Suositelkaa

Ei itävaltaa

Heip!
Olen monta vuotta käynyt Itävallassa vaeltamassa, ei mitään vaikeita reittejä, lähinnä "pientä hikeä" ja kauniita maisemia.
Osaisiko joku suositella euroopassa jotain muuta maata jonne suunnistaisin vaellusmielessä?
Itävalta on ihana mutta vaihtelu virkistää!

17

2531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapas-Mapa

      Käy vilkaisemassa Espanjan maisemia. Netistä löytyy suomalaisten tekemä opas http://www.topwalks.net/fi/index.htm
      Omasta kokemuksestani suosittelen Picos de Europaa (Asturia, Kantabria) tai Pyreneiden vuoristoa (Huesca, Aragonia).
      Etelämpänä Sierra Nevada on myös hieno kohde.

      • kävinpä

        Noilla sivuilla olen vieraillut jo aiemmin.
        Siellä on ilmeisesti sellaisiakin reittejä että tekee päiväretkiä?
        Entäpä Andorra?


      • Tapas-Mapa
        kävinpä kirjoitti:

        Noilla sivuilla olen vieraillut jo aiemmin.
        Siellä on ilmeisesti sellaisiakin reittejä että tekee päiväretkiä?
        Entäpä Andorra?

        Olin muutama vuosi sitten Andorrassa. Trippi oli ihan hieno, mutta reittejä oli yllättävän vähän ja sellaisia päiväreittityyppisiä. Ja kärpäsiä aivan h-----sti!
        Nyt olen kuullut, että Andorra on ruuhkautunut ikävästi. Varsinkaan ne muutenkin hitaat tiet eivät vedä.
        Topwalksissa on tosiaan päiväreittejä.


      • aloittajajoops
        Tapas-Mapa kirjoitti:

        Olin muutama vuosi sitten Andorrassa. Trippi oli ihan hieno, mutta reittejä oli yllättävän vähän ja sellaisia päiväreittityyppisiä. Ja kärpäsiä aivan h-----sti!
        Nyt olen kuullut, että Andorra on ruuhkautunut ikävästi. Varsinkaan ne muutenkin hitaat tiet eivät vedä.
        Topwalksissa on tosiaan päiväreittejä.

        Voisitko vielä valaista voiko tuolla vaellella yksin, onko sen tyyppistä seutua?
        Jos lentäis vaikka Malagaan,tai johonkin ja siitä sit junalla...


      • Tapas-Mapa
        aloittajajoops kirjoitti:

        Voisitko vielä valaista voiko tuolla vaellella yksin, onko sen tyyppistä seutua?
        Jos lentäis vaikka Malagaan,tai johonkin ja siitä sit junalla...

        Toki Espanjassa voi patikoida yksin.
        Keskeinen kysymys onkin, milloin olet lähdössä matkaan. Se ratkaisee, mihin kannattaa mennä.
        Jos haluat ehdottomasti lentää juuri Malagaan, parhaat vaihtoehdot ovat seuraavat:
        - Sierra Nevadan reitit ovat parhaimmillaan toukokuusta lokakuulle.
        - Grazaleman luonnonpuisto on parhaimmillaan helmi-toukokuussa.
        - Cabo de Gata-Nijar Almeriassa on jo vähän kauempana, mutta siellä paras sesonki on joulukuusta huhtikuuhun.
        Yksi mielenkiintoinen paikka - jossa on tosin vain yksi pieni reitti - on piskuinen Torcalin puisto: http://www.topwalks.net/fi/torcal/torcal.htm
        Harkitsitko lainkaan Aragoniaa tai Picos de Europan maisemia Kantabriassa ja Asturiassa?


      • Tapas-Mapa
        aloittajajoops kirjoitti:

        Voisitko vielä valaista voiko tuolla vaellella yksin, onko sen tyyppistä seutua?
        Jos lentäis vaikka Malagaan,tai johonkin ja siitä sit junalla...

        Vielä juolahti mieleen: Espanjassa autonvuokrausliikkeet käyvät ankaraa pudotuspeliä, eli hinnat ovat aivan pohjalla. Ja vuokraamalla auton, liikkuminen on valtavasti helpompaa.
        Junalla pääset näiden suurten kansallis- ja luonnonpuistojen tuntumaan, mutta siitä eteenpäin homma käykin ilman autoa hitaaksi, vaivalloiseksi ja hankalaksi.
        Autojen vuokrahinnat ja polttoaineen hinta Espanjassa ovat nyt niin alhaalla, että kokonaiskustannukset ovat tällaisessa käytössä noin 15 euroa vuorokaudessa!
        Noista Topwalks-sivuston mainoksista olen nähnyt autovuokraamojen tarjouksia 35 euroa/3 vuorokautta... Pidemmät vuokraukset lienevät suhteellisesti jopa tätä halvempia.


      • joops7
        Tapas-Mapa kirjoitti:

        Vielä juolahti mieleen: Espanjassa autonvuokrausliikkeet käyvät ankaraa pudotuspeliä, eli hinnat ovat aivan pohjalla. Ja vuokraamalla auton, liikkuminen on valtavasti helpompaa.
        Junalla pääset näiden suurten kansallis- ja luonnonpuistojen tuntumaan, mutta siitä eteenpäin homma käykin ilman autoa hitaaksi, vaivalloiseksi ja hankalaksi.
        Autojen vuokrahinnat ja polttoaineen hinta Espanjassa ovat nyt niin alhaalla, että kokonaiskustannukset ovat tällaisessa käytössä noin 15 euroa vuorokaudessa!
        Noista Topwalks-sivuston mainoksista olen nähnyt autovuokraamojen tarjouksia 35 euroa/3 vuorokautta... Pidemmät vuokraukset lienevät suhteellisesti jopa tätä halvempia.

        Tarkoitukseni on käyttää heinäkuussa olevaa lomaani tähän. Samoihin aikoihin olen ollut Itävallassa mutta se onkin eri juttu, kelit samat kuin Suomessa.
        Itävalta on kiva kun siellä menee esim. Seefeldiin niin voi tehdä kaikennäköisiä kävelyitä, oman fiiliksen ja kunnon mukaan.
        Se on mielestäni kiva että tekee johonkin pesän ja sieltä sit trippejä...


      • Tapas-Papa
        joops7 kirjoitti:

        Tarkoitukseni on käyttää heinäkuussa olevaa lomaani tähän. Samoihin aikoihin olen ollut Itävallassa mutta se onkin eri juttu, kelit samat kuin Suomessa.
        Itävalta on kiva kun siellä menee esim. Seefeldiin niin voi tehdä kaikennäköisiä kävelyitä, oman fiiliksen ja kunnon mukaan.
        Se on mielestäni kiva että tekee johonkin pesän ja sieltä sit trippejä...

        Edellinen Tapas on tainnut varastaa sekä nikkini että suosikkisaittini:-)
        Vastaan sekä jäljenpänä olevaan viestiin että edelliseen:
        Heinäkuu on aivan fantastista aikaa Espanjan pohjoisrannikolla! Perusta pesä Potesiin Kantabriassa ja patikoi mielesi mukaan Liebanan comarcassa. Reittejä löytyy joka lähtöön. Olen asunut näissä maisemissa (Santander) pari vuotta ja voin mielestäni luotettavasti todistaa, että edellä mainittu Topwalks-sivusto esittelee näitä maisemia ja reittejä peräti monipuolisesti. Saa valuttaa hikeä ja kavuta tai voi vain leppoisasti kävellä.
        Potesista kaikki on käsillä:
        http://www.topwalks.net/fi/liebana.htm
        Jos vilkaiset näitä reittejä, huomaat, että kaikkea on tarjolla. Ja heinäkuu on aika optimiaikaa.
        Ja seuraavaan viestiin:
        Olin Azoreilla 2002 ja 2004. Asustelin molemmilla kerroilla ylellisessä britti-henkisessä hotellissa, joka oli tosi hieno. Ja tuli syötyä eräskin hummeri. Maisemat olivat kauniit, mutta ne kävelyreitit olivat mielestäni jotenkin keinotekoisia. Madeiran jälkeen ne olivat karvas pettymys.
        Olen nykyisin vankasti Manner-Espanjan fani. Joka suhteessa: ruoka, juomat (viini, siideri, orujo, fondillón...), luonto ja kävelyreitit.
        Heinäkuussa Espanjan parhaat vaihtoehdot ovat etelässä Sierra Nevada, Pyreneiden vuoristo (Huesca, Aragonia) ja pohjoirannikon hienoimmat kohteet. Näistä vahvoista ehdokkaista äänestäisin Picos de Europan ja Liebanan laakson reittien puolesta.
        Ihan lyhyesti:
        Tervetuloa tutustumaan, suomalaiset! Ette erehdy, ettekä pety, jos näihin maisemiin löydätte.


    • Azoreilta löytyy mielestäni juuri sitä mitä haet eli " ...ei mitään vaikeita reittejä, lähinnä "pientä hikeä" ja kauniita maisemia." Meillä täällä São Miguelilla on runsaat 60 virallista patikkareittiä, jotka on luokiteltu helppoihin, keskivaikeisiin ja vaikeisiin. Maisemat ovat huimaavat. Aiheesta enemmän kotisivuillani ja osoitteessa http://www.trails-azores.com/index.php?ilha=saomiguel.

      • joops7

        Kiitos teille kaikille hyvistä vinkeistä! Tällä hetkellä luulen hakeutuvani tuonne Espanjan suuntaan.
        Etelään olen tehnyt paljonkin työmatkoja mutta pohjoisempi ja keskinen on jäänyt näkemättä...
        Azoreistakin olen kiinnostunut mutta hyvin ristiriitaisia mielipiteitä on tullut. Muunmuassa joku kertoili että maan- ja metsänviljelijät eivät pidä patikoijista ja ovat valmiit hyvinkin kyseenalaisin tavoin estämään harrastuksen. En tiedä mikä on faktaa ja mikä fiktioo... Kauniit maisemat mitä olen kuvista katsonut.


      • joops7 kirjoitti:

        Kiitos teille kaikille hyvistä vinkeistä! Tällä hetkellä luulen hakeutuvani tuonne Espanjan suuntaan.
        Etelään olen tehnyt paljonkin työmatkoja mutta pohjoisempi ja keskinen on jäänyt näkemättä...
        Azoreistakin olen kiinnostunut mutta hyvin ristiriitaisia mielipiteitä on tullut. Muunmuassa joku kertoili että maan- ja metsänviljelijät eivät pidä patikoijista ja ovat valmiit hyvinkin kyseenalaisin tavoin estämään harrastuksen. En tiedä mikä on faktaa ja mikä fiktioo... Kauniit maisemat mitä olen kuvista katsonut.

        Satunnaisen matkailijan johtopäätökset ovat usein varsin subjektiivisia ja siten jopa vahingollisia muille matkakohteesta kiinnosteuleelle.

        Azoreilla vakituisesesti asuvana, asioita seuraavana ja Azorien matkailua päivittäin edistävänä voin vakuuttaa kaikille tämän palstan lukijoille, että vaeltajaa ei täällä patikkareiteillä hätistele kukaan, kunhan vaeltaja vain pysyy merkityilllä reiteillä. Portugalissa ei tunneta ns. jokamiehen oikeutta. Täällä vaeltavat myös paikalliset, eivät pelkästään muualta tulleet matkailijat.

        Azorit eivät luonnoltaan ole sitä etelää, mitä suomalainen mieltää eteläksi. Täällä on aina vehmasta. Espanja on Etelä-Eurooppaa siinä kuin Portugalikin, mutta molemmista löytyy ilmastoltaan ja siten kasvustoltaan pohjoisia alueita.

        Tietoa Azoreista löytyy Suomi24:n Azorit palstalta ja lukemattomilta Internet-sivuilta, mukaan lukien omiltani. Vastaan mielelläni mahdollisiin kysymyksiin.


      • joops7
        masseur kirjoitti:

        Satunnaisen matkailijan johtopäätökset ovat usein varsin subjektiivisia ja siten jopa vahingollisia muille matkakohteesta kiinnosteuleelle.

        Azoreilla vakituisesesti asuvana, asioita seuraavana ja Azorien matkailua päivittäin edistävänä voin vakuuttaa kaikille tämän palstan lukijoille, että vaeltajaa ei täällä patikkareiteillä hätistele kukaan, kunhan vaeltaja vain pysyy merkityilllä reiteillä. Portugalissa ei tunneta ns. jokamiehen oikeutta. Täällä vaeltavat myös paikalliset, eivät pelkästään muualta tulleet matkailijat.

        Azorit eivät luonnoltaan ole sitä etelää, mitä suomalainen mieltää eteläksi. Täällä on aina vehmasta. Espanja on Etelä-Eurooppaa siinä kuin Portugalikin, mutta molemmista löytyy ilmastoltaan ja siten kasvustoltaan pohjoisia alueita.

        Tietoa Azoreista löytyy Suomi24:n Azorit palstalta ja lukemattomilta Internet-sivuilta, mukaan lukien omiltani. Vastaan mielelläni mahdollisiin kysymyksiin.

        Tarkoitin etelällä tässä yhteydessä etelä-espanjaa jossa olen ollut paljon, en niinkään keski- ja pohjois-espanjassa...


    • Juuri palannut

      Suosittelen Levada-vaelluksia Madeiralla. Löytyy haastetta myös säiden puolesta.
      Ei sovi korkeapaikankammoisille.

      • huomioi

        Joo, olen ollut levada-vaelluksella Madeiralla. Tykkäsin kovasti, olin joulun aikaan ja älyttömän liukasta ja haasteellista liikkua. Mutta kivaa!


    • jorop

      Kokemuksia vaellusreiteistä Itävallassa?
      Kiinnostaisi vaeltaa Veneziaan saakka.
      Kirjallisuutta?? Reittikarttoja??

    • Patikointimatkoja sinne?

      Oletko tutkinut patikointimatkoja Slovakian Tatralle tai Tsekin Krkonose vuoristoon. Molemmat on kanssa ihan upeita, edullisia ja suositeltavia vuoristoja.

    • Italiaankin

      Aivan upeata vaellusta löytyy Italiasta oppaan johdolla (toki ilmankin saa vaeltaa)Madonna di Campigliosta. Maisemat on upeita ja jos paremman oppaan löydät, niin kerro muillekin. Aurinkomatkoilta näitä reissuja löytyy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1305
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1076
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      73
      861
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      787
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      715
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      668
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      655
    Aihe