Panasonicin DMC-FZ-sarjan kalusto?

Kuvaaja....

Tutulle pitäisi hankkia vähän parempi kamera piskuisen Ixuksen tilalle. Pitäisi olla laaja polttovälialue ilman putken vaihtoa ja nopea toiminta sekä HD-videokuvaus. Akkukin saisi kestää ja kokoa pitää olla sen verran, että saa otteen. Etsinkin on ehdoton, kun on tarkoitus kuvata pitkällä polttovälillä käsivaralta.

Olen katsellut kahta Panasonici mallia: DMC-FZ28 ja -FZ50. Ensin mainitussa on laajempi polttovälialue, mutta valovoima mietityttää...
DMC-FZ50:ssä on varmasti riittävä polttovälialue ja parempi suorituskyky, mutta hintakin on aika paljon enemmän.

Onko DMC-FZ50:ssä erilainen etsin?

Panasonic siksi, että siitä on hyviä kokemuksia ja osaan Panasonicin käyttöä opettaa. A- ja S-ohjelmat on tarkoitus opettaa sekä sellaiset asiat kuin polttoväli, tarkennus ja tarkennussyvyys. Sitten pitäisi demota eri herkkyyksiä ja manuaaliohjelmaa ja manuaalitarkennusta.

Tarkoitus on, että käyttäjä saa kamerasta edes jotain irti.

Molemmissa taitaa olla englanninkieliset valikot, mutta suomenkieliset ohjeet, jos ostaa Suomesta?

9

906

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • , niin...

      Tuttusi olisi tyytyväisempi jos hankkisit hänelle pienemmän ja käyttökelpoisemman vaikka TZ-sarjan sarjan Panasonicin. Noissa FZ-sarjan jättikokoisissa pokkareissa on käyttökelvoton liian pitkä telealue ja turhaa painolastia sen vuoksi.
      FZ50 on jättipokkariksi älyttömän kallis ja kinovastaava kuvakulmakin alkaa vasta 35mm:stä.

      • Niitä käyttänyt

        Esimerkki hyvästä FZ-sarjalaisesta on FZ18. Olen omistanut kyseisen kameran. Se on myös kevyt, joten siitä ei tarvitse huolia.

        FZ50 alkaa olla jo vähän vanha malli, joten sinuna harkitsisin joko FZ18:aa tai sitten uudempaa versiota FZ28:ä.


      • Kilokauhu....

        Vai että painava? Jos keskiverto suomalainen jaksaa aina kantaa mukanaan 5,5 kg ylipainoa, ei muutaman sadan gramman kamera tunnu missään.

        Ei ole loppujen lopuksi kummoinenkaan painoero DMC-FZ-sarjalaisen ja kompaktien välillä, mikä on vahinko. Kunnon kamerassa kun saa olla sitä massaakin.


      • , niin...
        Kilokauhu.... kirjoitti:

        Vai että painava? Jos keskiverto suomalainen jaksaa aina kantaa mukanaan 5,5 kg ylipainoa, ei muutaman sadan gramman kamera tunnu missään.

        Ei ole loppujen lopuksi kummoinenkaan painoero DMC-FZ-sarjalaisen ja kompaktien välillä, mikä on vahinko. Kunnon kamerassa kun saa olla sitä massaakin.

        Tarkoitin painolastilla lähinnä TZ- ja FZ-sarjojen välistä kokoeoa. Painolasti se on kameran turhan iso koko myös.
        "SLR-like" noissa FZ-kameroissa ja muissa superzoomeissa ei kuitenkaan ole "like" kuin koon ja painon puolesta.


    • räpsittynä
    • Noissa kahdessa mallissa on manuaali toiminnoissa eroja. FZ50 muistuttaa paljon järkkäriä. Siitä käytetään nimitystä bridge-kamera. Siinä manuaali säädöt tehdään kiekoista kuten järkkäreissäkin.Zoomikin on järkkärien tapaan manuaali käyttöinen ja sitä voi käyttää videokuvauksen aikanakin, mutta ei ole HD tasoisen kuvaus mahdollisuutta. Lisäksi mahdollisuus erillis salamaan.

      FZ18 on taasen ns. superzoom siinä kaikki säädöt tehdään hankalasti valikoiden kautta. Zoomikin on moottori käyttöinen, eikä yllä laadussa FZ50 tasolle. miusttani tässä FZ18 on HD videokuvaus.

      Etsin on kummassakin samanlainen. Tosin 50:ssa hieman parempi. Kuvaus ote on FZ50:ssa aivan eri luokka verrattuna FZ18:aan. Toisin sanoen 50 muistuttaa kuvaus otteenkin suhteen järkkäriä ja 18 pikemminkin pokkaria.

      • Panamies

        HD-videokuvaus on jätetty pois "uskottavuussyistä"?

        Onko se kuitenkin Panasonicin 848x480-resoinen ja 30 kuvaa/s? Meinaan vaan, ettei tämäkään näytä hullummalta, kun bittinopeus on 100 Mt/min. :)

        FZ28:ssa manuaalitarkennus tehdään vivusta niinkuin DMC-FZ7:ssä. Ei nopein, mutta toimiva ratkaisu.


      • huh huh...
        Panamies kirjoitti:

        HD-videokuvaus on jätetty pois "uskottavuussyistä"?

        Onko se kuitenkin Panasonicin 848x480-resoinen ja 30 kuvaa/s? Meinaan vaan, ettei tämäkään näytä hullummalta, kun bittinopeus on 100 Mt/min. :)

        FZ28:ssa manuaalitarkennus tehdään vivusta niinkuin DMC-FZ7:ssä. Ei nopein, mutta toimiva ratkaisu.

        Eli 32 gigatavun kortille mahtuu 320 sekuntia? En tunne tuota laitetta, millanen CF-kortti pitää olla? Vai tallentaako se jotenkin monelle SDHC-kortille yhtäaikaa? Nopein yksittäinen SD-kortti kun taitaa olla noin 40 Mt/s.

        Canonin 5D mk 2 tallentaa 38 Mbit/s... eli alle 5 Mt/s, ja laatu on aika kivaa katsottavaa!


      • silmiinpistävä ero
        huh huh... kirjoitti:

        Eli 32 gigatavun kortille mahtuu 320 sekuntia? En tunne tuota laitetta, millanen CF-kortti pitää olla? Vai tallentaako se jotenkin monelle SDHC-kortille yhtäaikaa? Nopein yksittäinen SD-kortti kun taitaa olla noin 40 Mt/s.

        Canonin 5D mk 2 tallentaa 38 Mbit/s... eli alle 5 Mt/s, ja laatu on aika kivaa katsottavaa!

        100 megabittiä minuutissa on eri asia kuin 100 megabittiä sekunnissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1057
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      940
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      297
      755
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      676
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe