroo on väliteli ja takateli vetureilla? luulis että väliteli on vakaampi ajaa kun pitempi akseliväli mut takateli halvempi valmistaa.

13

5128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et ole tainut

      Et ole tainnut vetää kummallakaan kun kyselet noin outoja. Mutta kerrattakoon erot:

      Väliteli auto on kuivalla kelillä vakaampi ajettava koska omaa pidemmän akselivälin, kokonaan toinen juttu on kuinka välitelin käyttää sinänsä jousituksen ilmanpaineita ja sen mukaan kuinka nopeasti renkaat kuluvat.

      Takateli eli perinteinen 3-akselinen rekanvetäjä on kesäaikaan rauhattomampi ajettava mutta renkaat kuluvat tasaisemmin ja ajettavuus joka on vielä tärkeämpi asia on parempi !!!

      Takatelillä on huomattavasti parempi talvipito kuin välitelillä johtuen paremmasta painon jakautumisesta liikkeelle lähdetäessä silloin kun takateli on nosto asennossa.

      Tämä ero korostui nimenomaan venäjän liikenteessä silloin, kauan sitten, kun suomalaiset sitä vielä harjoittivat.
      Ilmajousisessa autossakin saadaan jopa 20 ton akselipaino vetoakseliselle hetkittäisesti takatelin ansiosta ja jos sen avulla ei pääse liukkaalta alustalta liikkeelle niin sitten oikeasti tarvitaan hinuria.

      Väliteli autossa samaa efektiä ei saa aikaiseksi ja siksi se on talvikelillä niin avuton laite !!!

      • ------........-------------...

        pelle taida vaan osata lähtee liikeelle välitelillä liukkaalla.Ai niin vittu.kaks akselisilla pääsee samoihin paikkoihin kuin sinä sillä takatelisellä rimpulalla..


      • itsekkään
        ------........-------------... kirjoitti:

        pelle taida vaan osata lähtee liikeelle välitelillä liukkaalla.Ai niin vittu.kaks akselisilla pääsee samoihin paikkoihin kuin sinä sillä takatelisellä rimpulalla..

        Nuo 4x2 mallin puoliperä veturit PITÄÄ KIELTÄÄ LAILLA. On ne vaan niin surkeita ja vaarallisia talvikelillä. Kyllähän sillä 4x2 mallisella pääsee taatusti samoihin paikkoihin ku 6x2 mallisella mutta ei 4x2 sieltä pois pääse...

        Ai niin, meinasin saada viime viikolla päästä hengestä yhellä huoltsikalla ku oli aikamme rahtireino jääny pihaan kiinni kaks akselilla rekkaveturilla. Siellä se raukka suditti asfalttia esille ja yritti välillä hiekottaa. No olin ite lähössä jatkaan matkaa "rimpulalla", kevensin telin ja lähin menee enkä voinu olla huutamatta ohi mennessä et "kevennä teliä niin pääset pois"... Saakeli ku se lähti perään juokseen ja huuti polttimo punaisena et "tuu kloppi tänne niin tapan sut". Ai vittu et mulla oli hauskaa, HEH HEH =)...


      • sälli´´
        itsekkään kirjoitti:

        Nuo 4x2 mallin puoliperä veturit PITÄÄ KIELTÄÄ LAILLA. On ne vaan niin surkeita ja vaarallisia talvikelillä. Kyllähän sillä 4x2 mallisella pääsee taatusti samoihin paikkoihin ku 6x2 mallisella mutta ei 4x2 sieltä pois pääse...

        Ai niin, meinasin saada viime viikolla päästä hengestä yhellä huoltsikalla ku oli aikamme rahtireino jääny pihaan kiinni kaks akselilla rekkaveturilla. Siellä se raukka suditti asfalttia esille ja yritti välillä hiekottaa. No olin ite lähössä jatkaan matkaa "rimpulalla", kevensin telin ja lähin menee enkä voinu olla huutamatta ohi mennessä et "kevennä teliä niin pääset pois"... Saakeli ku se lähti perään juokseen ja huuti polttimo punaisena et "tuu kloppi tänne niin tapan sut". Ai vittu et mulla oli hauskaa, HEH HEH =)...

        tilannehuumoria :)

        Kyllä joka jätkä oikeasti pahaan paikkaan ajaa, ei siinä mitään. Se on sitten rattimies joka sieltä tulee pois.


    • mk79

      välitelissä on se huono puoli että sillä jää epätasaisella maalla helposti kiinni, kun teli jää herkästi kantamaan ja vetävät jää tyhjän päälle. takateliä saa mukavasti kevennettyä talvi liukkailla

      • lekkamies

        en tiedä kuinka toimii väliteli puolikkaissa talvel mut esim jäteautois omast mielest väliteli on aika surkee noilla kinttupoluilla.kyllä nostotelillä ahtaampaan/pahempaan paikkaan pääse ja pois


      • välttämättä pidä olla
        lekkamies kirjoitti:

        en tiedä kuinka toimii väliteli puolikkaissa talvel mut esim jäteautois omast mielest väliteli on aika surkee noilla kinttupoluilla.kyllä nostotelillä ahtaampaan/pahempaan paikkaan pääse ja pois

        että huomaa kumpi taittuu tiukempaan paikkaan.
        Takatelisessä lyhyempi akseliväli ja paremmin painoa vetopyörillä. Välitelisiä nyt sitten vain pitää jostain syystä valmistaa.


      • helvempi
        välttämättä pidä olla kirjoitti:

        että huomaa kumpi taittuu tiukempaan paikkaan.
        Takatelisessä lyhyempi akseliväli ja paremmin painoa vetopyörillä. Välitelisiä nyt sitten vain pitää jostain syystä valmistaa.

        halvempi tehdä


    • vs. väliteli

      Kyllä mä ottaisin enemmin takatelisen entä välitelillä varustetun. Varsinkin jos ottaa takateli auton 3.1m akselivälillä niin vetopyörille saa tosi hyvin pitoa. Tosin en sitte tiedä saako tuollaiseen autoon enää täyspitkää puolikasta perään. Väliteli on siitä hyvä et jos on kevyt kuorma niin voi nostaa telin ylös ja sittehän akseliväli pitenee paljon niin siitä tulee vakaampi ajettava ku takatelisestä.

      Mut kuiteski, takatelinen on mun mielestä parempi varsinki talvellla

      • ex rekkamies

        väliteli sopii paremmin kärryjen alle, esim. taka-teli veturi ja megakärry ei mee millään lailliseen 16.5m mittaan, jos siis meinaa vielä käännelläkin yhdistelmäänsä. kärryn kaula vie lamput ja lokarit mennessään, siispä väliteli sopii megan kanssa paremmin.
        ei muuten oo koskaan ainakaan mulla jääny siitä kiinni et rekkaveturi ois liika kankea, yleensähän toi kärry tuppaa oikomaan vähä enempi, eli eipä siinä kääntyvyydessä ole käytännössä juurikaan eroja, paitsi jos tykkää linkutella pelkällä naamalla.


      • ...
        ex rekkamies kirjoitti:

        väliteli sopii paremmin kärryjen alle, esim. taka-teli veturi ja megakärry ei mee millään lailliseen 16.5m mittaan, jos siis meinaa vielä käännelläkin yhdistelmäänsä. kärryn kaula vie lamput ja lokarit mennessään, siispä väliteli sopii megan kanssa paremmin.
        ei muuten oo koskaan ainakaan mulla jääny siitä kiinni et rekkaveturi ois liika kankea, yleensähän toi kärry tuppaa oikomaan vähä enempi, eli eipä siinä kääntyvyydessä ole käytännössä juurikaan eroja, paitsi jos tykkää linkutella pelkällä naamalla.

        Joo, toi on ihan totta että väliteli sopii paremmin kärryjen alle, kun sen alusta on n. 30cm lyhempi kuin väliteli. Samat painot saa normaalikäytössä kumpaankin.
        Itsellä ajokkina ollut kumpaakin versiota ja jos valita sais niin ilman muuta takateli, ei tartte joka nyppylää hiekottaa talvikelissä.


    • ihmetellen itsekseen

      Siis voiko 3,1m akselivälin omaavalla veturilla vetää 13,6m puolikasta niin ettei siitä tule ylipitkä? Aattelin vaan ku toi virman isäntä kiskoo tuollaisella autolla DHL:n irtoperiä ja minusta näyttää et se olis ylitpitkä yhdistelmä. Ite se väittää ettei, mut ku kysyin ootko mitannu ni se tuumas vaan " poliisi mittaa jos tarvii"

      • ip vetäjä

        kyllähän irtoperiä kiskoo monet takateliveturileilla, monet myös megoja. En tiedä ovatko laillisissa mitoissa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2603
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2400
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2071
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1470
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1423
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe