Kuinka monta tuntia yhteensä pk collien olisi hyvä saada liikuntaa päivässä? (tarkoitan lenkkeilyä)
Pk collien liikunnanmäärä?
12
999
Vastaukset
- koiriakoiriakoiria
onko tää trolli?
katoks kellosta?
Laatu on tärkeempää kait sä vähän otat selvää ja lisäks näät colliestas...
ei tällast voi kysyy enää ku joku 5v- fiksu vastaus edellisellä...
Kun vuosi sitten otin collien pennun, niin luin Rainer Vuorisen kirjoittaman kirjan collieista, jossa hän kirjoitti, että collie tarvitsee joka päivä 8-10km lenkkin. Nykyään osa koirista ei tarpeeksi saa liikuntaa...rodusta riippumatta. Itse teen aamuisin n. puolen tunnin remmilenkin. Iltapäivällä olemme metsälenkillä 1-2 tuntia (koira vapaana) sekä illalla vielä remmilenkki puolesta tunnista tuntiin. Kunto on noussut hyvin collien tulon jälkeen...
- collieneiti
fiksu vastaus edellisellä... kirjoitti:
Kun vuosi sitten otin collien pennun, niin luin Rainer Vuorisen kirjoittaman kirjan collieista, jossa hän kirjoitti, että collie tarvitsee joka päivä 8-10km lenkkin. Nykyään osa koirista ei tarpeeksi saa liikuntaa...rodusta riippumatta. Itse teen aamuisin n. puolen tunnin remmilenkin. Iltapäivällä olemme metsälenkillä 1-2 tuntia (koira vapaana) sekä illalla vielä remmilenkki puolesta tunnista tuntiin. Kunto on noussut hyvin collien tulon jälkeen...
No tuo vastailija on täällä aamuyöntunteina ollut "tietäväisen oloinen", pienessä sievässä varmaan. :)
- besserwisserit
fiksu vastaus edellisellä... kirjoitti:
tuo yksi vatsaaja ei taida olla töissä eikä hänellä varmaankaan ole edes lapsia. Meinaan jos on aikaa käydä koiran kanssa 3 tuntia illalla lenkillä :-) Eli hänen ei tarvitse tehdä yhtään mitään muuta. Mutta kun me työssäläyvät joudumme tekemään ruokaa, siivoamaan, käymään kaupassa, olemaan lasten kanssa jne.
Me käymme aamulla lenkillä noin 10-30 min riippuen ilmasta. Päivällä lapset ovat koiran kanssa takapihalla (heittelevät palloa tai pelaavat jalkkista jne ilmoista riippuen). Illalla noin 30-60 min lenkki ja myöhemmin vielä iltapissatus. Viikonloppuisin enemmän liikuntaa. Ja kesäsisin kun saa olla pihalla vapaana - käyn
besserwisserit kirjoitti:
tuo yksi vatsaaja ei taida olla töissä eikä hänellä varmaankaan ole edes lapsia. Meinaan jos on aikaa käydä koiran kanssa 3 tuntia illalla lenkillä :-) Eli hänen ei tarvitse tehdä yhtään mitään muuta. Mutta kun me työssäläyvät joudumme tekemään ruokaa, siivoamaan, käymään kaupassa, olemaan lasten kanssa jne.
Me käymme aamulla lenkillä noin 10-30 min riippuen ilmasta. Päivällä lapset ovat koiran kanssa takapihalla (heittelevät palloa tai pelaavat jalkkista jne ilmoista riippuen). Illalla noin 30-60 min lenkki ja myöhemmin vielä iltapissatus. Viikonloppuisin enemmän liikuntaa. Ja kesäsisin kun saa olla pihalla vapaanatöissä ja minulla on kaksi lasta, sekä teen tässä perheessä ruuat ja siivoan. En satu harrastamaan sohvalla makoilua ja telkkarin katselua. Ennemmin olen ulkona koiran kanssa ja muun ajan olen lapsien kanssa. Joten miten minulle aika riittää, mutta sinulla ei? Tuleeko seurattua telkkarista kaikki sarjat ja maattua sohvalla. Kokeileppa yksi viikko olla ilman telkkaria niin huomaat kuinka paljon aikaa on enemmän...Pakko myöntää, että itse katson silloin tällöin telkkaria klo 22-23, kun lapseni ovat jo nukkumassa.
- aika rasittavaa
käyn kirjoitti:
töissä ja minulla on kaksi lasta, sekä teen tässä perheessä ruuat ja siivoan. En satu harrastamaan sohvalla makoilua ja telkkarin katselua. Ennemmin olen ulkona koiran kanssa ja muun ajan olen lapsien kanssa. Joten miten minulle aika riittää, mutta sinulla ei? Tuleeko seurattua telkkarista kaikki sarjat ja maattua sohvalla. Kokeileppa yksi viikko olla ilman telkkaria niin huomaat kuinka paljon aikaa on enemmän...Pakko myöntää, että itse katson silloin tällöin telkkaria klo 22-23, kun lapseni ovat jo nukkumassa.
oletetaan että pääset töistä kello 16 ja käyt esim kaupassa töiden jälkeen ja teet ruuan. Aikaa tällaiseen menee varmastikin 1.5 tuntia ja sen jälkeen kello on 17.30. Sitten menet koiran kanssa 2 tunnin lenkille ja tulet kotiin kello 19.30. Sitten siivoat (kuten sanoit) ja teet kotitöitä vaikkapa tunnin. sitten kello onkin 20.30 eli lapset pitää panna nukkumaan ja sinun lähteä uudelle tunnin lenkille...missä vaiheessa olet lasten kanssa ????
- just came to read...
collieneiti kirjoitti:
No tuo vastailija on täällä aamuyöntunteina ollut "tietäväisen oloinen", pienessä sievässä varmaan. :)
jopa pointtia.
Ei aina se kilometri- tai aikamäärä ole se, mikä ratkaisee.
Omiani en saa väsymään, ja liikuntaa saavat yhteensä noin 3h/pvä, joskus vähemmän, joskus huomattavasti enemmän. Olisiko ulkoilu parempi sana?
Hölkälle on mukava ottaa collie mukaan, se saa ravata juuri sille tyypillisellä tavalla ja sen vauhti on ok. Kävellessä en pysyisi sen ravissa kauaa perässä.
Pissatusten lisäksi mielestäni ainakin yksi vähint. tunnin lenkki. Ja sitä aivotyötä, kuten joku kirjoittikin.
- moffeli
onko koira pentu viä vai aikuinen jo.
- chinsd
Riippuu liikunnan laadusta. Jos juokset tai pyöräilet, niin ei tarvitse välttämättä edes tuntiakaan lenkkiä päivässä. Kävellen sitten toki enemmän.
Itse menen collieni kanssa about 1h-1,5h päivässä kävellen ja siinä ehtii menemään jotain 7-10km ja sen jälkeen se on kyllä ihan väsy. Tosin varmaan jotain 3km se on irti ja juoksee metsässä.- ainakin
kaipaa muutakin kuin pelkkää remmilenkkiä (tai vaikka olisikin vapaana). Hyvien (~3-5km) kävelylenkkien (3x/pvä) jälkeen meidän poika ei ainakaan ole väsähtänyt. Se tarvitsee aivotyöskentelyä ja mielellään toisten koirien kanssa oleskelua. Tunnin juoksulenkki ei tunnu missään, mutta tunti toisten koirien kanssa väsyttää jo kummasti ja nukkuu yönkin hyvin. Jos tämä ei saa lenkkiä tarpeeksi, alkaa herkästi yöllä herättelemään ja riehumaan yksinään.
Jos kyseessä on pentukoira, kannattaa ekat viikot (jopa eka kuukausi) mennä vaan alle kilometrin lenkkejä pennulle sopivaan tahtiin (meillä meni kyllä ekat viikot ihan vaan omaan takapihaan ja kotikatuun tutustuessa), sitten siitä korottamaan määrää kilsan lenkkeihin, joskus puolivuotiaana voi yltää jo sinne 2km per lenkki, ~8kk ikäisenä kasvattaja kehoitti meitä pidentämään lenkkejä noin 3 kilometriin.
Kannattaa pennun kanssa olla varovainen, ettei tule liikaa rasitusta, meillä meni pari kuukautta ontuessa, koska oli kesällä rasittanut liikaa itseään (sai päivät juosta vapaana ja peuhata toisten koirien kanssa). Kun pennun ruokkii sopivilla määrillä, lisää ruokaan vaikka C-vitamiinia (500mg/pvä) ja ruokaöljyä sekä huolehtii, ettei jalat rasitu liikaa, on jo hyvät edellytykset kasvaa isoksi ja upeaksi collieksi! - n. 4 t / pv
ainakin kirjoitti:
kaipaa muutakin kuin pelkkää remmilenkkiä (tai vaikka olisikin vapaana). Hyvien (~3-5km) kävelylenkkien (3x/pvä) jälkeen meidän poika ei ainakaan ole väsähtänyt. Se tarvitsee aivotyöskentelyä ja mielellään toisten koirien kanssa oleskelua. Tunnin juoksulenkki ei tunnu missään, mutta tunti toisten koirien kanssa väsyttää jo kummasti ja nukkuu yönkin hyvin. Jos tämä ei saa lenkkiä tarpeeksi, alkaa herkästi yöllä herättelemään ja riehumaan yksinään.
Jos kyseessä on pentukoira, kannattaa ekat viikot (jopa eka kuukausi) mennä vaan alle kilometrin lenkkejä pennulle sopivaan tahtiin (meillä meni kyllä ekat viikot ihan vaan omaan takapihaan ja kotikatuun tutustuessa), sitten siitä korottamaan määrää kilsan lenkkeihin, joskus puolivuotiaana voi yltää jo sinne 2km per lenkki, ~8kk ikäisenä kasvattaja kehoitti meitä pidentämään lenkkejä noin 3 kilometriin.
Kannattaa pennun kanssa olla varovainen, ettei tule liikaa rasitusta, meillä meni pari kuukautta ontuessa, koska oli kesällä rasittanut liikaa itseään (sai päivät juosta vapaana ja peuhata toisten koirien kanssa). Kun pennun ruokkii sopivilla määrillä, lisää ruokaan vaikka C-vitamiinia (500mg/pvä) ja ruokaöljyä sekä huolehtii, ettei jalat rasitu liikaa, on jo hyvät edellytykset kasvaa isoksi ja upeaksi collieksi!matkaa kertyy vähint 5 km / pv. Joinakin pv:nä ulkoilu on enemmän leikkimistäja joskus vaan matkan tekoa, leikkimistä on kuitenkin joka pv edes vähän, sillä koira rakastaa sitä. Liikutaan vaihtelevassa maastossa, tosi vähän asvaltilla. Koira saa olla paljon vapaana.
Joku aikaisempi ihmetteli, miten toiset ehtivät ulkoilla useita tunteja. No, kas kun sen koiran hankkii, niin siihen on varattava aikaa. Joko aamusta aikaisin tai myöhäisestä illasta. Ja ihmisillä on vapaapäiviäkin. Lapsia ei ole kaikilla ja jos on, niin niille voi opettaa, että ovat yksinään joskus kotona :)
- vuff..vuff
Meillä aamuisin 10-30 min lenkki. iltapäivällä ensin kotiin tuleva vie n, 30 min. lenkille saa sitten olla vapaana pihassa ja lapset potkii palloa yms touhuaa pihallla (asumme omakotitalossa) ja koira aina yhtä innokkaana mukana kesät talvet (siis aivotyötä)...illalla sitten mukava vauhdikas puolihölkkä minun kanssa n. 1h. Ja tyytyväinen tuntuu olevan oloonsa. Huom! Minäkin olen muuten töissä ja teen ruun , käyn kaupassa ja siivoan mutta meillä myös lapset (13 ja 15v.) ja mies osallistuvat koiran ulkoiluttamiseen. Alun pitäenkin otimme koiran KOKO perheen lemmikiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup675910Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1344274Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.1021956- 631455
- 521159
- 2611137
Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan
Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E1271009Ajattele, miten häviävän pieni
todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim49836Aavistan tai oikeastaan
tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast31773Pieni vinkki miehelle
Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.39745