Mitä eroo on väliteli ja takateli vetureilla? luulis että väliteli on vakaampi ajaa kun pitempi akseliväli mut takateli halvempi valmistaa.
puoliperä vetäjät
13
5440
Vastaukset
- et ole tainut
Et ole tainnut vetää kummallakaan kun kyselet noin outoja. Mutta kerrattakoon erot:
Väliteli auto on kuivalla kelillä vakaampi ajettava koska omaa pidemmän akselivälin, kokonaan toinen juttu on kuinka välitelin käyttää sinänsä jousituksen ilmanpaineita ja sen mukaan kuinka nopeasti renkaat kuluvat.
Takateli eli perinteinen 3-akselinen rekanvetäjä on kesäaikaan rauhattomampi ajettava mutta renkaat kuluvat tasaisemmin ja ajettavuus joka on vielä tärkeämpi asia on parempi !!!
Takatelillä on huomattavasti parempi talvipito kuin välitelillä johtuen paremmasta painon jakautumisesta liikkeelle lähdetäessä silloin kun takateli on nosto asennossa.
Tämä ero korostui nimenomaan venäjän liikenteessä silloin, kauan sitten, kun suomalaiset sitä vielä harjoittivat.
Ilmajousisessa autossakin saadaan jopa 20 ton akselipaino vetoakseliselle hetkittäisesti takatelin ansiosta ja jos sen avulla ei pääse liukkaalta alustalta liikkeelle niin sitten oikeasti tarvitaan hinuria.
Väliteli autossa samaa efektiä ei saa aikaiseksi ja siksi se on talvikelillä niin avuton laite !!!- ------........-------------...
pelle taida vaan osata lähtee liikeelle välitelillä liukkaalla.Ai niin vittu.kaks akselisilla pääsee samoihin paikkoihin kuin sinä sillä takatelisellä rimpulalla..
- itsekkään
------........-------------... kirjoitti:
pelle taida vaan osata lähtee liikeelle välitelillä liukkaalla.Ai niin vittu.kaks akselisilla pääsee samoihin paikkoihin kuin sinä sillä takatelisellä rimpulalla..
Nuo 4x2 mallin puoliperä veturit PITÄÄ KIELTÄÄ LAILLA. On ne vaan niin surkeita ja vaarallisia talvikelillä. Kyllähän sillä 4x2 mallisella pääsee taatusti samoihin paikkoihin ku 6x2 mallisella mutta ei 4x2 sieltä pois pääse...
Ai niin, meinasin saada viime viikolla päästä hengestä yhellä huoltsikalla ku oli aikamme rahtireino jääny pihaan kiinni kaks akselilla rekkaveturilla. Siellä se raukka suditti asfalttia esille ja yritti välillä hiekottaa. No olin ite lähössä jatkaan matkaa "rimpulalla", kevensin telin ja lähin menee enkä voinu olla huutamatta ohi mennessä et "kevennä teliä niin pääset pois"... Saakeli ku se lähti perään juokseen ja huuti polttimo punaisena et "tuu kloppi tänne niin tapan sut". Ai vittu et mulla oli hauskaa, HEH HEH =)... - sälli´´
itsekkään kirjoitti:
Nuo 4x2 mallin puoliperä veturit PITÄÄ KIELTÄÄ LAILLA. On ne vaan niin surkeita ja vaarallisia talvikelillä. Kyllähän sillä 4x2 mallisella pääsee taatusti samoihin paikkoihin ku 6x2 mallisella mutta ei 4x2 sieltä pois pääse...
Ai niin, meinasin saada viime viikolla päästä hengestä yhellä huoltsikalla ku oli aikamme rahtireino jääny pihaan kiinni kaks akselilla rekkaveturilla. Siellä se raukka suditti asfalttia esille ja yritti välillä hiekottaa. No olin ite lähössä jatkaan matkaa "rimpulalla", kevensin telin ja lähin menee enkä voinu olla huutamatta ohi mennessä et "kevennä teliä niin pääset pois"... Saakeli ku se lähti perään juokseen ja huuti polttimo punaisena et "tuu kloppi tänne niin tapan sut". Ai vittu et mulla oli hauskaa, HEH HEH =)...tilannehuumoria :)
Kyllä joka jätkä oikeasti pahaan paikkaan ajaa, ei siinä mitään. Se on sitten rattimies joka sieltä tulee pois.
- mk79
välitelissä on se huono puoli että sillä jää epätasaisella maalla helposti kiinni, kun teli jää herkästi kantamaan ja vetävät jää tyhjän päälle. takateliä saa mukavasti kevennettyä talvi liukkailla
- lekkamies
en tiedä kuinka toimii väliteli puolikkaissa talvel mut esim jäteautois omast mielest väliteli on aika surkee noilla kinttupoluilla.kyllä nostotelillä ahtaampaan/pahempaan paikkaan pääse ja pois
- välttämättä pidä olla
lekkamies kirjoitti:
en tiedä kuinka toimii väliteli puolikkaissa talvel mut esim jäteautois omast mielest väliteli on aika surkee noilla kinttupoluilla.kyllä nostotelillä ahtaampaan/pahempaan paikkaan pääse ja pois
että huomaa kumpi taittuu tiukempaan paikkaan.
Takatelisessä lyhyempi akseliväli ja paremmin painoa vetopyörillä. Välitelisiä nyt sitten vain pitää jostain syystä valmistaa. - helvempi
välttämättä pidä olla kirjoitti:
että huomaa kumpi taittuu tiukempaan paikkaan.
Takatelisessä lyhyempi akseliväli ja paremmin painoa vetopyörillä. Välitelisiä nyt sitten vain pitää jostain syystä valmistaa.halvempi tehdä
- vs. väliteli
Kyllä mä ottaisin enemmin takatelisen entä välitelillä varustetun. Varsinkin jos ottaa takateli auton 3.1m akselivälillä niin vetopyörille saa tosi hyvin pitoa. Tosin en sitte tiedä saako tuollaiseen autoon enää täyspitkää puolikasta perään. Väliteli on siitä hyvä et jos on kevyt kuorma niin voi nostaa telin ylös ja sittehän akseliväli pitenee paljon niin siitä tulee vakaampi ajettava ku takatelisestä.
Mut kuiteski, takatelinen on mun mielestä parempi varsinki talvellla- ex rekkamies
väliteli sopii paremmin kärryjen alle, esim. taka-teli veturi ja megakärry ei mee millään lailliseen 16.5m mittaan, jos siis meinaa vielä käännelläkin yhdistelmäänsä. kärryn kaula vie lamput ja lokarit mennessään, siispä väliteli sopii megan kanssa paremmin.
ei muuten oo koskaan ainakaan mulla jääny siitä kiinni et rekkaveturi ois liika kankea, yleensähän toi kärry tuppaa oikomaan vähä enempi, eli eipä siinä kääntyvyydessä ole käytännössä juurikaan eroja, paitsi jos tykkää linkutella pelkällä naamalla. - ...
ex rekkamies kirjoitti:
väliteli sopii paremmin kärryjen alle, esim. taka-teli veturi ja megakärry ei mee millään lailliseen 16.5m mittaan, jos siis meinaa vielä käännelläkin yhdistelmäänsä. kärryn kaula vie lamput ja lokarit mennessään, siispä väliteli sopii megan kanssa paremmin.
ei muuten oo koskaan ainakaan mulla jääny siitä kiinni et rekkaveturi ois liika kankea, yleensähän toi kärry tuppaa oikomaan vähä enempi, eli eipä siinä kääntyvyydessä ole käytännössä juurikaan eroja, paitsi jos tykkää linkutella pelkällä naamalla.Joo, toi on ihan totta että väliteli sopii paremmin kärryjen alle, kun sen alusta on n. 30cm lyhempi kuin väliteli. Samat painot saa normaalikäytössä kumpaankin.
Itsellä ajokkina ollut kumpaakin versiota ja jos valita sais niin ilman muuta takateli, ei tartte joka nyppylää hiekottaa talvikelissä.
- ihmetellen itsekseen
Siis voiko 3,1m akselivälin omaavalla veturilla vetää 13,6m puolikasta niin ettei siitä tule ylipitkä? Aattelin vaan ku toi virman isäntä kiskoo tuollaisella autolla DHL:n irtoperiä ja minusta näyttää et se olis ylitpitkä yhdistelmä. Ite se väittää ettei, mut ku kysyin ootko mitannu ni se tuumas vaan " poliisi mittaa jos tarvii"
- ip vetäjä
kyllähän irtoperiä kiskoo monet takateliveturileilla, monet myös megoja. En tiedä ovatko laillisissa mitoissa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle463199Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖382694Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532624Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1152440Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle512193Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3511961- 1511594
- 761475
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231298Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.321235