Hei! Miten te isojen koirien omistajat olette tehneet koiranne pentuaikana, rappujen kulkemisen kanssa? Annatteko pennun itse kavuta ne ylös vaiko kannatteko ylös/alas?
Itselläni on sileäkarvainen noutaja pentu, ja mietin tässä, että voiko tulla rappusten ylös ja alas kulkemisella olla suuri osa lonkkavikaisuuden tulemisella, verrattuna pikkukoiriin.
itse olen kantanut koiran rappukohdat.
Rappusten kulku
4
637
Vastaukset
- rappusia
kanna koira ehdottomasti tai kulje hissillä, lonkat menee varmasti muuten! kasvattajankin olisi pitänyt asiasta mainita kyllä.
- uros, ja nimittäin
on oikeesti nykysin ISO (78cm ja n. 80kg) ja pentuna sen annettiin muutaman kuukauden iässä varovasti kokeilla rappusissa kulkemista.
Ihan pikkupenskana se kannettiin esim. yläkerran portaissa jo siksi, että portaat on avonaiset, puiset ja liukkaat, ettei tule ryminällä alas.
Pieniä pätkiä voi antaa siis pennun kulkea UMPINAISIA ja LUISTAMATTOMIA portaita, mutta ei kavuta esim. kymmenennestä kerroksesta alas asti täyttä häkää ja joka päivä...
Pienten pätkien portaissa kävelyttäminen ei haittaa, oppiipahan ainakin rappusia kulkemaan, mutta turhaa ravauttamista monta monituista metriä portaita kannattaa välttää... Taas pitäis täsmentää,mitä rappujen kulkemisella tarkoittaa.
Tarkoittaako se 8 kertaa päivässä vähintään kahdeksanteen kerrokseen kahdeksanviikkosesta vai jotain ihan muuta...
Meillä koirat kulkee ja on kulkeneet portaita siitä asti,kun kynnelle kykenee.
Kerrostalossa kuljettiin joka päivä jonkun verran portaita alas ja ylös.Ei kuitenkaan heti joka kertaa ja ylös asti.Mitä isommaksi kasvoi,niin lisättiin hieman määrää.
Omassa töllissä koira menee niin kuistin portaat,kuin yläkertaan,omin avuin siitä asti,kun kykenee.Ja kun on käyty hissitaloissa kylässä,niin aina mennään portaat.
Ei ihme,jos isoissa koirissa (toki muut syytkin vaikuttaa) on luustovikoja,kun niitä pitäis hyysätä pumpulissa.
Portaissa liikkuminen,kun se on kohtuullista koiran kokoon ja ikään nähden,on hyvä tapa kehittää lihaksia,ja opettaa koordinaatiokykyä.
Kunhan muistetaan myös turvallisuus.Eli portaat opetetaan kulkemaan aina rauhassa ja huolellisesti.
Ja suurin syy siihen lonkkavikaan on se,jos se perimässä on jonkun rodun paha riesa.- sanottiin..
Meille tulossa kohta kultsupentu ja kysyin kasvattajalta näistä portaissa kulkemisista, juuri lonkkien takia. Asumme kolmannessa eikä hissiä siis ole. Kasvattaja sanoi että alas pitäisi kantaa mutta ylöspäin voi tulla itse. Näin niin kauan kuin pentua on mahdollista kantaa. Sileäkarvainen on aika samaa kokoluokkaa kultsun kanssa joten voisin kuvitella tämän pätevän myös siihen. Myös kahdelta muulta kasvattajalta olen asiaa kysynyt ja ovat sanoneet kutakuinkin samaa. Eikä kuulemma ole huomattu tilastollisesti eroja lonkkavikojen synnyssä, asuuko koira sitten talossa jossa on portaita vaiko tasaista.
Eikä kannata senkään takia AINA kantaa portaita koska voi alkaa niitä pelkäämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3998616Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1682951- 141321
- 761018
- 66974
- 25936
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61923- 55913
- 64862
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss73844