Pyörä- vai rullatuoli?

..vai onko sillä ylipäätään mitään väliä?

Minusta ei!

Onko sinusta??

Rakkaalla ja varmasti myöskin vihatulla lapsella on monta nimeä. =)

44

14303

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Stuidu.vm.61

      Oikea nimi on liikkumiseen käytettävälle tuolille pyörätuoli. Rullatuoli on taasen se jossa sinäkin istut kirjoituspöytäsi ääressä.

      St. (hetkittäin pyörätuolissa, mutta nyt rullatuolissa)

      • ROH1808

        Jos halosta tehdään tikkuja niin oikeasti rullatuoli on käsityö väline jota Länsi-Suomessa ja Pohjanmaalla käytettiin langan kertaamiseen.

        PS. vakituinen pt-ssä istuva


      • Anonyymi

        Eikö pyörätuolissa ole edessä rullat?
        Ei ne pienet eturattaat todellakaan ole pyörät


    • Dr. Jekyll

      Kun tästä aiheesta kuitenkin jonkun verran keskustellaan niin itse käytän automaattisesti pyörätuoli sanaa ja saatampa huomauttaa, että rullatuoli löytyy Ruotsista. Jotkut ihmiset käyttävät myös pyörätuolissa istuvasta sanaa pyörätuolipotilas ja se särähtää korvaan.

      Ihminen ei ole potilas kuin sairaalassa ja jos hän tarvitsee vaikka fysikaalista hoitoa jossain kuntoutuslaitoksessa niin sielläkin ollaan asiakkaita.

      Mutta nämä ovat niin pieniä asioita, että ei saa suhtautua liian vakavasti.

      • ...logiigalla...

        ...sanoisin että pyörätuoli, koska siinähän on pyörät. Rullathan ovat paljon pienemmät. ja hoitolaitoksissahan on sellaisia istuimia joissa on pienet renkaat, ja niitä kait sanotaan rullatuoleiksi, tai geriatria tuoleiksi


      • ihan oon Dr. Jekyllin kans. Se todellakin särähtää korvaan erittäin ikävästi kun pyörätuolityyppiä kutsutaan "pyörätuolipotilaaksi" ja loukkaa. Sairaalassa ja mielisairaalassa on potilaita, ei tuolla kylillä heilumassa pyörätuolin kanssa.Tuo pyörätuolipotilas on ns. "salonkikelpoinen" nimitys ainoastaan siinä tapauksessa jos sairaalassa jonkun operaation jälkeen tyyppi sattuu pyörätuolia tarvitsemaan


      • olenpa Dr. Jekyll kanssasi täysin samaa mieltä tuosta "pyörätuolipotilas" termistä. Särähtää todella ikävästi korvaan,kun kuulee kyseisen termin. Potilaita on sairaalassa, eikä tuolla kartsalla heilumassa pyörätuolien kans


    • ei oo mitään väliä kummalla nimellä tätäkin hökötystä nimitetään,joillekkin se on vaan helpompi sanoa "rullatuoli". Ei se todellakaan tarkota ollenkaan että vammaton haluisi loukata sanoessaan tämän hökötyksen nimen ns. "väärin" eli rullatuoli. Ja ajatelkaa tämän maan ruotsinkielisiä alueita, siellä pyörätuolityypit saavat ihan varmasti ihan päivittäin suomeksi asioidessaan kuulla tuota "rullatuoli" ilmaisua, niillä on varmasti tosi vaikeeta siellä jos tuollaisesta nyt pitää vetää viis kiloa herneitä nokkaan. Tällä palstalla on kyllä yleensä "hypitty seinille" kun on luettu sana "rullatuoli". minusta sellainen "seinille hyppiminen" tästä syystä on ihan turhaa edellä mainitsemistani syistä

    • Stuidu.vm.61

      kun sanoin aikaisemmin, että pyörätuoli ilmaisu on oikein. Niin tämä "väitteeni" perustuu erään pyörätuolilla liikkuvan naisen lausuntoon.

    • "Sanna"

      No, kyllä se oikea sana on pyörätuoli. Ruotsinkieliset sanokoot rullstolia, mutta suomenkielessä rullatuoli kuulostaa ihan muulta...liika vanhanaikaiselta. Mielestäni ne ihmiset, jotka sanovat tänä päivänä pyörätuolia rullatuoliksi, antavat hassun/tyhmän kuvan itsestään. Rullaaminen on ihan sama kuin laittaisi papiljotit päähän. :D
      Sitten on semmoisia menopelejä kun sähköpyörätuoli vai pitäiskö sanoa ssähkökäyttöinen pyörätuoli... Aika hurjaa oli kuulla erään neurologin sanovan sähkötuoliksi. :D
      Sitten vielä yks hauska sana.. Lääkäri oli kirjoittanut koneelle, että potilas saapunut moottoripyörällä paikalle.
      Sähköpyörätuoli ja moottoripyörä ovat kyllä kaksi täysin eri asiaa. :D

    • rullatuolikin toimii

      Nimitys "rullatuoli" tulee kai ruotsin "rullstol"-sanasta ja siitä sitten taivutettu suomeksi.
      En taas ole koskaan kuullut, että konttorituolia olisi joku kutsunut rullatuoliksi....?

      MUtta mitäpä nimikkeestä riitelemään, sillehän voisi keksiä kauheasti uusia nimikkeitä, vaikka:
      vammaistuoli, LiRa-tuoli (liikuntarajoitteisen).
      Niin, että laitetaan kilpailu pystyyn. Paras ehdotus palkitaan tämän palstan parhaalla haukkujalla!

    • Elisama

      Kun olin lapsi ja nuori niin kuulin vain rullatuolia.
      Tuo pyörätuoli on uudempi nimi.
      Tietysti pyörätuoli kuvaa paremmin millaiseta on kyse, muuten liekö väliä.

      • manjani69

        ..sinänsähän ei ole suurtakaan merkitystä miten omaa kulkuneuvoaan itse kutsuu, mutta kuin siinä mielessä, että ajaako mersulla vai skoodalla. =)

        Itse ajattelisin niin, että rullatuoli on ruotsinkielisten kulkuväline ja pyörätuoli löytyy sieltä terveyskeskuksen eteisestä ja itse ajelen fillarilla. =)


      • manjani69 kirjoitti:

        ..sinänsähän ei ole suurtakaan merkitystä miten omaa kulkuneuvoaan itse kutsuu, mutta kuin siinä mielessä, että ajaako mersulla vai skoodalla. =)

        Itse ajattelisin niin, että rullatuoli on ruotsinkielisten kulkuväline ja pyörätuoli löytyy sieltä terveyskeskuksen eteisestä ja itse ajelen fillarilla. =)

        mersu ruostuu ja nykyisin täynnä pikkuvikoja. skoda taa myy hyvin säilyttää arvonsa:)


      • Helinäkilinä

        Kyllä se on minulle ihan tuoli vaan. Millään muulla tuolilla ei liikuta kuin sellaisella jossa on pyörät alla joten pelkkä tuoli riittää. Oikea nimitys toki pyörätuoli. Hirvein ilmaus on " rullatuoliin sidottu rampa"😄. Siitä ansaitsisi jo sanoja litsarin. Harvoin onneksi enää tuota kuulee. Mutta potilas ja pyörätuoliin sidottu ovat kyllä aika pahoja! En ole potilas enkä harrasta sm- juttuja. Olen tulissa ehkä 35% ajasta, loput sohvalla, sängyssä, muussa tuolissa. Ihan joskus tuntuu että jotkut luulevat tuolinkäyttäjien elävän tuolissaan, kyllä sillä vaan liikutaan.


    • -78

      On sillä väliä..on tyhmä sanoa rullatuoli

      • ärsyttää minuakin

        Oot kyllä ihan oikeessa. Minua aikakin ärsyttää suunnattomasti rullatuoli sana. No; vielä enemmän ärsyttää sairas / vammainen sanojen väärinkäyttö... eli pyörätuolissa oleva ihminen ei ole sairas ellei ole esim flunssainen :)


      • ärsyttää minuakin kirjoitti:

        Oot kyllä ihan oikeessa. Minua aikakin ärsyttää suunnattomasti rullatuoli sana. No; vielä enemmän ärsyttää sairas / vammainen sanojen väärinkäyttö... eli pyörätuolissa oleva ihminen ei ole sairas ellei ole esim flunssainen :)

        ärsyttää vammaisen nimittäminen sairaaksi, samoin kuin vamman nimittäminen sairaudeksi, tai jopa taudiksi. Siis vammahan on vamma, ei mikään sairaus. Kaikista vähiten joku helvetin tauti. Siis kyllähän tuollainenkin touhu karkottaa vammattomia vammaisen luota kun jopa kotiväki käyttää tästä vammaisen vammasta nimitystä "sairaus", ja joskus oon kuullu peräti sitä "tauti" nimitystäkin...hei haloo, ei nämä oo mitään tarttuvia juttuja...toisin kun sairaudet/taudit


      • pt-faija
        maksastapuhuja kirjoitti:

        ärsyttää vammaisen nimittäminen sairaaksi, samoin kuin vamman nimittäminen sairaudeksi, tai jopa taudiksi. Siis vammahan on vamma, ei mikään sairaus. Kaikista vähiten joku helvetin tauti. Siis kyllähän tuollainenkin touhu karkottaa vammattomia vammaisen luota kun jopa kotiväki käyttää tästä vammaisen vammasta nimitystä "sairaus", ja joskus oon kuullu peräti sitä "tauti" nimitystäkin...hei haloo, ei nämä oo mitään tarttuvia juttuja...toisin kun sairaudet/taudit

        pyörätuoli ehdottomasti, sillä http://fi.wikipedia.org/wiki/Rullatuoli - sanoo sairas joka ei koe itseään vammaiseksi, vaikka sairastaa invalisoivaa tautia joka ei tartu ja käyttää sekä sähkö- että manuaalipyörätuolia.

        Ei näistä ota selvää, olemme vähemmistöä.


      • valkopippuri1
        maksastapuhuja kirjoitti:

        ärsyttää vammaisen nimittäminen sairaaksi, samoin kuin vamman nimittäminen sairaudeksi, tai jopa taudiksi. Siis vammahan on vamma, ei mikään sairaus. Kaikista vähiten joku helvetin tauti. Siis kyllähän tuollainenkin touhu karkottaa vammattomia vammaisen luota kun jopa kotiväki käyttää tästä vammaisen vammasta nimitystä "sairaus", ja joskus oon kuullu peräti sitä "tauti" nimitystäkin...hei haloo, ei nämä oo mitään tarttuvia juttuja...toisin kun sairaudet/taudit

        Usein toki sairaus aiheuttaa vamman. Eli esim. itselläni on sairaus jonka vuoksi minulla on liikuntarajoite. Mutta tauti, se on väärä ilmaus. Joskus voi tietysti jo sairastettu tauti olla vamman aiheuttanut. Mutta se on sitten jo historiaa. Itse en pidä sanasta vammainen. Mielummin edes liikuntavammainen sitten jos liikuntarajoitteista ei osaa käyttää.


    • Duck

      "Odotas hetki, mä hyppään tuohon rulla/pyörätuoliin"... Ei kuulosta kovin seksikkäältä. Sensijaan "Venaas tovi et mä otan ton jakkaran alle" kuulostaa aika trendikkäältä ja muotitietoiselta.

      Näinpä ollen jakkaralla on väliä.

      • mnmnn

        Tosta "pyörätuolipotilas"-nimityksestä tuli mieleen, että olen joskus kuullut pyörätuolia käyttävää henkilöä sanottaneen pyörätuoliin sidotuksi... Mites sitten kun jos kerran lääkärikin oli sanonut sähköpyörätuolia sähkötuoliksi niin onko sitten sähköpyörätuolia käyttävät sähkötuoliin sidottuja? xD

        Ihmisten tietämättömyys pyörätuolilla liikkuvia ihmisiä kohtaan saa aikaan aikas hassuja/loukkaavia/typeriä jne. nimityksiä näköjään..

        Mutta juu, jakkara on aika kiva nimitys ja trendikäskin kyllä. :)


      • mnmnn kirjoitti:

        Tosta "pyörätuolipotilas"-nimityksestä tuli mieleen, että olen joskus kuullut pyörätuolia käyttävää henkilöä sanottaneen pyörätuoliin sidotuksi... Mites sitten kun jos kerran lääkärikin oli sanonut sähköpyörätuolia sähkötuoliksi niin onko sitten sähköpyörätuolia käyttävät sähkötuoliin sidottuja? xD

        Ihmisten tietämättömyys pyörätuolilla liikkuvia ihmisiä kohtaan saa aikaan aikas hassuja/loukkaavia/typeriä jne. nimityksiä näköjään..

        Mutta juu, jakkara on aika kiva nimitys ja trendikäskin kyllä. :)

        on kyllä kaikessa naurettavuudessaan, ihan v*tun naurettavan typerä ilmaisu. ei me istuta tässä perse penkissa 24/7, niinku tuo ilmaisu antaa kuulijan ymmärtää.


      • Anonyymi
        mnmnn kirjoitti:

        Tosta "pyörätuolipotilas"-nimityksestä tuli mieleen, että olen joskus kuullut pyörätuolia käyttävää henkilöä sanottaneen pyörätuoliin sidotuksi... Mites sitten kun jos kerran lääkärikin oli sanonut sähköpyörätuolia sähkötuoliksi niin onko sitten sähköpyörätuolia käyttävät sähkötuoliin sidottuja? xD

        Ihmisten tietämättömyys pyörätuolilla liikkuvia ihmisiä kohtaan saa aikaan aikas hassuja/loukkaavia/typeriä jne. nimityksiä näköjään..

        Mutta juu, jakkara on aika kiva nimitys ja trendikäskin kyllä. :)

        Yleensä sanon tuoliani ihan vaan tuoliksi ja kyllä pyörätuoli on sen oikea nimitys.
        Miksei sana tuoli pyörätuolille voisi levitä?
        Millään muulla tuolilla ei pitemmälle liikuta, joten aika ilmeistä että tarkoitetaan juuri pyörätuolia vaikka lyhennettäisiin ihan tuoliksi.
        Kyllä rullatuoliin sidottu rampa tai pyörätuolipotilas ovat hirveitä haukkumasanoja, hyvin loukkaavia.
        Myös avustajan kutsuminen hoitajaksi tai avustamista hoitamiseksi kutsuminen on infantilisoivaa ja inhottavaa.
        Ne ovat kuitenkin täysin eri asioita.
        Kansanedustajillakin on avustajia, mitä jos heitä kutsuttaisiin hoitajiksi?
        Minua ei hoideta kuin sairaalassa tai lääkärillä käydessäni, ei kotonani.


      • Anonyymi

        No minä käytän: "Oota vähän mä meen tuoliin".
        Muutenkin pelkkä ilmaus "tuoli" riittää,asiayhteys kertoo millaisesta tuolista puhutaan.


    • erilainen40plus

      ...sanoi koira kun pe***n nuoli!!

      Tuo on niitä 'ikuisuuskysymyksiä'. Aina löytyy niitä, jotka käyttävät juurikin sitä 'väärää' nimitystä jonkun toisen mielestä. Minun allani on jakkara! Tarvittaessa hyvinkin vauhdikas sellainen... ;-)

    • Angst6

      Ei muuten oo sama asia.

      Wikipediattakaas rullatuoli. Se ei tarkoita pyörätuolia eikä myöskään sitä minkä päällä sinä istut nyt, se on toimistotuoli.

      Pyörätuoli on liikkumiseen käytettävä apuväline.

    • itse käytän sitä "oikeaa" nimitystä, eli "pyörätuoli" mutta en pistä ollenkaan pahakseni jos joku sanoo tätä häkkytää rullatuoliksi, se on vain joillekki helpompaa sanoa tämän häkkyrän nimi "väärin", eikä siinä oo minusta mitään loukkaavaa

    • -78

      PYÖRÄTUOLI! ja on väliä

      • -78

        ja EIKÄ olla potilaita ja EIKÄ olla sidottuna!!!


      • Anonyymi

        Keharijakkara se on, jossa potilaat istuu. Potilaita ne ovat kaikki, koska eivät tule toimeen yksin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keharijakkara se on, jossa potilaat istuu. Potilaita ne ovat kaikki, koska eivät tule toimeen yksin.

        Potilaita on sairaalassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potilaita on sairaalassa.

        Keharit ovat vain ulkoilemassa sairaaloista ja hoitolaitoksista. Potilaita ne ovat.


    • 13+19

      Missä sinä näet tuolissa RULLA?

      • Olli68

        No jos temppu potkulautaakaan ei saa sanoa potkulaudaksi, vaan skuutiksi. Niin eikös pyörätuoli vois olla skuuttijakkara


    • henk.Avustaja

      Minä käytän sanaa rullatuoli ja jos joku vammainen siitä suuttuu, niin suuttukoon.

      • Vinkkniv

        Miksi ihmeessä? Eikö kielesi taivu sanomaan p-y-ö-r-ä? Harjoittelua vaan, kyllä se onnistuu. Kieli muuttuu ja me sen mukana.


      • Anonyymi

        Annat litsarin vammaiselle, jos se jotain ulisee. On hyvä opettaa niille käytöstapoja.


    • MaaLaiNenn

      Hyvä kysymys :) On se pyörätuoli virallisesti. "Vanha kansa" kutsuu rullatuoliksi, sekä jotkut "maalaiset", joilla kieli muutenkin hitaammin taipuu ;) ja siis hyvässä mielessä kaikki tää kirjoitus. T. itsekin maalainen

    • GoogletinTänKeskustelun

      Molemmat on oikein.

      1: Pyörätuoli viittaa pyöriin jotka siinä on
      2: Rullatuoli viittaa siihen, että sillä rullaillaan eteenpäin/rullataan eteenpäin (ei pyöritä eteenpäin)

    • Anonyymi

      mikä on roraattori

    • Anonyymi

      No todellakin liikkumiseen käytettävä apuväline on pyörätuoli eikä rullatuoli,niillä on iso ero. T :46v pyörätuolilla liikkunut

      • Anonyymi

        Älä sössötä, vajakkirullalla sinä liikut.


    • Anonyymi

      Se on yksinkertaisesti rullatuoli, koska se rullaa itsekseen vauhtia antamalla, on suunniteltu niin, käyttäjänsä helpottamiseksi.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1890
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      89
      1279
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      999
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      915
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      106
      872
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      713
    Aihe