APS-kennot

katoavat

Väittäisin, että APS-kennot kaikissa kokoluokissa katoavat piakkoin.

Jäljelle jäävät ammattilaisten Full Frame ja harrastajien 4/3.

Katsotaan. Tuo systeemi palvelisi harrastajiakin parhaiten, koska suurin osa ei halua pistää isoja summia kameroihin ja tarvikkeisiin. Ammattilaisilla sen sijaan "bajonetti- ja merkkiuskollisuus" olisi ymmärrettävämpää.

Standardibajonetti pistäisi kameravalmistajat kilpailemaan optiikan ja kameroiden laadusta. Ja se tekisi hyvää.

Canon, Nikon, Sony ja Pentax joutunevat tulevaisuudessa luomaan oman 4/3-mallistonsa optiikkoineen.

16

1210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mika2

      ... ja lystikäs väite sinällään. Epäilen kuitenkin ettei valmistajia kiinnosta ampua itseään jalkaan. Yhtenäisestä kiinnityksestä luovuttiin aikanaan juuri kilpailun vähentämiseksi. Uskoisin, että yhtenäinen bajonetti tulisi kyseeseen ainoastaan, jos kameravalmistajat luopuisivat kokonaan objektiivien valmistuksesta. Kennon koko on sinällään hauskempi kysymys, koska ei ole yhteistä filmiä asettamassa vaatimusta sille koolle, vaan jokainen valmistaja voi tehdä ihan minkäkokoisen kennon lystää eikä mikään seikka aseta sille rajoituksia. Ainoa syy tänä päivänä erivalmistajille samankokoiselle kennoille olisi se yhtenäinen bajonetti ja objektiivivalmistus kolmansilla osapuolilla. Toinen syy on tietysti se, ettei kennovalmistajia ole kovin montaa ja niitä kennoja joita muutkin käyttää voi saada halvemmalla kun valmistuserät ovat isoja.

      • tulevaisuus?

        Jos 4/3-valmistajat onnistuvat hankkimaan hyvillä kameroilla ja optiikalla niin ison markkinaosuuden, että muut panikoivat, niin sitten muutoksia saattaa alkaa tapahtuakin.

        Yhteinen bajonetti voisi olla asia, jonka kansainvälinen markkinatuomioistuin määräisi pakolliseksi. Se vähentäisi kulutusta ja parantaisi laatua.

        Samaa voitaisiin soveltaa muihinkin teollisuudenaloihin (standardiakut, standardilaturit, standardiautot).


      • PekkA-
        tulevaisuus? kirjoitti:

        Jos 4/3-valmistajat onnistuvat hankkimaan hyvillä kameroilla ja optiikalla niin ison markkinaosuuden, että muut panikoivat, niin sitten muutoksia saattaa alkaa tapahtuakin.

        Yhteinen bajonetti voisi olla asia, jonka kansainvälinen markkinatuomioistuin määräisi pakolliseksi. Se vähentäisi kulutusta ja parantaisi laatua.

        Samaa voitaisiin soveltaa muihinkin teollisuudenaloihin (standardiakut, standardilaturit, standardiautot).

        Tuosta merkittävän isosta markkinaosuudesta 4/3-järjestelmälle ei taida olla pelkoa.

        Epäilen enemmän että Oly joutuu ennen pitkää siirtymään isompiin kennoihin.

        Ja yhteistä bajonettia ei runkoihin tule. Toki kuka vain voi valmistaa optiikkoja mille kiinnitykselle tahansa. Aikoinaanhan tähän oli ratkaisuna irtosovite jota kytettiin optiikan ja rungon välissä merkkiin katsomatta, optiikka siis vaati aina sovitteen.


    • niitä olekaan

      Eihän APS-kennoja olekaan. APS kuului filmiaikaan. Tarkoitat varmaankin APC-kennoja.
      Tuskinpa kameroiden valmistajat lämpenevät standardibajonetille sen enempää kuin autonvalmistajat lämpenevisivät standardikorisille autoille.

      • Rams

        Taidatte tarkoittaa APS-C kennoja...


      • en ole kuullut

        APC-kenno on minulle tuntematon. APS-C:n tunnen, eli APS-kennon. APS-kennoihin kuuluu muitakin kuin APS-C, siksi käytin pelkkää APS-nimitystä.


    • Aineen häviämättömyyden laki

      Todennäköistä on, että valmistusprosessien kehittyessä saadaan suurempia saantoja ts. sutta ja sekundaa tulee linjalta vähemmän. Susipikseleitähän osuu suurempaan kennoon todennäköisemmin kuin pienempään. Ei ole mitään syytä epäillä, etteikö virta veisi suurempaan kennokokoon. Vastaava evouutio on selkeämmin nähtävissä kameroiden perspuolen nestekidenäytöissä.

      • harvemmin

        ...katsellaan. Onhan sekin tietty mahdollista, kun ottaa optiikan pois ja asettaa kameran puhdistustilaan.


      • Kimmo Koo

        "Ei ole mitään syytä epäillä, etteikö virta veisi suurempaan kennokokoon."

        Yleensä pokkaripalstallakin joku kertoo, kuinka hän on kuvannut 50 vuotta laakafilmille... Suuren koon arvoa ei tunnut olevan tarkemmat kuvat vaan hinta ja arvostus. Kinokennoisten hinta putoaa kohisten ja mitä useammalla on mahdollisuus sen hankkimiseen sitä pienempi on sen statusarvo. Keskustelusta tulee paljon fiksumpaa kun "50 vuotta laakafilmille kuvanneet" teinit eivät enää hehkuta kennon kokoa.

        Erilaisilla kuvausmatkoilla näkee yhä useammin kuvaajia, jotka ovat siirtyneet digijärkkäreistä huippupokkareihin kameran painon vuoksi (varsinkin naiset ja iäkkäät miehet). Samat kuvaajat, jotka luupilla katsoivat 70-luvulla kuvia, iloitsevat pokkarilla otetuista kuvista kannettavan ruudulla. Näin maailma muuttuu ja tarpeet sen mukana (ja kaverit vanhenevat).


      • Ei kirkastunut
        harvemmin kirjoitti:

        ...katsellaan. Onhan sekin tietty mahdollista, kun ottaa optiikan pois ja asettaa kameran puhdistustilaan.

        Mitähän *olennaista* kommentissasi on - siis sellaista, jota ei kommentoimassasi kirjoituksessa jo ole?


    • Ainahan kaikki kuvaajat ovat halunneet pienenpiä kameroita. Minun aloittaessa kuvaamiseni 60-luvun puolivälissä oli vaikeeta saada kinofilmiä. Silloin oli suosituin koko oli 120-filmi. Kamera tietysti 6*9 kokoa. Joillakin saattoi olla 645 kamera, mutta ne oli vähemmistönä. Ammattilaiset tietenkin kuvasi laakafilmille. Lähinnä lehtikuvaajilla oli kinofilmikamera.

      En näe mitään syytä, miksi suuntaus ei jatkuisi samana.Nythän ammattilaiset ovat yleisesti siirtyneet pois 645 kameroista. He käyttävät nykyisin kinokoon kameroita.

      Leican perustelu 1920-luvulla kuului seuraavasti: Opjektiivi rungon sisään vajotettuna kamera mahtuu taskuun. Toisin sanoen jo yli 80v. sitten pyrittiin pienikokoisiin kameroihin. Tuskin nytkään kukaan haluaa mielellään kantaa suurikoista järkälettä kaulassaan.

      • mika2

        .... samaa mieltä kanssasi. Olen aikaisemminkin täällä ihmetellyt oletusta, että kameroiden kehityksen valtavirta yllättäen muuttaisi suuntaa digistymisen myötä. Ainahan se on ollut niin, että isot kamerat ovat erikoistuneita ja pienemmät yleiskäyttöisempiä ja laadun aina vain parantuessa niillä pienillä voi tehdä juttuja ettei sitä isoa tarvitse vallankaan harrastajan hankkia.
        Itseasiassa epäilen, että kinarit ovat kovasti työntämässä nokkaansa keskareiden perinteisesti hallinnoimille alueille studioihin (halvempi hinta ja kovasti kilpailukykyinen laatu).

        PS: tämä ei ollut mikään kannanotto kinokokoa kohtaan vaan ihan sellainen yleisluontoinen komppaus hexin kommentille.


      • Kössi
        mika2 kirjoitti:

        .... samaa mieltä kanssasi. Olen aikaisemminkin täällä ihmetellyt oletusta, että kameroiden kehityksen valtavirta yllättäen muuttaisi suuntaa digistymisen myötä. Ainahan se on ollut niin, että isot kamerat ovat erikoistuneita ja pienemmät yleiskäyttöisempiä ja laadun aina vain parantuessa niillä pienillä voi tehdä juttuja ettei sitä isoa tarvitse vallankaan harrastajan hankkia.
        Itseasiassa epäilen, että kinarit ovat kovasti työntämässä nokkaansa keskareiden perinteisesti hallinnoimille alueille studioihin (halvempi hinta ja kovasti kilpailukykyinen laatu).

        PS: tämä ei ollut mikään kannanotto kinokokoa kohtaan vaan ihan sellainen yleisluontoinen komppaus hexin kommentille.

        Vuoden 2008 alkupuolella Kameralehdessä oli kirjoitus suomalaisesta kennokeksinnöstä. Tarkkuus oli kymmeniä megapikseleitä. Fyysisistä mitoista en osaa sanoa, mutta markkinoille päästessään se vaikuttaisi kameroiden suunnitteluun. Optiikan monimuotoisuuden tilalle tulisi eri tavoin kennosta "osasuurennetut" kuvat.Uutisen mukaan ongelmana oli rahoituksen saaminen jatkokehittelylle.


      • mika2
        Kössi kirjoitti:

        Vuoden 2008 alkupuolella Kameralehdessä oli kirjoitus suomalaisesta kennokeksinnöstä. Tarkkuus oli kymmeniä megapikseleitä. Fyysisistä mitoista en osaa sanoa, mutta markkinoille päästessään se vaikuttaisi kameroiden suunnitteluun. Optiikan monimuotoisuuden tilalle tulisi eri tavoin kennosta "osasuurennetut" kuvat.Uutisen mukaan ongelmana oli rahoituksen saaminen jatkokehittelylle.

        .... musta pii, jolla oli jonkinlainen kolmiuloitteinen kyky rekisteröidä valoa (en tosiaan muista tarkkaan enkä ymmärtänyt vaikka muistaisinkin)


      • aikanaan jos jotain aivan mullistavaa ilmenee.

        Jokaiselle nykyiselle kennokoolle löytyy puolustajansa vielä pitkään. Pienet 10mm ja alle sopivat pokkareihin ja kamerakännyköihin, puolikino on ainakin minulle nyt sopivin ja monien etujensa vuoksi täyskino tullee olemaan ammattilaisten suosima.

        Pikkukennoissa pikselien koko, varsinkin kun niitä halutaan jopa liikaa rajoittaa kuvan laatua lähinnä herkkyyden kustannuksella.

        Puolikoossa on etuna jo varsin hyvät kohinaominaisuudet ja tällaiselle puolivillaiselle luontokuvaajalle optiikan pidennyskerroin 1,5 tai niillä main.

        Täyskinolle taas suurin etu lienee laajakulmissa ja siinä suuressa herkkyydessä joihin varsinkin Cmos kennoilla päästään.

        4/3 kennot ovat uutta luokkaa ja niiden tulevaisuus lienee epävarmin aloittajan mielipiteestä huolimatta. Niiden ainoana etuna puolikokoisiin pitäisin standardia mikäli se eri valmistajien kesken tulevaisuudessa todella pitää myös sähköisten liittymien osalta. Standardi on tavallaan aina jonkinlainen kehityksen jarru huolimatta monista eduistaan.

        Minä harrastan kolmen kameran järjestelmää, pokkari (8M 6x), bridge (10M, 12x) ja järkkäri (muutamalla putkella). Pokkari on aina mukana, retkeillessä yleensä bridge jos en ole varsinaisesti lähtenyt kuvaamaan ja kuvausreissuilla järkkäri ja varalla pokkari. Puhelimen kameraa (1,3M) en laske kameraksi. Huomaan vanhemmiten tulleeni hieman välinehöperöksi.


    • Hommahan tuo.

      Kennohan voidaan tehdä vaikka kuusikulmioksi tarvitsematta koskea optiikkaan tai bajonettiin.
      Ei ole mitään järkeä mennä objektiiveja muuttamaan tai bajonettia,koska se tietäisi vain asiakkaiden siirtymistä muihin merkkeihin ainakin siihen saakka, kunnes systeemi on saatu tarpeeksi laajaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      90
      7326
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3887
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3470
    4. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2602
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      2585
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      40
      2403
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      129
      2329
    8. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2219
    9. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2015
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1912
    Aihe