4sormea amputoitiin

vasuri_13

työtapaturma tapahtui tammikuun 19. päivä, amputoitiin oikean (paremman) käden muut sormet peukaloa lukuun ottamatta. Sairaalassa vietin 5,5 viikkoa ja syksyllä olisi varvas-siirto-leikkauksen aika. Mielenkiinnolla kysyisin vastaavia tapahtumia ja sitä että saanko korvauksia vasta vuoden kuluttua sitä "haitta rahaa"? Onko tietoa paljonkohan sitä tulee, haittaluokka on 7. Ettei sit mitään "kipu&särky" rahaa meinaa antaa?

9

1508

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä vaan

Hei,
      Pahoittelut onnettomuuden vuoksi.

Työtapaturmaisen kannattaa tsempata asioiden kanssa, koska työtapaturmalainen on heikoilla vakuutusyhtiöön päin, aina. Välttele vakuutuslääkäreitä, googleta ennen kun tilaat ajan.

Pyydä kaikki paperit itsellesi, ambulanssista ja työpaikan vahinkoilmoituksesta lähtien.
      Samalla pyydä noi vakuutusyhtiön lääkärinkansiot, kun vuosi alkaa tulemaan täyteen. Siis vaikka marras-joulukuun tienoilla.
      Pyydä myös työeläkelaitokselta kuntoutussuunnitelma, tekevät sen yli 60 päivää sairasloman jälkeen. Voi olla, että laittavat sinut uudelleen koulutukseen tai työkokeiluun?? tai työkykyselvitykseen. Itse suosittelisin työkykyselvittelyä. Sen jälkeen jompaa kumpaa.

Työtapaturma-rahojen määrää voisi katsastaa vaikka Liikennevahinkolautakunnan ohjeistuksesta. Siinä suuntaa antavat määrät.
      Muistaakseni kipua ja särkyä ei korvata työtapaturmissa, mutta selvitä asiaa.

Korvaukset voivat tulla jo piakkoin, tai sitten vuoden kuluttua lopullinen korvausmäärä.

Paras selvittelypaikka on mielestäni Kuluttajien vakuutustoimisto Helsingissä. Sinne kannattaa soittaa tai mennä itse käymään ajanvarauksella.

Muuta..
      Sä saisit jo tuolla invaliditeetilla (Haittaluokka 7 --> 35%) verotuksesta pienen alennuksen loppuelämäsi. Kuntoutustuen ja tapaturmaeläkkeen aikana saat täydet veronalennukset, mutta ne kai häviävät, kun menet työelämään.

http://www.invalidiliitto.fi/portal/fi/tietoa_ja_tukea/neuvonta/pieni_palveluopas/verotus/

Kannattaa muuten hyödyntää työnantajan lääkäriasemaa, jos vakuutusyhtiö ei maksa jotain tutkimuksia ja kuntoutuksia. Ja jos sellaista ei ole, kannattaa selvittää kunnan lääkinnällisestä työryhmästä, mitä palveluja kunta voi antaa.
      Pitäisikö jotain liesivahtia tai henkilökohtaista avustajaa hommata jne.

Vammaispalvelun sosiaalityöntekijä on myös avainasemassa kuntaan päin.

Ja ai niin, onhan Kela tietoinen sun sattumuksistasi? Kela laskee työkyvyttömyyspäiviä, vaikkei maksaisi sinulle latin latia, niin enimmäispäivämäärän jälkeen voit anoa eläkeläisen hoitotukea ja eläkeläisen lapsikorotusta, jos on lapsia. Ne eivät ole paljon, mutta on ainakin vähän tilkettä kukkaroon. Tästä on hyvä huolehtia itse, että paperit kulkeutuvat sinnekin vaikka itse vieden, koska ainakin minulle kävin niin työtapaturman jälkeen, että menetin 3 kk, kun en tiennyt, että paperit kannattaa toimittaa myös kelaan.
      Työtapaturmassahan palkan maksaa työtapaturmalaitos, ei Kela, joten Kela ei välttämättä saa tietoa mistään.

Tsemppiä pärjäämisen kanssa!!

• vasuri_13

Hei suur kiitos tuosta infosta! :)

• pysyvästä haitasta ei
        vasuri_13 kirjoitti:

Hei suur kiitos tuosta infosta! :)

kannata ottaa eikä hyväksyä sillä enemmän tulet saamaan,kun kuukausittain se summa.Jos lain mukaan haitta on suurempi kuin 25% ei vakuutusyhtiö voi suoraan tarjota vain kertakorvausta.Muista myös jotta korvaukset pysyvästä vammasta on TÄYSIN verovapaita ja ne ei vaikuta tulevaisuudessakaan sossu eikä työttömyysrahoihin.Itse sain kertakorvauksen koska haitta oli 25% 18000mk aikoinaan ja silti sain samaan aikaan sairasrahat ja sossu tuki lisäksi vaikka yritti pullikoida vastaan.
        eikä minusta tuo kertakorvaus pysyvästä työkyvyn menettämisestä iso ollut kun se jaetaan vuosilla jolloin eläke olisi alkanut eli 38 työvuodella.
        se olsi vain 394 mummoa:=)eli 45€/kk

• täi**

Pysyvä haitta, kuten nimikin sanoo, luokitellaan lopullisesti aikaisintaan vuoden päästä tämän tyyppisestä tapaturmasta. Joskus aikaa voi mennä reilusti ylikin vuosi, ainakin jos suunnitellaan ja tehdään korjaustoimenpiteitä. Haittaluokkasi voi siis vielä muuttua ja lääkärin antama haittaluokka ei aina täsmää vakuutusyhtiön määrittämän kanssa.

Muuten ed vastaus ok, toki nuo työkokeilut ja selvittelyt taitavat vielä olla kovin kaukana sinun tilanteessasi. Työkokeiluihin ei varmastikaan vakuutusyhtiö lähde, kun vielä noinkin massiivisia toimenpiteitä suunnitteilla.

Muista hyvä vaatia hyvää ja asiantuntevaa kuntoutusta koko ajan! Tällaisissa tapauksissa ei pikkukuntien "hieromalaitokset" oikein osaa olla todelliseksi avuksi eikä niiden sana paljoa paina jatkossa...

• Mä vaan
        täi** kirjoitti:

Pysyvä haitta, kuten nimikin sanoo, luokitellaan lopullisesti aikaisintaan vuoden päästä tämän tyyppisestä tapaturmasta. Joskus aikaa voi mennä reilusti ylikin vuosi, ainakin jos suunnitellaan ja tehdään korjaustoimenpiteitä. Haittaluokkasi voi siis vielä muuttua ja lääkärin antama haittaluokka ei aina täsmää vakuutusyhtiön määrittämän kanssa.

Muuten ed vastaus ok, toki nuo työkokeilut ja selvittelyt taitavat vielä olla kovin kaukana sinun tilanteessasi. Työkokeiluihin ei varmastikaan vakuutusyhtiö lähde, kun vielä noinkin massiivisia toimenpiteitä suunnitteilla.

Muista hyvä vaatia hyvää ja asiantuntevaa kuntoutusta koko ajan! Tällaisissa tapauksissa ei pikkukuntien "hieromalaitokset" oikein osaa olla todelliseksi avuksi eikä niiden sana paljoa paina jatkossa...

Täi on todella oikeassa, muista vaatia kunnon kuntoutusta, selvitä etukäteen, mikä paikka paras itsellesi. Aina kun menet lääkärille, selvitä että on juuri sen alan huippulääkäri. Harmi vaan että noi huiput on aika hyvin värvätty vakuutuslaitosten kukkaron vahdiksi ja asiallisten tutkimusten mitätöijäksi.

Jos oikein muistan, on olemassa myös työtapaturman uhrit ry, tai vastaava. Toimii pääkaupunkiseudulla. Soitin kerran sinne ja sain todella hyvää palvelua.

Jep, ei kannata ainakaan heti höökiä työkykyselvittelyyn :)

Miten ihmessä pärjäät sormien puuttumisen kanssa?

• vasuri_13
        Mä vaan kirjoitti:

Täi on todella oikeassa, muista vaatia kunnon kuntoutusta, selvitä etukäteen, mikä paikka paras itsellesi. Aina kun menet lääkärille, selvitä että on juuri sen alan huippulääkäri. Harmi vaan että noi huiput on aika hyvin värvätty vakuutuslaitosten kukkaron vahdiksi ja asiallisten tutkimusten mitätöijäksi.

Jos oikein muistan, on olemassa myös työtapaturman uhrit ry, tai vastaava. Toimii pääkaupunkiseudulla. Soitin kerran sinne ja sain todella hyvää palvelua.

Jep, ei kannata ainakaan heti höökiä työkykyselvittelyyn :)

Miten ihmessä pärjäät sormien puuttumisen kanssa?

Kiitoksia vielä, tuota edelliselle et nyt tähän mennessä on täytynyt vielä varoa tätä kättä joten voisi sanoa et yks kätisenä olen toiminut ja ihmeellisesti olen pärjännyt.. Tosin muutin nyt vanhemmilleni kunnes saan taas oikealla kädellä jotain tehdä, kun on tuo koirakin ja pihalla en saa vielä käydä koska kämmeneeseen leikattiin vasemmasta kädestä ns. kieleke joka ei saa saada vielä kylmää eikä kuumaa.. Sinäänsä harmillinen tämä kun olen vasta 22-vuotias mutta toisaalta nyt sitä vielä jaksaa oppia tuon vasemman käden käyttöä.. Yhteensä 7-operaatiota kädelle suoritettiin! Päivä kerrallaan ja positiivisin mielin aina uuteen päivään :)

• uusvasuri myös
        vasuri_13 kirjoitti:

Kiitoksia vielä, tuota edelliselle et nyt tähän mennessä on täytynyt vielä varoa tätä kättä joten voisi sanoa et yks kätisenä olen toiminut ja ihmeellisesti olen pärjännyt.. Tosin muutin nyt vanhemmilleni kunnes saan taas oikealla kädellä jotain tehdä, kun on tuo koirakin ja pihalla en saa vielä käydä koska kämmeneeseen leikattiin vasemmasta kädestä ns. kieleke joka ei saa saada vielä kylmää eikä kuumaa.. Sinäänsä harmillinen tämä kun olen vasta 22-vuotias mutta toisaalta nyt sitä vielä jaksaa oppia tuon vasemman käden käyttöä.. Yhteensä 7-operaatiota kädelle suoritettiin! Päivä kerrallaan ja positiivisin mielin aina uuteen päivään :)

kornia mutta kiva kuulla "vertaistukea". Itsellä silpoutui kotitapaturmassa kämmen, ja nyt opetellaan elämää vasemmalla käpälällä. ennuste vissiin on ok, kun kaikki osaset on tallella, joutuivat kasaamaan vaan uudelleen ja myöhemminkin uusivat jotain. elämä opettaa. Tsemppiä! :o)

• nyt heti

itsellesi.

• uusvasuri

kerro vähän lisää..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1588
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1449
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      62
      1288
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1280
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe