zen tarinan

selitys

19

1058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kempiläinen

      Tärkeintä ei voi ilmaista sanoin. Heti kun sanot yhdenkin sanan, syntyy väärinkäsityksen mahdollisuus.

      • joutuu tulkitsemaan

        ne sanat omassa päässään.Ja sana on, vain sanoja ja kielipeleja, mitka ihmiset ovat keksineet.Näillä kuin sitten ihmiset yrittävät tulkita tunteitaan.

        Kun tapaat ulkomaalaisen,joka ei ymmärrä sanaakaan kieltäsi.Silti pystytte kommunikoimaan
        paljon ja kaikki sen hetken tärkeimmät asiat tulee hoidettua ja teillä on tavallaan ymmärrys siitä hetkestä missä olette.

        Ongelmat alkavat kuin yrität selitää menneisyyttä tai tulevaisuutta.

        Opettaminenkaan ei ole vaikeaa.Rakennustyöt oppii helposti.Oppii metsästämään.lapsille kielen puuttuminen ei tuota mitään vaikeuksia heidän leikeissään.Opit puolustamaan itseäsi .Tekemään tulta.Kalastamaan.Siis opit kaiken tarpeellisen ilman sanoja ja väittäisin että jopa nopeammin ja paremmin vain tarkkailemalla.

        Se mikä tuottaisi vaikeuksia on olisi uskonnot sun muut tälläiset tämän tyyppiset asiat.Itse olen sitä mielä ,että niin kauan kuin pystyy harjoittamaan uskontoaan puhumatta niin hyvin menee ,ja oikealla tiellä ollaan riippumatta minkä uskonnon valitsee.


      • Gagarin

        ***Tärkeintä ei voi ilmaista sanoin. Heti kun sanot yhdenkin sanan, syntyy väärinkäsityksen mahdollisuus***

        Tarkoitatko mitä sanot? Melkoinen paradoksi, eikö? ;)


    • tarkoittaa

      Tiibetinbuddhalaisesta näkökulmasta tuo on päivänselvää.

      "Buddha on mielesi" tarkoittaa, että buddhatilaa ei kannata etsiä mistään muualta kuin omasta mielestä. Buddha = oman mielen todellinen luonto. Tämä on opetus henkilölle, joka luulee, että mieli ja ulkoinen todellisuus ovat erillisiä.

      "Buddha ei ole mielesi" tarkoittaa, että buddhatila ei ole rajoittunut harhaiseen käsitykseen omasta mielestä ja "itsestä", joka "omistaa" tuon mielen. Tämä auttaa vapautumaan takertumisesta "itseen" ja "mieleen" jonain todellisina asioina.

      Noiden kahden väitteen välillä ei ole ristiriitaa, koska ne tarkoitettu vastamyrkyksi kahteen erityyppiseen takertumiseen.

      Yhdessä nämä tarkoittavat: Etsi buddhatilaa mielestäsi tutkimalla mielen luontoa. Koska et voi löytää omaa mieltäsi, lakkaa takertumasta tuohon harhaan. Näin löydät mielen todellisen, täydellisen buddhaluonnon.

    • Mesu -

      vaan halus päästä niistä munkeista eroon ja passitti urvelot kuuseen pähkäilemään jotain älyvapaita umpisolmuja pariksikymmeneksi vuodeksi.Ei ollu reilu ei,ei oo elämäkään.

      No kas heti kun aletaan ajattelemaan syntyy pulma;Ollako vai eikö olla. Asiahan on kuitenkin päivänselvä.Mieli joko on buddha tai ei ole.Ei ole buddhaa eikä myöskään ei-buddhaa.

      Kolmas vaihtoehto: Jos oletamme mielen koostuvan siitä/niistä mitä olemme,niin sehän on silloin mitä vain tai ei ole. Mitä milloinkin.

    • ukkeli

      Buddha sanoo, että buddha on oma mielesi. No näinhän se täytyy yrittää sanoin ilmaista, mutta kun buddhaluontoa ei voi ilmaista sanoin.

      erakko eleli 20 v autiomaassa ja valaistui ja saavutti buddhaluonnon. Koskapa buddhaluontoa ei voi sanoin ilmaista, hän ilmaisi sen mikä oli lähempänä totuutta. "Budhha ei ole oma mielesi".

      Dharma on lautta, jota käytetään saavuttamaan valaistuminen, mutta itse valaistumista ei voi ajatuksen tasolla ilmaista.

      • siinä on kysymys

        olemassa olosta ja panoksena elämä.Se vaatii rohkeutta .Usko ei vaadi rohkeutta se on pelkuruutta.Eli jos Zen kiinostaa ,niin nyrkkeily salille ottamaan matsia,voi siellä sitten miettiä kuinka vastustajan oikea suora on vain harhaa.Voin kokemuksesta sanoa,että meditointi ei auta ,mutta treenaaminen auttaa.


      • ukkeli
        siinä on kysymys kirjoitti:

        olemassa olosta ja panoksena elämä.Se vaatii rohkeutta .Usko ei vaadi rohkeutta se on pelkuruutta.Eli jos Zen kiinostaa ,niin nyrkkeily salille ottamaan matsia,voi siellä sitten miettiä kuinka vastustajan oikea suora on vain harhaa.Voin kokemuksesta sanoa,että meditointi ei auta ,mutta treenaaminen auttaa.

        Usko ei ole uskoa. Totuus löytyy kaurapuurosta,
        sen me kaikki tiedämme. Elämän eläminen vaatii totuuden näkemistä. Useimmilla se on unta vain.


      • kipin kapin
        ukkeli kirjoitti:

        Usko ei ole uskoa. Totuus löytyy kaurapuurosta,
        sen me kaikki tiedämme. Elämän eläminen vaatii totuuden näkemistä. Useimmilla se on unta vain.

        mitä vähemmän kokemusta sen meditatiivisempi kokemus.Asenne pitää olla ,olen valmis ,olen vastaanottavainen .Jos tapat olen valmis ,olen käytettävissä.Muuta ei tarvita.


      • on jaettavissa...
        siinä on kysymys kirjoitti:

        olemassa olosta ja panoksena elämä.Se vaatii rohkeutta .Usko ei vaadi rohkeutta se on pelkuruutta.Eli jos Zen kiinostaa ,niin nyrkkeily salille ottamaan matsia,voi siellä sitten miettiä kuinka vastustajan oikea suora on vain harhaa.Voin kokemuksesta sanoa,että meditointi ei auta ,mutta treenaaminen auttaa.

        ...osiin.Osat tukevat toisiaan,kuin kärrynpyörän osat eli puolat tukevat toisiaan.

        http://www.nic.fi/~laan/pori.htm

        sieltä neljä jaloa totuutta..

        Munkit ovat sitä mieltä että meditaatio auttaa,silloin kun
        tarvitaan psykkistä kestävyyttä.Meditaatio vaatii rohkeutta ,siitä on 2500 vuoden takaista
        kokemusta.
        "sovelletusti:"ei säkin hakkaaminen tee miehestä tathagataa,ne on turhaan hakannu syyttömiä"

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Dharma
        Oikea keskittyminen, auttaa tarkkuutta vaativissa tutkimuksissa.
        Rohkeus auttaa
        pelon sietämisessä,siitähän siinä on kyse...
        sitä hän opetti.....


      • apukeinoja siihen
        on jaettavissa... kirjoitti:

        ...osiin.Osat tukevat toisiaan,kuin kärrynpyörän osat eli puolat tukevat toisiaan.

        http://www.nic.fi/~laan/pori.htm

        sieltä neljä jaloa totuutta..

        Munkit ovat sitä mieltä että meditaatio auttaa,silloin kun
        tarvitaan psykkistä kestävyyttä.Meditaatio vaatii rohkeutta ,siitä on 2500 vuoden takaista
        kokemusta.
        "sovelletusti:"ei säkin hakkaaminen tee miehestä tathagataa,ne on turhaan hakannu syyttömiä"

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Dharma
        Oikea keskittyminen, auttaa tarkkuutta vaativissa tutkimuksissa.
        Rohkeus auttaa
        pelon sietämisessä,siitähän siinä on kyse...
        sitä hän opetti.....

        ,että olisit rohkeampi tai"parempi tarkkuutta vaativissa tutkimuksissa" olet ymmärtänyt asian väärin.Meditaatio eio ole mietiskelyä tai mielikuva harjoittelua.Kannattaisi kokeilla oikeaa elämää.


      • ukkeli
        apukeinoja siihen kirjoitti:

        ,että olisit rohkeampi tai"parempi tarkkuutta vaativissa tutkimuksissa" olet ymmärtänyt asian väärin.Meditaatio eio ole mietiskelyä tai mielikuva harjoittelua.Kannattaisi kokeilla oikeaa elämää.

        Meditaatio on parhaimmillaan totuuden näkemistä ja voin sen allekirjoittaa omakohtaisesti. Se ei välttämättä tarkoita lattialla istumista pimeässä huoneessa, vaan meditaatio voi tulla
        keskellä metsää tai missä vain.

        Itse kuitenkin pääsin meditaatioon vasta mietiskelyn kautta, koska aiemmin pääni oli niin täynnä turhia ajatuksia, oikea muurahaispesä. Joten jotain oli tehtävä. Homma lähti oikeastaan liikkeelle ihan omasta oivalluksesta, en edes tiennyt Buddhalaisuuden olemassaolosta tuolloin. Tuli vain tilanne, jossa kerrankin katsoin omaan "sieluuni" täysin ilman mitään valehtelua ja vääristymiä ja tajusin, että tämmöinen olen ollut tähän mennessä, enkä pidä siitä mitä näen.

        Siitä homma lähti, sen jälkeen olikin kuin näkymätön käsi olisi ohjannut minua kohti tiettyä suuntaa. Tietysti tuo näkymätön käsi oli "minä itse" eikä kuitenkaan "minä = oma ego".

        Se joka on kokenut hetkellisesti tilan kaiken halun häviämisestä ymmärtää, mitä tarkoitan. Se on outo kokemus. Mielen täyttää ilo ja suoraan sanoen alkoi ihan naurattamaan.

        Niin hassua ihmisen elämä on. Eikä sitä voi ymmärtää ennen kuin sen itse kokee. Ulkoapäin sitä ei voi ymmärtää, siksi kaikki uskonnot tekevät tavallaan karhunpalveluksen ihmisille, kun ne yrittävät ulkoa päin tarjota ratkaisua.


      • opetti?
        apukeinoja siihen kirjoitti:

        ,että olisit rohkeampi tai"parempi tarkkuutta vaativissa tutkimuksissa" olet ymmärtänyt asian väärin.Meditaatio eio ole mietiskelyä tai mielikuva harjoittelua.Kannattaisi kokeilla oikeaa elämää.

        Rohkeus on perusteltu jo alkuperäisessä opissa.
        Tarkkaavaisuudesta löytyy pitkiä kirjoituksia.
        Meditaatio on ajattelua, keskittymistä sisäänpäin.
        Meditaatio on mielikuvaharjoitusta,
        mielikuvitusta.
        Olen kokeillut oikeaa elämää,sekä meditaatiota,
        sekin loppuu aikanaan.......
        On pieni virhe ymmärtää väärin kuin se ettei ymmärrä mitään.

        http://www.buddhalaisuus.fi/buddhalaisuus.html
        kokeile ihan vapaasti.....


      • Istuskelija
        opetti? kirjoitti:

        Rohkeus on perusteltu jo alkuperäisessä opissa.
        Tarkkaavaisuudesta löytyy pitkiä kirjoituksia.
        Meditaatio on ajattelua, keskittymistä sisäänpäin.
        Meditaatio on mielikuvaharjoitusta,
        mielikuvitusta.
        Olen kokeillut oikeaa elämää,sekä meditaatiota,
        sekin loppuu aikanaan.......
        On pieni virhe ymmärtää väärin kuin se ettei ymmärrä mitään.

        http://www.buddhalaisuus.fi/buddhalaisuus.html
        kokeile ihan vapaasti.....

        "Meditaatio on ajattelua, keskittymistä sisäänpäin.
        Meditaatio on mielikuvaharjoitusta,
        mielikuvitusta."

        Olen ymmärtänyt että, meditaatio olisi ennemminkin mielikuvituksen ja ajattelun tuolle puolen näkemistä.


      • virhe kun tämä
        Istuskelija kirjoitti:

        "Meditaatio on ajattelua, keskittymistä sisäänpäin.
        Meditaatio on mielikuvaharjoitusta,
        mielikuvitusta."

        Olen ymmärtänyt että, meditaatio olisi ennemminkin mielikuvituksen ja ajattelun tuolle puolen näkemistä.

        meditaatio käsitetään näin persiilleen.
        Ainoa päämäärä on elää tietoisesti.Sinä itse olet se totuus .Sinussa on se kaikki.Teit niin tai näin et sitä saa karistettua tai ÄÄh olkoon.


      • ihan....
        Istuskelija kirjoitti:

        "Meditaatio on ajattelua, keskittymistä sisäänpäin.
        Meditaatio on mielikuvaharjoitusta,
        mielikuvitusta."

        Olen ymmärtänyt että, meditaatio olisi ennemminkin mielikuvituksen ja ajattelun tuolle puolen näkemistä.

        sama.


      • asdas
        Istuskelija kirjoitti:

        "Meditaatio on ajattelua, keskittymistä sisäänpäin.
        Meditaatio on mielikuvaharjoitusta,
        mielikuvitusta."

        Olen ymmärtänyt että, meditaatio olisi ennemminkin mielikuvituksen ja ajattelun tuolle puolen näkemistä.

        Siis eikös meditointi olekkaan ajattelematta olemista? Meditointia voi harjoittaa joka asiassa, kun vain keskityy siiheen tekemiseen ilman että ajatukset alkavat harhailemaan. ja tarkennan että se keskittyminen ei ole päätarkoitus, vaan meditoinnin helpottamista varten.


      • mieltä
        asdas kirjoitti:

        Siis eikös meditointi olekkaan ajattelematta olemista? Meditointia voi harjoittaa joka asiassa, kun vain keskityy siiheen tekemiseen ilman että ajatukset alkavat harhailemaan. ja tarkennan että se keskittyminen ei ole päätarkoitus, vaan meditoinnin helpottamista varten.

        Mielen keskittäminen yhteen pisteeseen on apukeino,kun on vaikea hallita mieltään suoraan. Ja kun keskittyy tarpeeksi kauan siihen yhteen,pitäisi senkin lopulta kadota.


    • Gagarin

      ??!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe