Maya rauniot ovat tietysti pakollinen vierailukohde Meksikossa, mutta yhtä pakollinen on cenotet eli makean veden kaivomainen lähde. Tämä on kokemus jota ei löydä mistään muualta kuin Jukatanilta. Itse kävimme uimassa kolmessa eri kohteessa
1)Ik Kilissä (aivan Chitzen Itzan vieressä) joka on hienosti rakennettu turistirysäksi, silti käymisen arvoinen. Pukuhuoneet ovat yläällä aivan cenoten sisäänkäynnin vieressä olevassa rakennuksessa.
2) Gran Cenotessa (toiselta nimeltään Aktun Chen) - ehdottomsti upein cenoteista - joka sijaitsee Tulumin lähellä. Sinne pääsee helposti paikallisbussilla. Jää pois Coban risteyksessä siitä voit jatkaa toisella bussilla tai ottaa taksin (risteyksessä on taksiasema) n. 4 km matkalle. Gran cenote on kirkasvetisin nimimaan cenoteista. Siellä voi snorklailla ja ihailla vedenalaisten luolien lähtöaukkoja. Tarvikkeita saa cenoten vieressä olevasta kojusta (alhaalla portaiden vieressä), samoin kuin virvokkeita. Ruokaa ei ole tarjolla. Kaloja tms. elämää cenoteissa ei juurikaan ole. Täällä voi myös tehdä n. 20 20min luolasukelluksen. Tämä oli kokemuksena uskomattoman hieno.
3) Ponderosa (toiselta nimeltään Garden of Eden) joka on n. 30 km valtatie 307:aa Playalta Puerto Aventurasiin (3km sen ohi). Mainitsimme bussikuskille haluavamme Garden of Edeniin ja ihme kyllä hän muisti pudottaa meidän oikeassa kohtaa pois. Tieltä on jonkun matkaa kävelyä paikalliselle talolle jonka asukkaat keräävät pääsymaksu (musitaakseni 2 taalaa). Uskomattoman kirkas vesi täälläkin. Lämmintä, mutta silti viilentävää.
Paikalliset matkanjärjestäjätkin varmaan järjestävät ohjattuja cenote-reissuja ellei halua liikkua omin nokkineen. Ja ainahan taksilla pääsee.
Cenote - must juttu
makean veden ystävä
1
629
Vastaukset
- Steffo
Minulla on ollut tapana käydä lomakohteissani parturissa. Kai tämä järjestyy Carmenissakin? Tietääkö joku mitä miesten tukanleikkuu maksaa? Entäs hieronta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 343976
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131899Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom631354Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951286Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.681185Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A51031- 47941
Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti333904Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥26901En haluaisi kaiken kuihtuvan pois
ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?39882